Сценарій позакласного заходу "Право на гру"

Про матеріал

Матеріал рекомендовано насамперед педагогам-психологам,класним керівникам, організаторам виховної роботи у навчальних закладах, керівникам гуртків у позашкільних закладах, усім, хто цікавиться питаннями активного навчання та новітніми технологіями правової освіти.

Перегляд файлу

 

Масютіна М.Е., керівник гуртка 

«Дебати» ЦДЮТ  м. Бердянська

 

ПРАВО НА ГРУ

 

Пояснювальна записка

Гра - одна з найбільш загадкових і привабливих явищ в нашому житті. Дослідниками були зроблені десятки спроб визначити, що ж це таке. Існує безліч теорій гри - біологічних і психологічних, кожна з яких по-різному інтерпретує феномен гри, причини її виникнення та значення для людини. Само слово «гра» викликає у людини цілий набір приємних асоціацій - веселощі, задоволення, інтерес, азарт, свобода, радість. Дивлячись, як самозабутньо грає дитини, хто з педагогів не мріяв використати цю силу у своїй роботі - в навчанні.

Стаття 31 Конвенції ООН про права дитини визначає право кожної дитини на гру, дозвілля та відпочинок. Це унікальне право є  невід’ємним для всебічного розвитку дитини і формування її особистості. 

 

 

Ігри на знайомство

Асоціація

 Намалюйте автопортрет і зробіть презентацію (ім’я, місто, хобі, захоплення, мрія). 

1.Запропонуйте кожному учаснику вибрати колір, що відображає його особистість, марку автомобіля, яка відповідає його уявленням про себе, а також літературного героя, з яким він себе асоціює. 

2.Потім запропонуйте учасникам поділитися з аудиторією, пояснити, чому вони зробили такий вибір. 

3. Попросіть учасників написати коротенький вірш про себе. Потім кожен учасник робить презентацію свого твору.

 

Історія імені

Назвати своє ім’я та розповісти про те: 

а) хто дав вам це ім’я? б) його походження. В) що означає ваше ім’я? 

 

 «Мене звати … Моя краща подруга (друг) сказала би про мене….»

 

 «Я хочу вам представити …»

 Група розбивається на пари (1-2). Кожен протягом 3-5 хвилин розповідає про себе, потім учасники міняються місцями. Після цього йде презентація своїх сусідів у великій групі. 

 

 «Камінець мого дитинства»

 По черзі в групі передається камінчик (шишка), і людина, яка його тримає, називає своє ім’я і яскравий спогад свого дитинства (можна раннього), пов’язаний з природою. 

 

 «Ім’я» 

По команді всі пишуть своє ім’я в повітрі спочатку рукою, потім рукою і ногою, головою і т.п. 

 

«Імена» 

Це широко поширена вправа, яка полегшує початок  знайомства у групі. Учасники в ігровій формі заучують імена один одного. Нерідко самі учасники бувають здивовані тому, наскільки легко відбувається запам’ятовування. Всі встають в коло. Ведучий називає своє ім’я і прикметник, який повинен починатися з тієї ж букви, що і ім’я. Той, хто стоїть ліворуч, називає ім’я ведучого з цим прикметником, а потім - своє і теж з прикметником, який також повинен починатися з літери його імені. Бажано прикметникам не повторюватися. Так, якщо відразу йдуть дві Наташі, то одна Наташа може назватися «новою», а інша «надійною». Знайомство йде за годинниковою стрілкою, в результаті ведучий (чи той, хто починав коло першим) повинен повторити імена всіх з прикметниками. Отже, приклад того, як по ланцюгу йде знайомство: 1) Я - «Наташа – нова», 2) «Наташа-нова», я- «Наташа-надійна», 3) «Наташа-нова», «Наташа-надійна», я  – «Світланасмілива» … 

Після закінчення тренер запитує групу: «З яким настроєм ви починаєте це заняття? Якби вам запропонували обрати погоду під ваш настрій, яку б ви обрали?» 

Питання можуть бути наступними: “Яка тварина зараз відображає ваш настрій? Яке рослина? Який колір? Яка місцевість? Яке блюдо? Який транспортний засіб? Яку пору року? Яка назва книги? Який розділовий знак? Яка геометрична фігура?”

 

Я змінюю своє ім’я

Кожен учасник називає своє справжнє ім’я і те, яке він хотів би мати або йому хотілося б, щоб його так називали.

 

«Наші імена»

Група стоїть у колі. Кожен по черзі робить крок вперед і вимовляє своє ім'я в тій формі, яка йому самому подобається. Після цього по сигналу ведучого всі теж роблять крок до центру і повторюють його ім'я. Сам учасник не рухається і мовчки спостерігає.

 

 «Взаємні презентації»

А) Учасники розбиваються на пари. Дається 10 хвилин на те, щоб розповісти один одному про себе якомога докладніше - адже вам доведеться представляти свого партнера групі. Передбачувані питання:

1.  Що я чекаю від роботи у тренінгу,

2.  Що я ціную в самому собі,

3.  Предмет моєї гордості,

4.  Що я вмію робити найкраще,

5.  Що вас об'єднує з вашим партнером

Б) Один з членів пари сидить на стільці, другий стоїть за його спиною, поклавши руки йому на плечі. Вартий говорить від імені сидячого, називаючи себе ім'ям партнера. Протягом 1 хвилини він говорить, граючи роль свого сидячого партнера. Після цього будь-який член групи може задати питання, на які відповідати буде теж той, хто стоїть.

Наприклад:

1.  Які якості ти найбільш цінуєш у людях?

2.  Що ти вважаєш найбільш огидним?

3.  Чи є людина, яка зробила сильний вплив на твоє життя?

4.  Назви своє заповітне бажання.

5.  Чого б тобі хотілося досягти в житті?

Вправа закінчується обговоренням почуттів і думок учасників. 

 

«Я очима іншого»

Учасник представляє себе від імені іншої людини. Наприклад, дідусь розповідає про свого онука. Іван Іванович очима сусідки.

 

«Предмет розповідає про господаря»

Кожен з учасників бере в руки будь-який належний йому предмет і від імені цього предмета розповідає про свого володаря. Інші предмети можуть поставити йому будь-які питання про його володаря. 

 

«Ім'я, сестра»

Гра дуже хороша для новоспечених компаній, коли треба швидко налагодити теплу дружню атмосферу та особисті контакти. Для гри потрібно покривало. Весь колектив розбивається на дві команди, кожна з команд виділяє по одному представнику, назвемо їх лідерами. Останні за допомогою покривала розділяють простір приміщення на дві частини, кожну з яких займають команди, сідають навпочіпки, щоб нікого не було видно. Необхідно, щоб учасники кожної з команд не мали можливості спостерігати події, що відбуваються "по той бік завіси". Від кожної з команд виділяється людина, яка сідає безпосередньо напроти середини покривала. На рахунок "три" провідні опускають покривало, і виграє та команда, чий представник швидше назве ім'я супротивника (людини, яка сидить навпроти). Людина з команди, що програла, переходить в команду переможців. Гра продовжується до тих пір, поки в якій-небудь з команд не залишиться одна людина. 

 

Улюблена тварина

Кожен учасник називає тварину, в яку він хотів би перевтілитися, якщо б це було можливо. Назва тварини супроводжується відповідним звуком. 

Закон на моєму шляху.

 Кожен називає своє ім’я і закон, з дією якого зустрівся сьогодні. Мене звуть … Я  з успіхом реалізую своє право на … 

 

«Доміно».

 Мета цієї вправи - «розігріти» учасників перед майбутнім заняттям і забезпечити «введення в тему». Тренер нагадує учасникам правила гри в доміно і пропонує їм пограти в «особливе доміно». Правила гри: перший учасник (бажано - ведучий) стає в центр і називає дві свої характеристики - «Мене звуть…..З одного боку, я ношу окуляри, з іншого - люблю морозиво». Учасник, який теж носить окуляри чи теж любить морозиво підходить до першого учаснику і бере його за руку, кажучи, наприклад «Мене звуть…..З одного боку, я люблю морозиво, з іншого боку - у мене є собака». Гра продовжується, поки всі учасники не стануть частиною доміно. Можливі варіації в самій побудові доміно - можна побудувати коло чи типову «доміношну» структуру, учасники можуть братися за руки, обійматися, стояти або лежати на підлозі, і т.д.

