Тема: Правопорушення та юридична відповідальність
Дидактична мета уроку:
Очікуванні результати
Обладнання : Конституція України, виписки з Кримінального кодексу України, таблиця «Види юридичної відповідальності».
Тип уроку: комбінований
План уроку
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання учнів, повідомлення епіграфу уроку.
Свобода означає відповідальність, ось чому більшість людей боїться її. — Дж.Б.Шоу
«Maior erit lex, quam Rex» — закон більший за короля
ІІ. Актуалізація знань та вмінь учнів
Аналіз ситуацій
Прийом « Анаграма»
Розшифруйте слово та згадайте, що ми вивчали на попередньому уроці
ВИПДНОРАНІСИОНВ—( правовідносини)
Визначте вид дієздатності осіб:
а) Громадянин В., 13 років
. б) Громадянка К., 19 років, інвалід І групи.
в) Громадянин О., 25 років, визнаний судом таким, що зловживає алкогольними напоями, чим довів свою сім’ю до злиднів.
г) Громадянка Т., 38 років, хвора на імбецильність (слабоумство).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми та мети уроку
Вправа « Шифрувальник»
Сьогодні ми з вами вивчимо що таке правопорушення та юридична відповідальність.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Правопорушення—це протиправне, суспільно небезпечне, винне діяння (дія чи бездіяльність), що завдає шкоди суспільству, людям.
Основні ознаки правопорушень
Визначте, яке з нижченаведених понять не є ознакою правопорушення:
А) небезпечна поведінка
Б) небезпечні помисли
В) порушення норм права
Г) вчинення шкоди
Склад правопорушень
Робота з підручником
Знайдіть та випишіть у зошит поняття складу правопорушення
Робота за поняттями
Прямий умисел — коли суб’єкт усвідомлює протиправність свого діяння, передбачає суспільно небезпечні та шкідливі наслідки і бажає настання саме таких наслідків.
Непрямий умисел — суб’єкт усвідомлює протиправність свого діяння, передбачає його негативні наслідки, але байдуже ставиться до можливості їх настання.
Також умисел поділяють на завчасно обдуманий, такий, що виник раптово, неконкретизований. Необережність, у свою чергу, залежно від вольового критерію поділяють на самовпевненість та недбалість.
Самовпевненість — коли суб’єкт усвідомлює протиправність свого діяння, передбачає можливість настання його негативних наслідків, проте легковажно сподівається, що вони не виникнуть.
Недбалість — коли суб’єкт усвідомлює протиправність свого діяння, але не передбачає можливості настання його негативних наслідків, хоча повинен був і міг їх передбачити.
Крайня необхідність— це вимушене заподіяння шкоди правоохоронюваним інтересам з метою усунення загрожуючої небезпеки, якщо вона в даній обстановці не могла бути усунена іншими засобами і якщо заподіяна шкода.
Необхідною обороною визнаються дії, вчинені з метою захисту охоронюваних законом прав та інтересів особи.
Робота з поняттями
Злочин – це вид правопорушення, що передбачається кримінальним законом, тобто протиправне, суспільно небезпечне,винне діяння (дія чи бездіяльність), яке завдає чи може завдати істотну шкоду суспільним відносинам – державному і суспільному ладу, політичній, економічній та соціальній системам, правопорядку, власності, життю, здоров’ю, правам і свобода
особи.
Проступок– це менш небезпечне, ніж злочин, правопорушення (порушення трудової дисципліни, суспільного порядку, невиконання зобов’язання та ін.).
Робота в парах
Складіть таблицю
|
Спільне |
Відмінне |
Злочин |
|
|
Проступок |
|
|
Щоб дізнатися що таке юридична відповідальність нам потрібно визначити поняття, та ознайомитися з ознаками та видами юридичної відповідальності. В цьому нам допоможуть ваші однокласники.
Випереджальне завдання
1 учень:
Юридична відповідальність – це нормативна, гарантована та забезпечена державним переконанням або примусом міра реагування держави на дотримання та виконання норм права, у правомірній поведінці суб’єктів права, що схвалюється або заохочується державою, а у випадку порушення норм права – обов’язок правопорушника перетерпіти осуд, обмеження прав особистого, матеріального та організаційного характеру.
Ознаки юридичної відповідальності:
2 учень: Види юридичної відповідальності:
Робота з таблицею
Вид юридичної відповідальності |
У яких випадках настає |
Вік, з якого можливе притягнення до відповідальності |
Приклад правопорушення, за скоєння якого настає цей вид юридичної відповідальності |
Кримінальна |
За скоєння злочинів |
За всі злочини з – 16 років За найтяжчі злочини – з14 років |
|
Адміністративна |
За адміністративне правопорушення |
З 16 років |
|
Цивільно-правова |
За порушення норм цивільного права |
З 14 до 18 років – несе самостійно, у разі нестачі коштів – відповідають батьки, з 18 років – несе самостійно |
|
Дисциплінарна
Матеріальна |
За порушення трудової, навчальної, службової дисципліни За матеріальну шкоду |
З часу вступу на роботу |
|
V. Закріплення нових знань та вмінь
Визначте проступок та злочин
Робота з юридичними джерелами
Визначте проступок та злочин.
А. Б. В. Г.
З’ясуйте вид юридичної відповідальності:
а) За появу на роботі у нетверезому стані охоронцю Н. було оголошено догану.
б) Майстер зобов’язаний відшкодувати підприємству вартість електродриля, вкраденого ним, що було встановлено судом
. в) За грабіж, відкрите вилучення чужого майна, громадянку С. було осуджено до 4 років позбавлення волі із конфіскацією майна.
г) За нецензурну лайку в автобусі та образливе чіпляння до пасажирів на молодих людей Марину та Дмитра за рішенням суду було накладено штраф у розмірі по 136 гривень з кожного
. ґ) За невчасне повернення кредиту фірма А сплачує неустойку у формі пені фірмі Б.
VI. Підсумок уроку. Рефлексія
Робота з прислів’ям
З поданих слів складіть прислів’я.
Наші пращури казали: «Яке діяння , таке і здіймання»
Як ви гадаєте про, що йде мова?
( Говориться про відповідальність за правопорушення)
VII.Інструктаж домашнього завдання
Параграф 21.
Підготувати правопорушення, які існують сьогодні в соціальних мережах.
Список використаних джерел та літератури
2. Основи правознавства : підручник для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. / С.П. Ратушняк. — Тернопіль : Навчальна книга — Богдан, 2017
3. основи правознавства: підручник для 9 кл.загальноосвіт. навч. закл. / Т.М. Філіпенко, В.Л. Сутковий – Київ : Генеза , 2017