ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС ПРОВЕДЕННЯ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ У КАБІНЕТАХ (ЛАБОРАТОРІЯХ) ФІЗИКИ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ

Про матеріал
ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС ПРОВЕДЕННЯ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ У КАБІНЕТАХ (ЛАБОРАТОРІЯХ) ФІЗИКИ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
Перегляд файлу

 ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ

ПІД ЧАС ПРОВЕДЕННЯ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ У КАБІНЕТАХ (ЛАБОРАТОРІЯХ) ФІЗИКИ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ

Введені в дію з 01.12.98

І. Галузь застосування

Правила безпеки під час проведення навчально-виховного процесу у кабінетах (лабораторіях) фізики загальноосвітніх навчальних закладів (надалі—Правила) поширюються на всіх учасників навчально-виховного процесу, які працюють або навчаються в кабінетах (лабораторіях) фізики загальноосвітніх навчальних закладів Міністерства освіти України (надалі — навчальні заклади), незалежно від форм власності.

Нормативний акт встановлює вимоги, що є обов'язковими для виконання керівниками навчальних закладів, завідувачами кабінетів (лабораторій), вчителями фізики, які несуть особисту відповідальність за порушення норм гігієни і цих Правил незалежно від того, призвели чи не призвели ці порушення до нещасного випадку.

З введенням в дію цих Правил вважати такими, що не застосовуються на території України, «Правила по технике безопасности для кабинетов (лабораторий) физики общеобразовательных школ системы Министерства просвещения СССР», затверджені Міністерством освіти СРСР у 1982 р.

ІІ. Нормативні посилання

 

№ з/п

Позначення нормативного акта

Назва

Ким, коли затверджено, реєстрація в Мін’юсті

1

2

3

4

  1.  

 

Закон України «Про внесення змін і доповнень до Закону Української РСР «Про освіту»

 

  1.  

 

Закон України «Про охорону праці»

 

  1.  

 

Закон України «Про пожежну безпеку»

 

  1.  

 

Закон України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення»

 

  1.  

ДНАОП

0.00-4.12-94

Типове положення про навчання, інструктаж і перевірку знань працівників з питань охорони праці

Зміни:

Затверджено наказом Держнаглядохоронпраці від 04.04.94, № ЗО, зареєстровано в Мін'юсті 12.05.94 за №95/304 23.04.97, №109

  1.  

ДНАОП

0.00-1.21-98

Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів   

Затверджено наказом  Держнаглядохоронпраці від 09.01.98, № 4, зареєстровано в Мін'юсті України 10.02.98 за №93/2533

  1.  

ДНАОП

0.00-4.15-98

Положення про розробку інструкцій з охорони праці

Затверджено наказом Держ нагяядохоронпраці від 29.01.98, №9, зареєстровано в Мін'юсті України 07.04.98 за №22672666

  1.  

ДНАОП

0.03-3.09-81

Санитарные нормы и правила устройства и эксплуатации лазеров

Затверджені Головним державним санітарним лікарем СРСР №5804-91

  1.  

ДНАОП

0.01-1.01-95

Правила пожежної безпеки в Україні

Затверджені Управлінням пожежної охорони МВС України 14.06.95, зареєстровані в Мін'юсті України 14.07.95 за №219/75

  1.  

НАОП

9.1.50-5.01-88

Типовая инструкция по охране труда при проведении работ с лазерными аппаратами

Затверджена Мінохорони здоров'я СРСР у 1988 р.

  1.  

НАОП

9.230-1.07-79

Правила по технике электробезопасности при проведений занятий в учебных классах (кабинетах) общеобразовательных школ и практики учащихся на промышленных объектах

Затверджені Міністерством освіти СРСР у 1979 р.

  1.  

ДБН В.2.2-3-97

Будинки та споруди навчальних закладів

Затверджено Держкоммістобудування України 27.06.96, №117

  1.  

ГОСТ 11015-93

Столы ученические. Типы и функциональные размеры

 

  1.  

ГОСТ 11016-93

Стулья ученические. Типы и функциональные размеры

 

  1.  

ГОСТ 18607-93

Столы демонстрационные. Функциональные размеры

 

  1.  

ГОСТ 18666-86

Шкафы для учебных пособий. Функциональные размеры

 

  1.  

ГОСТ 22360-86

Шкафы демонстрационные и вытяжные. Типы и функцио­нальные размеры

 

  1.  

