Правознавчий турнір для учнів початкових класів "Права та обов'язки дітей"

Про матеріал

Правознавчий турнір для учнів початкових класів.

Мета : систематизувати та розширити знання учнів про документи, що гарантують права дитини та визначають її обов'язки; розвивати зв'язне мовлення, критичне мислення через вміння аналізувати ситуації, висловлювати свою думку, доводити та спростовувати твердження; виховувати людські чесноти і сприяти подоланню недоліків.

Перегляд файлу

C:\Users\User\Desktop\1011405.jpg

Правознавчий  турнір для учнів початкових класів.

Мета :  систематизувати та  розширити  знання  учнів про  документи, що  гарантують  права  дитини  та  визначають її обов’язки ; розвивати зв’язне  мовлення ,  критичне  мислення через  вміння аналізувати ситуації , висловлювати  свою  думку , доводити  та  спростовувати  твердження; виховувати  людські  чесноти і  сприяти  подоланню недоліків .

У мене в руках чарівна скринька, а в ній найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати про те, що там побачили, аж доти, доки всі найцікавіші і найсміливіші не зазирнуть до скриньки.

 То кого ви побачили в чарівній скриньці?

(Себе! – відповідають діти, на дні скриньки дзеркало!)

          Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе, людину – найцінніший скарб.

  Кожен із вас – людина, неповторна особистість, людина, яка живе сьогодні і саме такої більше на цій землі немає і ніколи не було.

  Давним-давно, тисячу  років   назад на землі  з’явились  люди. 

Одночасно  з  ними  з’явилися  й   головні  запитання .  Що  можуть  і  чого  не  можуть  зробити  люди ?  Що  вони  зобов’язані  зробити  і  чого  не  повинні ?  На  що  вони  мають  право  і  на  що  не  мають ?           

 Без     відповіді  на  ці  запитання   життя  здавалось  би  нам  сумним .  Люди  взялися  за  вирішення  цих  головних  питань   в  бесідах  між  собою  з  допомогою  різних  релігій ;  шляхом  міжнародних  переговорів  і ,  на  жаль , в битвах  і  війнах .  Накінець  людям  вдалося    розв’язати  ці  проблеми  і  на  світ  з’явилася    « Загальна   декларація  прав  людини ",  саме  10 грудня  62  роки  тому . Це  перший  документ , в  якому зазначено права дитини.

А  хто  така  дитина ?

Людина  - це  ти ,

 і  я  -  це   людина ,

 а  до  18  років –

я   ще  й  дитина.

А  для дітей  , країнами  світу  , в  тому  числі  й  Україною,     була  підписана  Конвенція  про  права  дитини , а  близько  50  років  тому ООН (   міжнародна  організація , яка  підтримує  мир  і  безпеку  у  всьому  світі)  прийняла  Декларацію  прав  дитини , у якій  перелічено  умови  , за  яких усі  діти  Землі     будуть  щасливі .

  Зараз я розповім вам історію, складену на підставі фактів, що мали місце в дійсності. Отож, жила-була дівчинка. Вона росла дуже щасливою дитиною. У неї були мама й батько, бабуся й дідусь і навіть старший брат. У дівчинки була РОДИНА. (  Виводить учасника, якому була віддана картка «РОДИНА», і з'єднує його ниткою з «ДИТИНОЮ».)

Усі члени родини дівчинку дуже любили та піклувались про неї, вона знала тоді, що таке дійсна ЛЮБОВ. (  «ЛЮБОВ». Протягується друга ниточка.)

Родина дівчинки була досить забезпеченою й жила у великому та світлому будинку. (  «ДІМ»; протягується ниточка.)

Дівчинка училась у школі-гімназії, одній із кращих у їхньому місті, вона одержувала ОСВІТУ. ( ОСВІТА», протягується ниточка.)

У такий спосіб дотримувались ПРАВА маленької людини. (Вихід учасника з карткою «ПРАВА»; протягується ниточка.)

