Практикум з використання цеглинок лего та головоломок танграм

Про матеріал
Практикум з використання цеглинок лего та головоломок танграм в початковій школі
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Практикум з використання головоломки Tangram та цеглинок Lego в освітньому середовищі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ

ВСТУП

 

1

Історія виникнення танграму і його основні завдання

 

2

Практичне застосування конструктору «Танграм» в освітньому просторі

 

3

Історія виникнення ЛЕГО та його основні завдання

 

4

Практичне застосування цеглинок ЛЕГО на уроках

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

ДОДАТКИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

Сучасний період розвитку суспільства, оновлення всіх його сфер соціального і духовного життя, цифровізація, швидкий технологічний розвиток, породжує нове покоління, яке потребує якісно нового рівня освіти. Застарілі методи не є достатньо ефективними, тому, спираючись на Державний стандарт та Закон України про освіту, вчитель має шукати нові шляхи для кращого оволодіння дітьми усіма компетентностями Нової української школи.

Освітній процес сьогодення – це виклик. Вчитель має бути творчим. Навчальний процес має бути наскрізним. Стосунки між вчителем і учнем мають будуватися на засадах педагогіки партнерства та дитиноцентризмі.

Новий стандарт передбачив зміни в організації праці вчителя, самого процесу навчання, а головне – перетворення способу мислення педагога. Сучасний вчитель – це помічник, наставник, тренер, який навчає взаємодії учня з суспільством.

Давно відомий факт, що розум дитини знаходиться «на кінчиках пальців» .  Тому працюючи руками, розвиваючи дрібну моторику ми спонукаємо мозок дитини розвиватися, будувати нові нейронні зв’язки. Робота руками на уроках сприяють гармонійному розвитку тіла й розуму, підтримують у належному стані мозкові системи. Конструктор Лего та Танграм допомагають в реалізації цього. Пропоную вашій увазі декілька цікавих вправ, які зроблять уроки більш різноманітними та викликатимуть у дітей цікавість та бажання сприймати нове.

Мета цих вправ - сприяти розвитку пізнавальних процесів, розумових здібностей та мовлення дитини, креативності, практичної спрямованості набутих знань, навчальної мотивації, осучасненню освітнього процесу. Зменшувати емоційне напруження під час навчальної діяльності.

 

 

  1. Історія виникнення танграму і його основні завдання

Танграм – давня східна головоломка з фігур, що одержали  при розрізанні квадрата на 7 частин (танів) особливим чином: 2 великих трикутника, один середній, 2 маленьких трикутника, квадрат і паралелограм.

У результаті складання цих частин один з одним виходять плоскі фігури, контури яких нагадують різні предмети, починаючи від людини, тварин і закінчуючи побутовими речами. З деталей танграму можна скласти будь який предмет, навіть фантазійний. Такі головоломки часто називають "геометричними конструкторами", "головоломками з картону" або "розрізними головоломками". Танграм означає «сім дощечок майстерності».  (Додаток 1, мал.1)

Існують легенди про виникнення танграму. Дітям цікаво буде поринути в давню історію і послухати, звідки ж виникла ідея танграму.

 Історія перша. Про порцелянову плитку.

Більше 4000 років тому у чоловіка з рук випала порцелянова плитка і розбилася на сім частин. Він намагався її скласти, але кожен раз отримував різні цікаві картинки, не схожі на попередні. Це виявилося захопливо і цікаво, що згодом квадрат, складений з семи геометричних фігур, назвали «Дошкою Мудрості».

 Історія друга. Про китайського спадкоємця.

У імператора Китаю народився довгоочікуваний син і спадкоємець. Йшли роки. Хлопчик ріс здоровим і кмітливим, але не любив учитися. Він полюбляв цілий день розважатися іграшками. Імператор покликав до себе трьох мудреців. Один з них був відомий як математик, інший прославився як художник, а третій був знаменитим філософом. Імператор наказав їм придумати гру, що могла б розвивати інтелектуальні здібності його сина через гру. Щоб міг опанувати основи математики, бачив світ очима художника і був би терплячим, як філософ. Тоді, три мудреці придумали "Ши-Чао-Тю" - квадрат, разрізаний на сім частин. Для поєднання гри із навчанням.

Також є версія, що танграм був улюбленою грою Наполеона, який, втративши трон, у вигнанні проводив довгі години за цією забавою, тренуючи своє терпіння і винахідливість.