ГОСТ 12.1.030-81

ССБТ. Элекгробезопасность. Защитное заземление, зануление

 

  1.  

ГОСТ 12.2.007.0-75

ССБТ. Изделия электротехнические. Общие требования безопасности

 

  1.  

ГОСТ 16809-88Е

Аппараты пускорегулирующие для разрядных ламп

 

  1.  

ГОСТ 12.1.003-83

ССБТ. Шум. Общие требования безопасности

 

  1.  

СНиПП-4-79

Естественное и искусственное освещение

Затверджено Держбудом СРСР в 1979 р.

  1.  

СНиП 2.04.05-91

Отопление, вентиляция и кондиционирование Зміни:

Затверджено Держбудом СРСР в 1991 р.

Затверджені наказом Держ-коммістобудування України від 29.12.96, № 106

  1.  

СП 11-86-а-74

Санитарные правила по устройству и содержанию общеобразовательных школ

Затверджено Мінздравом СРСР 29.04.74, № 1186-74

  1.  

 

Правила устройства электроустановок

Зміни:

Затверджені Міненерго СРСР у 1985 р.

Затверджені наказом Мін-енергетики і електрик-фікації України від 20.02.97, № 18

  1.  

 

Положення про організацію охорони праці та порядок розслідування нещасних випадків у навчально-виховних закладах.

Затверджене наказом Міністерства освіти України від 30.11.93, № 429, зареєстроване в Мін'юсті України 03.12.93 за № 178

  1.  

 

Типові переліки навчально-наочних посібників та технічних засобів навчання для  загальноосвітніх шкіл (І, ІІ, III ступеня) 

Затверджені наказом Міністерства освіти України від 15.05.95, № 131

 

III. Загальні вимоги

  1. Враховуючи особливості курсу фізики, в першу чергу його практичну спрямованість, на заняттях використовують технічні засоби навчання, які приведені в Типових переліках навчально-наочних посібників та технічних засобів навчання для загальноосвітніх шкіл (І, II, III ступеня) (надалі — Типові переліки).
  2. Відповідно до Положення про організацію охорони праці та порядок розслідування нещасних випадків у навчально-виховних закладах дозвіл на введення в експлуатацію кабінету (лабораторії) фізики під час приймання навчального закладу до нового навчального року дає державна комісія, створена за наказом місцевого органу виконавчої влади (держадміністрації), до якої входять представники районного (міського) відділу освіти, профспілки галузі, керівник навчального закладу, а під час введення в експлуатацію новоутвореного або переобладнаного кабінету (лабораторії) — також і представники відповідних органів державного нагляду.
  1. Не дозволяється застосовувати прилади і пристрої, що не відповідають вимогам безпеки праці; використовувати електричне обладнання (вироби), що не відповідають вимогам ГОСТ 12.2.007.0-75 «ССБТ. Изделия электротехнические. Общие требования безопасности».
  2. До роботи з кіноапаратурою допускаються лише особи, що мають посвідчення кінодемонстратора і посвідчення про проходження навчання з пожежно-технічного мінімуму.
  3. Під час роботи з хімічними реактивами слід керуватися чинними Правилами безпеки під час проведення навчально-виховного процесу у кабінетах (лабораторіях) хімії загальноосвітніх навчальних закладів.

IV. Вимоги до приміщень кабінету (лабораторії) фізики

4.1. Вимоги до розміщення кабінету (лабораторії) фізики та його обладнання.

4.1.1. Площі приміщень кабінету (лабораторії") фізики, лаборантської повинні відповідати вимогам ДБН В. 2.2-3-97 «Будинки та споруди навчальних закладів».

Площа приміщення кабінету (лабораторії) фізики навчального закладу має бути не менша як 72 м2, лаборантської - не менша як 16 м2, висота приміщення—не менша як 3,3 м.

4.1.2. В кабінеті фізики передбачається створення астрономічного куточка. Розміщення лабораторних меблів і обладнання в кабінеті (лабораторії) фізики має забезпечувати зручність і безпеку роботи.