Дівчинка з НАДІЄЮ дивилась у майбутнє. (Вихід учасника з карткою «НАДІЯ»; протягується ниточка.)

Але так уже сталось, що майже в один рік батько та старший брат дівчинки загинули в автокатастрофі. Мама, не справившись із таким горем, почала сильно пити, а бабуся й дідусь, не перенесли   лиха, що прийшло, вмерли один за одним. Так у дівчинки не стало РОДИНИ.  (Перерізається  ножицями ниточка «ДИТИНА»-«РОДИНА».)

А разом з рідними пішла й ЛЮБОВ. ( Розрізається нитка «ДИТИНА»-«ЛЮБОВ».)  У дівчинки не стало й ДОМУ. (Ріжеться  нитка «ДИТИНА»-«ДІМ»), тому що мама продала його за борги. Дівчинка разом з мамою опинилась на вулиці. Вона перестала ходити до школи. (Обривається  нитка «ДИТИНА»-«ОСВІТА».) Права дівчинки не дотримувались, тому що з нею поруч не було дорослих, які би про неї піклувались. (  Розрізається  нитка «ДИТИНА»-«ПРАВА».) Лише світле проміннячко НАДІЇ ледь жевріло в її душі (єдина нитка, що залишається нерозрізаною).

Час спливав, і одного разу дівчинку небайдужі люди привели в сімейний дитячий будинок. Тепер вона вважає, що їй дуже поталанило. З нею поруч з'явились чоловік і жінка, яких вона вже називає мамою й батьком, у неї є брати та сестри (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА»-«РОДИНА»). Дівчинка відчуває, що її люблять (тренер зав'язує нитку «ДИТИНА»-«ЛЮБОВ»). У неї знову з'явився ДІМ, де вона почуває  себе затишно й комфортно (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА»-«ДІМ»). Дівчинка знову почала ВЧИТИСЬ (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА-«ОСВІТА»). Вона  знову могла сказати: «Я - людина, нехай поки маленька, але я маю ПРАВА (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА»-«ПРАВА»). Як добре, що є добрі люди, і як важливо не розстатися з НАДІЄЮ.

 Це дуже сумна історія однієї дівчинки. Але вона напевно допомогла кожному відшукати відповідь на запитання:що необхідно кожній дитині для повноцінного життя та розвитку.  А й  справді , що   необхідно   кожній  дитині для  повноцінного  життя  й  розвитку ?

А  що  таке  право ?

 (Право – це  певні можливості, що  надаються  дітям, щоб  жити  і  дорослішати)

В  яких документах  записані  права?  

          А  які  права  знаєте  ви?

 З  ким  товаришує  право ?

У одній країні жили дві дівчинки. Жили вони дружно, весело, щасливо. Все було у них однакове, але імена – різні. Одну звали Права, а іншу – Обов'язки. В кожної з них в житті були головні слова. Права (розвертає сувій і читає):  Життя, освіта, праця, відпочинок.  Обов'язки (розвертає сувій і читає):  Добросовісне учіння,  бережне ставлення   до майна, дотримання Правил поведінки учнів , повага  до старших .

      Мешканці  цієї країни підмітили, що дівчатка, дуже часто виголошують головні для них слова і зацікавилися їх значенням. Коли жителі зрозуміли сенс цих слів, то для них ці слова теж стали головними.   

 - Що можна сказати про права і обов'язки?  , запитують  подруг. 

 Дівчатка говорять:

- Запам'ятайте: Права  надаються, а обов'язки виконуються! Вони   завжди  поруч.

Недарма  кажуть , що обов’язки  та  права – усьому  голова . 

Отож, розпочнемо змагання. 

Просимо команд представити себе.

( командам дається 1 хв на те, щоб вибрати капітана та придумати назву команди, представлення команд – капітани двох команд називають свої назви) за зразком «Я (імя капітана) капітан команди (називає назву команди).

 

Вітаємо наші команди!

Команду____________

та команду___________.

Допоможе нам визначити кращих знавців права.

