Дидактична гра – це гра, спрямована на формування у дитини потреби в знаннях, активного інтересу до того, що може стати їх новим джерелом, удосконалення пізнавальних умінь і навичок. Дидактична гра являє собою багатопланове, складне педагогічне явище: вона є і ігровим методом навчання дітей дошкільного віку, і формою навчання, і самостійною ігровою діяльністю, і засобом всебічного виховання особистості дитини. Що таке «Дидактична гра»
Класифікація дидактичних ігор. За ігровим методом:1) власне дидактична гра.Ґрунтується на автодидактизмі (самонавчанні) та самоорганізації дітей;2) гра-заняття (гра-вправа). Провідна роль у ній належить вихователю, який є її організатором. Під час гри-заняття діти засвоюють доступні знання, у них виробляються необхідні вміння, удосконалюються психічні процеси (сприймання, уява, мислення, мовлення). Ефективне опанування знань і вмінь відбувається в практичній діяльності за активізації мимовільної уваги і запам'ятовування.
Класифікація дидактичних ігор. За змістом навчання і виховання:- ігри для сенсорного виховання;- ігри спрямовані на ознайомлення дітей з об'єктами і явищами навколишньої дійсності; - ігри спрямовані на формування елементарних математичних уявлень; - ігри спрямовані на мовленнєвий розвиток.
Класифікація дидактичних ігор. За характером матеріалу:- ігри з предметами. У таких іграх використовують дидактичні іграшки (мозаїку, кубики), реальні предмети, різноманітний природний матеріал (листя, плоди, насіння). - настільно-друковані ігри. Вони передбачають дії не з предметами, а з їх зображеннями.- словесні ігри. Вони змушують дітей оперувати уявленнями, мислити про речі, з якими на той час вони не діють, використовувати набуті знання у нових ситуаціях і зв'язках.
Підготовка до дидактичних ігор. У підготовку до проведення дидактичної гри входять:- відбір гри відповідно до завдань виховання і навчання: поглиблення і узагальнення знань, розвиток сенсорних здібностей, активізація психічних процесів (пам'ять, увага, мислення, мова та ін.);- встановлення відповідності підібраної гри програмним вимогам виховання і навчання дітей певної вікової групи;- визначення найбільш зручного часу проведення дидактичної гри (в процесі організованого навчання на заняттях або у вільний від занять та інших режимних процесів час);- вибір місця для гри, де діти можуть спокійно грати, не заважаючи іншим;- визначення кількості граючих (вся група, невеликі підгрупи, індивідуально);- підготовка необхідного дидактичного матеріалу для обраної гри (іграшки, різні предмети, картинки...);- підготовка до гри самого вихователя: він повинен вивчити і осмислити весь хід гри, своє місце в грі, методи керівництва грою;- підготовка до гри дітей: збагачення їх знаннями, уявленнями про предмети і явища навколишнього життя, необхідними для вирішення ігрової задачі.
Проведення дидактичних ігор включає:- ознайомлення дітей із змістом гри, з дидактичним матеріалом, який буде використаний в грі (показ предметів, картинок, коротка бесіда, в ході якої уточнюються знання та уявлення дітей про них);- пояснення ходу й правил гри. При цьому вихователь звертає увагу на поведінку дітей у відповідності з правилами гри, на чітке виконання правил;- показ ігрових дій, у процесі якої вихователь вчить дітей правильно виконувати дію, доводячи, що в іншому випадку гра не призведе до потрібного результату (наприклад, якщо хтось із хлопців підглядає, коли треба закрити очі);- визначення ролі вихователя в грі, його участь в якості граючого, вболівальника чи арбітра. Міра особистої участі вихователя в грі визначається віком дітей, рівень їх підготовки, складності дидактичного завдання, ігрових правил. Беручи участь в грі, педагог спрямовує дії граючих (порадою, запитанням, нагадуванням);- підбиття підсумків гри - це відповідальний момент у керівництві нею, тому що за результатами, яких діти домагаються в грі, можна визначити її ефективність, про те, чи буде вона з інтересом використовуватися в самостійній ігровий діяльності дітей.
Враховуючи те, що гра є найулюбленішим і бажаним видом дитячої діяльності, має величезне розвивальне значення, нескладно зрозуміти, в чому полягає її чарівна сила. 1. Гра для дитини - це радість і задоволення.2. Гра полегшує адаптаційний період.3. Гра допомагає встановити довірчі відносини з дитиною.4. Гра сприяє становленню цілеспрямованої діяльності.5. Гра - вікно у світ дорослого життя.6. Гра сприяє розвитку мови.7. Гра має значення для розумового розвитку.