Пізніше цю гру-головоломку завели в Америку китайські моряки, з Америки вона вже потрапила в Європу, де і отримала свою назву “Танграм”, що означає “тан”- китаєць, “грам” – буква.

Основні завдання танграму

  • формувати просторові уявлення молодших школярів;
  • систематично забезпечувати геометричну пропедевтику;
  • цілеспрямовано розвивати уміння аналізувати, синтезувати,     оцінювати, порівнювати, моделювати;
  • активізувати  пізнавальну діяльність учнів;
  • розвивати інтелектуальні та творчі здібності:
  • створювати умови для активної розумової діяльності;
  • розвивати пізнавальні здібності школярів (пам'ять, увагу, мислення, математичне мовлення тощо).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Практичне застосування танграму в освітньому просторі

Для початку слід ознайомити учнів з правилами гри.

-         Фігура повинна складатися з усіх семи частин танграма.

-         Частини не повинні накладатися одна на іншу.

-         Частини мають дотикатися одна до другої.

         Далі потрібно підготувати аркуш пеперу з нанесеним танграмом і ножниці. Акуратно вирізати кожну частину головоломки.( Мал.2)

 Гра проходить у декілька етапів. Від простішого до складнішого. Для того, щоб створити у дітей ситуацію успіху і змотивувати на подальші звершення. Підтримувати інтерес до гри на достатньому рівні.

Етап1

Для початку можна скласти зображення з двох-трьох елементів.  Наприклад, з трикутників скласти квадрат, трапецію. Дитині можна запропонувати порахувати всі деталі, порівняти їх за розміром, знайти серед них трикутники.
Потім можна просто прикладати деталі один до одного і дивитися, що вийде: грибок, будиночок, ялинка, бантик, цукерка і т.д. (Мал. 3)

Етап 2

Трохи пізніше можна переходити до вправ зі складання фігурок за заданим прикладом. У цих завданнях потрібно використовувати всі 7 елементів головоломки. Почати краще зі складання зайця – це найпростіша з фігур. (Мал. 4)

Етап3
Більш складним і цікавим завданням є відтворення зображень за зразками-контурами. Ця вправа вимагає зорового розподілення форми на складові частини, тобто на геометричні фігури. Можна прикладати різні елементи головоломки, шукаючи правильний результат. Наприклад, фігури людини, яка біжить і сидить. (Мал.5)

Етап4
Тут вже діти можуть збирати зображення за своїм задумом. Картинка спочатку замислюється подумки, потім збираються окремі частини, після цього створюється вся картинка. (Мал.6)

Гра «Фігури»

Завдання – скласти фігуру-малюнок з геометричних фігур (частин квадрата) Правила: частини квадрата не повинні прикривати одна одну в кожному малюнку мають бути всі сім частин квадрата. Або утворити фігуру за контурами роздрукованого зразка (Мал.7)

Гра «Склади цифру»

Для виконання такого завдання можна запропонувати школярам скористатися готовими шаблонами-контурами. Або ж дозвольте учням спиратися виключно на власну кмітливість і видумувати конструкції літер самотужки. (Мал.8)

Висновки

Гра-головоломка танграм сприяє розвитку у дітей умінь грати за правилами і виконувати інструкції, наочно-образного мислення, уяви, уваги, розуміння кольору, величини і форми, сприйняття, комбінаторних здібностей. В результаті вправ і завдань до цієї гри дитина навчиться аналізувати прості зображення, виділяти в них геометричні фігури, навчиться візуально розбивати цілий об'єкт на частини і навпаки складати з елементів задану модель. Крім того, гра «Танграм» ще є пальчиковим тренажером.

 

 

 

 

 

  1. Історія виникнення Лего

              Ця історія почалася зі скрути. У 1932 році Оле Кірк Крістіансен робив прасувальні дошки і сходи, але фінансова криза позбавила його заробітку. Тоді він із сином узявся виготовляти дерев’яні іграшки й назвав свою компанію LEGO — від данських слів на позначення «грати добре». Минуло 17 років, перш ніж з’явився її символ — пластмасова поєднувана цеглинка.

Основні завдання LEGO технології в навчальному процесі.