  1. Кабінет (лабораторія) обладнується лабораторними столами (ГОСТ 11015-93 «Столы ученические. Типы и функциональные размеры») та стільцями (ГОСТ 11016-93 «Стулья ученические. Типы и функциональные размеры»), демонстраційним столом (ГОСТ 18607-93 «Столы демонстрационные. Функциональные размеры»), шафами для зберігання навчального обладнання для лабораторних і практичних робіт (ГОСТ 18666-86 «Шкафы для учебных пособий. Функциональные размеры», ГОСТ 22360-86 «Шкафы демонстрационые и вытяжные. Типы и функциональные размеры»).
  2. Відстань між переднім рядом лабораторних столів і демонстраційним столом повинна становити не менше як 0,8 м, демонстраційний стіл установлюється на подіумі заввишки 0,15 м на відстані не менше як 1 м від класної дошки, а віддаль до останнього місця учнів від класної дошки має бути не більше як 10 м. Розміщення столів у приміщеннях різної конфігурації повинно забезпечувати кут розглядання для учнів, які сидять за першими столами в крайніх рядах, не менше ніж 30°.
  1. У лаборантській установлюють шафи (стелажі) для зберігання демонстраційного обладнання, універсальний стіл-верстак (препараторський стіл), на якому вчитель (лаборант) у процесі підготовки до занять виконує роботи з ремонту обладнання, підготовляє досліди.
  2. Лаборантські приміщення мають внутрішнє сполучення з кабінетом (лабораторією). Необхідно передбачити другий вихід з лаборантської у коридор, на сходи, в рекреаційне або інше суміжне приміщення.
  3. Розстановка меблів, величина проходів, відстаней від класної дошки до першого та останнього ряду столів у кабінеті (лабораторії) має відповідати СП 11-86-а-74 «Санитарные правила по устройству и содержанию общеобразовательных заведений».
  4. Кабінет (лабораторія) фізики оснащується медичною аптечкою з набором перев'язувальних засобів і медикаментів (відповідно до додатка), комплексом засобів індивідуального захисту та інструкцією з безпеки для учнів.
  5. Перебувати учням у приміщенні кабінету (лабораторії) фізики і в лаборантській дозволяється тільки в присутності учителя фізики або лаборанта.

4.1.10. Не дозволяється використовувати кабінети фізики як класні кімнати для проведення занять з інших предметів, зборів.

4.2. Освітлення

  1.                 Згідно з СНиП П-4-79 «Естественное и искусственное освещение» світловий потік повинен падати зліва від учнів; найменша загальна штучна освітленість горизонтальних поверхонь на рівні 0,8 м від підлоги повинна бути для навчальних кабінетів не нижча за 150 лк в разі використання ламп розжарювання і 300 лк в разі використання люмінесцентних ламп з світло-жовтим спектром випромінювання.
  2.                 Коефіцієнт природної освітленості (КПО), який показує, у скільки разів освітленість у приміщенні менша за освітленість ззовні будівлі, згідно зі СНиП П-4-79 «Естественное и искусственное освещение» для горизонтальних поверхонь лабораторних столів повинен бути не менший ніж 1,5%.

Для поліпшення природної освітленості не можна розставляти на підвіконнях високорослі квіти, шибки вікон потрібно очищати від пилу і бруду від 3 до 4 разів на рік. До миття вікон у будівлях з будь-якою кількістю поверхів залучати учнів не дозволяється.

  1.                 Штори затемнення в неробочому стані не повинні зменшувати природну освітленість. Віконні отвори з південною орієнтацією обладнують сонцезахисними пристроями (жалюзі, козирки тощо).
  2. Для ламп розжарювання використовують світильники розсіяного світла, переважно відбитого світлорозподілу. Для люмінесцентних ламп — світильники серій ОД, ОДР із суцільним відкритим або закритим відбивачем, з екрануючою решіткою.

Не дозволяється застосовувати люмінесцентні лампи і лампи розжарювання без світлорозсіювальної арматури.

Розташовувати світильники необхідно рядами, передбачивши можливість їх автономного вимикання.

Шум пускорегулювальної апаратури люмінесцентних ламп в кабінеті фізики не повинен перевищувати 40 дБ, згідно з ГОСТ 16809-88Е «Аппараты пускорегулирующие для разрядных ламп. Общие технические требования».

4.2.5. Заміну ламп світильників необхідно проводити, не чекаючи остаточного виходу їх із ладу, згідно з графіком, який враховує гарантований термін служби ламп (для ламп розжарювання— 1000 год, для люмінесцентних — 2500—3000 год експлуатації). Замінює лампи й очищає світильники електрик школи.

Світильники очищують не рідше як один раз на три місяці. Залучати учнів до очищення світильників не дозволяється.