 

М’ячик

Вірю … Не вірю … Ведучий кидає м’яч учаснику. Той, хто його отримав, повинен назвати своє ім’я і розповісти правдиву чи неправдиву історію про себе. Група повинна погодитися або не погодитися, сказавши: «вірю» або «не вірю» (якщо віримо, показуємо стислий кулачок з великим пальцем, спрямованим  вгору, не віримо – вниз). Потім учасник пояснює, яка відповідь була вірною, і передає м’яч наступному і т. д. по колу.

 

Снігова куля 

Учасники стають у коло і по черзі називають свої імена. Завдання гравців – назвати всі попередні імена і своє. Якщо хтось збився, гра починається спочатку. Як варіант, до імені можна додати яку-небудь рису свого характеру. 

 

Фактики

Попросити учасників відірвати по шматочку туалетного паперу (нитки) і вимірювати його (її) довжину ручкою. Скільки ручок помістилося, стільки учасник розповідає фактів зі свого життя. 

 

Згадай ім’я

Ця гра – невеликий тест на вашу спостережливість, для неї знадобиться плед або ковдра. Гравці розбиваються на дві команди і стають у дві колони, таким чином, щоб перші гравці команд стояли обличчям до обличчя на відстані одного-двох метрів. Два гравці стають на стільці і тримають плед, який буде закривати гравців команд. По сигналу, по одному учаснику з кожної команди підходять до пледу і після того, як його прибирають, завдання гравців згадати якомога швидше ім’я одне одного. Хто зробить це останнім, той вибуває з команди. Перемогла та команда, в якій залишилося більше гравців. 

 

Запам’ятай ім’я 

Для проведення знадобиться 3-4 м’ячі і 10-15 гравців, які стають у коло. 

Етап 1. Ведучий називає ім’я одержувача м’яча і кидає адресату. Гравець кидає наступному і так далі до тих пір, поки м’яч не обійде всіх і не повернеться до ведучого. 

Етап 2. Запам’ятавши, хто кому кидав м’яч і від кого отримував, учасники продовжують гру у швидкому темпі. Коли м’яч вже пройшов через руки деяких учасників, можна запускати другий м’ячик і кидати в тій же послідовності, а потім третій і т. д. 

 

Знайомство. Учасники презентують себе і тиснуть одне одному руки, але руку відпускають в тому випадку, якщо привітаються з іншою людиною. 

 

«Опишіть себе» 

Використовуючи лише дієслова й прикметники, опишіть себе від імені Вашого сусіда, опишіть себе від імені частин свого тіла (волосся, нігті і т.п.) 

2-й варіант: Учасники розбиваються на пари і через 5 хв. описують напарника від свого імені. 

3-й варіант: викладач вітає кожного і пропонує почати сесію грою. Перший гравець описує будь-якого іншого в групі і вказує для відповіді ім’я описаної людини. При цьому всі знають людину, про яку йде мова і відповідають на питання гравця. Він повинен вгадати, і якщо йому це вдається, він сідає, а людина, ім’я якої передбачалося, продовжує гру, описуючи якості іншої людини. Ніякі повторення не дозволяються, оскільки час обмежений.

 

«Пошук скарбів» 

Це чудова розминка для першої зустрічі з новою групою. Основна увага приділяється обміну інформацією про особисті інтереси і пристрасті учасників. Попросіть учасників записати три їхні захоплення, не пов’язані з дебатами (футбол, домашні тварини, сад / город, музика …), а потім запропонуєте їм знайти в аудиторії принаймні двох людей з подібними пристрастями. 

 

«Приємні записки» 

Роздайте учасникам невеликі листочки (чудово, якщо це будуть «липучки», з клеєм на звороті) і попросіть їх: 

-   звернути увагу на сидячу зліва людину;

-   помітити в ній щось хороше (зовнішність, поведінка … , що завгодно);

-   написати цій людині коротку записку, пов’язану з цим приємним спостереженням; 

-   підписатися і передати записку цій людині. 

Пізніше попросити учасників семінару написати приємні записки будь-якій людині в аудиторії. 

 

 Перепис населення

Змагаються команди за принципом естафети. Учасники біжать з одного боку кімнати до іншого, де лежить аркуш паперу і товстий маркер. Добігши, учасник записує ім'я кожного члена своєї команди (крім себе і вже записаних) і, взявши маркер, біжить назад, передає його іншому учаснику, і так продовжується, поки останній не завершить список. Дуже весело, як останні учасники посилено згадують чиєсь ім'я, яке ще не було записано. Гра дозволяє краще запам'ятати імена в новій компанії. 

 

«Павутина» 

Цю вправу добре проводити в кінці семінару, коли вже створилася  атмосфера єднання, і члени групи з тугою сприймають розставання. Для цього треба взяти котушку ниток або клубок і мовчки пустити її (його) по колу. Кожен учасник, обмотавши свій вказівний палець, передає нитки тому, з ким йому було найбільш приємно спілкуватися, таким чином, нитка утворює своєрідне павутиння. Вправа продовжується до тих пір, поки всі члени групи не зроблять всі свої вибори. «Павутиння» буде найбільш густим поруч з емоційними лідерами груп. 

 

Руханки «Встав слово»

Усі сидять у колі і кидають один одному м’яч. Той, хто кидає називає іменник, а той, хто ловить – підходяще дієслово (наприклад, м’яч летить сонце світить).

"Фотополювання".

Всі учасники стають у коло. Ведучий пропонує повторювати за ним всі дії, які він буде виконувати:

                    Спимо (скласти долоньки в щоки і закрити очі); 

                    Прокинулися, потягнулися (піднімаємо руки вгору); 

                    Вмиваємо обличчя (потирає долоні щічки); 

                    Одягаємося (надягаємо сорочку, штани, чоботи); 

                    Беремо рушницю, відкриваємо намет ("вжіх"), закриваємо ("вжіх")

(при цьому потрібно нахилитися); 

                    Йдемо (маршируємо на місці); 

                    Трава висока (розсовуємо руками, продовжуючи марширувати на місці); 

                    Річка глибока (імітація руками стилю плавання) 

                    Білочка біжить – ("чик - чик") зняли; 

                    Гора висока (закидаємо мотузку, збираємося по ній, зістрибує "ух") 

                    Зайчик біжить – ("чик-чик") зняли; 

                    Йдемо далі, назустріч лев, ("ай!") (Повторюємо всі рухи навпаки, але в дуже швидкому темпі: йдемо, пливемо), 

                    Вилазимо на гору, відкриваємо намет, забігаємо, закриваємо, ("Фух"), лягаємо спати. Гра повинна проводитися дуже емоційно, у швидкому темпі. 

 

Гра-розминка «Австралійський дощ»  Хід вправи. Учасники стають у коло. Інструкція: 

Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Як тільки вони повернуться до мене я передам наступні.

Стежте уважно!

-  В Австралії піднявся вітер. (Ведучий тре долоні)

-  Починає крапати дощ. (Клацання пальцями)

-  Дощ посилюється. (Почергове плескання долонями по грудях).

-  Починається справжня злива (Плескання по стегнах).

-  А ось град, справжня буря.(Тупіт ногами).

-  Але що це? Буря стихає (Плескання по стегнах).

-  Дощ стихає. (Плескання долонями по грудях).

-  Рідкі краплі падають на землю. (Клацання пальцями).

-  Тихий шелест вітру.(Потирання долонь).

-  Сонце! (Руки догори).

 

 

 

"Фігури" 

Учасникам пропонується стати в коло. Ведучий пропонує виконати наступні фігури: "Вікінги", "Слоненя", "Тостер", "Пальма." 

Кожну з фігур повинні виконувати три людини, і в кожного з них буде своє завдання. Ведучий в колі може вказати на будь-якого учасника і дати йому завдання зобразити фігуру, учасники стоять ліворуч і праворуч від нього повинні цю фігуру доповнити. Завдання дається в дуже швидкому темпі, таким чином той, хто неправильно виконав завдання, стає ведучим. 

Наприклад, ведучий, вказуючи на людину, просить його зобразити "Вікінга". Ця людина повинна видавати вигук вікінга, при цьому махати руками над головою, учасники ліворуч і праворуч гребти веслами, відповідно, кожен у свій бік. 

"Слоненя". Людина, на якого вкаже ведучий, повинен зобразити хобот. Для цього він простягає витягнуту праву руку вперед, ліву проводить під праву і береться за ніс: вийшов хобот. Учасники справа і зліва зображують вуха: сягнув обидві дугою руки, прикладають їх до "голові" слоника. 