         формувати вміння розв’язувати проблемні завдання, ставити мету, міркувати про подальшу роботу, розробляти план дій;

         розвивати  творче мислення;

         розвивати мовлення ― діти вчаться, надавати чіткі та зрозумілі інструкції, розповідати історії, висловлювати власні думки;

         формувати вміння співпрацювати, зокрема, в парах чи групах, ділитися матеріалами, уміння вчитися у своїх однолітків, дослухатися до їхніх ідей та пропонувати власні, уміння аналізувати ідеї та обирати раціональніші, уміння розподіляти ролі та обов’язки;

         розвивати сенсорне сприйняття, допомагає формувати уявлення про зовнішні властивості предметів: форму, величину, колір, положення у просторі;

         розвивати дрібну моторику;

Завдяки лего учні граючись вивчають новий матеріал; граючись закріплюють отримані знання і навички; розвивають дрібну моторику рук, творчість, уяву; відчувають себе творцями, господарями; вчаться працювати в групі, парі, домовлятися, допомагати один одному, співпрацювати; вчаться створювати моделі, схеми; планують свої дії, аналізують та ін.

 

  1. Практичне застосування цеглинок ЛЕГО на уроках

«Малюємо» літери деталями ЛЕГО по зразку

Мета: розвиток уваги, здатності зосередитися, пам'яті, мислення.

Завдання для учня  - по трафарету повторити літеру, використовуючи деталі конструктора .Або за їх допомогою  на трафареті  викласти букву.

Матеріал: конструктор Лего, трафарет букви.

Треба роздрукувати на окремих аркушах паперу літери з алфавіту. Кожна літера повинна бути достатньо широкою. Дитина бере одну деталь конструктора і воде нею по букві, яка зображена на трафареті. Після чого на цьому ж трафареті викладає букву уже з декількох деталей Лего (мал.9)

 «Складаємо слова з деталей конструктора ЛЕГО»

Мета: розвивати логічне мислення, навчити дітей використовувати набуті знання на практиці, допомогти їм ефективніше засвоїти  програмний матеріал.

Завдання: потрібно, щоб діти склали за допомогою  деталей конструктора слова, які написані на листку.

Матеріал: конструктор ЛЕГО, аркуші зі словами.

Потрібно роздрукувати або намалювати  на аркуші короткі слова, де кожна буква відповідає деталям  Лего. Дитина повинна повторити кожне слово, вишукуючи деталь з потрібними літерами і поєднуючи їх разом. (мал.10)

Вправа «Точка, пряма, відрізок, ламана»

Завдання : викласти з цеглинок LEGO точку, пряму, відрізок, ламану. (Мал.11)

Тематичне конструювання

Мета: розвивати вміння працювати разом (робота в парах), узгоджувати свої дії з діями товаришів. Формувати вміння виконувати завдання відповідно до поставленої мети. Розвивати мислення, творчу уяву. Сприяти розвитку мовлення.

Хід вправи: розташувати велику кількість цеглинок різного кольору (зеленого, синього, червоного, жовтого) серед кімнати.

 

Об’єднати дітей у пари. Попросити дітей разом в парах побудувати, щось, якийсь предмет, який стосується теми «Природа»,  «День народження», «Зоопарк», «Наш клас». Після того, як модель побудована, попросити їх описати, що вони побудували .

Вчимо  склади  у  словах.

Мета: вчити дитину ділити слово за складами, розвивати мислення, вдосконалювати навички читання.

Хід вправи: написати слово на довгій цеглинці LEGO, де кожний склад співпадає з однією маленькою цеглинкою LEGO. Дитина повинна підібрати такі ж самі склади на маленьких цеглинках LEGO та зробити слово, яке на довгій цеглинці.

Вправи для ровитку орієнтування у просторі

Постав цеглинку на праву (ліву) руку, підніми цеглинку догори.

Поклади цеглинку посередині аркуша; праворуч; ліворуч; угорі; внизу аркуша. Створи із цеглинок картину на аркуші. Побудуй будиночок для тваринок.

Руханка

Діти беруть цеглинку в руки.

 Вчитель проговорює завдання. Знайди дитину з цеглинкою такого саме кольору, як у тебе, і стань поруч із нею. «Сині», поміняйтеся місцями із «жовтими», а «зелені» — із «червоними».

Діти беруть кілька цеглинок.

Підійміть руку вгору із зеленою (червоною, …) цеглинкою!

Хто швидше перенесе та збере цеглинки?

 

 

Порівняння чисел

Під час порівняння чисел за допомогою LEGO дітям можна наочно продемонструвати, чому саме певне число більше, ніж інше.

Вправа: «Яка башта вище?»

Мета: формування понять «більше», «менше», «дорівнює»

Опис: Вчителю необхідно підготувати деталі однакового розміру та картки зі знаками, що позначають «більше», «менше», «дорівнює». Далі дитині пропонується побудувати дві «башти» різного за висотою розміру, використавши певну кількість деталей для кожної (наприклад 9 і 4). Після цього, необхідно порівняти башти і знайти ту, що більша за іншу. На дошці вчителю необхідно записати відповідність (9>4), а дитині відтворити її за допомогою деталей та карток.

Результат: дитина отримує дві «башти» різного розміру та має можливість для їх порівняння.

 

Висновки

         робота з LEGO-цеглинками вчить дітей творчо мислити, знаходити взаємозв’язки, будувати ланцюжки логічних суджень, планувати свої дії, висловлювати власну думку, сприяє корекції психічних процесів та подоланню розладів мовлення у дітей.

         заняття з LEGO урізноманітнюють та вдосконалюють навчальний процес, роблять його цікавішим для дітей. Заняття в ігровій формі створюють неповторну атмосферу психологічного комфорту і проходять без нервового напруження, що позитивно позначається на якості засвоєння матеріалу.

         LEGO конструктори та Tangram головоломка – сучасні засіби навчання дітей.

         Головне – ці технології мають бути цікавим самому вчителю, тоді і з дітьми буде легко і цікаво працювати.

 

 LEGO конструктори та Tangram головоломки задумані таким чином, що вчителі можуть постійно черпати з них нові ідеї, які дозволяють привернути і  утримувати увагу учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Максимова О.О. Проєктна діяльність та робототехніка як провідні напрями STREAM-освіти дітей // Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка, 2022, Вип. 3 (50). Ч.2. С. 163-169
  2. Нова українська школа: порадник для вчителя / за заг. ред. Н.М. Бібік. Київ: Літера ЛТД, 2018. 160 с.
  3. Никонець С. В, Левченко С. А  Упровадження пілотного проєкту Нового державного стандарту загальної початкової освіти:апробація, результати, підсумки / Науково- методичний журнал «Педагогічні обрії» №6 (120),2021 С.4-8
  4. STREAM-освіта, або Стежинки у Всесвіт» альтернативна програма формування культури інженерного мислення в дітей передшкільного віку / автор. колектив ; наук. керівник К.Л. Крутій. Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2020. 148 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

Малюнок 1

C:\Users\Светлана\Desktop\танграм\_9_1_~1.PNG

 

 

 

 

 

 

Малюнок 2

C:\Users\Lesya\Desktop\tangram2.gif https://i.pinimg.com/originals/41/26/17/4126179123171ddaf4ae0323eb188f5e.jpg

https://i0.wp.com/ucthat-v-skole.ru/images/izobragenia-statei/tangram-shablon.gif                                                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Малюнок 3

 

                 Фигурки из танграма. | Персональный сайт Ерёмина Игоря Викторовича,  педагога-психолога МДОУ ЦРР д/с №20 "Алёнушка". Фигурки из танграма. | Персональный сайт Ерёмина Игоря Викторовича,  педагога-психолога МДОУ ЦРР д/с №20 "Алёнушка".

Малюнок 4

                         https://osvitanova.com.ua/ckeditor_assets/pictures/7505/content_2-2.jpg        

Малюнок 5

Танграм на тему «Космос». Схемы | Математические задачи, Космос,  Геометрические шаблоны                 

 

 

 

 

 

 

 

 Малюнок 6

    https://i0.wp.com/ucthat-v-skole.ru/images/izobragenia-statei/tangram-ribka.gif          220px-Tangram-man

 

 

 

 

 

Малюнок 7

https://fs01.vseosvita.ua/01006alt-182b-465x93.jpeg    https://fs01.vseosvita.ua/01006alw-7ce1-241x213.png

https://fs01.vseosvita.ua/01006aob-47aa-281x341.png   Малюнок 8

 

 

 

 

 

 

 

Малюнок 9

C:\Users\Сергей\Desktop\лего\IMG_20181025_154428.jpg                                         C:\Users\Сергей\Desktop\лего\IMG_20181025_154552.jpg    

Малюнок 10

C:\Users\Сергей\Desktop\20181029_192551.jpg                

 

 

Малюнок 11

C:\Users\Коля\Downloads\268589919_4978396322212754_6496109231122096886_n.jpg          C:\Users\Коля\Downloads\266698134_919773738904398_554590749135089037_n.jpg

 

 

 

docx
Додано
5 лютого
Переглядів
301
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку