Мета:
"Ці унікальні кубики вводять малюка в світ тривимірного простору. А ранній розвиток просторового мислення піднімає можливості на цілу щабель вище звичайного життєвого рівня і робить дитину сильніше інтелектуально."
Б.П. Нікітін
Гра призначена для малюків від 2х років.
Унікуб складається з 27 дерев'яних кубиків, забарвлених по різному в три кольори: червоний, жовтий і синій, і 60-ти оригінальних завдань.
Завдання до гри даються з поступовим ускладненням:
Як грати в розвиваючу гру «Унікуб»?
«Знайомство»
Самостійна діяльність з кубикам
Мета: розвивати творчі здібності, опановувати способи розміщення частин в просторі, їх поєднання (комбінаторні здібності), розвивати мовлення, самостійність
В процесі самостійної діяльності з кубиками дитина має можливість вивчати, розглядати фігури, мацати, крутити, складати, поєднувати між собою, створювати будь-яку конструкцію, називати її, розповідати про неї.
Ігри з кубиками
Своє знайомство з кубиками малюки починають з викладання найпростіших малюнків (Додаток 1) і занять по альбому (Додаток 2)
Дидактична гра «Прикрасимо предмет»
Мета: забезпечити психологічний комфорт, зацікавити дітей грою в кубики. Розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, дрібну моторику рук. Тренувати в розвитку відчуття кольору і кмітливості при виконанні завдань. Домагатися самостійного виконання завдань.
На початковому етапі дітям пропонуються картки (Див. Додаток 1) із зображенням предметів для викладання кубиків за бажанням дитини.
Наприклад: Прикрась ракету! Прикрась будинок! і т.д.
Дидактична гра «Прикрасимо транспорт»
Мета: вчити дітей виконувати прості словесні інструкції, орієнтуватися в просторі, закріпити знання дітьми кольорів (жовтий, синій, червоний), забезпечити психологічний комфорт, зацікавити дітей грою в кубики. Розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, дрібну моторику рук. Тренувати в розвитку відчуття кольору і кмітливості при виконанні завдань. Домагатися самостійного виконання завдань.
Дітям пропонуються картки (Див. Додаток 1) із зображенням предметів для викладання кубиків.
Словесні інструкції:
Дидактична гра «Повтори малюнок»
Мета: вчити відновлювати малюнок з геометричних фігур (унікуб), спираючись на зразок; розвивати дрібну моторику, логіку, кольорове сприйняття, просторове і образне мислення.
Вказівки до гри: Дітям відразу пропонується декілька карток на вибір. Дитина обирає картку за бажанням.
Дидактична гра «Віднови малюнок»
Мета: вчити відновлювати малюнок з геометричних фігур (унікуб) за кольором, спираючись на зразок; розвивати дрібну моторику, логіку, кольорове сприйняття, просторове і образне мислення. (Додаток 3)
Дидактична вправа «Знайди однакові кубики»
Мета: закріплювати знання дітей про геометричну фігуру КУБ; вчити порівнювати предмети за кольором. Розвивати увагу, зорову пам’ять, кольорове сприймання.
«Організована діяльність»
Мета: розвивати аналітичні і комбінаторні здібності, вольову регуляцію, координацію дії очей і рук.
Дидактична гра «Склади кубики в коробку»
Мета: вчити дітей виконувати прості словесні інструкції, закріпити знання дітьми кольорів (жовтий, синій, червоний), Розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, дрібну моторику рук. Домагатися самостійного виконання завдань.
Завдання:
У-1. Дітям пропонуються укласти кубики в коробку. Завдання У-1 можна виконати так: "Давай складемо так, щоб все денце в коробці було червоним!"
У-2. Дітям пропонуються укласти кубики в коробку. Завдання У-2 можна виконати так: "Давай складемо кубики так, щоб все денце було синім, серединка - жовтого, а верх - червоним?
Дидактична гра «Червоний поїзд»
Мета: вчити дітей виконувати прості словесні інструкції, закріпити знання дітьми кольорів (жовтий, синій, червоний), дотримуватися певного кольору. Розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, дрібну моторику рук. Домагатися самостійного виконання завдань.
