Правові задачі "Рішення суду"

Про матеріал
Метою запропонованих задач на правову тематику є формування і розвиток в учнів умінь використовувати набуті на уроках основ правознавства, знання у різноманітних життєвих обставинах, давати правову оцінку діям осіб, виробляти навички правової поведінки, виховувати негативне ставлення до різного роду протиправних проявів.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Задачі на правову тематику із циклу «Рішення суду?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                     

 

 

                                                                                      «Для того, щоб жити в праві,

                                                                             необхідно насамперед,

                                                                                     щоб це право жило в нас».

                                                                                                         О. С. Алексєєв

 

     Вступ

    Розвиток загальноосвітньої школи спрямований на вдосконалення молоді, її підготовки до самостійного життя. Він ставить перед учителем вимоги щодо оптимального поєднання форм, засобів і методів педагогічного впливу на учнів, пробудження в них спільного інтересу до пізнання суспільних відносин. Шкільний курс «Основ правознавства» має великий виховний потенціал, який має невичерпні можливості у формуванні рис свідомого громадянина.

 Найкраще ці можливості розкриваються при виконанні різноманітних завдань практичного характеру, у яких подаються приклади широкого спектру правовідносин, учасниками яких може стати кожен із нас.

   Метою запропонованих задач на правову тематику є формування і розвиток в учнів умінь використовувати набуті на уроках правознавства

знання у різноманітних життєвих обставинах, давати правову оцінку діям осіб, виробляти навички правової поведінки, виховувати негативне ставлення до різного роду протиправних проявів.

   Завдання подано у вигляді певних життєвих ситуацій (фабул), якими пропонується дати правову оцінку. За своїм змістом завдання охоплюють різні галузі права. У збірнику також вміщено питання для складання анкет з правової тематики та тематики морально-правової поведінки учнів школи.

   Матеріали збірника можуть використовуватися при підготовці та проведенні уроків основ правознавства, зокрема, як роздатковий матеріал, при підготовці виховних заходів правового характеру, у гуртковій роботі та при підготовці учнів до предметних олімпіад з основ правознавства. 

 

    Основи правознавства. Задачі на правову тематику із циклу «Рішення суду»

   Підготував вчитель основ правознавства Савонік Людмила Іллівна

1.Громадянка подала позов до суду на сусіда по квартирі зверху за затоплення квартири після євроремонту і вимагає відшкодування в сумі 7 тис. грн.

Відповідач перекладає вину на ЖЕК, яка не замінила кран у ванній і відмовляється виплачувати вказану суму.

Результативна частина рішення суду:

2.Дружина подала позов на чоловіка до суду з вимогою сплачувати їй аліменти на дитину. Чоловік відмовляється платити, аргументуючи це тим, що дитина живе з ним.

Результативна частина рішення суду:

3.Пенсіонерка подала позов до суду на АТС в зв’язку з порушенням її права (підключення на її номер паралельного телефону для сусіда-пільговика без її письмової згоди).

Представник АТС відстоює право організації на такі дії.

Результативна частина рішення суду:

4.У зв’язку із затримкою авіарейсу на 7 год. (не заправлений літак) пасажирка звернулася до суду із вимогою, щоб компанія відшкодувала їй вартість авіаквитка і моральний збиток в сумі 15 тис. грн.

Авіакомпанія відмовляється задовольнити ці вимоги, посилаючись на те, що це вина заправників, які в свою чергу знімають вину з себе у зв’язку з тим, що не проведена попередня оплата за пальне.

Результативна частина рішення суду:

5.Позивач подав до суду на співмешканку за пошкодження особистих речей і вимагає відшкодування в сумі 21 тис. грн. Відповідачка пояснює це тим, він два дні не з’являвся в квартирі і вона це зробила з ревнощів.

Результативна частина рішення суду:

6.Позивач подав до суду на журнал «Кросворд» і вимагає виплати премію за перемогу в конкурсі в сумі 15 тис. грн.

Редакція відмовилася виплатити премію і прийняла переграти останню гру конкурсу в зв’язку з опечаткою (з вини редакції).

Результативна частина рішення суду:

7.Позивач подав до суду на ЖЕК з вимогою виплатити 16418 грн. за демонтаж і вивіз металевого автогаранта. Відповідач (представник ЖЕКу) мотивує свої дії тим, що поступив сигнал від жильців, нібито в гаражі зберігається протипоказані речі.