"Тостер". Людина в центрі – хлібець. Учасники зліва і праворуч беруться за руки, утворюючи тостер, хлібець всередині підскакує. 

"Пальма". Людина в центрі – крона. Люди праворуч і ліворуч – гілки. Людина по центру підіймає витягнуті руки вгору і змикає їх у кільце. Ліві і праві витягують руки вгору з нахилом відповідно вправо, вліво. Гра проходить у швидкому темпі. Той, хто збивається, виступає в ролі ведучого, таким чином, в ролі ведучого може побувати вся група.

 

"Тропічний дощ"

Учасникам пропонується стати в коло. Ведучий проходить по колу і пропонує учасникам повторювати дії, які він буде виконувати. Ці дії можна виконувати тільки в тому випадку, коли ведучий приближається до кого-небудь з учасників, і не припиняти до тих пір, поки ведучий не запропонує що-небудь змінити і знову не підійде. 

Дії ведучого: 

-  Потирання долонями рук (перше коло); 

-  Клацання двома руками (друге коло);  - Тупіт ногами (третє коло); 

-  Оплески руками (четверте коло);. 

Таким чином, учасники зможуть почути, як починається в тропіках дощ, відчути його силу. Також можна запропонувати зробити те ж, але в зворотному порядку: почути поступове затихання дощу. 

 

Еволюція

Завдання - пройти еволюцію Яйце - Курка - Мавпа - Людина. Спочатку учасники грають в «камінь-ножиці-бумага» та переходять до наступних ланок еволюції (однак грати можна тільки з представником одного класу, тобто курка з куркою, мавпа з мавпою). Коли еволюція доходить до людини, то людина, що програла стає за спину переможця і має підтримувати його, і так доки в результаті не залишиться 2 людини, яких буде підтримувати решта, серед них і визначається переможець. Кожен гравець сам слідкує за тим, хто він зараз є в еволюції, тому тут важлива чесність гравців. Гравці символізують свій статус такими жестами:

      Яйце – ходить із зімкнутими над головою руками.

      Курка – зігнутими в ліктях руками і трохи присівши

      Мавпа – зігнутими півколом руками 

      Людина – ходить з гордо випрямленою спиною.

 

"Запам'ятай і повтори рух сусіда справа"

Учасники стають у коло. Ведучий пропонує кожному придумати будьякий рух, але, щоб воно не повторювалося з рухами стоять у колі. Потім ведучий повідомляє про те, що за його команді всі будуть виконувати свої рухи, але при цьому вони повинні дивитися на сусіда справа. За сигналом (бавовна) кожен з учасників повинен виконати вже не своє вправу, а тієї людини, що знаходиться праворуч від нього. Таким чином, по колу вони зможуть повторити всі рухи кожного учасника. Сигнал ведучий подає у швидкому темпі. 

 

 «Весняний дощ!»

Інструкція. Тренер запитує групу: «Хто народився взимку, підніміть, будь ласка, руку. А тепер ті, хто народився навесні. Хто народився восени ... Хто народився влітку ... Так-так. Ті, хто народився ... (називає два сезони), дивляться на мою ліву руку. Вона відповідає за вашу роботу. Ви - команда номер один. Ті, хто народився ... (називає інші два сезони), дивляться на мою праву руку. Ви - команда номер два.

Перша команда робить так (грюкає по колінах). Спробуйте. А тепер дивіться на мою ліву руку (тренер тримає зігнуту руку на рівні плеча) - це означає, що ляскаємо тихо. Коли я піднімаю руку (піднімає над головою), хлопки стають голосніше, сильніше. Спробуємо.

Друга команда робить так (стукає підборами по підлозі). Спробуємо. А тепер дивіться на мою праву руку (тренер тримає зігнуту руку на рівні плеча) - це означає, що топаємо тихо. Коли я піднімаю руку (піднімає над головою), топаємо голосно. Спробуємо.

Отже, давайте спробуємо всі разом.

Починає накрапати дощ ... Перші краплі лунко б'ють по асфальту ... По траві ... Дощик починає посилюватися ... Ще перетворюється у зливу ... І раптом стихає ... Тихіше ... Тихіше ... І знову посилюється ... »

Тренер продовжує свій монолог, стежачи за груповою динамікою і даючи можливість групі насолодитися звуками весняного дощу.

Процедура проведення. Група сидить на стільцях. Учасникам в процесі утворення груп не обов'язково переміщатися. Вони можуть залишатися на своїх місцях. На першому етапі об'єднуємо учасників, які народилися взимку / навесні / влітку / восени в дві групи, так, щоб було приблизно рівне число учасників у кожній підгрупі. Після цього тренер дає інструкцію, що потрібно робити кожній команді: зображуємо дощ ударами по колінах (перша група) і тупанням по підлозі (друга група). Ядро розминки складає картинка весняного дощу, мальованої тренером. Тренер керує групами за допомогою рук. У рук є три положення:

1.                 рука внизу, висить уздовж тіла - відсутність звучання відповідної групи (ліва рука відповідає за одну підгрупу, права - за іншу);

2.                 долоню на рівні плеча - середня інтенсивність звучання;

3.                 рука піднята над головою - максимальна інтенсивність звучання.

Ця розминка несе великий заряд позитивної енергії. Тренер перекидає місток, наприклад, так: «Цей дощ нас оновив, змив втому». 

 

"Броунівський рух"

Уявіть, що ви атом ... Такий собі неповторний і унікальний, який постійно рухається з метою пошуку колег для створення молекулярної "сім'ї". Пошук відбувається так: Ведучий називає різні числа (до 6), і атоми, які рухаються в, повинні створити групу з заданої кількості людей. Той нещасливий атом, для якого не знайшлося місця, вже ніколи не знайде свою сім'ю, тому що повинен вийти з гри. Пам'ятайте: настрій гри залежить від вашої швидкості і реакції на команди ведучого. І остання порада, чим більше атомів, тим цікавіше і веселіше гра. 

 

"Мені подобається той, хто ..." 

Учасники сідають у коло, а тренер стає у центр кола і пояснює правила. Вони полягають в наступному: людина, яка перебуває в колі, каже: "Мені подобається той, хто ..." і називає якісь ознаки кількох присутніх. Наприклад, взутий у чорне взуття, в білих футболках, не снідав, мив вчора посуд і т.п. Ті, кому характерна дана ознака, повинні встати з місця і зайняти стілець, який звільнився іншими. У колі на один стілець менше, ніж учасників, тому той, хто залишається без місця, стає ведучим. 

"Спілкуємося без слів" 

Учасники повинні не розмовляючи, а використовуючи лише міміку і жести і вишикуватися в колонку, з огляду на місяць і день народження, починаючи з тих, хто народився 1 січня і закінчуючи 31 грудня. 

 

"Риби, птахи, звірі"

Учасники стають у коло. У центрі – ведучий з м'ячиком у руках. Ведучий кидає м'яч одному з учасників і каже: "Звір". Спіймав м'яч повинен швидко назвати кого-небудь з тваринного світу і кинути м'яч назад ведучому. Якщо ведучий, кинувши м'яч, скаже "риба" або "птах", який спіймав називає рибу або птицю. Той, хто не відповість ведучому або довго тягне з відповіддю, вибуває з гри. 

 

Ланцюжок

Учасників розділити на три команди. Швидко вишукуватися по іменах, знаках зодіаку, дням народження, розмірами ноги, кольором очей, по росту т.д. 

 

 «Фруктовий салат» 

Всі розбиваються на 3 групи і сідають на стільці. Одного стільця не вистачає. Коли ведучий називає плід, то ця група міняється місцями. Той, кому стільця не вистачило, стає ведучим. При слові фруктовий салат всі учасники повинні помінятися місцями. 

 

Плутанина  

Учасники стають в коло, сходяться, простягають руки і беруться за різних людей. Сенс гри розплутатися. 

 

 Рухайся далі

Всі учасники сидять на стільцях у колі. Ведучий говорить ряд тверджень та, якщо будь-яке з них підходить до гравця, він переміщується на одне місце ліворуч. Якщо стілець зайнятий, він сідає на коліна до того, хто сидить на цьому стільці. Якщо на стільці двоє, він сідає третім т.п., якщо гравцеві потрібно пересісти, а в нього на колінах хтось сидить, він забирає з собою того, хто сидить у нього на колінах.