У-3. Потрібно скласти з кубиків поїзд, як показано на малюнку. Дахи, стіни вагонів і електровоз - червоні (з тих сторін, які видно на малюнку).
Вказівки до гри: У цьому завданні точність в числі кубиків можна не дотримуватися. Головні труднощі завдання для 3-річного малюка - одночасно стежити за двома площинами і до того ж відбирати підходящі кубики (з 2 і 3 червоними гранями).
Якщо малюк зробить червоними тільки дахи вагонів, а стінки вийдуть не у всіх вагонів червоними, похваліть його: "Добре малярі пофарбували даху - все червоні. А тепер подивимося, як малярі пофарбували стіни". І "йдіть" вказівним і середнім пальцями уздовж поїзда. Зупиніться біля вагону зі стінкою іншого кольору і запитайте: "Посилати чи вагон в перефарбовування чи ні? Рішення має прийняти сам "машиніст".
Дидактична гра «Складемо коробку»
(площинне конструювання)
Мета: вчити дітей виконувати прості словесні інструкції, діяти за зразком, закріпити знання дітьми кольорів (жовтий, синій, червоний), дотримуватися певного кольору. Розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, дрібну моторику рук. Домагатися правильного і самостійного розміщення предметів у просторі.
У4. Жовта маленька коробка. Малюк повинен вирішити, які кубики треба взяти, щоб і 4 бічні грані були жовтими.
Запитання до дитини:
У5. Складемо середню коробку.
Умови конструювання: використовується тільки дев’ять кубиків Малюк повинен вирішити, які кубики треба взяти, щоб бічні грані були жовтими, а верх – червоний.
У7. Складемо велику коробку.
Умови конструювання: використовується двадцять п’ять кубиків. Малюк повинен вирішити, які кубики треба взяти, щоб верх і бічні грані коробки були синіми.
Дидактична гра «Яку коробку треба підготувати?»
Мета: вчити дітей виконувати прості словесні інструкції, , закріпити знання дітьми кольорів (жовтий, синій, червоний), співвіднести розмір коробки і предмета, складати ціле з частин. Розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, дрібну моторику рук. Домагатися правильного і самостійного розміщення предметів у просторі.
Вказівки до гри:
Дидактична гра «Побудуємо вежу»
Мета: вчити дітей виконувати прості словесні інструкції, рахунку в межах 3. Розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, дрібну моторику рук. Домагатися самостійного виконання завдання.
Вказівки до гри: При виконанні завдання колір не має значення. Залежно від віку дітей можна застосовувати рахунок 3 і більше. При цьому використовувати запитання: Скільки башт (веж) вийшло? Як можна назвати будівлі? На що схожі будівлі? і т.д.
Дидактична гра «Побудуємо жовту та синю доріжки»
Мета: вчити дітей виконувати інструкції за зразком, рахувати. Розвивати увагу, логічне мислення, пам'ять, дрібну моторику рук. Домагатися самостійного виконання завдання.
Вказівки до гри: кількість кубиків не має значення. Головне, щоб дитина могла їх порахувати.
Словесні інструкції:
Дидактична гра «Три поїзди»
Мета: вчити дітей виконувати прості словесні інструкції. Розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, дрібну моторику рук, координацію дій очей і рук. Домагатися самостійного виконання завдання.
Вказівки до гри: У8. Класифікація за червоним.
Дидактична гра «Порахуймо»
Мета: вчити дітей уважно слухати словесні інструкції і виконувати їх, групувати предмети за кольором, рахунку в межах до 10. Розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, дрібну моторику рук. Домагатися самостійного виконання завдання.
Словесні рекомендації:
Дидактична гра «Побудуємо три башти заданого кольору»
Мета: вчити дітей виконувати прості словесні інструкції, діяти за зразком, правильно розміщувати предмети у просторі, рахунку в межах 3. Розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, дрібну моторику рук, координацію дій очей і рук. Домагатися самостійного виконання завдання.