4.3. Опалення і вентиляція

  1.                  Кабінет (лабораторія) фізики (астрономії) забезпечується опаленням і припливно-витяжною вентиляцією відповідно до СНиП 2.04.05-91 «Опалення, вентиляція і кондиціювання» з таким розрахунком, щоб у приміщеннях підтримувалась температура у межах 17‑20 С і відносна вологість повітря 40‑60%.
  2.                  Для забезпечення нормального повітряно-теплового режиму забороняється обклеювати і забивати фрамуги й кватирки. Відчинення фрамуг (кватирок) має здійснюватися механічними приводами, які розміщують на висоті, зручній для керування з підлоги.

4.4. Електрична мережа

  1. Будова електричної мережі кабінету (лабораторії) фізики повинна відповідати вимогам НАОП 9.2.30-1.07-79 «Правила по технике электробезопасности при проведении занятий в учебных классах (кабинетах) общеобразовательных школ и практики учащихся на промышленных объектах». Не дозволяється подавати на робочі столи учнів напругу понад 42 В змінного і понад 110 В постійного струму.
  2. За «Правилами устройства электроустановок» (ПУЭ) кабінет фізики належить до групи приміщень з підвищеною небезпекою. Електрообладнання кабінету з напругою живлення понад 42 В змінного струму і понад 110 В постійного струму заземлюють згідно з ГОСТ 12.1.030-81 «ССБТ. Электробезопасность. Защитное заземление, зануление».

Електророзетки не дозволяється розміщувати в безпосередній близькості від стояків водопровідних і опалювальних систем, радіаторів і раковин.

4.4.3. Стан заземлення та ізоляції електричних мереж, електроприладів і електрообладнання відповідно до ДНАОП 0.00-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів» щороку перевіряють електротехнічні лабораторії, що зареєстровані в органах Держстандарту і Держнаглядохоронпраці.

4.4.4. Для забезпечення електробезпеки в електромережах кабінету фізики необхідно застосовувати їх електричне розділення. Розділення електричної мережі на окремі дільниці, які електрично не зв'язані між собою, виконують за допомогою роздільного трансформатора.

  1. Струмовідні частини зборок і щитів, що установлені в кабінеті (лабораторії) фізики і доступні для учнів, надійно закривають захисними засобами (кожухами). Не дозволяється використовувати обладнання, прилади, проводи і кабелі з відкритими струмовідними частинами.
  2. Радіатори і трубопроводи опалювальної, каналізаційної та водопровідної систем обладнують огорожами, які виготовляються із ізоляційних матеріалів.
  3. Прокладання, закріплення, ремонт і приєднання проводів до споживачів і мережі виконують тільки за знятої напруги. У місцях, де можливе механічне пошкодження проводів, кабелів, їх додатково захищають діелектричними засобами.
  4. Щоб уникнути ураження електричним струмом в разі доторкування до патрона, гвинтову металеву гільзу патрона з'єднують з нульовим, а не фазовим проводом, а однополюсні вимикачі, запобіжники встановлюють лише в розрив кола фазового проводу.

4.4.9. Трипровідну електричну мережу підводять до електрощита керування, розміщеного в класі (лабораторії) на стіні ліворуч від класної дошки. Електричний щит керування оснащують кнопкою аварійного вимикання.

  1. З електрощита управління лінію однофазного струму підводять через захисно-вимикаючий пристрій шкільний (ЗВПШ) до демонстраційного стола і пульта керування комплексом апаратури електропостачання. В цьому разі запобіжники і вимикачі ставлять тільки в коло фазового проводу.
  2. Обладнання вмикають послідовно від спільного вимикача до вимикачів кіл, що розгалужуються; останні в цьому випадку повинні бути вимкнені. Вимикають обладнання у зворотному порядку.
  3. Не дозволяється використовувати нестандартні запобіжники. На запобіжниках повинен зазначатись номінальний струм плавкої вставки. Не дозволяється застосовувати в електроприймачах запобіжники, через які може проходити струм, що перевищує номінальний більш як на 25%.
  4. Пробкові запобіжники вставляють так, щоб у разі вийнятих пробок гвинтові гільзи запобіжників не були під напругою. Під час заміни запобіжників під напругою слід користуватися захисними засобами: ізолювальними кліщами, діелектричними рукавицями, окулярами, килимками. Перегорілий запобіжник замінюють іншим такого самого типу.
  5. Якщо помічено несправності в електромережі кабінету фізики, у тому числі і у випадку виходу з ладу електроламп, необхідно повідомити електрика або відповідального за електрогосподарство навчального закладу.