 

 «Злива»

 Всі стають у коло. Ведучий вимовляє шиплячі і свистячі звуки, учасники повторюють по черзі. Виходить гарна звукова хвиля.

 

«Людський механізм»

Розбийте учасників на групи від чотирьох до шести осіб. Попросіть кожну групу вибрати відомий їм механізм або прилад і придумати, як усім разом показати роботу цього механізму. Для попереднього обговорення і тренування групи розходяться по кутках або в інші приміщення. Повернувшись, групи по черзі демонструють роботу свого механізму. Решта намагаються здогадатися, що це таке. Найчастіше демонструють миття автомобілів, пилосос, газонокосарку, мікрохвильову піч і навіть друкарську машинку. 

 

«Як ти гадаєш, що ти тільки що почув» 

Ця розминка хороша для тих моментів протягом навчального дня, коли всі вже втомилися і людям необхідно порухатися і розслабитися.

Розминка складається з чотирьох рухів:

1.Потерти долоню об долоню, точно обтрушуючи їх ... 2.Поклацати по черзі пальцями лівої руки, правої, лівої ...  3.Поплескати руками по черзі то по одному стегну, то по іншому ...  хлоп, хлоп, хлоп ... 

4.Потопати ногами по підлозі, лівою, правою, лівою ... 

Група утворює коло будь-якого розміру – чим більше, тим краще. Ведучий виконує перший рух, учасник, що стоїть ліворуч, повторює його, і далі – з годинниковою стрілкою – у рух залучається все більше і більше людей, але починати можна, лише відставши на один такт від правого сусіда. Коли все коло вже виконує перший рух, ведучий переходить до другого. Поступово, з відставанням на один такт, все коло починає клацати пальцями. Потім настає черга третього, четвертого руху, а потім ведучий запускає їх у зворотному порядку: третє, друге, перше ... Він же, природно, першим закінчує рух, і воно поступово, по колі, згасає. Коли знову запановує тиша, інструктор просить учасників сказати, що нагадали їм тільки що почуті звуки. (Багато говорять про наближення та потім припинення сильної зливи, але будь-які інші порівняння також правочинні.)

 

 «Саймон сказав»

Учасники стають у коло, а тренер каже: « Зроби так» і показує певний рух ( присісти, поплескати в долоні, підняти ногу, покрутитися, підскочити, виконати танцювальний рух ). Решта повторюють за ним. Відтак наступний учасник каже: «Саймон сказав: «Зроби так», показує інший рух і так далі по колу.

 

«Ураган для тих…»

Для цієї вправи приберіть зайві стільці. Усі сидять, а тренер стоїть ( йому не вистачає стільця ). Він каже: «Ураган для тих, хто народився весною». Усі, хто народився в цю пору року, встають зі свого місця і намагаються сісти на інше. Той, кому не вистачило стільця, стає ведучим і каже: «Ураган для тих, у кого довге волосся ( коротке волосся, хто любить ходити до школи, бачив море, любить солодке…)». Кожен обирає собі тварину і протягом хвилини імітує її голос ( гавкає, рохкає, свистить ) і рухи ( стрибає, бігає, махає крилами). Вправу припиняють за командою тренера.  Тренер пропонує учасникам заплющити очі і вишикуватися в шеренгу за зростом.

 

«Море хвилюється, раз»

 Тренер промовляє, а учасники імітують рухами: «Море хвилюється, раз. Море хвилюється, два. Море хвилюється, три. Кумедна фігура на місці  замри!»  Усі завмирають у кумедних положеннях. Тренер обирає найкумеднішу фігуру. Це – новий ведучий. Він повторює слова тренера ( спортивна, ледача, грайлива, сидяча, лежача фігура ).

 

«Будинки – господарі – землетрус»

Учасники об’єднуються в трійки. Двоє беруться за руки і стають будинком. Один заходить у середину. Він - господар. За командою «Будинок» будинки міняються місцями. За командою «Господар», господарі міняються місцями. За командою «Землетрус» усі міняються місцями.

 

 «Футбол»

Стати в коло, нахилитися. Ноги поставити так, щоб вони торкалися ніг сусідів. Руки – «воротар», ними треба захищати «ворота» ( простір між ногами ). Мета – забити м’яч у ворота іншого і не пропустити його у власні. Пропускаєш гол – прибираєш одну руку, ще один гол – виходиш з гри.

 

«Принцеса, самурай, дракон»

Всі учасники діляться на 2 команди. Зміст гри: принцеса перемагає самурая, самурай перемагає дракона, дракон перемагає принцесу. Кожен персонаж робить певний рух: принцеса - кокетує і каже «ля-ля-ля», самурай махає шаблею, а дракон шипить. Команда вибирає один з персонажів, а потім шеренги починають зближуватися. Майже підійшовши один до одного, команди виконують ті рухи, які відповідають обраному їм персонажу.

 «Ми йдемо полювати на лева»

 Учасники стають в коло один за одним. Тренер промовляє слова, які супроводжуються певними рухами, а всі повторюють за ним:

§  «Ми йдемо полювати на лева! (впевнений хід по колу).

§  Не боїмося нікого! (заперечу вальні рухи руками).

§  Ой, а це що? Це болото! Чав! Чав! Чав! (хід, високо піднімаючи коліна).

§  Ой, а це що? Це море! Буль! Буль! Буль! (імітація плавання)

§  Ой, а це що? Це поле! ТУП! ТУП! ТУП! (гучне тупотіння)

§  Ой, а це що? Такий великий, такий пухнастий, такий м’якенький (показують  який)

§  Ой, так це ж лев! (показують, як злякалися, далі рухи повторюються)

§  Побігли додому! Через, поля! ТУП! ТУП! ТУП!

§  Через моря! Буль! Буль! Буль!

§  Через болото! Чав! Чав! Чав!

§  Побігли додому! Двері зачинили! Які ми молодці! Які ми хоробрі (показують мімікою). Похвалимо себе (погладжують себе по голові).

 

«Ковпак» 

Тренер пропонує повторювати за ним: «Ковпак ти мій трикутний. Трикутний ти мій ковпак. А якщо не трикутний, то це не мій ковпак». Відтак він пропонує повторити сказане, але замість слова «ковпак» двічі поплескати себе по голові, не вимовляючи цього слова. Потім заміняють жестами інші слова. Слово «трикутний» показують, роблячи трикутник пальцями. Слово «не» - відповідний рух голови, а замість слів «це», «ти», «мій» показують пальцем на щось,

 

Ігри для створення команди

Формула 1

Гравці сидять навколо столу, багаття (або просто навколо). 

Мета - стати кращим гонщиком Формули-1. Потрібно запам'ятати всього дві команди:

1)   Врум-м (звук машини, яка їде на великій скорості).

2)   І-і-і-і (звук гальм, схожий на писк).

Щоб запустити машину по колу, скажімо, за годинниковою стрілкою, граючий повертається до сусіда зліва і каже: "Врум". Той, до кого машина "приїхала", може:

1)   Пропустити її далі - повернутися до сусіда зліва і сказати "врум".

2)   Розгорнути її - в обличчя того, хто надіслав сказати "і-і-і-і".

Тепер той, хто надіслав повинен "їхати" вправо. Вибуває з гри той, хто:

1)                      "Пропускаючи" машину, повернеться до сусіда і скаже не «врумм", а

"і-і-і-і".

2)                      "Гальмуючи" машину, скаже замість "і-і-і-і" в обличчя сказати "врумм".

Досить "покатавшись", можна вводити ліміт часу на відповідь. Решта 2-3 водія призначаються Шумахерами. 

 

 Змагання-естафета

Учасники гри розбиваються на дві команди і стають один одному в потилицю. Командам потрібно пройти незвичайним кроком всього кілька метрів. Учасник проходить дистанцію і повертається до команди, за ним - наступний і так далі. Крок такий: праву ногу заносите назад за ліву і ставте якомога далі вперед. Потім ліву ногу заносите за праву і так далі, хто швидше. Перемагає команда, члени якої пройдуть швидше і з найменшим числом падінь.

 

 Телеграф пантомімою

 Учасники розбиваються на дві команди, стають обличчям один до одного. Ведучий тихо каже одній команді яке-небудь іменник, після чого гравці зображують це слово мімікою і жестами для гравців протилежної команди до тих пір, поки партнер з протилежної команди на відгадає ваше слово. Хто цікавіше зображував слово?

 Хто швидше здогадався?

