Правознавчий турнір для учнів початкових класів.
Мета : систематизувати та розширити знання учнів про документи, що гарантують права дитини та визначають її обов'язки; розвивати зв'язне мовлення, критичне мислення через вміння аналізувати ситуації, висловлювати свою думку, доводити та спростовувати твердження; виховувати людські чесноти і сприяти подоланню недоліків.
Правознавчий турнір для учнів початкових класів.
Мета : систематизувати та розширити знання учнів про документи, що гарантують права дитини та визначають її обов’язки ; розвивати зв’язне мовлення , критичне мислення через вміння аналізувати ситуації , висловлювати свою думку , доводити та спростовувати твердження; виховувати людські чесноти і сприяти подоланню недоліків .
У мене в руках чарівна скринька, а в ній найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати про те, що там побачили, аж доти, доки всі найцікавіші і найсміливіші не зазирнуть до скриньки.
То кого ви побачили в чарівній скриньці?
(Себе! – відповідають діти, на дні скриньки дзеркало!)
Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе, людину – найцінніший скарб.
Кожен із вас – людина, неповторна особистість, людина, яка живе сьогодні і саме такої більше на цій землі немає і ніколи не було.
Давним-давно, тисячу років назад на землі з’явились люди.
Одночасно з ними з’явилися й головні запитання . Що можуть і чого не можуть зробити люди ? Що вони зобов’язані зробити і чого не повинні ? На що вони мають право і на що не мають ?
Без відповіді на ці запитання життя здавалось би нам сумним . Люди взялися за вирішення цих головних питань в бесідах між собою з допомогою різних релігій ; шляхом міжнародних переговорів і , на жаль , в битвах і війнах . Накінець людям вдалося розв’язати ці проблеми і на світ з’явилася « Загальна декларація прав людини ", саме 10 грудня 62 роки тому . Це перший документ , в якому зазначено права дитини.
А хто така дитина ?
Людина - це ти ,
і я - це людина ,
а до 18 років –
я ще й дитина.
А для дітей , країнами світу , в тому числі й Україною, була підписана Конвенція про права дитини , а близько 50 років тому ООН ( міжнародна організація , яка підтримує мир і безпеку у всьому світі) прийняла Декларацію прав дитини , у якій перелічено умови , за яких усі діти Землі будуть щасливі .
Зараз я розповім вам історію, складену на підставі фактів, що мали місце в дійсності. Отож, жила-була дівчинка. Вона росла дуже щасливою дитиною. У неї були мама й батько, бабуся й дідусь і навіть старший брат. У дівчинки була РОДИНА. ( Виводить учасника, якому була віддана картка «РОДИНА», і з'єднує його ниткою з «ДИТИНОЮ».)
Усі члени родини дівчинку дуже любили та піклувались про неї, вона знала тоді, що таке дійсна ЛЮБОВ. ( «ЛЮБОВ». Протягується друга ниточка.)
Родина дівчинки була досить забезпеченою й жила у великому та світлому будинку. ( «ДІМ»; протягується ниточка.)
Дівчинка училась у школі-гімназії, одній із кращих у їхньому місті, вона одержувала ОСВІТУ. ( ОСВІТА», протягується ниточка.)
У такий спосіб дотримувались ПРАВА маленької людини. (Вихід учасника з карткою «ПРАВА»; протягується ниточка.)
Дівчинка з НАДІЄЮ дивилась у майбутнє. (Вихід учасника з карткою «НАДІЯ»; протягується ниточка.)
Але так уже сталось, що майже в один рік батько та старший брат дівчинки загинули в автокатастрофі. Мама, не справившись із таким горем, почала сильно пити, а бабуся й дідусь, не перенесли лиха, що прийшло, вмерли один за одним. Так у дівчинки не стало РОДИНИ. (Перерізається ножицями ниточка «ДИТИНА»-«РОДИНА».)
А разом з рідними пішла й ЛЮБОВ. ( Розрізається нитка «ДИТИНА»-«ЛЮБОВ».) У дівчинки не стало й ДОМУ. (Ріжеться нитка «ДИТИНА»-«ДІМ»), тому що мама продала його за борги. Дівчинка разом з мамою опинилась на вулиці. Вона перестала ходити до школи. (Обривається нитка «ДИТИНА»-«ОСВІТА».) Права дівчинки не дотримувались, тому що з нею поруч не було дорослих, які би про неї піклувались. ( Розрізається нитка «ДИТИНА»-«ПРАВА».) Лише світле проміннячко НАДІЇ ледь жевріло в її душі (єдина нитка, що залишається нерозрізаною).