Примітка: У тих навчальних закладах, у штаті яких не передбачена посада електрика, районним (міським) відділом освіти призначається особа, відповідальна за електрогосподарство навчального закладу або групи навчальних закладів.

Дозволяється передавати обслуговування електроустановок навчальних закладів за договором спеціалізованій організації.

4.4.15. Металеві труби водопровідної та електричної мереж періодично фарбують масляною фарбою, щоб уберегти від корозії.

4.5. Пожежна безпека

  1. Протипожежний захист кабінету (лабораторії) фізики повинен відповідати вимогам ДНАОП 0.01-1.01-95 «Правила пожежної безпеки в Україні».
  2. В кабінеті (лабораторії) фізики повинні бути у справному стані первинні засоби пожежогасіння, а саме:

—вогнегасники пінні, вуглекислотні або порошкові, які розміщують безпосередньо в кабінеті (лабораторії) фізики і лаборантській;

—ящик або відро з піском (об'ємом близько 0,01 м3) та совком;

—покривало з вогнетривкого матеріалу.

До них обов'язково необхідно забезпечити вільний доступ. 4.5 3. Загоряння в кабінеті (лабораторії) фізики у випадку пожежі необхідно відразу ліквідувати. Для цього необхідно:

  • повідомити пожежну охорону (тел. 01);
  • вжити заходів щодо евакуації людей з приміщення;
  • вимкнути електромережу.

Електропроводку під напругою необхідно гасити вогнетривким покривалом, порошковими або вуглекислотними вогнегасниками, а знеструмлену електропроводку можна гасити піском, водою або будь-якими наявними вогнегасниками.

Загорання у витяжній шафі ліквідується вогнегасником після вимкнення вентилятора.

V. Вимоги безпеки під час проведення занять у кабінеті фізики

5.1. Вимоги безпеки під час роботи з проекційною апаратурою

5.1.1. Дозволяється демонструвати навчальні фільми на вузькоплівковій апаратурі з негорючою плівкою безпосередньо в кабінеті фізики за умов, якщо:

  • забезпечено вихід з кабінету в коридор або на сходову площадку;
  • проходи до дверей і між рядами лабораторних столів не захаращені;

—- у лабораторії присутні учні тільки одного класу;

  • електропроводка в кабінеті стаціонарна і виконана відповідно до вимог ПУЭ;
  • виконується інструкція з експлуатації кіноустановки.

5.1.2. Проекційна апаратура повинна бути заземлена за схемами, які вміщені в технічних описах та інструкціях, що додаються до апаратів.

  1.                  Екран слід закріплювати по центру передньої стіни кабінету (лабораторії) так, щоб його нижній край був на відстані, не меншій як 1,2 м від підлоги. Не дозволяється використовувати саморобні екрани, що просвічуються.
  2.                  Перед вмиканням проекційного апарата в мережу необхідно переконатися, що його робоча напруга відповідає напрузі мережі.

5.2. Вимоги безпеки під час підготовки і проведення демонстраційних дослідів

  1.                  Вчитель фізики готує і проводить демонстраційні досліди, обов'язково дотримуючись цих Правил.
  2.                  Під час роботи з скляними приладами необхідно:

—користуватися скляними трубками, що мають оплавлені краї;

—підбирати для з'єднування гумові й скляні трубки однакових діаметрів, а кінці змочувати водою, гліцерином або змазувати вазеліном;

—використовувати скляний посуд без тріщин;

—не допускати різких змін температури і механічних ударів;

—бути обережним, вставляючи корки в скляні трубки або виймаючи їх;

—отвір пробірки або шийку колби під час нагрівання в них рідин спрямовувати в бік від себе і учнів.

5.2.3.Під час роботи, якщо є ймовірність розривання посудини внаслідок нагрівання, нагнітання або відкачування повітря, на демонстраційному столі з боку учнів установлюють захисний екран, а вчитель користується захисними окулярами. Якщо посудина розірветься, не дозволяється прибирати осколки скла незахищеними руками. Для цього користуються щіткою й совком. Аналогічно прибирають залізні ошурки, що використовуються для спостереження силових ліній магнітних полів.