 

Словесний волейбол

Всі стають в коло. Кидаємо м'яч через центр кола. При цьому називаємо слово, іменник. Той, хто ловить м'яч, одночасно додає відповідний за змістом дієслово. Наприклад, "хмара" - пливе, "багаття" - горить, хто називає нісенітницю - виходить з гри. Залишаються найкмітливіші.

 

На одну букву

 Хто більше назве предметів, що знаходяться в кімнаті, на певну букву?

  

Кінострічка

  Ведучий оголошує назву кінофільму, який зараз буде створюватися. Перший учасник повторює назву фільму і називає наступне слово (обов'язково іменник), яке визначає ту картину, що представилася його уяві. Наприклад: "Мисливці, ліс ..."

 Другий учасник команди повторює сказане і додає своє слово, розвиваючи сюжет. Наприклад: "Мисливці, ліс, багаття ..." Так накопичуються слова-кадри. Кожен учасник повторює всі слова, сказані до нього і додає нове. Через певний обмежене число кіл в сценарії повинен наступити логічний кінець (наприклад, через два кола).

 Отже, складаємо фільм. Якщо учасників багато, можна розбитися на команди.

 

 Зіпсований телефон

 Ведучий шепоче сидить скраю в кожній команді на вушко слово російською або іноземною мовою. Наступний гравець шепоче це слово своєму сусідові, і так в кожній команді. Слово потрібно передати крайнього гравцю команди якомога швидше. Перемагає та команда, яка швидше передала слово без спотворень крайнього гравцю команди. Як тільки черга дійшла до останнього гравця, він голосно називає це слово. Оцінюється швидкість передачі повідомлення і його якість.

 

Смішалості

   Кожен учасник бере по смужці паперу і перегинає кожну смужку на три рівні частини. У верхній третині по команді починаємо малювати голову якого-небудь звіра. Після того, як голова закінчена, загортаємо цю третину так, щоб було видно тільки саму нижню частину малюнка, і передаємо сусідові зліва. Тепер вже на нових листочках домальовує до "невідомої голові" тулуб якого-небудь іншого звіра і знову загинаємо листок так, щоб було видно тільки початок малюнка. Передаємо малюнок наліво. А потім домальовує до наступного тулубу ноги. Розгортаємо смужки - і у нас готовий найсмішніший зоопарк на світі. Який звір найсмішніший?

 

Пісенний футбол»

а) Перший учасник співає один куплет з якоїсь пісні. Другий повинен продовжити куплет іншої пісні без паузи між ними. Умова: всі наступні куплети повинні містити хоча б одне слово з попередньої пісні. І так далі.

б) Учасники діляться на дві команди. Одна з команд (за жеребом) починає гру, заспівавши уривок пісні, в якому укладений питання (наприклад, "Що ж ти шукаєш, хлопчик-волоцюга?") Друга команда повинна за хвилину згадати і проспівати хором уривок з будь-якої іншої відомої пісні, в якому укладений відповідь на поставлене запитання (наприклад, в даному випадку можна відповісти: "Три шматочка ковбаски ..."). Гра продовжується до тих пір, поки одна з команд не вичерпається, тобто не зможе придумати пісенного відповіді або питання.

 

Біг сороконіжок

Учасники гри розбиваються на дві команди і стають по росту. (Попереду той, хто вище.) Ліву руку перший учасник просовує між своїх ніг. Той, хто стоїть ззаду, бере цю руку правою рукою. Інші продовжують цей ланцюжок таким же чином. Таким чином виходить дві команди сороконіжок. Кожна команда по сигналу "старт" починає свій рух до фінішу. Перемагає та команда, яка перша приходить до фінішу.

 

 "П'ятірка"

 Картки, на яких написані казкові або літературні персонажі, отримують всі учасники гри. П'ять персонажів з одного і того ж твору повинні відшукати один одного і інсценувати фрагмент з казки чи оповідання.

    

  "Прогулянка по зоопарку"

 Учасники по черзі називають різних тварин. Який буквою закінчується одна назва, з такою ж букви повинно починатися інше. Наприклад: "ВОВК-КАБАН-НОСОРОГ-ГАЛКА -..." Назвавши тварина, що грає голосно і швидко рахує до п'яти. Якщо за цей час його сусід не назве іншу тварину, він говорить: "Ми вирушили далі." Запізнився пропускає чергу і кладе фант. Щоб викупити фант, треба виконати завдання загону.

 

Вправа «Метафора»

Дана вправа дає учасникам можливість скласти уявлення про команду як єдиному цілому: особливості та основні способи роботи колективу, що панує в ній атмосфері. На основі запропонованих в ході вправи метафор можна буде виділити сильні і слабкі сторони роботи команди.

Інструкція: Зараз кожен висловить своє бачення команди як єдиного цілого, придумавши якийсь образ, порівняння або символ. Наприклад, можна сказати: Вона схожа на клітку з левами, де сильні звірі загнані у вузькі рамки і тому заважають один одному. Тіснота робить їх агресивними, крім того, звірів недостатньо годують. Або: Мерседес без мотора, який приводять в рух пасажири, крутячи педалі. Зовні він чудовий, але йому не вистачає потужного двигуна, що дозволяє мчать вперед.

Питання: яка метафора підійшла б вашій команді?

Чи у всіх образах щось спільне?

Чи всі образи вам сподобалися?

Яка причина виникнення тих чи інших образів?

Які питання ми повинні собі задати, щоб зрозуміти, витоки нинішнього стану команди?

Придумайте метафору, що описує ідеальну команду.

Вислухавши кожного, спробуйте знайти загальні у всіх метафорах моменти і сформулюйте цілі, до досягнення яких прагнуть члени команди.

 

Ситуація

Близько 10 години ранку по дорозі від столичного аеропорту в пункт призначення (пересіли на невеликий місцевий літак) Ви потрапили в авіакатастрофу в пустелі Сонора на південному сході Сполучених Штатів. Від згорілого легкого двомоторного літака залишився металевий каркас. Пілот, на жаль, загинув у вогні. Ніхто з пасажирів не постраждав.

Перед катастрофою пілот встиг зробити запис у бортовому журналі про Ваше місцезнаходження приблизно в 65 милях від заданого курсу і приблизно в 70 милях на південь від рудника з найближчим поселенням людей.

Навколишній Вас простір абсолютно рівний з рідкісними колючими кактусами. Останній відомий Вам прогноз погоди вказував на температуру в середині дня близько 35 градусів, що означає температуру у розпеченій пустелі 45 градусів (у пустелі спека переноситься важче). Всі пасажири одягнені в майки та шорти. У Вас на руках у сумі $ 2,83 дрібницею, $ 285 в банкнотах, 2 пачки сигарет і кулькова ручка.

ЗАВДАННЯ

Перед пожежею літака пасажири встигли врятувати 15 предметів, перерахованих на наступній сторінці. Ваше завдання полягає в ранжируванні цих предметів відповідно до їх важливості для Вашої виживання, починаючи з «1» для самого необхідного предмета і закінчуючи «15» для найменш корисного.

 

ПРОЦЕДУРА

Оцініть індивідуально Ваш підхід до вирішення завдання і виберіть 1 з 3-х альтернатив А-В-С. Проведіть індивідуально  15 предметів без обговорення з колегами. Працюючи в команді, обговоріть і прийміть рішення щодо вибору однієї з 3-х альтернатив А-В-С і ранжирування 15 предметів.

 

Альтернативи

Індивідуальній вибір

Вибір команди

А - чекати

рятувальників на місці

 

 

В- йти

 

 

С- йти вночі, відпочивати днем

 

 

 

Предмети

Індивідуальні ранги

Ранги команди

Примітка

 

Електричний ліхтарик

 

 

 

Складаний ніж

 

 

 

Карта місцевості

 

 

 

Дощовик із пластику

 

 

 

Компас

 

 

 

Аптечка

 

 

 

Пістолет     калібру        45 (заряджений)

 

 

 

Парашут

 

 

 

Коробка з таблетками солі

 

 

 

Прісна вода (1 л / особа)

 

 

 

Книга про тварин пустелі

 

 

 

Сонцезахисні окуляри (у кожного)

 

 

 

Пальто (у кожного)

 

 

 

Косметичне дзеркало

 

 

 

Пляшка горілки

 

 

 

 

«Секрет Джованні»

Ця вправа в черговий раз показує, що члени групи можуть досягти успіху тільки в тому випадку, коли кожен з них вкладає свої сили у загальну справу.