 Наше журі:______________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

 

           Умови  турніру :

  1. На  столах  у  кожної  команди  є  сигнальні  карточки .
  2. Відповідь  на  запитання  обговорюється 30  секунд .  Якщо  команда  готова  дати  відповідь, то  капітан  піднімає  сигнальну карточку  вгору . За  кожну  правильну  відповідь  команда  отримує одну  фішку  - бал. Перемагає  та  команда, яка   дасть  більше  правильних  відповідей і  набере  більше  фішок – відповідей .

І тур « Відгадай  право    за  підказкою» (1б.)

Розв'язати  кросворд «Права дитини». Кожне пра­во назвати    одним словом і вписати   в клітинки крос­ворда.

  1. Право допомагати дорослим у роботі.
  2. Право бути таким, як усі.
  3. Право мати повноцінну їжу.
  4. Право бути щасливим, бажаним, потрібним.
  5. Право ходити до школи.
  6. Право звернутися до лікаря.
  7.   Право на існування у світі.
  8. Право не бути ображеним та скривдженим.
  9. Право мати дах над головою.
  10. Право отримувати повідомлення, новини.

11) Право на  дозвілля.

  Описание: C:\Users\2zic\Desktop\media\image1.png

 

Просимо до слова журі!

 

ІІ тур  «  Ми – законодавці»  (3 бали)

Хто  швидше  правильно пронумерує черепашок зі словами, то зможе   дізнатися  важливу інформа­цію.    Як   ви розумієте    зміст  цього  вислову   ?

 Описание: C:\Users\2zic\AppData\Local\Temp\FineReader10\media\image1.png

  •  Чим  право  відрізняється  від  обов’язку ?

  (Право можу , обов'язок - треба).

Перегляд мультфільму «Права дітей»

Просимо до слова журі!

ІІІ   тур . Конкурс  капітанів «Права чи обов 'язки »(1 б.)

 Я називаю  перелік прав і обов'язків. Коли називаю  права – капітани  плескають в долоні, коли називаю  обов'язки - крокують на місці.

  •    Берегти шкільне майно. > Старанно вчитися.
  •    Лікуватися. > Допомагати рідним.
  •    Не  бути  приниженим ,                       > Жити у сім'ї.

         скривдженим                                              >  Виконувати  доручення 

 > Дотримуватися  правил поведінки      > Отримувати  інформацію

Просимо до слова журі!

 ІV тур « Казкова правознавча лотерея» (1б.)

  •               Яке право порушив вовк у казці  «Вовк і семеро козенят» ? (Право на життя)  Чому?
  •   В якій казці було чотири замахи на життя головного героя і одне вбивство ? («Колобок»). Чому?
  • Яким правом не скористався Буратіно у казці « Золотий ключик» ? (Правом на освіту) . Доведіть.
  •   Чи можна розцінювати працю внучки з казки «Ріпка»  як фізичне насильство або примусову роботу ?

(Ні, це добровільна допомога, виконання доручення)

  • Хто  з  тварин  у  казці  «Колобок» учинив найнебезпечніший  злочин? Чому?
  • (  Лисиця,  вона  порушила  право на життя  , бо  з’їла  Колобка)
  • Чи  правомірно  діяв  Вовк   із  мультфільму  «Ну, постривай» , хапаючи  чужі  транспортні  засоби  , кидаючись  навздогін  за  Зайцем? (Ні, бо  порушив  право  на    власність )
  • Яке  право  було  порушене  у  казці  про  « Гидке   каченя» ?
  • Які  персонажі  казки « Золотий  ключик   або  пригоди  Буратіно»  займалися  шахрайством?
  • Казка Г.-Х. Андерсена « Снігова королева». Який злочин скоїла Снігова королева?
  • Казка «Попелюшка». Які права Попелюшки порушувалися в цій казці? Хто їх порушував?

Просимо до слова журі!

V тур  Конкурс «Ситуація». Для команд ми підготували окремі завдання.  Ви повинні обговорити їх і дати правильну відповідь. Просимо отримати свої завдання (завдання роздруковані на карточках). Максимальний бал за відповідь – 5 балів.