Час спливав, і одного разу дівчинку небайдужі люди привели в сімейний дитячий будинок. Тепер вона вважає, що їй дуже поталанило. З нею поруч з'явились чоловік і жінка, яких вона вже називає мамою й батьком, у неї є брати та сестри (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА»-«РОДИНА»). Дівчинка відчуває, що її люблять (тренер зав'язує нитку «ДИТИНА»-«ЛЮБОВ»). У неї знову з'явився ДІМ, де вона почуває себе затишно й комфортно (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА»-«ДІМ»). Дівчинка знову почала ВЧИТИСЬ (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА-«ОСВІТА»). Вона знову могла сказати: «Я - людина, нехай поки маленька, але я маю ПРАВА (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА»-«ПРАВА»). Як добре, що є добрі люди, і як важливо не розстатися з НАДІЄЮ.
Це дуже сумна історія однієї дівчинки. Але вона напевно допомогла кожному відшукати відповідь на запитання:що необхідно кожній дитині для повноцінного життя та розвитку. А й справді , що необхідно кожній дитині для повноцінного життя й розвитку ?
А що таке право ?
(Право – це певні можливості, що надаються дітям, щоб жити і дорослішати)
В яких документах записані права?
А які права знаєте ви?
З ким товаришує право ?
У одній країні жили дві дівчинки. Жили вони дружно, весело, щасливо. Все було у них однакове, але імена – різні. Одну звали Права, а іншу – Обов'язки. В кожної з них в житті були головні слова. Права (розвертає сувій і читає): Життя, освіта, праця, відпочинок. Обов'язки (розвертає сувій і читає): Добросовісне учіння, бережне ставлення до майна, дотримання Правил поведінки учнів , повага до старших .
Мешканці цієї країни підмітили, що дівчатка, дуже часто виголошують головні для них слова і зацікавилися їх значенням. Коли жителі зрозуміли сенс цих слів, то для них ці слова теж стали головними.
- Що можна сказати про права і обов'язки? , запитують подруг.
Дівчатка говорять:
- Запам'ятайте: Права надаються, а обов'язки виконуються! Вони завжди поруч.
Недарма кажуть , що обов’язки та права – усьому голова .
Отож, розпочнемо змагання.
Просимо команд представити себе.
( командам дається 1 хв на те, щоб вибрати капітана та придумати назву команди, представлення команд – капітани двох команд називають свої назви) за зразком «Я (ім’я капітана) капітан команди (називає назву команди).
Вітаємо наші команди!
Команду____________
та команду___________.
Допоможе нам визначити кращих знавців права.
Наше журі:______________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________
Умови турніру :
І тур « Відгадай право за підказкою» (1б.)
Розв'язати кросворд «Права дитини». Кожне право назвати одним словом і вписати в клітинки кросворда.
11) Право на дозвілля.
Просимо до слова журі!
ІІ тур « Ми – законодавці» (3 бали)
Хто швидше правильно пронумерує черепашок зі словами, то зможе дізнатися важливу інформацію. Як ви розумієте зміст цього вислову ?
(Право – можу , обов'язок - треба).
Перегляд мультфільму «Права дітей»
Просимо до слова журі!
ІІІ тур . Конкурс капітанів «Права чи обов 'язки »(1 б.)
Я називаю перелік прав і обов'язків. Коли називаю права – капітани плескають в долоні, коли називаю обов'язки - крокують на місці.
скривдженим > Виконувати доручення
> Дотримуватися правил поведінки > Отримувати інформацію
Просимо до слова журі!
ІV тур « Казкова правознавча лотерея» (1б.)
(Ні, це добровільна допомога, виконання доручення)
Просимо до слова журі!
V тур Конкурс «Ситуація». Для команд ми підготували окремі завдання. Ви повинні обговорити їх і дати правильну відповідь. Просимо отримати свої завдання (завдання роздруковані на карточках). Максимальний бал за відповідь – 5 балів.