 

Для кожного гравця Вам знадобляться картки з наступними фразами:

  Джованні слухає тільки музику в стилі кантрі.

  У Джованні алергія на кішок.

  Джованні лисий.

  У Джованні немає машини.

  Джованні не вміє готувати.

  Єдина прикраса Джованні - перстень з печаткою.

  Антон Антін - тренер Джованні.

  Антон Антін лежить в ліжку з грипом.

  Лізи Лангбайн зараз немає в місті. Вона знімає свій перший фільм «Мисливець».

  Гаррі Піттбул абсолютно невинний.

  Джованні дуже марнославний.

  Тітка Роза в Африці на сафарі.

  Джованні ніколи не їсть суп.

  Поблизу від квартири Марвіна немає дерев.

  Белло любить грати під ліжком Джованні.

  Белло не в воді.

  Джованні любить тварин.

  У Джованні є собака Белло. Белло шість років.

  Антон Антін часто ходить в оперу.

  У Гаррі Піттбула є одна пристрасть: він пече кекси.

  Ліза Лангбайн любить діаманти.

  Гаррі Піттбул часто ходить на риболовлю.

  Джованні придбав державні цінні папери.

 

1.                 Група сідає в коло. Завдання учасників - розкрити секрет Джованні. Вони отримають різну інформацію, частиною усно, частиною письмово. Секрет буде розгаданий тільки тоді, коли вся група сконцентрується на роботі, почне уважно слухати кожного учасника і серйозно сприймати те, що той говорить.

2.                 Прочитайте наступний текст:

Джованні Великий - знаменитий важкоатлет. Сьогодні він дуже схвильований. Схвильований він тому, що відмовився виступати сьогодні ввечері в показовому виступі, в якому бере участь його лютий суперник Гаррі Піттбул. Джованні сказав: «Я не можу піти туди, поки я це не знайшов».

3.                 Завдання для групи полягає в тому, щоб разом розкрити секрет

Джованні. Кожен отримує по 1-2 картці. Щоб рішення задачі було успішним, група повинна звести разом всю наявну на картках інформацію.

Кожен гравець повинен прочитати вголос, що написано на його картці. При цьому діють три правила:

                    Не можна нічого записувати і складати письмово картину подій.

                    Не можна змушувати іншого читати, що написано у нього на картці, якщо той не хоче.

                    Ніхто не повинен випускати свою картку з рук.

 

4. Роздайте картки і уточніть завдання. Група повинна відповісти на три питання:

  Що втратив Джованні?

  Хто це викрав?

  Де це знаходиться?

Тепер роздайте учасникам картки і варіанти відповідей на питання.

Варіанти відповідей:

ЩО БУЛО ВТРАЧЕНО?

  маленьке кошеня;

  квиток в оперу;

  перука;

  червоний кабріолет;

  рецепт кексу;

  брильянтовий кільце. ХТО ЦЕ ВИКРАВ?

  Белло, собака;

  Антон Антін, тренер Джованні;

  Ліза Лангбайн, його подруга; • Гаррі Піттбул, його суперник;

  його улюблена тітка Роза. Де це знаходиться?

  в міському парку;

  під ліжком;

  в пральній машині;

  на дереві;

  в його купальному халаті.

5. Надайте групі самій організовувати свою роботу і знайти під ходить метод для вирішення завдання.

6.Когда група знайшла відповідь, підведіть підсумки:

                    Як група організувала свою роботу?

                    Як використовувалася міститься в картках інформація? Чи всі учасники надали свою інформацію в розпорядження інших?

                    Якою була атмосфера під час роботи?

                    Чи всі пропозиції були серйозно розглянуті?

                    Чи вів в якийсь час розмову (а значить, і розслідування) хтось один?

                    Що могло б пройти краще, ніж минуло?

                    Які висновки особисто ви зробили з цього експерименту?

 

Відповідь

Белло, пес Джованні, потягнув його перуку; перука лежить під ліжком Джованні.

 

 

Ігри для тренінгів

Або-або

Попросіть         всіх    побудуватися      в          шеренгу      посередині            кімнати. Повідомте, що збираєтеся поставити їм деякі запитання, на які вони відповідатимуть 3 кроками або вліво, або вправо, або залишатися на місці. Перша серія питань така:

«Ви - вчора» (якщо так, переміститеся вліво),

«Ви - сьогодні» (залишайтеся на місці),

«Ви - завтра» (переміститеся вліво)

При необхідності повторіть питання кілька разів. Зверніть увагу, що ви пропонуєте ігрокам ототожнити з цими словами у всій повноті значень, які їм ті приписують. Спочатку можливе деяке замішання, після якого кілька людей відступлять вліво або вправо. Дочекайтеся поки човгання закінчитися, потім попросіть тих, хто прийнятий зриме рішення пояснити, чому вони вибрали те чи інше слово. Наприклад, завтра, тому що вони молодь, і їй належить майбутнє. 

Ви - табличка з написом: відкрито для відвідувачів, вхід заборонено, скоро повернуся,

Ви - гора, рівнина, долина,

Ви - земля, небо, море,

Ви - місто, село, передмістя, Ви - так, ні, може бути.

Ви - принтер, золота ручка, олівець,       Ви - джип, кінна візок, автобус.

Завершення: спонукаєте учасників задавати один одному питання щодо їх вибору. Увесь процес повинен підвищити самосвідомість і розуміння своєї і чужої мотивації.

 

Текст з підтекстом

Чи вмієте ви підкорятися вказівкам? Пройдіть цей тест, маючи в своєму розпорядженні всього 3 хвилини.

1.                 до того, як що-небудь зробити, уважно всі прочитайте.

2.                 напишіть друкованими літерами ваше ім'я в правому верхньому кутку аркуша.

3.                 обведіть ваше ім'я.

4.                 в лівому верхньому кутку намалюйте 5 дрібних квадратів.

5.                 в кожному квадраті поставте хрестик.

6.                 напишіть своє ім'я у верхній частині аркуша.

7.                 під вашим іменем у правому верхньому куті напишіть номер свого телефону. Якщо у вас його немає, напишіть номер 100.

8.                 голосно назвіть номер, який ви написали, так, щоб усім було чути.

9.                 обведіть цей номер.

10.            поставте хрестик у лівому нижньому куті аркуша.

11.            обведіть цей знак трикутником.

12.            своїм звичайним голосом порахуйте вголос у зворотному порядку від 10 до 1.

13.            укладіть в прямокутник слово «кут» в пропозиції під номером 4.

14.            у верхній частині аркуша виконайте вістрям олівця або ручкою маленькі дірочки.

15.            голосно крикніть «Я майже закінчив».

16.            тепер, коли ви все уважно прочитали, виконайте тільки завдання

1 і 2.

 

"Хто залишився без стільця?"

 По колу розставлені стільці, на один стілець менше, ніж кількість учасників гри. Всі йдуть по колу під музику. За сигналом кожен повинен зайняти найближчий стілець.

Варіант: кількість стільців та учасників зменшується до тих пір, поки не виявиться переможець.

"Догонялки". Ведучий пропонує догонялки з незвичайним завданням - наприклад, зловити за вухо, за палець.

"Мигалки". Пари розташовуються по колу таким чином, щоб внутрішнє коло сидів на стільцях, а зовнішній стояв за ними, обличчям до центру. Один з учасників стоїть з порожнім стільцем. Оглядаючи сидять, він намагається непомітно підморгнути кому-небудь. Той, хто отримав цей сигнал повинен сісти на його стілець. Стоять ззаду перешкоджають цьому. У разі успіху ведучим стає той, хто залишився з порожнім стільцем.

 

"Збір рукостискань"

Ведучий дає завдання учасникам групи - зібрати якомога більше рукостискань у всіх присутніх. Після закінчення виділяється переможець.

 

«Мийна машина»

Учасники стають в «струмочок». Це мийна машина. Один з учасників грає роль автомобіля, який необхідно помити. Він входить до «струмочку». Це і є мийна машина, а учасники торкаються по черзі до нього і кажуть йому ласкаві слова і добрі побажання на майбутнє. На виході з машини його чекає «сушарка», яка повинна його обійняти. Після цього відбувається зміна ролей «сушарки» і «автомобіля». Вправа вважається завершеною тоді, коли всі члени групи зможуть побути в різних рольових образах.

 

Дебатні ігри та вправи

Слідчий

Знадобиться м'ячик. Задається питання і кидається м'ячик гравцеві, а відповідає на нього сусід зліва 

 

«Я президент» 

Переконати інших вибрати свою кандидатуру.