Вказівки до гри: використовувати по 3 кубики для кожної моделі. У однієї башти – три сторони червоного кольору, у другої – дві сторони червоного кольору, у третьої – одна сторона червоного кольору.
Дидактична гра «Побудуємо жовту доріжку і синю вежу»
Мета: вчити дітей виконувати прості словесні інструкції, правильно розміщувати предмети у просторі, рахунку в межах 4. Розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, дрібну моторику рук, координацію дій очей і рук. Домагатися самостійного виконання завдання.
Вказівки до гри: використовувати по 4 кубики для кожної моделі.
З класифікації починається серйозне оволодіння "Унікуб", тому її можна дати навіть раніше, тобто після виконання перших трьох завдань, особливо в тому випадку, якщо малюк вже рахує і може розрізняти "сорти" кубиків.
Дидактична гра «Місток через річку»
Мета: вчити дітей виконувати прості словесні інструкції, правильно розміщувати предмети у просторі. Розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, дрібну моторику рук, координацію дій очей і рук. Домагатися самостійного виконання завдання
Словесні інструкції: Для того щоб нам перебратися через річку треба побудувати місток.
Колір містка може бути будь-яким або заданого кольору.
Дидактична гра «Смугастий місток через річку»
Мета: вчити дітей діяти за зразком, формувати вміння класифікувати й добирати кубики за кольором. Розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, дрібну моторику рук, координацію дій очей і рук. Домагатися самостійного виконання завдання
Дидактична гра «Різнокольорові сходи»
Мета: вчити дітей діяти за зразком, формувати вміння сприймати умови завдання на слух, класифікувати й добирати кубики за кольором, правильно розміщувати предмети у просторі, поєднувати їх. Розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, дрібну моторику рук, координацію дій очей і рук. Домагатися самостійного виконання завдання.
Вказівки до гри: перші сходи повинні бути жовтого кольору, другі – червоного, треті – синього.
Дидактична гра «Складемо літери»
Мета: вчити дітей діяти за зразком, запам’ятовувати контур літери, формувати вміння сприймати умови завдання на слух, добирати кубики за кольором, правильно розміщувати предмети у просторі, поєднувати їх. Розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, дрібну моторику рук, координацію дій очей і рук. Домагатися самостійного виконання завдання.
Вказівки до гри: першу літеру можна брати з ім’я дитини, казкового героя тощо.
В процесі гри з УНІКУБом малюк має:
Дидактична гра «Зміни колір»
Мета: вчити дітей діяти за зразком, формувати вміння сприймати умови завдання на слух, добирати кубики за кольором,. Розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, дрібну моторику рук, координацію дій очей і рук. Домагатися самостійного виконання завдання.
Дидактична гра «Складемо маленький кубик»
Мета: вчити аналізувати зразок, складати такий самий, формувати вміння сприймати умови завдання на слух, добирати кубики за кольором. Розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, дрібну моторику рук, координацію дій очей і рук. Домагатися самостійного виконання завдання.
Дидактична гра «Складемо великий кубик»
Мета: вчити аналізувати зразок, складати такий самий, формувати вміння сприймати умови завдання на слух, добирати кубики за кольором. Розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, дрібну моторику рук, координацію дій очей і рук. Домагатися самостійного виконання завдання.
Вказівки до гри: куб може бути різнокольоровим.
«Складаємо самостійно за зразком»
Мета: закріплювати у дітей знання про форму предметів, кількість елементів з яких вони складаються, колір, їх величину, висоту, довжину, ширину. Відпрацьовуються уміння дізнаватися, порівнювати, групувати предмети, виділяти частину з цілого, складати ціле з частин, формувати аналітичні і комбінаторні здібності, вольову регуляцію, координацію дії очей і рук. Виховувати старанність і наполегливість
Діти виконують завдання на швидкість. Виграє той, хто виконує завдання без помилок
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Продовження додатку 3
Додаток 4
Додаток 5