Пропоную авторські презентації з мистецтва для 11 класу. У презентаціях представлено відомості про митців, подано аналіз їхніх творів через діалог з учнями, зазначено творче завдання до кожного уроку. Матеріал передбачає творчий підхід учителя до викладення тієї чи іншої теми. За бажанням можна додати відеофрагменти.
Скульптура за призначенням Монументальна (пам’ятники, монументи). Монументально-декоративна (садово-паркова скульптура, оздоблення будівель, декорації фонтанів). Станкова (наближені до реальності людського тіла статуї та погруддя, призначені для огляду з усіх боків). Скульптура малих форм (невеликі скульптурні твори).
Особливості давньогрецької скульптури. Прагнення майстрів показати досконале людське тіло. Показ краси й сили. Відсутність портретної схожості. Головний образ – довершена людина, гармонійно розвинена фізично та духовно. Оскільки на Олімпійських іграх юнаки виступали оголеними, то в скульптурі з'явилася традиція зображати оголене тіло.
Ідеал тіла античної скульптури був досягнутий Поліклетом (друга половина V ст. до н.э.) і заснований на точному геометричному розрахунку, викладеному в знаменитому «Каноні». Це правила про пропорції тіла людини. Поліклет узяв за основу виміру палець людиниє. Так зріст ідеальної людини повинен відповідати семикратній висоті голови. «Диадумен» («Юнак, який увінчує себе стрічкою переможця (діадемою)»Поліклет. «Канон», V ст. до н. е.
Фідій. «Зевс Олімпійський»Вважали одним із семи чудес світу. Була встановлена у храмі Зевса в місті Олімпія на півострові Пелопоннес. Простояла майже 900 років і загинула під час пожежі в V ст. Однак численні описи в творах, археологічні знахідки зменшених копій, зображення на монетах дають нам уявлення про цей величний твір Фідія. Висота Зевса сягала 12 м 40 см. Масивний п'єдестал статуї близько 3,5 метрів.
Створення Зевса Олімпійського. Перед статуєю створили басейн, заповнений водою і оливковою олією. Світло з дверей святилища відбивалося від плівки масла на поверхні води і освітлювало обличчя і плечі бога. Всю фігуру Зевса натирали оливковою олією щодня, щоб уникнути утворення тріщин на слоновій кістці. Хто з вас помітив проблему з цією скульптурою?(Бог не може встати на весь зріст)3,5 м12,4 м
Фідій. «Афіна Парфенос» 12-метрова статуя Афіни в образі богині війни, найкраще творіння Фідія. Весь одяг та зброю було зроблено із золотих пластин, а для відкритих частин тіла використовували слонову кістку. Золота на цю статую пішло більше тонни. Прототип Статуї Свободи і Христа Спасителя в Ріо-де-Жанейро.
Пракситель. Афродіта Книдська(IV ст до н.е.)Афродіта зображена перед купанням, вона скинула одяг і готова увійти у воду. Передано досконалу красу жіночого тіла. Скульптура прославилася на весь античний світ, люди спеціально вирушали на Книд, щоб її побачити. Оригінал до наших днів не дійшов. Копія зберігається у Ватиканському музеї.
Менади – в давньогрецькій міфології супутниці і шанувальниці Діоніса. У римлян вони називалися вакханками. Менада учасниця оргії на честь бога смерті-відродження Діоніса. У правій руці, ймовірно, тримала ніж, яким заколювала козеня. Поїдаючи його сиру плоть, учасники оргії долучалися до плоті самого бога, одним із втілень якого в античності був козел. Скопас. «Менада»
Леохар, «Аполлон Бельведерський»Мармурова статуя знаходиться в Бельведері, одному з Ватиканських музеїв. У правій руці повинен тримати лавровий вінок, у лівій руці був лук, на що вказує сагайдак за спиною Аполлона. Ці атрибути в руках божества означали, що Аполлон карає грішників і очищає тих, хто кається.
Лісіпп. «Геракл, що бореться з левом»Якщо обійти скульптуру з чотирьох сторін, то можна прожити відомий подвиг героя. Фронтально – початок поєдинку. Геракл і лев готові до сутички. При погляді з лівого боку здається, що Геракл ось-ось втратить рівновагу. Зі спини стає помітно, що сила на боці героя – звір практично убитий.
Харес. «Статуя бога Геліоса»Є одним із семи чудес світу і споруджений на честь бога Сонця Геліоса. Гігантська статуя зводилася протягом 12 років і досягала у висоту 36 метрів. Бронзовий гігант височів біля головного в'їзду в гавань міста Родос, її видно жителям з довколишніх островів.
«Лаокоон» (IІ ст. до н. е.)Характерною рисою елліністичного мистецтва було зображенняпотворності, жорстокості, болю, страху. Прикладом такої роботи єбатько з двома синами, які відчайдушно намагаються звільнитися від смертельних обіймів морських змій. Твір виконали родоські майстри Агесандр, Афінодор та Полідор за сюжетом одного з міфів про Троянську війну.
Гера Барберіні, ІІ ст. Знайдена у XVI ст., названа на честь свого першого власника, кардинала Барберіні, на даний час виставлена у Ватиканському музеї. Висота - 2,97 м. Зображена жінка в тонкому хітоні зі складками і невисокому вінці. У правій руці статуя тримає жезл. Жінка нахилена вперед, що вказує на те, що спочатку статуя була встановлена на узвишші.
Агесандр. Венера Мілоська. Статуя була названа на честь місця, де вона була знайдена. Французький король Людовик XVIII передав статую Лувру, де вона перебуває й донині. Руки та оригінальний постамент були загублені при перевезенні статуї в Париж в 1820 році. Венера була спочатку прикрашена ювелірними виробами: браслетами, сережками і тіарою. Ці прикраси пропали давним давно, але в мармурі залишилися отвори для кріплення.
Римські скульптурні портрети(I ст. до н. е. — IV ст. н. е.)Реалістично передавали характер зображеного. Виконані в мармурі або бронзі. Багато римських портретів мають підпис, що вказує на те, кого зображено. Та жодного імені скульптора не збереглося. Якщо у давніх греків скульптурний образ був збірним, то в Римі він зображував конкретного громадянина Римської держави як окрему особистість.
Римські скульптурні портрети епохи Республіки. Характерні риси: натуралізм, заглибленість у світ особистих почуттів і переживань, численні правдиві портрети людей похилого віку, часто потворних (на їх основі склалася теорія про походження портрета від воскових масок померлих предків).
Станкова антична скульптура. Римлян зберігали вдома бюсти предків не як мистецькі твори, а як фото предків. Щоб надати своїм роботам більшої виразності, римські скульптори почали вирізувати зіниці, а іноді й вставляти шматочки гірського кришталю. Цікаво, що до римлян такі прийоми майже ніхто не використовував.