 

 «Кожному своє» 

Необхідно роздати невеликі однакові предмети, потім зібрати. Кожен повинен вибрати свій. Як правило, починається бурхлива суперечка. 

 

«Титанік» 

Усі перебувають на «Титаніку». Переконати, що саме Ви гідні місця в рятувальній шлюпці. (У більш складному варіанті на кораблі є пістолет, той, хто його візьме, повинен аргументувати свої рішення) 

 

«Переконай Іллю Муромця» 

Інструкція: Вся група ділиться на команди по 3-4 людини, крім одного учасника, який буде грати роль Іллі Муромця. Тренер розповідає групі свій варіант російської казки, в якій Ілля Муромець бачить на роздоріжжі камінь, на якому написано: «наліво підеш - коня втратиш, направо підеш - голову втратиш, прямо підеш - одруженим будеш». У цій вправі кожній команді потрібно буде переконати Іллю Муромця, що слід піти саме в її напрямку.

Перша команда буде вмовляти Муромця поїхати наліво, друга - направо, а третя - прямо. У кожного напрямку є свої переваги, адже навіть у варіанті «голову втратиш» можна згадати про ті пригоди, які чекали в казці богатиря, що вибрав цей шлях, або пояснити, що насправді він втратить голову від кохання. Командам потрібно показати саме їх направлення у максимально вигідному світлі.

Групам дається 10 хвилин на підготовку, після чого один представник від кожної групи виступає перед Іллею Муромцем. Муромець вирішує, куди він поїде, і дає зворотний зв'язок про те, що йому сподобалося, а що не сподобалося в кожному виступі.

Тренер звертає увагу на правильність аргументації, виправляє помилки.

 

 «Безлюдний острів» 

Двоє бажаючих виявляються на безлюдному острові і мають право взяти з собою лише кілька речей. Всім іншим лунають папірці з назвами (клізма, зубочистка та ін.) Необхідно переконати взяти саме цю річ.

 

 «Зіпсований телефон» 

 Охочі виходять з кімнати, решті розповідається історія. Потім її  переказують першому добровольцеві, потім входить другий, слухає історію від першого і переказує третьому і т. п. В результаті від первісної історії через неуважність нічого не залишається. 

 

 «Це брехня?» 

Це продовження знайомства і заклик логічно подумати. Всі учасники розподілені на декілька груп, що складаються з 3 чоловік. У кожній групі всі, по черзі, говорять швидко дві істини про себе і одну брехню. Всі інші в групі можуть задати будь-які питання по будь-якому з тверджень і поставити під сумнів. Завдання полягає в тому, щоб виявити, що є помилкове твердження. Кожен отримує 5 

хвилин. Якщо через 5 хвилин ніхто так і не розгадає, де брехня, то спікер-«брехун» перемагає. 

 

Три голови гідри

Оберіть знайому учням тему (наприклад, вплив телебачення на глядачів). Визначте порядок виступів промовців. Перший виголошує промову, ґрунтовану на предметі дискусії. Тим часом аудиторія уважно слухає, акцентуючи увагу на “трьох головах гідри”: повторенні, бездоказовому ствердженні, відхиленні. Щойно промовець скористається однією з “голів”, гру продовжує інший. Виступ триває, доки він говоритиме без помилок.

 

«Лімерік»

Скласти віршовані твори, рифма яких утворюється за типом «ААВВ».

Зміст:  

1                   рядок: презентація героя, з вказівкою в кінці місця, звідки він родом 

2                   рядок: повідомляється про дивний вчинок / властивість героя 

3                   рядок і всі залишилися (до 7): зображується реакція оточуючих на цей вчинок або властивість. 

Приклад: 

Освічений джентльмен з Лонг-          І сказали: «Був яскравий, 

Біч                                                                     Але болісно довгий ваш спіч! » 

Вимовив безладний спіч.                        

Йому дали недогарок 

 

«Прорив» 

Учасники гри діляться на дві групи, кожна з яких утворює два концентричні кола: зовнішнє коло і внутрішнє коло. Гравцям, які стоять у внутрішньому колі дається одна хвилина на роздуми, до кого підійти з зовнішнього кола і як переконати його випустити з кола. Завдання учасників зовнішнього кола – не піддатися на домовленості, тобто не випускати нікого. Часу на прорив дається 2 хвилини, після чого йде рефлексія дій . 

 

 «Дзеркало думки»

Учасники повинні висловити одну і ту ж думку (наприклад, очікується довга зима), не спотворивши її сенсу, різними шляхами, словами які не повторюються в різні пропозиції. За цим стежить зберігач інформації. Перемагає той, хто запропонував найбільшу кількість варіантів. 

 

Вправа «Конституція»

ВИСЛОВЛЮВАННЯ: Конституція захищає свободу слова незалежно від його змісту Вона захищає голос кожної людини, і коли офіційні цензори вирішують, що нам слухати чи бачити, то вони посягають на свободу слова в цілому. Автори американської конституції розуміли, що демократія може процвітати тільки коли кожен з нас буде сам приймати рішення щодо цінності та прийнятності ідей.

 

Я згоден 3 цією точкою зору, тому що:

 Я не згоден з цією точкою зору, тому що:

Аргумент 1

Аргумент 1

Аргумент 2

Аргумент 2

Аргумент З

Аргумент З

……………….

………………

 

Вправа «Дебати по одному слову».

Роздатковий матеріал: картки, на яких написано 2 слова (конкретне й абстрактний іменник).

Опис: кожен учасник витягує одну картку і вибирає одне слово, з І приводу якого він буде складати промову.

Завдання: підготувати двохвилинну промову за такою структурою:

§  визначення слів;

§  позитивні риси описуваного предмета або явища; § негативні риси описуваного предмета або явища; § висновок.

Хід вправи:

Один учасник робить презентацію, а інші слухають і оцінюють його за такою формою:

Прізвище, Ім'я

Зміст

Презентація

 

 

 

Максимальний бал за кожною категорією - 10 (10 - прекрасно, 9 відмінно, 7-8 - добре, 5-6 - задовільно, нижче 4 - слабо). Можливі слова з тематики прав людини для вправи:

 

Право

Обов'язок

Свобода

Авторитаризм

Декларація

Армія

Правозахисник

Поліція

Тоталітаризм

В'язниця

Дискримінація

Толерантність

Тортури

Покарання

Рабство

Мігранти

Справедливість

Суд

Політичні права

Демократія

Зарплата

Вирок

Вибори

Референдум

 

Вправа «Переговори».

Учасники: ведучий; три «групи впливу».

Тривалість: 30 хвилин.

Мета: розвиток усного мовлення та комунікативних навичок, здібностей представляти різні точки зору, вести переговори.

Матеріали: аркуш паперу з описом ролей.

Опис: Ведучий висуває завдання, з приводу якого мають вестися переговори між групами впливу, навіть з протилежними поглядами. Учасники розділяються на групи, які представляють певну групу впливу.

За допомогою мозкового штурму група встановлює, які рішення є найбільш вигідними для себе і що потрібно робити для вирішення завдання в оптимальному для себе напрямку. Потім всі висунуті пропозиції обговорюються й аргументуються. Вибираються найкращі ідеї, а також спікера, які представлятимуть інтереси групи. Спікери по черзі представляють позицію групи. Потім ідуть переговори, в яких беруть участь всі учасники. Мета переговорів - «найти компромісне рішення.

Приклад.

Тема: «Застосування насильства в школі».

Групи впливу:

1.     правозахисники;

2.     представники школи;

3.     міська влада;

4.     батьки; 5. журналісти.

 

Вправа «Секретне слово».

Матеріали: відеокамера і магнітофон (якщо можливо).

Хід вправи: Доброволець залишає аудиторію на 3 хв. За дверима ведучий повідомляє йому одне слово або поняття. Важливо, щоб "секретне слово" було якомога більш конкретним, важко прив'язуємося до якої-небудь абстрактній темі. Доброволець повертається в приміщення і дізнається тему свого виступу, придуману аудиторією в його відсутність. Йому дається 2-3 хвилини на підготовку двохвилинної промови по темі. Він повинен включити "секретне слово" в промову найбільш природним і непомітним чином. Аудиторія намагається відгадати "секретне слово".

Обговорення: аудиторії пропонується оцінити:

§  якість розкриття теми (зміст);

§  стиль виступу (спосіб);

§  вдалість введення "секретного слова".

