Я досліджую світ
Урок № 167
Дата: 20. 04. 2021
Тема. Правила користування водогоном.
Мета: ознайомити учнів із правила користуванням водою; вчити аналізувати ситуації, що можуть стати загрозою безпечного життя у домашніх умовах; виробляти навички безпечного поводження у побуті з джерелами водопостачання; розвивати вміння зосереджуватися, збиратися з думками, продовжити формування вмінь аналізувати, порівнювати і робити висновки, розвивати творчі здібності учнів, слухову пам'ять, увагу, логічне та асоціативне мислення, самостійність, пошуково-пізнавальну активність; виховувати в учнів пильність, обережність, розсудливість в будь-якій ситуації, дбайливе ставлення до власного здоров’я, почуття товариства, чесності та поваги до однокласників, дисциплінованість та відповідальність, старанність, наполегливість; сприяти згуртованості учнів, вихованню емоцій задоволення від розумової праці.
Формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: поглибити знання про значення води, вчити виконувати завдання за зразком, удосконалювати вміння дотримувати правильної постави під час письма, самоорганізовуватися до навчальної діяльності, виконувати завдання за зразком, співпрацювати в групі, виконувати розумові операції й практичні дії;
комунікативної: розвивати мовленнєві вміння (говорити чітко, повільно, виразно, дотримувати пауз), а також критичне мислення, увагу, спостережливість, пам'ять, усне і писемне мовлення
соціальної: розвивати здатність продуктивно співпрацювати з однокласниками в групі, спілкуватися рідною мовою;
інформаційної: удосконалювати вміння добувати й опрацьовувати інформацію з підручника.
Очікувані результати уроку:
Тип уроку: урок вивчення та первинного закріплення знань (комбінований).
Обладнання: підручник, картки, схема водогону, схема «Способи очищення води, наглядні моделі (план оселі).
Методи та методичні прийоми: словесні (розповідь), наочні (ілюстрації, наглядні моделі), практичні (вправи).
Форми організації пізнавальної діяльності учнів: фронтальна, групова, парна.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання.
Налаштування учнів на доброзичливий морально – емоційний клімат.
- Девізом нашого уроку є ….
Видумуй, пробуй і твори
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь!
І про кмітливість не забудь!
– Яким би ви хотіли, щоб був наш урок ?
( цікавим, пізнавальним, повчальним, творчим, практичним, продуктивним)
– А я вам бажаю бути на уроці уважними, активними, кмітливими, винахідливими, відчути радість і задоволення від роботи. Нехай цей урок залишить міцні знання і чудовий настрій.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Гра «Техніка в давній і сучасній оселі»
Учні в парах визначають, до якої оселі вони прикріплять певний вид техніки.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Девіз уроку: «Мій дім — моя фортеця».
- Але дуже часто ця фортеця стає причиною певних нещасних випадків, якщо ставитись до оселі неуважно. То ж сьогодні ми з вами поговоримо про те, без чого неможлива наша оселя. Це водогін.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вправа «Кулька води».
2. Робота з підручником (с. 116)
А) читання тексту
Б) відповіді на запитання:
- Що треба зробити, якщо ви помітили, що вода тече марно?
- Для чого використовують сіточки для зливу води?
- Що робити, якщо квартиру заливає водою?
3. Робота зі схемою «Система водопостачання». Визначення послідовності поставки і очищення води у квартири і оселі.
Історична довідка про розвиток водопостачання.
Перші згадки про систему водопостачання або про самий перший водогін дійшлидо нас з давніх-давен. Знайдені письмена, папіруси й глиняні таблички із записамипро цілі комплекси й системи водопостачання для поливів полів та громадськихсправ. У стародавній державі Урарту була знайдена споруджена в VII ст. до н. е.каналізаційна система, яку використовували для відводу води шляхом самопливу на значні відстані.
Перший справжній водогін з’явився у Стародавньому Римі в 312 році до н. е. Його довжина становила 16,5 км. Цензор Аппій Клавдій у будівництво водогону навіть вклав власні кошти. Громадяни були йому за це дуже вдячні, адже раніше люди носили дощову, ключову, річкову воду та зберігали її у великих ємностях у своїх будинках
3. Очищення води
Залежно від стану джерела постачання води, і в місті,і в селі люди стикаються з проблемою очищення води, аджене завжди вода, навіть з місцевого водогону, може бути належної якості.
«Мозковий штурм»
— Що ви знаєте про очищення води?
— Які існують способи очищення води в побуті?
Очищення води — це видалення з води небажаних домішок і елементів. Існує багато методів очищення, які можнарозподілити по групах:
механічні (проціджування, відстоювання й фільтрування);
фізикохімічні (кип’ятіння, дистиляція);
біологічні.
Найбільш дешеве механічне очищення застосовуєтьсядля видалення механічних домішок. Основні методи: проціджування, відстоювання й фільтрування. Застосовуються якпопередні етапи.
Хімічне очищення застосовується для видалення з водирозчинних неорганічних домішок. При обробці води реагентами відбувається їх нейтралізація, видалення розчиненихсполук, знебарвлення й знезараження води.Фізикохімічна очистка застосовується для одночасногоочищення води від дрібних частинок, домішок, розчиненихсполук. До фізикохімічних способів відносять кип’ятіння,
дистиляцію.
Біологічні методи застосовуються для очищення від розчинених органічних сполук. Метод заснований на здатностімікроорганізмів розкладати розчинені органічні сполуки.
Найбільш сучасні методи очищення води — обробка сріблом, озонування, ультрафіолетове опромінення.
4. Правила користування водогоном в оселі.
Аварії на водогоні. Дії в аварійних ситуаціях
Зручно, коли в будинку є водопостачання: і гаряче, і холодне. Якщо водогін виходить з ладу — вода може затопитипомешкання і, як наслідок, завдати великих збитків усій родині та сусідам. Бувають випадки, коли причиною затопленняє неправильне користування водогоном і каналізацією.
Правила користування водогоном та каналізацією:
не засмічуй каналізацію — не кидай в унітаз сміття,харчові відходи тощо;
щоб на кухні не забруднювався зливний отвір раковини,слід використовувати спеціальну решітку, що затримуєхарчові відходи;
завжди після користування водою закривай крани, стеж,щоб вода не капала;
не залишай без нагляду воду, що ллється. Набираючиванну, періодично перевіряй, чи вода не перелилася через край.
Дії в аварійних ситуаціях (наприклад, розрив труби чизламався кран):
перекрити воду за допомогою вентилів водопостачання,які є у квартирі;
повідомити про аварію батьків;
зателефонувати до житловоексплуатаційної організаціїта викликати майстрів;
якщо вода ллється на підлогу, слід підставити відра абоінші ємності для збирання рідини, витерти підлогу.
4. Практична робота в групах «Способи очищення води в домашніх умовах».
І група отримує клаптик тканини
ІІ група – спонжик
ІІІ група – клаптик паперу
Остання група – бинт.
Дітям потрібно очистити воду через свій фільтр і зробити висновок про фільтрацію води.
Висновок. Діти говорять фразу: «Я рекомендую ….»
Y. Розв’язування природничих задач.
Щоб наповнити надувний басейн для молодшої сестрички, Сергійко приніс 4 відра води, по 5 л у кожному. Скільки всього літрів води приніс Сергійко?
Іван Петрович копає траншею для водогону дачного будинку. Щогодини він викопує 2 м траншеї. Скільки метрів траншеї викопає Іван Петрович за 4 год роботи?
Насос щохвилини викачує 9 л води. Скільки хвилин має працювати насос, щоб викачати 90 л води?
YІ. Рефлексія.