 

Ситуація 1

За часи письменника Марка Твена в Америці дружба дітей із різних соціальних пластів не схвалювалась і навіть іноді вважалась порушенням суспільної моралі. Чи має право Том Сойєр товаришувати з таким хлопчиком, як Гекльберрі Фін?

(Так, адже Конвенція про права дитини визнає право на свободу асоціацій та свободу мирних зібрань.)

Ситуація 2

Мауглі майже з народження жив серед тварин. Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною?

(Так, Конвенція визначає, що дитиною вважається кожна людська істота, котра не досягла вісімнадцяти років.)

Ситуація 3

Мауглі не вміє говорити людською мовою — лише видавати незрозумілі для людей звірячі звуки. Чи мають право люди, що знайшли Мауглі в лісі, замкнути його у клітці та поводитися з ним, як із твариною? Які права хлопчика порушено?

(Ні в якому разі. Мауглі може бути визнаний неповноцінною дитиною, і в цьому випадку згідно з Конвенцією йому мають забезпечити гідні умови зростання і виховання. Крім того, Конвенцією суворо заборонене будь-яке жорстоке поводження з дитиною, поводження, що принижує її гідність та шкодить фізичному й психічному здоров'ю)

Ситуація 4

Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надходять хлопчику зі школи чарівників Ходвадсу. Яке право Гаррі порушено?

(Право на приватне життя, недоторканність житла й таємницю кореспонденції.)

 Просимо до слова журі!

VІ тур «  Судовий  процес » (5б.)

До  кожної  команди  звернулися    герої  відомих  казок , їхні   портрети    у  конвертах  . Вони  повідомили , що  були порушені  їх  права .

Доведіть  чи  це  так  ? Чому  ви  так  думаєте ? Які права  були порушені ?

Час  на  роздуми  1  хвилина .

 

«Червона  Шапочка»   Сірий Вовк  порушив статтю 3 Деклараціїї  прав  людини , в  якій  чорним по  білому  написано, що  кожна   людина  має   право на життя , свободу і  на  недоторканність .

 

 «Попелюшка» , кожна дитина має право на любов і піклування, на сім’ю. Вона може  вільно  висловлювати свої думки, спілкуватися з ким бажає.

 

«  Троє  поросят» , кожна  дитина  має  право  на  житло та  право  на  володіння  майном  . Вовк  позбавив їх  цього  права, за що  повинен  бути  покараний .

Підсумок  турніру . Нагородження  переможців. Просимо до слова журі!

За  цей час  ми  пригадали  права   та  обов’язки  , які  закріплені  в  документах  про  права  дитини , допомогли  казковим  героям  вирішити  їхні  проблеми. Усім потрібно  жити пам’ятаючи  , що   свої  права  закінчуються  там , де  починаються права  іншої  людини . У  народі  кажуть: «  Права  знає ,  а  про  обов’язки  забув»

 Пам’ятайте   ж,  любі  діти,

 В  злагоді  потрібно  жити .

А  обов’язки  й    права –

це  усьому   голова  .

 

У кожного з нас є права, і ми повинні добре їх знати та вміти ними користуватися. Але слід знати не лише свої права, а й обов'язки. Прагнучи відстояти свої права, не порушуйте права інших.


 

Ситуація 1

За часи письменника Марка Твена в Америці дружба дітей із різних соціальних пластів не схвалювалась і навіть іноді вважалась порушенням суспільної моралі. Чи має право Том Сойєр товаришувати з таким хлопчиком, як Гекльберрі Фін?

 

Ситуація 2

Мауглі майже з народження жив серед тварин. Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною?

 

 

Ситуація 3

Мауглі не вміє говорити людською мовою — лише видавати незрозумілі для людей звірячі звуки. Чи мають право люди, що знайшли Мауглі в лісі, замкнути його у клітці та поводитися з ним, як із твариною? Які права хлопчика порушено?

 

 

Ситуація 4

Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надходять хлопчику зі школи чарівників Ходвадсу. Яке право Гаррі порушено?

 

 

 

 

До  кожної  команди  звернулися    герої  відомих  казок , їхні   портрети    у  конвертах  . Вони  повідомили , що  були порушені  їх  права .

Доведіть  чи  це  так  ?

Чому  ви  так  думаєте ?

Які права  були порушені ?

Час  на  роздуми  1  хвилина .

 

До  кожної  команди  звернулися    герої  відомих  казок , їхні   портрети    у  конвертах . Вони  повідомили, що  були порушені  їх  права .

Доведіть  чи  це  так?

 Чому  ви  так  думаєте?

Які права  були порушені?

Час  на  роздуми  1  хвилина .

 

До  кожної  команди  звернулися    герої  відомих  казок , їхні   портрети    у  конвертах  . Вони  повідомили , що  були порушені  їх  права .

Доведіть  чи  це  так ?

Чому  ви  так  думаєте?

 Які права  були порушені?

Час  на  роздуми  1  хвилина .

  • Яке право порушив вовк у казці  «Вовк і семеро козенят» ? Чому?

 

  • В якій казці було чотири замахи на життя головного героя і одне вбивство ? Чому?
  • Яким правом не скористався Буратіно у казці « Золотий ключик»?  Доведіть.

 

  • Чи можна розцінювати працю внучки з казки «Ріпка»  як фізичне насильство або примусову роботу ?
  • Хто  з  тварин  у  казці  «Колобок» учинив найнебезпечніший  злочин? Чому?

 

  • Чи  правомірно  діяв  Вовк   із  мультфільму  «Ну, постривай» , хапаючи  чужі  транспортні  засоби  , кидаючись  навздогін  за  Зайцем?

 

  • Яке  право  було  порушене  у  казці  про  « Гидке   каченя» ?

 

  • Які  персонажі  казки « Золотий  ключик   або  пригоди  Буратіно»  займалися  шахрайством?

 

 

  • Казка Г.-Х. Андерсена « Снігова королева». Який злочин скоїла Снігова королева?
  • Казка «Попелюшка». Які права Попелюшки порушувалися в цій казці? Хто їх порушував?


http://u.jimdo.com/www65/o/s1ad91ef97fbfc80d/img/i184048f22ddf1a2c/1374354102/std/image.jpg

 

 

http://u.jimdo.com/www65/o/s1ad91ef97fbfc80d/img/ib2010fc7ccbd9880/1374353577/std/image.jpg

http://u.jimdo.com/www65/o/s1ad91ef97fbfc80d/img/ib6bd50e80623fc68/1374353613/std/image.jpg

http://u.jimdo.com/www65/o/s1ad91ef97fbfc80d/img/if22b5a11b77708a8/1374353651/std/image.jpg

http://u.jimdo.com/www65/o/s1ad91ef97fbfc80d/img/i633a9690e92ce203/1374353681/std/image.jpg

http://u.jimdo.com/www65/o/s1ad91ef97fbfc80d/img/i55a69df2830fd186/1374353718/std/image.jpg

http://u.jimdo.com/www65/o/s1ad91ef97fbfc80d/img/i2091e8f8b46eb2e2/1374353753/std/image.jpg

http://u.jimdo.com/www65/o/s1ad91ef97fbfc80d/img/i0a6e8e9f615cc8a6/1374353783/std/image.jpg

http://u.jimdo.com/www65/o/s1ad91ef97fbfc80d/img/ieeea6b0f9649f49d/1374353813/std/image.jpg

http://u.jimdo.com/www65/o/s1ad91ef97fbfc80d/img/ib23ca14fd95d9591/1374353853/std/image.jpg

http://u.jimdo.com/www65/o/s1ad91ef97fbfc80d/img/i5c9aa092e4d6026e/1374353878/std/image.jpg

http://u.jimdo.com/www65/o/s1ad91ef97fbfc80d/img/iaff78e616a287c62/1374353909/std/image.jpg

 

 

 

 

docx
Додано
13 травня 2018
Переглядів
3053
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку