Лохоня Л.М.
учитель фізики та математики, спеціаліст вищої категорії
Опорний заклад Великочернеччинської
спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів
Сумської районної ради Сумської області
Тема: Практикум з розв`язування задач на застосування закону Гука
Мета: удосконалити вміння учнів розв`язувати задачі на застосування закону Гука; формувати експериментальні навички, розвивати логічне мислення; розширити світогляд д учнів,прищеплювати інтерес до вивчення предмету.
Обладнання: ІКТ, індивідуальні картки, для експериментального завдання: штатив, динамометр, лінійка, гумовий шнур
Хід уроку
І Перевірка домашнього завдання
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.F a) кг
2.k б) Н
3.x в) Н/кг
4.m г) м
5.V е) м2
Відповідь: 1б, 2в, 3г 4а,5е.
ІІІ. Удосконалення знань
а) Задача 1 (біля дошки)
Скринька запитань (Додаток 2)
б) учні об`єднані у 2 групи.
Задача 2 (1 група)
Жорсткість пружини становить 25 Н/м. Яку силу потрібно прикласти до пружини, щоб стиснути її на 0,02 м. (Відповідь: 0,5 Н)
Скринька запитань (Додаток 2)
Задача 3 (2 група)
На скільки скоротиться довжина пружини, якщо її стискати із силою 20 Н? Жорсткість пружини становить 400 Н/м. (Відповідь: 0,05 м)
Скринька запитань (Додаток 2)
№1(1 група)
Визначити коефіцієнт жорсткості гумового шнура за допомогою тягарця, лінійки динамометра.
Скринька запитань (Додаток 2)
№2 (2 група)
Визначити коефіцієнт жорсткості пружини динамометра за допомогою тягарця, лінійки і самого динамометра.
Скринька запитань (Додаток 2)
VI. Підсумок
а) «Сорочинський ярмарок» М.Гоголь
«…Вікно брязкнуло з гуркотом; шибки із дзвоном повилітали геть, і страшна свиняча морда висунулася, поводячи очима, ніби запитувала: «А що ви тут робите, люди добрі?..»
Питання: який вид деформації зазнало скло?
Відповідь: непружна деформація; скло згодом не набуде початкову форму
б) «Сорочинський ярмарок» М.Гоголь
«…Схопив сокиру й порубав її на шматки; зирк – аж лізе один шматок до другого та й знову ціла свитка!..»
Питання: який вид деформації зазнала свитка?
Відповідь: пружна деформація; свитка повернулася у початкову форму
в) українська народна казка «Івасик-Телесик»
«…Ковалю-ковалю, скуй нам залізні зуби, щоб того явора перегризти! Коваль і скував. Вони як почали знову…От-от уже перегризуть…»
Питання: який вид деформації зазнало залізо під час ковки за високої температури ?
Відповідь: пластична деформація.
2. Вправа «Закінчи речення»
- Я навчилася…
- Я повторив формули…
- Я удосконалила експериментальні навички вимірювання…
- Я закріпив знання про …
V. Домашнє завдання
Повторити 19, вправа 19 (2), підготувати повідомлення з теми «Шкідлива і корисна деформація».
Додаток 1
Тестова самостійна робота
1. Що є мірою взаємодії тіл?
А.Швидкість Б.Маса В.Сила Г.Час
2. У якому напрямку рухатиметься тіло, зображене на рисунку?
F
3. У яких одиницях вимірюється маса тіла?
А. кг Б. Н В. м/с Г.Н/кг
4. Які з величин не є векторними?
А. Маса Б. Швидкість В. Шлях Г. Сила
Додаток 2
Скринька запитань
1. Назвати прізвище вченого, портрет якого знаходиться під №1, (портрет Гука). Завдяки чого він став відомим у світі?
2. Як називається прилад для вимірювання сили?
3. Як називається прозора посудина, що має шкалу вимірювання?
4. Назвати одиниці вимірювання густини речовини.
5. Заповнити пропуски: 1 кН = ? Н
6. Як знайти рівнодійну сил, напрямлених в одну сторону вздовж однієї прямої?
7. Як знайти рівнодійну сил, напрямлених вздовж однієї прямої, але в протилежних напрямках?
8. Що таке «сила»?
9. Що таке «маса»?
10. Назвати одиниці вимірювання жорсткості?
Додаток 3
Вправа «Вирощуємо фізичне дерево» (В «листочки» вписують учні формули)