 

Дискусія "Захист прав людини".

Проводиться в стилі телевізійного ток-шоу з метою перевірки засвоєння знань. Всі групи отримують завдання визначити, в яких із перелічених ситуацій має місце порушення прав людини і куди необхідно звернутися, щоб захистити ці права:

       хулігани на вулиці відібрали мобільний телефон у дитини;

       вчитель на уроці обізвав учня;

       два хлопчики побилися між собою і завдали один одному каліцтва;

       невідомі пограбували квартиру;

       міліціонери затримали підлітка і не повідомили про це батькам;

       вас не прийняли на роботу без пояснення причини;

       в поліклініці відмовилися надавати необхідну вам медичну допомогу;

       вас не включили до виборчого списку по виборах депутатів.

Така форма проведення дискусії поєднує в собі переваги лекції і дискусії в групі. Необхідно призначити по одному представнику від групи, хто буде вести дискусію про способи захисту прав людини в державі. Глядачі (інші учасники) вступають в обговорення пізніше: вони або висловлюють свою думку, або ставлять питання учасникам бесіди.

Дискусія в стилі телевізійного ток-шоу дає можливість висловити різні точки зору за заданою темою. Проте не слід забувати, що основні учасники обговорення повинні бути достатньо компетентні в цій галузі і добре підготовлені до конкретної бесіді (краще, якщо слухачі будуть заздалегідь підготовлені з питання про захист прав людини, використовуючи знання з права й суспільствознавства). Важливо також, щоб особисті якості виступаючих не відволікали уваги від теми дискусії і щоб всі учасники мали рівні можливості висловити свою точку зору (виступ не повинен тривати більше трьох хвилин).

Першими виступають основні учасники. їх виступи тривають не більше трьох хвилин, після чого тренер запрошує решту слухачів приступити до обговорення. Ведучий має стежити за тим, щоб учасники дискусії не відхилялися від заданої теми. Тривалість дискусії не повинна перевищувати 20 хвилин. По закінченні дискусії тренер підводить. підсумки, дає короткий аналіз висловлювань основних учасників.

 

Гра "Словесні асоціації".

Перш ніж дати визначення поняттю "права людини", що І навчаються повинні подумати про значення цього словосполучення І Варіанти відповідей можуть бути різними: права, дані природою,! Богом; моральні права і т.п.

Тренер, написавши на дошці слова "права людини", пропонуй учасникам назвати інші слова, які їм приходять в голову по асоціації І На дошці складається список відповідних слів, на основі його аналізу робиться висновок про те, що права людини - це: сукупність правил, які властиві природі людини і без яких вона не може існувати; ідеальні моральні принципи; сукупність уявлень про гідне становище людини | справедливі домагання людей по відношенню один до одної" держави; система життєзабезпечення особистості, без ми і неможливий їй нормальний розвиток; суб'єктивні права, на володіння якими може претендувати кожна людина незалежно від держави; певний мінімум загальносоціальних, загальнолюдських і загальнодемократичних вимог до правового і соціального стану кожної особистості, реалізація яких повинна і може бути забезпечена в будь-якому суспільстві незалежно від особливостей його соціально- політичної системи; мінімальна невід'ємна міра свободи, що визначає статус окремої особистості.

Завершуючи роботу над цією частиною завдання, необхідно поставити перед учасниками питання: "Навіщо потрібно вивчати права людини?" Відповідаючи на нього особи, що навчаються можуть сказати, що чим більше людей будуть знати про права людини і намагатися жити за принципами, які містять у собі ці права, тим більша ймовірність, що права людини стануть не просто ідеальною моделлю, але й реальністю.

 

Вправа «Дискусійна павутиння».

Для цієї вправи заготовте зразок, подібно показаному нижче.

Дискусійне павутиння

ТАК                                                                  НІ  

_________________ Чи має уряд вживати      _________________

_________________заходи для збереження      _________________

_________________культурних прав меншин? _________________ Висновок:________________________________________________

 

Попросіть  кожну пару учасників побудувати дискусійну павутину подібно до наведеної вище. Протягом наступних 6-7 хвилин пари повинні обміркувати питання: «Чи має уряд вживати заходи для я культурних прав меншин?»

Замість того, щоб намагатися вирішити проблему, кожна пара повинна вказати кілька причин, чому уряд повинен вживати заходи (ці причини треба вказати ліворуч, в колонці "Так") і потім всі причини, чому уряд не повинен вживати заходи щодо збереження культури меншин (їх слід записати справа в колонці "Ні").

Після того, як учасники в парах записали причини обох типів, вони об'єднуються по дві пари і діляться один з одним своїми знахідками. Тепер четверо мають обговорити проблему і досягти згоди по заключному рішенні. Рішення можна записати в нижній частині одного з аркушів. Тренер має приділити час огляду аргументації декількох груп.

 

Вправа «Вирішення прецедентів»

Наприкінці 80-х рр. у зв'язку з правом на життя досить несподівано і гостро постало питання про те, чи має людина право на смерть.

Прецедент А: Важко і невиліковно хвора жінка 65 років, що переносить нестерпні страждання, при здоровому розумі й твердій пам'яті, звернулася до лікаря з проханням про припинення життя.

Прецедент Б: Засуджений до довічного ув'язнення за тяжкі злочини чоловік звернувся в судові інстанції з апеляцією про зміну вироку та заміну довічного ув'язнення стратою. Розберіть окремо кожен прецедент:

а) чи має право лікар задовольнити прохання своєї пацієнтки?

         б) чи    має    право     суд     задовольнити     апеляцію     особи,      довічно

позбавленого свободи?

 

Аналіз дискусії про право на працю

У переліку прав людини в особливу групу виділяються соціальноекономічні. Проте їх трактування неоднозначне. Згідно однієї точки зору, держава повинна нести відповідальність за здійснення цих прав. Суть іншої в тому, що держава лише позначає ці права, а відповідальність за їх реалізацію несе сама людина. Пояснимо ці положення на прикладі дискусії про право на працю

А: «Я вважаю, що правова держава повинна забезпечити повну зайнятість, гарантувати кожному індивіду роботу у відповідності з певною професією і її гідну винагороду. В іншому випадку держава не може вважатися правовою ».

Б: «В умовах ринкової економіки прагнення держави до забезпечення загальної зайнятості на практиці означає фінансування збиткових підприємств, значні фінансові витрати, які неминуче ведуть до інфляції. Тому, проголошуючи право на працю, держава не зобов’язана прагнути до його здійснення і забезпечувати кожну людину роботою. Воно лише гарантує індивіду, що ніхто не може примусити його до підневільної праці або заборонити займатися професійною діяльністю, якщо вона не порушує громадську безпеку і права інших».

А: «Чи можна в такому випадку стверджувати, виходячи з Ваших міркувань, що безробіття не є порушенням прав людини на працю?»

Б: «Правова держава не може запобігти безробіттю, але вона має забезпечити індивіду допомогу по безробіттю, у міру можливості допомогти йому отримати нову, потрібну для суспільства професію, працевлаштуватися. Держава не може брати на себе відповідальність і долю людини. Тому окремий працездатний громадянин повинен сам проявляти активність, ініціативу і заповзятливість, самостійно дбати про реалізацію свого права на працю».

Яке з двох трактувань соціально-економічних прав здається Мам більш коректним?

Як, у світлі обраної Вами точки зору, можна трактувати право на освіту, на відпочинок та ін.?

Виступіть в ролі третього спікера і підведіть підсумки дебатів: а) з боку позиції ствердження;

б) з боку позиції заперечення.

 

Література:

 

1.     Боярський Н.Ф., Наумов С.О. Використання освітньої технології «дебати»при навчанні прав людини: Навчально-методичний посібник.– К.:ТОВ «НВП «Інтерсервіс», 2009.-132с.

 

2.     Навчаємось дебатувати : навч.-метод. посібник / за заг. ред. М. Масютіної. – Бердянськ: Видавець Ткачук О.В., 2010. – 202 с

 

3.     ПРАВО НА ГРУ. Збірка ігор, вправ, сценаріїв ігрових програм, виховних заходів. / за заг. ред. М. Масютіної. – Бердянськ : ФОП Ткачук О.В., 2015. – 100 с. – іл.

4.     Фопель К. Энергия паузы. —  М.: Генезис, 2006.

 

pdf
Додано
1 січня 2018
Переглядів
3389
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку