Вчимося жити разом : підручник для 5 кл./ Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, К. С. Василенко, І. В. Лаврентьєва, Н. В. Андрук.:Видавництво «Алатон», 2022.
§ 15. Емоційна грамотність. Білокузьминівський ліцей Костянтинівської міської ради Донецької областіРозробила: Прокоф’єва Л. Р.,практичний психолог, учитель основ здоров’я
Номер слайду 2
У цьому параграфі ви:з’ясуєте різницю між почуттями, емоціями та настроєм;дізнаєтеся про емоційний інтелект та його складові;потренуєтеся розпізнавати емоції та висловлювати свої почуття за допомогою «Я-повідомлення»;проаналізуєте способи поліпшення настрою;розвиватимете уміння розпізнавати та контролювати свої емоції, співчувати, ефективно спілкуватися.• емоції• Керування емоціями• емоційний інтелект• «Я-повідомлення» • настрій
Номер слайду 3
eмоції у світі природинауковці довели, що хамелеони змінюють колір, щоб показувати свої емоції. Так вони спілкуються з іншими хамелеонами. Наприклад, червоний колір зазвичай означає, що хамелеон схвильований. У стані спокою вони часто зеленуваті мал. 48). Багато інших живих істот можуть, як і люди, показувати та розуміти емоції одне одного без слів.
Номер слайду 4
eмоції у світі природи. Перейдіть за QR-кодом. Розгляньте фотографії та розкажіть, яку емоцію показано на кожній із них. Позначте емоції відповідним смайликом. Обговоріть, як іще люди показують свої емоції. Продемонструйте це в парах.
Номер слайду 5
емоції — це важливо. Різні ситуації не залишають нас байдужими. Вони викликають емоції — і приємні (радість, цікавість тощо), і неприємні (наприклад страх, зліст , сум). Інколи здається, що неприємні емоції непотрібні, і з ними треба боротися. Та насправді всі емоції — це сигнали від мозку людини. Поміркуйте, що могло б статися, якби люди не відчували неприємних емоцій?Наприклад, якби вони нічого не боялися — йшли на глибину, не вміючи плавати, стрибали з висоти, перебігали дорогу перед автомобілями тощо. Розкажіть, які емоції ви відчували в різних ситуаціях.
Номер слайду 6
емоції Та Почуття. ЕМОЦІЇ — це миттєві реакції на якісь події, людей, тварин, і вони не завжди збігаються з нашими почуттями. ПОЧУТТЯ — це більш складні та тривалі ставлення людини до того, з ким або чим вона взаємодіє. Наприклад, хлопчик або дівчинка любить свого собаку. Це —почуття. Але буває, що він чи вона сердяться на нього за те, що він погриз кросівки. Це — емоція. Та емоція швидко мине, а любов до чотирилапого друга залишиться.
Номер слайду 7
емоції Та Почуття. Розкажіть і покажіть, як висловлюють емоції домашні улюбленці. Об’єднайтеся у пари та завантажте за QR-кодом Колесо емоцій та картки до нього. Роздрукуйте і виріжте їх. По черзі кидайте гральний кубик і витягуйте картку, потім скажіть слова, які написані на картці, відповідним тоном голосу (злість, страх, радість, сум, нудьга, подив). Після кожного ходу обговорюйте, як інтонація впливає на зміст і значення повідомлення.
Номер слайду 8
Емоційний інтелект. ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ — це здатність людини розпізнаватисвої емоції та керувати ними. А також розуміти емоції інших людей та враховувати це під час спілкування з ними.
Номер слайду 9
Емоційний інтелект. Перейдіть за QR-кодом і завантажте бланк анкети. Визначте свій рівень емоційного інтелекту. Для цього оцініть кожен пункт анкети в балах від 1 до 5, де 1 — це зовсім не про мене, а 5 — це точно про мене. Чим вищий бал, тим вищий рівень емоційного інтелекту.
Номер слайду 10
як розвинути емоційний інтелект. Розвинути свій емоційний інтелект допоможуть чотири поради.1. СТЕЖТЕ ЗА СВОЇМИ ЕМОЦІЯМИ Частіше запитуйте себе: «Що я відчуваю?»; ведіть щоденник емоцій, у який записуйте свої переживання.4. ЗМІНІТЬ «ОКУЛЯРИ», КРІЗЬ ЯКІ ДИВИТЕСЯ НА СВІТСпробуйте пограти у гру «рожеві окуляри» — «чорні окуляри»: змінюйте позитивний і негативний погляд на подію, що викликає емоції.3. ЗРОЗУМІЙТЕ, НА ЯКІ ПОДІЇ ВАШАРЕАКЦІЯ НАЙДУЖЧАОбговоріть свої спостереження з людиною, якій довіряєте і яка вміє керувати своїми емоціями.2. СТЕЖТЕ ЗА ЕМОЦІЯМИ ІНШИХ Обговорюйте з друзями свої та їхні переживання;намагайтеся поставити себе на місце співрозмовника.
Номер слайду 11
як розвинути емоційний інтелект. Емоційний інтелект можна розвиватиупродовж усього життя!• Перейдіть за QR-кодом. Завантажте та заповніть бланк «Мої емоційні реакції».• Проаналізуйте результати. Це допоможе вам краще зрозуміти, що відбувається з вашим тілом, думками та почуттями під час переживання різних емоцій.
Номер слайду 12
висловлюємо емоціїВисловлювати свої емоції найкраще за допомогою «Я-повідомлення». Це речення, яке містить слова «я», «мені», «мене» і повідомляє іншим про нашу проблему та наші почуття (мал. 53).• Перейдіть за QR-кодом і перегляньте наведені ситуації щодо висловлювання емоцій.• Розіграйте у парах висловлювання з використанням схеми «Я-повідомлення».
Номер слайду 13
способи покращення настрою. НАСТРІЙ - це загальний емоційний стан людини. Наприклад, піднесений, пригнічений, нейтральний тощо. Вміти покращувати його— важлива навичка. Однак слід пам’ятати, що не всі способи є прийнятними (мал. 54).
Номер слайду 14
емпатія. ЕМПАТІЯ (співчуття, співпереживання) є частиною емоційного інтелекту. Це те, що робить людину людиною, — здатність поставити себе на місце інших, зрозуміти їхні емоції.• Як ви розумієте слова американського письменника Даніеля Г. Пінка: «Емпатія означає взутись у взуття іншого, відчути його серцем, подивитися його очима»?• Як можна висловити емпатію другові? Батькам? Учителям? Однокласницям/однокласникам?