Діагностика булінгу (цькування) – це непросте завдання, оскільки булінгміж дітьми в закладі освіти відбувається насамперед за відсутності контролю дорослих, у місцях, де діти залишаються без нагляду, тобто часто є непомітним. Тому важливо використовувати спеціальніметоди діагностики, які спроможні окреслити загальну картину соціально-психологічного клімату в закладі освіти..
Індивідуальна діагностика булінгу Індивідуальна діагностика розпочинається із спостереження та виявлення специфічних ознак, які можуть свідчити про наявність булінгу по відношенню до дитини або коли дитина є кривдником (булером). Для фіксації результатів спостереження доцільно використовувати чек-листи (списки для перевірки).
Загальні психологічні характеристики ймовірного кривдника (буллера)домінантна особистість, схильна самостверджуватися з використанням сили;неврівноважена, імпульсивна, легко фрустрована, швидко збудлива;демонструє терпимість до насильства;схильна порушувати правила;не проявляє співпереживання тим дітям, які зазнали нападок;часто ставиться агресивно до дорослих;проявляє і проактивну (свідому) агресію (наприклад, для досягнення мети), і реактивну (вимушену або стимулювану чиїмось діями) агресію (зокрема, у відповідь на провакацію.
Загальні психологічні характеристики ймовірної жертви булінгу тиха, обачлива, чутлива, яку можна легко зворушити і фруструвати; невпевнена, має низьку самооцінку;не має друзів, соціально ізольована;може боятися, що їй заподіють шкоду;може бути тривожною і пригніченою;фізично слабкіша, ніж більшість однолітків;вважає, що легше проводити час із дорослими (батьками, вчителями, тренерами), ніж з однолітками.
Ознаки булінгу (цькування) для діагностикиприходить додому в пошкодженому одязі чи загубленими речами;має поранення, синці, подряпини;має мало друзів, або зовсім їх не має;боїться йти до закладу освіти, сідати в автобус, брати участь в активностях з однолітками;обирає незвичний шлях, коли повертається додому;втрачає інтерес до навчання або починає навчатись набагато гірше, ніж зазвичай;виглядає пригніченою, сумною, заплаканою, без настрою, коли приходить додому;часто жаліється на головний біль, болі в шлунку, інші фізичні негаразди;тривожно спить, часто бачить погані сни;втрачає апетит;проявляє тривогу і низьку самооцінку.
При наявності таких ознак, варто припустити, що булінг може відбуватися, хоча ніхто про це не повідомляв. Не зайвим приділити особливу увагу таким дітям та продовжувати пильно спостерігати виявленіознаки в динаміці. Особливо ретельно слід спостерігати за дітьми, які відмінні від решти за будь-якою ознакою, нових дітей, які з’являються в групі (класі).
Чинники, які можуть спровокувати виникнення булінгу: схожі та відмінні для кривдника та жертвами. Кривдник (булер)Кривдник (булер)Сімейні чинники. Неблагополучна сім’я, яка не функціонує повноцінно, не забезпечує потреби дитини в психологічному благополуччі і розвитку. Неблагополучна сім’я, яка не функціонує повноцінно, не забезпечує потреби дитини в психологічному благополуччі і розвитку. Постраждали від фізичного, психологічного або сексуального домашнього насильства. Постраждали від фізичного, психологічного або сексуального домашнього насильства Свідки домашнього насильства. Свідки домашнього насильства
Потерпілий (жертва)Кривдник (булер)Соціальне середовище. Вуличне виховання. Вуличне виховання. Вуличне виховання. Вуличне виховання. Слабкі зв’язки батьків із закладом освіти. Слабкі зв’язки батьків із закладом освіти. Слабкі зв’язки батьків із закладом освіти. Слабкі зв’язки батьків із закладом освіти
Потерпілий (жертва)Кривдник (булер)Індивідуальні чинники. Фізіологічні особливості, в тому числі інвалідність, відмінний зовнішній вигляд. Низька академічна успішність. Кримінальна поведінка і участь у протиправних угрупуваннях. Кримінальна поведінка і участь у протиправних угрупуваннях. Кримінальна поведінка і участь у протиправних угрупуваннях. Кримінальна поведінка і участь у протиправних угрупуваннях. Хронічні хвороби
Пам’ятка для вчителя. Ознаки булінгу: на що треба звернути увагузанадто емоційна атмосфера в групі (класі);виокремлення певних учнів/учениць від решти;«перегрупування» дружніх кіл;коли діти припиняють спілкування, замовкають при появі дорослого/дорослої або вчителя/вчительки в приміщенні;кардинальна зміна поведінки окремої дитини – як сумна, закрита, пригнічена, так і піднесена, жвава, агресивна;раптове зниження академічної успішності деяких дітей;часті хвороби та прогули навчальних занять окремої дитини, не притаманні їй до цього часу. Особливо важливими ознаками для виявлення булінгу єзміни поведінки і емоційного стану дитини, які можна помітити тільки при постійному спостереженні.