Ситуація 1
За часи письменника Марка Твена в Америці дружба дітей із різних соціальних пластів не схвалювалась і навіть іноді вважалась порушенням суспільної моралі. Чи має право Том Сойєр товаришувати з таким хлопчиком, як Гекльберрі Фін?
(Так, адже Конвенція про права дитини визнає право на свободу асоціацій та свободу мирних зібрань.)
Ситуація 2
Мауглі майже з народження жив серед тварин. Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною?
(Так, Конвенція визначає, що дитиною вважається кожна людська істота, котра не досягла вісімнадцяти років.)
Ситуація 3
Мауглі не вміє говорити людською мовою — лише видавати незрозумілі для людей звірячі звуки. Чи мають право люди, що знайшли Мауглі в лісі, замкнути його у клітці та поводитися з ним, як із твариною? Які права хлопчика порушено?
(Ні в якому разі. Мауглі може бути визнаний неповноцінною дитиною, і в цьому випадку згідно з Конвенцією йому мають забезпечити гідні умови зростання і виховання. Крім того, Конвенцією суворо заборонене будь-яке жорстоке поводження з дитиною, поводження, що принижує її гідність та шкодить фізичному й психічному здоров'ю)
Ситуація 4
Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надходять хлопчику зі школи чарівників Ходвадсу. Яке право Гаррі порушено?
(Право на приватне життя, недоторканність житла й таємницю кореспонденції.)
Просимо до слова журі!
VІ тур « Судовий процес » (5б.)
До кожної команди звернулися герої відомих казок , їхні портрети у конвертах . Вони повідомили , що були порушені їх права .
Доведіть чи це так ? Чому ви так думаєте ? Які права були порушені ?
Час на роздуми 1 хвилина .
«Червона Шапочка» Сірий Вовк порушив статтю 3 Деклараціїї прав людини , в якій чорним по білому написано, що кожна людина має право на життя , свободу і на недоторканність .
«Попелюшка» , кожна дитина має право на любов і піклування, на сім’ю. Вона може вільно висловлювати свої думки, спілкуватися з ким бажає.
« Троє поросят» , кожна дитина має право на житло та право на володіння майном . Вовк позбавив їх цього права, за що повинен бути покараний .
Підсумок турніру . Нагородження переможців. Просимо до слова журі!
За цей час ми пригадали права та обов’язки , які закріплені в документах про права дитини , допомогли казковим героям вирішити їхні проблеми. Усім потрібно жити пам’ятаючи , що свої права закінчуються там , де починаються права іншої людини . У народі кажуть: « Права знає , а про обов’язки забув»
Пам’ятайте ж, любі діти,
В злагоді потрібно жити .
А обов’язки й права –
це усьому голова .
У кожного з нас є права, і ми повинні добре їх знати та вміти ними користуватися. Але слід знати не лише свої права, а й обов'язки. Прагнучи відстояти свої права, не порушуйте права інших.
Ситуація 1
За часи письменника Марка Твена в Америці дружба дітей із різних соціальних пластів не схвалювалась і навіть іноді вважалась порушенням суспільної моралі. Чи має право Том Сойєр товаришувати з таким хлопчиком, як Гекльберрі Фін?
Ситуація 2
Мауглі майже з народження жив серед тварин. Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною?
Ситуація 3
Мауглі не вміє говорити людською мовою — лише видавати незрозумілі для людей звірячі звуки. Чи мають право люди, що знайшли Мауглі в лісі, замкнути його у клітці та поводитися з ним, як із твариною? Які права хлопчика порушено?
Ситуація 4
Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надходять хлопчику зі школи чарівників Ходвадсу. Яке право Гаррі порушено?
До кожної команди звернулися герої відомих казок , їхні портрети у конвертах . Вони повідомили , що були порушені їх права .
Доведіть чи це так ?
Чому ви так думаєте ?
Які права були порушені ?
Час на роздуми 1 хвилина .
До кожної команди звернулися герої відомих казок , їхні портрети у конвертах . Вони повідомили, що були порушені їх права .
Доведіть чи це так?
Чому ви так думаєте?
Які права були порушені?
Час на роздуми 1 хвилина .
До кожної команди звернулися герої відомих казок , їхні портрети у конвертах . Вони повідомили , що були порушені їх права .
Доведіть чи це так ?
Чому ви так думаєте?
Які права були порушені?
Час на роздуми 1 хвилина .