Виховна година проводиться з метою формування в учнів здатності до самоконтролю, самовиховання та розуміння і усвідомлення настання відповідальності за свої вчинки та поведінку; виховання поваги до закону і порядку.
ВИХОВНА ГОДИНА
,,Правопорушення – це наслідок правової неграмотності та не усвідомлення своїх дій і вчинків“
ВИХОВНА ГОДИНА У 9 КЛАСІ
,,Правопорушення – це наслідок правової неграмотності та не усвідомлення своїх дій і вчинків“
МЕТА: ознайомлення учнів із правовими поняттями законодавства України; формування в учнів здатності до самоконтролю, самовиховання та розуміння і усвідомлення настання відповідальності за свої вчинки та поведінку; виховання поваги до закону і порядку.
Очікувані результати:
Після цього заняття учні зможуть:
,,Dura lex, sed lex“
(,,Закон є закон» або «Закон суворий, однак він закон“)
,,Non rex est lex, sed lex est rex“
(,,Не цар – закон, а закон – цар“)
ХІД ЗАНЯТТЯ
(Заняття проходить у формі бесіди вчителя з учнями за круглим столом.)
1. ВСТУП
(Вчитель знайомить учнів з темою та метою виховної години)
Вчитель: Готуючись до сьогоднішнього заняття, ви мали попередні завдання підготувати в групах презентації про правопорушення героїв улюблених мультфільмів. Які саме правопорушення були здійснені ними?
(Учні демонструють презентації та коментують види правопорушень, здійснені їх героями).
На сьогоднішньому занятті ми з Вами ознайомимося з основними законами, які регулюють правову життєдіяльність нашої держави.
(Вчитель ставить запитання до учнів)
Які Ви знаєте закони України? Як Ви розумієте їх значення, а також те, для чого вони служать?
(Учні в довільному порядку називають відомі їм закони та розповідають про те, як вони їх розуміють.)
2. ОСНОВНА ЧАСТИНА
(Вислухавши відповіді учнів, вчитель розповідає учням про основні закони України, їх суть та призначення).
Вчитель. Життя громадян кожної країни визначається різноманітними правилами, які регулюють різні види відносин. Значна частина цих правил міститься в законах і є обов’язковою для виконання. Пригадаємо деякі закони України.
Основний закон України - це Конституція України, яка прийнята на 5-й сесії Верховної Ради України 28.06.1996.
Конституція регулює в державі найважливіші питання, а саме:
Крім цього, є й інші важливі закони:
Більшість українців поважають закони нашої держави. Їх поведінка є правомірною: тобто вони дотримуються законів та передбачених ними правил поведінки, піклуються про суспільство, інших людей. На жаль, трапляються й такі несвідомі громадяни, які їх порушують. Порушення закону буває різне, одним із них є вчинення кримінального правопорушення (злочину).
Що Ви розумієте під словом (поняттям) ,,злочин“ ?
(Учні в довільному порядку розповідають про те, як вони розуміють це поняття.)
(Вислухавши відповіді учнів, вчитель розповідає учням про поняття та види злочинів).
Злочин – це суспільно небезпечна дія, яка виражається у порушенні прийнятих норм, передбачених Кримінальним кодексом України, та яка вчинена людиною.
Пригадайте, про які злочини ви чули, бачили в кінофільмах?
(Учні наводять відомі їм приклади).
Найпоширенішеними злочинами, які вчиняють неповнолітні є крадіжка, грабіж, хуліганство, нанесення тілесних ушкоджень, та, на жаль, вбивства.
(Запитання до учнів: Чим відрізняються крадіжка та грабіж?)
(Учні висловлюють свої думки щодо цих понять. Вчитель підсумовує та корегує їх знання).
Крадіжка – це таємне викрадення чужого майна. (Коли ніхто не бачить вчинення злочину)
Грабіж – це відкрите викрадення чужого майна. (Коли є особи (свідки) які бачать вчинення злочину).
Хуліганство – це грубе порушення громадського порядку. (Коли правопорушник зухвало та в присутності свідків вчиняє злочин)
Нанесення тілесних ушкоджень – це свідоме умисне спричинення людиною іншій людині болю та інших фізичних страждань.
Вбивство – це умисне позбавлення людини життя іншою людиною.
ВПРАВА ,,Ситуація“
(Вчитель пропонує учням навести приклади зазначених вище злочинів, про які їм відомо з засобів масової інформації, інтернету та власного життя. В ході наведення прикладів йде обговорення того, чи дійсно викладені факти є злочинами. При цьому вчитель та учні користуються Кримінальним кодексом).
(Після вправи вчитель робить короткий підсумок)
Мабуть ніхто з Вас не вважає «великим гріхом», якщо хлопці, а, на пре- великий жаль, іноді й дівчата, «поб'ються» між собою, або ж гуртом «поб'ють» когось одного. Тому послухайте невеликі життєві історії.
(Вчитель зачитує приклади. Після їх звучання йде обговорення зазначених ситуацій)
Ситуація 1
Святкуючи День народження одного з хлопців, група однолітків (віком 15-18 років) вирушила на дискотеку до клубу у сусіднє село. При цьому хлопці вживали алкогольні та слабоалкогольні напої. Прибувши на дискотеку, останні, будучи на підпитку, почали чіплятись до місцевих жителів. Внаслідок цього, між ними виникла бійка, в ході якої один з хлопців штовхнув іншого, той впав і при цьому зламав собі руку.
(Вчитель запитує в учнів: Чи був вчинений злочин? Який вид злочину вчинили хлопці ? Вчитель коментує думки учнів та узагальнює їх.)
