Урок №15 Тема уроку: Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організаціїМета: сформувати уявлення про адаптивні біологічні ритми організмів, адаптивний характер добових, сезонних, річних біологічних ритмів; дати поняття про фізіологічні механізми адаптацій організмів до природних ритмів; розвивати в учнів уміння аналізувати, порівнювати та робити висновки під час різних видів роботи, складати схеми, працювати з підручником, готувати презентації; виховувати екологічний світогляд, раціональне ставлення до природи. Обладнання: презентація з прикладами пристосування організмів до різних середовищ існування та схемами біологічних ритмів, ментальні карти, текстові картки, тести, QR-коди. Базові поняття й терміни: добові ритми, сезонні ритми, багаторічні ритми, припливно-відпливні ритми, фотоперіодизм. Тип уроку: комбінований. Форма уроку: урок-вікторина. КЗ «Східненський ліцей» Музиківської сільської ради Херсонського району херсонської області Вчитель біології і екології Скиба Н. В.2023-2024 навчальний рік
Хід уроку:І. Організаційний етап. ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Біо. ВІКТОРИНА «Екологія»Наука про взаємозв’язок між організмами, їх угрупуваннями та середовищем існування? Хто з вчених запропонував термін «екологія»? Як називається напрям екології, який розглядає вплив екологічних факторів на окремий організм? Як називаються компоненти середовища існування, які впливають на живі організми та їхні угрупування? Компоненти і властивості неживої природи, які прямо чи опосередковано впливають на організм чи угрупування? Як називаються різні форми взаємодії між особинами в популяціях і угрупуваннях? Пристосування організмів до умов середовища існування називається…Сукупність умов, в яких мешкають особини, популяції й угрупування організмів різних видів, це… Яке середовище найрізноманітніше за своїми умовами? Як називаються організми, що мешкають у водоймах? Як називаються форми співіснування організмів? (співжиття, симбіоз) Як називається тип взаємодії між організмами, за яких один із них тривалий час використовує іншого як джерело живлення і середовища існування? Як називається тип співіснування організмів різних видів, від якого вони дістають взаємну користь?
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. Одна з фундаментальних властивостей живої природи - циклічність більшості процесів, що відбуваються в ній. Усе життя на Землі, від клітини до біосфери, підвладне певним ритмам. Ритмічність - це фундаментальна властивість усіх живих організмів, така ж важлива, як спадковість, мінливість, зростання, розвиток. Всесвітнє буття здійснюється ритмічно. Різні організми по-різному адаптуються до цих умов.
ІV. Вивчення нової теми. Повідомлення теми і завдань уроку. 1. Біологічні ритми. Зовнішні та внутрішні ритми у природі Життєдіяльність живих організмів носить ритмічний характер. Ритми, що існують у природі, можна поділити на зовнішні та внутрішні. Спробуйте навести приклади ритмів.. Як ви думаєте, з чим пов’язані зовнішні ритми? 2. Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації.- Поясніть, будь ласка, значення слова «адаптація». Зовнішні ритми пов’язані з циклічними змінами в навколишньому середовищі. Обертання Землі навколо своєї осі та Сонця, Місяця навколо Землі спричинює морські припливи та відпливи, зміни температури, дня і ночі, вологості. Внутрішні ритми обумовлені життєдіяльністю організмів. Сезонна періодичність найбільш виражена в північних, помірних широтах, де спостерігається добре виражена зміна сезонів, і майже не виражена у тропіках. Існування періодичних змін зумовлює виникнення адаптивних біологічних ритмів у живих істот. Одним із важливих екологічних чинників є Час. Часову залежність має ритмічність поведінки. Здатність усіх організмів відчувати час називають біологічним годинником