Не дозволяється закривати посудину з гарячою рідиною притертою пробкою доти, поки вона не охолоне; брати прилади з гарячою рідиною незахищеними руками.

  1.                  У кабінеті фізики Типовими переліками передбачено використання батарей лужних акумуляторів, які експлуатують, переносять і перевозять згідно з інструкцією заводу-виробника.
  2.                  Акумулятори зберігають у шафі з витяжним пристроєм або в окремому приміщенні, яке добре провітрюється.
  3.                  Температура зовнішніх елементів конструкцій виробів, що нагріваються в процесі експлуатації, не повинна перевищувати 55°С. Якщо температура нагрівання зовнішніх елементів виробу понад 42°С, на видному місці цього виробу наносять попереджувальний напис: «Бережись опіку!»
  4.                  Не дозволяється користуватися бензином як пальним для спиртівок.
  5.                  Не дозволяється застосовувати пароутворювачі металеві, лампи лабораторні бензинові, прилад для визначення коефіцієнта лінійного розширення металів (з металевими трубками, що нагріваються парою).

5.2.9. Не можна перевищувати межі допустимих частот обертання на відцентровій машині, універсальному електродвигуні, обертовому диску, що зазначені в технічних описах. Під час демонстрування необхідно стежити за справністю всіх кріплень у цих приладах. Щоб запобігти травмуванню деталями, які відлетіли, перед учнями необхідно встановити захисний екран.

  1.              Не дозволяється користуватися пилососом та іншими повітродувами під час проведення демонстраційних дослідів з приладом з механіки на повітряній подушці, якщо перевищується рівень фонового шуму 50 дБ, встановлений ГОСТ 12.1.003-83 «ССБТ. Шум. Общие требования безопасности».
  2.              Для постановки всіх видів фізичного експерименту слід використовувати технічні засоби навчання, які приведеш в Типових переліках.
  3.              Для вимірювання напруги і сили струму вимірювальні прилади слід з'єднувати провідниками з надійною ізоляцією, що мають одно-, двополюсні вилки. Приєднувати вилки (щуп) до схеми потрібно однією рукою, а друга рука не повинна доторкуватися до шасі, корпусу приладу та інших електропровідних предметів. Особливо треба бути обережним під час роботи з друкованими схемами, для яких характерні малі відстані між сусідніми провідниками друкованої плати.
  4.              Під час налагодження та експлуатації осцилографів і телевізорів необхідно особливо обережно поводитися з електронно-променевою трубкою. Неприпустимі удари по трубці або потрапляння на неї розплавленого припою, бо від цього трубка може вибухнути.
  5.              Не дозволяється вмикати без навантаження випрямлячі (особливо старі), в них електролітичні конденсатори фільтра помітно нагріваються, а іноді й вибухають.

 

  1.             Не можна залишати без нагляду включені електро-і радіопристрої і допускати до них сторонніх осіб.
  2.             Під час експлуатації джерел високих напруг (електрофорна машина, перетворювачі типу «Розряд») потрібно дотримуватися таких запобіжних заходів:

 

  • не доторкуватися до деталей і провідників руками або струмовідними предметами (матеріалами);
  • переміщувати високовольтні з'єднувальні провідники або електроди кулькового розрядника за допомогою ізолюючої ручки (можна скористатися чистою сухою скляною трубкою);

—після вимикання необхідно розрядити конденсатори, з'єднавши їх виводи розрядником або гнучким ізольованим проводом.

  1.             Не дозволяється експлуатувати дугову або ртутно-кварцеву лампу без кожуха. Для спостереження за запалюванням цих ламп через оглядове вікно кожуха вчитель повинен користуватися захисними окулярами.
  2.             Не дозволяється використовувати не розжарювані трубки: рентгенівські для відхилення катодних променів, вакуумні із зіркою, вакуумні із млиночком тощо.
  1. Не допускається пряме потрапляння в очі вчителя та учнів світла від електричної дуги проекційних апаратів, стробоскопа або лазера.
  2. Не дозволяється експлуатувати лазер без захисного заземлення, обмеження екраном поширення променя вздовж демонстраційного стола. Не дозволяється переміщувати лазер вздовж оптичної лави та робити будь-які регулювання, якщо знята верхня частина корпусу.