Як наслідок, правопорушників було притягнуто до кримінальної відповідальності за ст.296 ч. 2 КК України (хуліганство, вчинене групою осіб).
(Вчитель з учнями обговорює те, чи можна було уникнути зазначеного злочину)
Ситуація 2
Неповнолітній Сашко (15 років) полаявся зі своїм вітчимом та вирішив втекти з дому, що він і зробив, при цьому взяв із собою гроші, які йому подарували на Новий рік та День народження. Після втечі з дому, він поїхав до м. Києва, щоб подивитись столицю. Перебував останній у м. Києві біля 3-х днів, витратив усі кошти, однак йому дуже хотілось їсти та й не було коштів на квиток для поїздки додому. Перебуваючи на залізничному вокзалі, Сашко вирішив спочатку вкрасти пиріжки з прилавка кіоску. Дрібна крадіжка виявилась вдалою, і він продовжував це робити протягом дня. Однак через кілька днів це побачили продавці та зробили йому зауваження і почали пильнувати за своїм товаром. Внаслідок цього, Сашко вирішив вчинити крадіжку будь-яких речей, чи гаманця, щоб їх продати. З цією метою він направився у парк відстою пасажирських поїздів, де таємно проник до вагону і викрав гаманець та сумку провідника. Через деякий час Сашка побачив у вікні вагону провідник із сусіднього потягу та викликав міліцію.
(Вчитель запитує в учнів: Який вид злочину вчинив Сашко? Чи буде він покараний?)
Як наслідок, Сашка було притягнуто до кримінальної відповідальності за ч. 2 ст.15 ч. 3 ст.185 КК України (замах на вчинення крадіжки чужого майна , поєднаний з проникненням у сховище (замах – тому що він з речами був затриманий у вагоні, проникнення – тому що вагон - це сховище).
(Вчитель з учнями обговорює те, чи можна було уникнути зазначеного злочину)
Ситуація 3
16-літній Андрій виховувався тільки бабусею, його батько помер, а мати тяжко хворіла та постійно перебувала у лікарні. Він дуже мріяв мати «престижний» мобільний телефон, такий як у його однокласників. Одного вечора, взимку, біля 16 години, він, перебуваючи у магазині, побачив дівчинку, віком біля 7-10 років, яка розмовляла по телефону. Андрію сподобався її телефон, і він вирішив його у неї забрати. Внаслідок цього, він пішов слідом за дівчинкою, і коли остання повернула за ріг будинку, він підбіг до неї та вихопив з руки телефон. Дівчинка при цьому голосно кричала та звала на допомогу.
(Вчитель запитує в учнів: Який вид злочину вчинив Андрій? Яку відповідальність понесе він?)
Як наслідок, Андрія було притягнуто до кримінальної відповідальності за ч. 1 ст. 186 КК України (грабіж – відкрите викрадення чужого майна).
(Вчитель з учнями обговорює те, чи можна було уникнути зазначеного злочину)
Ситуація 4
17- літній Сергій зустрічався зі своєю однокласницею, однак він був з неблагополучної родини. Старша сестра його дівчини постійно говорила останній, щоб вона не зустрічалась з Сергієм. Одного разу він про це почув, і вирішив переговорити з сестрою своєї дівчини. В ході бесіди між ними виник словесний конфлікт, в ході якого Сергій штовхнув сестру дівчини, вона впала та вдарилась головою об ганок будинку. Внаслідок цього дівчина отримала відкриту черепно-мозкову травму, небезпечну для життя.
(Вчитель запитує в учнів: Який вид злочину вчинив Сергій?Чи буде він покараний?).
Як наслідок, Сергія було притягнуто до кримінальної відповідальності за ч. 1 ст. 121 КК України (нанесення умисних тяжких тілесних ушкоджень).
(Вчитель з учнями обговорює те, чи можна було уникнути зазначеного злочину).
Вчитель. Ми проаналізували 4 ситуації. Кожна з них у вас викликала певні думки та висновки. Я хочу ще запропонувати вам для обговорення у парах лист однолітка, який відбуває покарання у виховній установі для неповнолітніх. Які думки він у вас викликає? До яких наслідків для злочинця призводить злочин?
«Мене звуть Сергій. Потрапив сюди за крадіжки. Писати особливо нема про що. Працюємо, вчимося. Годують тут дуже кепсько: рідкий такий несмачний суп, каша, чай. Часто мені сняться мамині пиріжки. Та й взагалі – як дім присниться, так прокидаюсь весь у сльозах й подушка мокра… Але коли «пахани» (себто ті, хто старші й давно сидять) б’ють – не плачу. Стисну зуби і терплю. Раніше злився на них, а тепер думаю, що заслужив, бо коли вчителі та батьки про це говорили - не розумів. Хлопці, будьте людьми – ніякого геройства немає у крадіжках і хуліганстві. Погано все це закінчується…»
(Заслуховуються міркування учнів).
Вчитель. Чи впливають злочини на життя людей та наше суспільство? Як? Розглянемо декілька життєвих ситуацій. Прокоментуйте, як би ви себе почували, якби це трапилося з вами.
(Заслуховуються думки учнів).
3. ПІДСУМОК
,,Honeste vivere, alterum non laedere, suum cuique tribuere“
(,,Чесно жити, не робити зла іншим, кожному віддавати своє“)
Поважайте закони своєї держави та дотримуйтесь їх у повсякденному житті.
Порушувати закон – це теж саме, що самому зробити себе калікою.