Результативна частина рішення суду:

8.Шлюбне агентство подало позов на клієнтку з вимогою доплатити 15 тис. грн. за укладеним контрактом.

Умови контракту:

3 тис. грн. – за знайомство;

9 тис. грн. – за розвиваючі відносини;

15 тис. грн. – за шлюб.

Шлюб відбувся, але відповідачка мотивує свою відмову доплачувати 19 тис. грн. тим, що чоловік їй не підходить і вона подала на розвід.

Результативна частина рішення суду:

9.Чи несуть відповідальність особи за дії, які на момент їх скоєння не визнались законом як правопорушення?

10.Якщо людині пропонували виконати явно злочинне розпорядження, а вона, провагавшись, згодилася.

Чи буде це правопорушення?

11.   Іваненко М. О. працюючи токарем, через свою неуважність зіпсував заготовку вартістю 500 грн. За неуважне ставлення до своїх обов’язків директор оголосив тому догану (що є дисциплінарним стягненням) і, крім цього, Іваненко М. О. було притягнено до матеріальної відповідальності.

Чи є законним застосування до Іваненка М. О. одночасно двох заходів відповідальності?

12. В реанімаційній палаті чекають трансплантації нирки, від чого залежить  життя 4 осіб: бабусі 60 років, яка є опікуном трьох онуків, відомого вченого, психічно хворого, дівчинки 3-х років. Лікарня отримала тільки один екземпляр нирки для трансплантації.

Кому першому було зроблено операцію?

13. До села Сосенки переселилося 100 сімей мусульман. Вони зібрали гроші і звернулися до сільської ради за дозволом на будівництво мечеті, їм відмовили аргументуючи, що в селі вже є храм.

Чи порушили права мусульман?

14. В школі вирішили боротися з курінням. Директор казав щоранку черговому вчителю перевіряти портфелі та кишені усіх учнів.

Які права учнів порушено?

15. У селищі Зоряне селищна рада вирішила будувати асфальтовий завод. Група жителів звернулась з листом до селищної ради, в якому просила перенести завод за межі селища, що завод буде сприяти погіршенню екології та збільшенню алергічних захворювань. Селищний голова не прийняв листа, мотивуючи тим, що рішення вже прийняте.

Які Конституційні права громадян порушено?

16. Журналіст В. у газеті «Вечірні вісті» надрукував список осіб, що перебувають на лікуванні у наркодиспансері.

Які Конституційні права порушила газета?

17. Громадянка України Наталка має чоловіка-студента з Ізраїль. У них народилася дитина в Києві.

Яке громадянство у дитини?

18. 17-річний працівник був прийнятий на роботу 1 квітня з установленням йому стрічку для випробування до 1 травня. 7 травня він був звільнений як такий, що не витримав випробування при прийнятті на роботу.

Чи законно його звільнили? Мотивуйте свою відповідь.

19.  Бабуся заповіла онуку (10 років) власний будинок. Його батьки за власним розсудом продали цей будинок.

Як Ви вважаєте, законом вони діяли чи ні? Якщо ні, то які на Ваш погляд правові наслідки матиме визнання цієї угоди недійсною?

20. Вовченко посварившись із Зайченком, нацькував на нього свого собаку (добермана). Змушений відбиватися, Зайченко кілька разів сильно вдарив собаку, внаслідок чого той згодом здох. Після цього Вовченко подав позов на Зайченка про відшкодування шкоди, заподіяної знищенням собаки.

Чи повинен суд задовольнити такий позов? Обґрунтуйте свою відповідь.

21. Петренко, Мицик і Суслов домовилися придбати автомат Калашникова та пістолет, щоб потім з використанням цієї зброї, вчинити кілька нападів на пункти обміну валюти з метою пограбування. Після придбання зброї всі вони були затримані.

За який злочин нестимуть відповідальність ці особи?

22. Байдика, будучи на підпитку і в поганому настрої, почав лаятися нецензурними словами. За кілька хвилин із вікон розташованого поруч багатоквартирного будинку почали виглядати люди, дехто з них вимагав, що Байдика припинив лайку. У відповідь останній пожбурив у вікна будинку камінням, в результаті чого кілька вікон розбилися. Байдика був затриманий нарядом міліції.

Чи є дії Байдики злочином і яким самим?

23. Бультер’єр,  який вибіг із квартири до коридору через двері, що випадково залишилися відчиненими, розірвав кота, який належав сусідові.

Чи повинен господар собаки відшкодувати заподіяну шкоду господареві кота? Мотивуйте свою відповідь.

24. На мисливця під час полювання напав ведмідь і розірвав його собаку сірка. Мисливець подав позов до лісництва про відшкодування заподіяної йому шкоди.

Яке рішення має прийняти суд? Мотивуйте свою відповідь.

25. Працівник здійснив прогул 1 червня. Керівнику підприємства стало відомо про це 2 червня. З 10 по 15 червня працівник був відсутній на роботі  у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю. 20 липня керівник видав наказ про його звільнення.

Чи буде працівник поновлений на роботі судом, якщо він звернеться до нього. Мотивуйте свою відповідь.

26. Громадянин с. склав заповіт. Єдиним спадкоємцем в якому визначив свою онуку П. Невдовзі С. помер, залишивши онуку двокімнатну квартиру в м. Києві. При цьому дідусь не погасив банківський кредит в сумі 40 тис. грн.

Якими будуть дії спадкоємця?

27. Під час уроку вчитель не зупинив бійку між малолітніми дітьми, внаслідок якої одному з них було заподіяно тяжку травму.

Хто буде нести відповідальність?

28. Особа взяла в іншої особи в найом автомобіль, який повинна була повернути за тиждень, однак вчасно не зробила це. У період повернення автомобіля наймодавцеві автомобіль було знищено пожежею, яка виникла внаслідок дії невідомих осіб.

Хто несе відповідальність?

29. Неповнолітній у віці 17 років, керуючи мопедом, порушив правила дорожнього руху.

Чи можуть бути до нього застосовані такі адміністративні стягнення, як штраф і оплатне вилучення предмета, який став знаряддям вчинення правопорушення (мопеда).

30. Ваш 18-річний сусід викрав пожежний шланг і зробив з нього «тарзанку» для пірнання у ставок.

Який державний орган компетентний розглядати справу про таке адміністративне правопорушення?

31. Особа, готуючись до вчинення вбивства, незаконно придбала з цією метою пістолет, а потім добровільно відмовилась від вчинення вбивства.

Яку вона несе відповідальність?

32. Двоє старшокласників у присутності своїх однокласників, а також учнів молодших класів знущалися над бродячим цуценям били його ногами, здушували шию тощо.

Чи є такі дії кримінально караними? Якщо так, то який злочин вони вчинили.

 «Людина, яка думає тільки і шукає про себе в усьому свою вигоду,

 не може бути щасливою».

                                                    Сенека.

 Питання для складання анкет з правової тематики.

  1.               Яке з наведених нижче суджень найповніше відображає сутність права?

Право – це:

  •                  сукупність правил, які визначають поведінку людини в суспільстві;
  •                  перелік свобод, що держава гарантує своїм громадянам;
  •                  звід законів, які виражають волю народу.
  1.              Чому учні порушують правила поведінки?
  •                  недостатньо знають обов’язки учнів;
  •                  свідомо не хочуть виконувати правила поведінки;
  •                  не замислюються над тим, що роблять;
  •                  інше…
  1.              Що є причиною порушення людиною закону?
  •                  неповага до закону;
  •                  незнання закону;
  •                  впевненість у безкарності за скоєння злочину;
  •                  низький загальний культурний рівень;
  •                  доведеність до відчаю;
  •                  інше…
  1.              Що вам більше над усе подобається в поведінці ровесників?
  •                  намагання будь-якими засобами досягти матеріального достатку;
  •                  недоброзичливість щодо інших;
  •                  байдужість до виконання своїх обов’язків;
  •                  пристрасть до спиртного, наркотиків;
  •                  грубість, хуліганство, намагання будь-якими засобами відстояти право сильнішого;
  •                  підлабузництво;
  •                  інше…

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Основи правознавства 9 клас (Святокум О.Є., Святокум І.О.)
Додано
11 листопада 2022
Переглядів
586
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку