Об'єкт літературної освіти- особистість учня (його духовно- емоційний світ, моральні цінності та орієнтації, творче мислення, уява, читацькі компетентності, мовлення) Літературна освіта в Україні визначає виховання читацької особистості з розвиненим естетичним смаком, самостійним критичним мисленням, гуманістичним світоглядом
Завдання педагога- управляти процесами творчого пошуку дитини, йдучи від простого до складного: - створювати ситуації, що сприяють творчій активності та спрямованості школяра; - розвивати його уяву, асоціативне мислення, здатність розуміти закономірності, прагнення постійно вдосконалюватися; - розв’язувати дедалі складніші творчі завдання.
Як? Як викликати інтерес до навчання? Як підвищити мотивацію? Як досягти активності учнів на уроці та одночасно забезпечити високий рівень засвоєння навального матеріалу? Як забезпечити успіх кожного учня? Як ефективно використати в роботі нові методи та технології навчання,спрямовані на підвищення якості навчання? ЯК НАВЧАЮЧИ ВСІХ, НАВЧИТИ КОЖНОГО?
Біоадекватна ( ноосферна)методика викладання Ноосфера (“noos” - греч. разум) розуміється як всепланетна ідея необхідності постійного підтримування гуманістичного морально-психологічного клімату в суспільстві, який зберігав би екологію планети, стримував людей від різноманітних соціально-економічних конфліктів, сприяв духовному розвитку людства Ноосферна освіта полягає в “актуалізації еволюційнійного вектора епохи” (Н.Маслова), у вихованні духовної творчої особистості, здатної не порушувати закони функціонування Всесвіту.
ДВІ ПІВКУЛІ – ДВА ТИПИ МИСЛЕННЯ – ДВА СТИЛІ НАВЧАННЯ Ліва півкуля Права півкуля Людям легше даються завдання з пошуку відмінностей. Люди впевнено виявляють абсолютно однакові малюнки. Люди обробляють інформацію по частинах, дотримуючись суворої черговості аналізу деталей. Здатність цілий малюнок розкласти на логічні частини Люди прекрасно справляю ться з різними завданнями на узагальнення і систематизацію Здатність на основі частин малюнка екстраполювати ціле зображення Діти з домінуванням лівої півкулі контролюють своє мовлення. Діти з домінуванням правої півкулі не контролюють правильність своєї мови. Ліва півкуля – база абстрактного мислення – шукає і знаходить у цьому світі гармонію причин і наслідків. Права півкуля – база образного мислення – охоплює світ явищ у всьому його багатстві та розмаїтті. Які вони різні!
Структура уроку № п/п Етап Стан Тривалість етапу, хв.. Мета етапу І Підготовчий Активність (репрезентація інформації) 5 хв. Викликати інтерес до обговорюваної теми. Активізація розумової діяльності. ІІ Сенсорно-моторний етап Релаксація (сприйняття інформації) 10 хв. Набуття нових знань через формування мислеобразу навчального матеріалу зі структурованою інформацією. Розвиток образного, природовідповідного мислення. Зняття втоми. Забезпечення здоров’язберігаючого компоненту. ІІІ Символьний етап Активність (осмислення інформації) 10 хв. Індивідуальне запам’ятовування матеріалу через замалювання образу. Розвиток творчих здібностей, усного мовлення. ІV Логічний етап. Релаксація (представлення в слові) 5 хв. Представлення образона вчителя. Порівняння з учнівськими образонами. Розвиток теми, акцентування уваги на головному. V Лінгвістичний етап Активність (архівування інформації) 15 хв. Практична робота, направлена на закріплення отриманих знань. Творче завдання : створити власні мислеобрази, використовуючи малюнок, схему, вірш, кросворд та ін.. Особливість уроку : кожний урок закінчується творчим завданням : створити власні мислеобрази, використовуючи малюнок, оповідання, схему, вірш, кросворд
Новизна методики Н. Маслової створює мислеобрази забезпечує роботу екологічного (двопівкульного) мислення школярів; формує навчальний образ як «одиницю», мікроструктуру з навчального предмета; дозволяє занести інформацію у довгочасну ( тривалу) пам'ять; створює системне асоціативне мислення, тобто природовідповідне мислення; навчає користуватися новим образом, тобто зробити його творчою рухомою одиницею мислення; за допомогою релаксації знімає стрес, втому, перевантаження інформацією; залучає до освітнього процесу всі канали сприйняття
Вивчення літератури за біологічно адекватною технологією (БАТ) сприяє розв’язанню таких завдань: формування в учнів творчих здібностей, уяви, самостійного мислення; розвиток естетичних емоцій та почуттів, зв’язного мовлення, вміння аргументовано, образно висловлювати свої думки, судження, оцінки; моральне самовизначення учня, вироблення в нього активної життєвої позиції, духовних цінностей та ідеалів, прагнення до самостійного пошуку, духовного самовдосконалення.
Чим відрізняються біоадекватні уроки від звичайних? Ці уроки більш яскраві, цікаві, оригінальні, викликають радість і задоволення в учнів. Вони розвивають уяву, стимулюють до творчості. Релаксація заспокоює дітей, знижує небезпечну психологічну завантаженість. Атмосфера на уроках інша, дружня і тепла
Проблеми Біоадекватна технологія освіти передбачає слідуючі обов’язкові компоненти: - малі групи (6 – 8 чоловік), врахування вікових особливостей; - невеликі кімнати, які створюють обстановку комфорту і релаксації; - навчальні програми; - спеціальні біоадекватні підручники і методичні посібники; - засоби для залучення 5 органів почуттів; - педагогічні кадри, підготовлені на основі принципів цілісного мислення; - фінансування.
Результати біоадекватної технології: -скорочення часу навчання у 3-5 разів; -розкриття внутрішнього «Я» дитини; -здоров’язбережувальний та здоров’явідновлюючий ефект; -зростання мотивації учнів на навчання, інтересу до навчальних предметів; -розвиток творчих здібностей, а також здатності до самопізнання, самооцінки; -покращення успішності учнів усіх категорій; -формування цілісного мислення учнів і на цій базі гармонійної особистості, яка здатна жити, мислити, працювати в гармонії із природою, собою, суспільством, бути стійкою в різних життєвих ситуаціях без нанесення шкоди людству та природі.