5.3. Вимоги безпеки під час постановки й проведення лабораторних і практичних робіт

  1.                 Усі положення щодо захисту від механічних, теплових та інших травмуючих факторів, що викладені в підрозділі 5.2, поширюються на постановку й проведення лабораторних і практичних робіт.
  2.                 Під час виконання робіт на встановлення теплового балансу воду треба нагрівати не більш як до 70°С.
  3.                 Під час виконання постановки лабораторних і практичних робіт учням не дозволяється користуватися приладами з написами на їх панелях (корпусі) «Тільки для проведення дослідів учителем».

5.3.4. Навчальні прилади й вироби, призначені для лабораторних і практичних робіт учнів, за способом захисту людини від ураження електричним струмом відповідно до ГОСТ 12.2.007.0-75 «ССБТ. Изделия электротехнические. Общие требования безопасности» повинні задовольняти вимогам II класу (мати подвійну або посилену ізоляцію) або III класу (приєднуватися безпосередньо до джерел живлення з напругою, не вищою за 42 В).

Примітка: До ПІ класу належать вироби, призначені для приєднування безпосередньо до джерела живлення з напругою, не вищою за 42 В, у якого за умови холостого ходу вона не перевищує 50 В. Коли за джерело живлення використовують трансформатор або перетворювач, його вхідна й вихідна обмотки не повинні бути електрично зв'язані і між ними має бути подвійна або підсилена ізоляція.

VI. Права, обов'язки та відповідальність посадових осіб

6.1. Відповідно до Закону України «Про охорону праці» і Положення про організацію охорони праці та порядок розслідування нещасних випадків у навчально-виховних закладах керівник навчального закладу:

—створює здорові й безпечні умови для проведення занять у кабінеті фізики;

—організовує навчання педагогічних працівників з питань безпеки життєдіяльності з наступною перевіркою знань відповідно до чинних нормативних актів;

—організовує роботу по розробленню інструкцій з безпеки для кабінетів (лабораторій) фізики відповідно до ДНАОП 0.00-4.15-98 «Положення про розробку інструкцій з охорони праці», а також їх перегляд в міру потреби, але не рідше одного разу на три роки.

6.2. Завідувач кабінетом (лабораторією) фізики:

  • несе безпосередню відповідальність за безпечний стан робочих місць, обладнання, приладів, інструментів, інвентаря тощо;
  • забороняє використання обладнання, що не передбачено Типовими переліками;

—відповідно до ДНАОП 0.00-4.12-94 «Типове положення про навчання, інструктаж і перевірку знань працівників з питань охорони праці» на початку навчального року здійснює навчання та інструктаж учнів з охорони праці з реєстрацією в журналі обліку навчальних занять.

6.3. Вчитель фізики:

  • відповідає за безпечне проведення навчально-виховного процесу, проводить вступний та цільові інструктажі з учнями з охорони праці під час навчальних занять;
  • несе особисту відповідальність за збереження життя і здоров'я учнів під час навчально-виховного процесу;

—повідомляє керівника навчального закладу про кожний нещасний випадок, організовує надання першої допомоги потерпілому, а під час необхідності—спеціалізованої медичної допомоги;

 організовує евакуацію учнів із приміщення у випадку пожежі та інших аварійних ситуацій.

6.4. Лаборант, який працює під керівництвом завідувача кабінетом (учителя фізики), слідкує за дотриманням учнями правил безпеки і гігієни праці та відповідає за:

 зберігання та експлуатацію обладнання, підготовку його до лабораторних і практичних робіт, демонстраційних дослідів;

  • профілактичне обслуговування (видалення вологи і витирання пилу, змащування окремих деталей тощо) приладів та апаратури, пристроїв і приладдя;
  • наявність засобів подання першої допомоги і протипожежного інвентаря.

6.5. Завідувачі кабінетами, учителі фізики, керівники гуртків один раз на три роки проходять навчання на курсах підвищення кваліфікації з безпеки життєдіяльності з наступною атестацією і присвоєнням кваліфікаційної групи по електробезпеці не нижче III, а лаборантів—І, згідно з ДНАОП 0.00-4.12-94 «Типове положення про навчання, інструктаж і перевірку знань працівників з питань охорони праці».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготував: Мазур С.В. 2004 р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ

ПІД ЧАС ПРОВЕДЕННЯ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ У КАБІНЕТАХ (ЛАБОРАТОРІЯХ) ФІЗИКИ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, Інші матеріали
Додано
27 лютого 2021
Переглядів
1033
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку