«Ні багатство, ні слава не роблять людину щасливою. Здоровий бідний щасливіший за хворого короля!» У Концепції освіти, розробленої відповідно до Конституції України, у статтях законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту» чітко зазначено, що «важливим складником шкільного навчання та виховання є формування здорового способу життя, підвищення соціальної активності і зміцнення здоров’я школярів».
«Здоров'я – не все, але все без здоров'я – ніщо»Сократ. Здоров’я дітей - одне з основних джерел щастя, радості і повноцінного життя батьків, вчителів, суспільства в цілому. Мета сучасної школи - підготовка дітей до життя. Кожен учень має отримати під час навчання знання, що знадобляться йому в майбутньому житті. Здійснення означеної мети можливе за умови запровадження технологій здоров’язберігаючої педагогіки.
Сумна статистика. За останні роки в Україні відбувається різке погіршення стану здоров’я дітей та підлітків. 53% учнів мають відхилення у стані здоров’я та 58% - обмеження за станом здоров’я у виборі професії після закінчення школи. Здорових дітей у віці 7 років налічується 23%, старшокласників - 10%, послаблене здоров’я мають 53% учнів загальноосвітніх шкіл. Третина дітей закінчують початкову школу з порушенням постави, у 80% учнів 5-6-х класів виявляється розлад нервової системи, у кожної третьої дитини 14 років виникає хронічна патологія. Закінчення школи половина учнів зустрічають короткозорими, 30-40% страждають на серцево-судинні захворювання, 20-30% - на нервово-психічні розлади. Погіршення стану здоров’я пов’язане із суттєвим зменшенням рухової активності школярів. Учні перебувають в умовах суворої регламентації шкільного режиму, тому, як правило, не можуть задовольнити своєї потреби в рухах. Як наслідок – неприйняття матеріалу, нездатність його запам’ятовувати. І винні у цьому передусім телевізор, безперервні ігри на комп’ютарі, стресовий стан унаслідок якихось непорозуміння у сім’ї. 45-хвилинне сидіння за партою згубно діє на фізіологічний розвиток усіх школярів, приводить до порушення основних нервових процесів, зниження розумової та м’язової працездатності.
«Ніщо так не зморює і не руйнує людину, як тривале фізичне ледарство»Аристотель Для досягнення мети здоров’язберігаючих освітніх технологій застосовуються такі форми роботи як рухова спрямованість (фізичні вправи, фізкультхвилинки, динамічні перерви, рухливі ігри та ін.). Серед найпоширеніших фізкультурно-оздоровчих заходів в режимі навчального дня учня має бути: гімнастика до занять, фізкультурні хвилинки й організоване проведення перерв. До цих традиційних заходів додаються малі форми активного відпочинку.
Малі форми активного відпочинку на уроціфізкультхвилинки, динамічні паузи допомагають запобігти розумовій втомі, пов'язаній із активною розумовою діяльністю та тривалим нерухомим сидінням. Основні завдання цієї форми роботи:повернути втомленій дитині працездатність, увагу; зняти м'язове, розумове напруження;попередити порушення постави.
Короткочасні фізичні вправи та ігри в процесі уроків і виконання домашнього завдання, сприяють підтриманню активної уваги і підвищують працездатність на заняттях. Основні вимоги до вибору вправ до малих форм активного відпочинку:мають відповідати віковим особливостям учнів, бути простими, цікавими та доступними, мати ігровий характер, бути зручними для виконання на обмеженій площі, емоційними й досить інтенсивними;мають бути знайомі дітям, щоб не витрачати час на їх пояснення та розучування; комплекс вправ має спрямовуватися на основні великі м'язові групи і знімати статичну напругу, викликану тривалим сидінням;обов'язково слід добирати такі вправи, як потягування, випрямляння та вигинання хребта, на розправляння грудної клітки, що виконується з одночасними рухами рук угору і врізнобіч – вони сприяють випрямленню хребта та підвищують тонус м'язів-розгиначів тулуба;рухи за своїм характером мають бути протилежними положенню тулуба, ніг, голови, рук дітей під час занять;вправи мають узгоджуватися з видом і тематикою занять, характером діяльності;остання вправа має спрямовуватися на зниження фізичного навантаження.
Фізкультхвилинки – як чинник збереження здоров’я, формування правильної постави, зору, профілактики стомлюваності. Для проведення фізкультурних хвилинок потрібно 1,5 – 2 хвилини. Виконувані вправи не повинні викликати стомлення або збудження дітей. Учитель проводить фізкультурні хвилинки під час уроку, коли це необхідно для покращення стану дітей і підвищення їхньої уваги. Проведення фізкультурної хвилинки не повинно відображатися на ході уроку. Тому її слід проводити після завершення якого процесу, пов'язаного з навчальними заняттями. Фізкультурні хвилинки проводяться і за партами, стоячи або сидячи і виходячи на прохід між партами, якщо це можливо. В 2-9 класах – по одній паузі на 20-й хв. уроку.
Психологічні фізкультхвилинки. Навчати керувати своїм психофізичним станом треба починати з дитячих років. Здібність людини до саморегуляції стану, до психічної перебудови забезпечує і її ефективну адаптацію в довкіллі, в стосунках з іншими. Для успішної реалізації навчально – виховного процесу вчителю необхідно використовувати в своїй роботі якомога більше вправ для зняття і профілактики стомлюваності учнів.
Психологічна фізкультхвилинка «Морозиво»Уявіть, що ви завітали до Снігової Королеви. Замерзли і стали самі схожі на морозиво. Тіло, руки, ноги, голова скуті холодом… Брр… Але прийшов добрий чарівник і сказав: „Заплющіть очі! Покладіть руки на коліна. Вам зручно, вам ніщо не заважає… Зараз почнемо відтавати. Зігріваються і відтають пальці ніг, зігріваються і відтають ступні, зігріваються і розслабляються коліна. Тепло йде від пальців ніг вгору, ноги теплі, вони розслабляються. Зігріваються пальці рук. Пальці розслабляються. Зігріваються і розслабляються долоні. Зігріваються і розслабляються кисті рук. Тепло від кистей іде до ліктів. Від ліктів до плечей. Руки теплі, розслабились. Вам тепло. Тепло йде по всьому тілу, від живота піднімається до грудей, шиї, голови. Обличчю жарко. Обличчя розслабилося, рот відкрився, голова повисла.” Розтануло морозиво, розтеклося солодкою калюжею по підлозі.
Зорові фізкультхвилинки З першого дня появи дитини зір допомагає їй пізнавати навколишній світ. За допомогою очей людина бачить світ фарб і сонця, сприймає багато інформації. Око дає людині можливість читати та писати, знайомитися з дивовижним і прекрасним світом. Людина може бачити і відчувати, жити працювати, мріяти і творити.
Динамічні очні вправи. Зосередження погляду на точці між бровами. Закрити очі на рахунок „раз-два”, відкрити очі і подивитися на кінчик носа на рахунок „три-чотири”. Заплющити очі. Не відкриваючи очей, начебто подивитися ліворуч на рахунок „раз-чотири”, повернутися у вихідне положення. Так само подивитися праворуч на рахунок „п‘ять-вісім” і повернутися у вихідне положення. Повторити 5 разів. Подивіться прямо на об’єкт, що знаходиться на віддалі 15-20 см, потім переведіть погляд на дальній об’єкт (на віддалі 2-3 м). Повторіть 5 разів. Швидко кліпати очима протягом 15 секунд.
Гімнастика для шиї. Вправи повторюються 5 - 6 разів. Корпус прямий, підборіддя опущене на груди. Витягуємо голову і шию вперед, чергуючи напругу і розслаблення. Корпус прямий, голову трохи відхиляємо назад, підборіддя направлене до стелі. Тягнемося підборіддям угору, потім рух припиняємо, дещо послаблюємо напругу і знов тягнемося вгору.«Катання» голови по плечах: підняти плечі, втягнути голову («перелякана черепаха») обережно повертати голову зліва-направо і назад, повторити 2-3 рази.
Гімнастика для верхнього грудного відділу хребта. Покладіть на потилицю долоні рук (одна на іншу). Як можна далі відводите лікті назад, розпрямляють груди. Сядьте на край стільця, обіпріться руками ззаду на сидінні. Прогинайтеся, випинаючи груди вперед. Хребет прямий. Поперек нерухомий. Руки розведені в сторони (долонями вгору). Руки по черзі згибаються в ліктях. Голова опускається в бік прямої руки. Вліво – вдих, вправо – видих. Схрестити руки перед грудьми, міцно обхопити себе за плечі, повторити 5 разів.
Вправи-енергізатори, нестандартні фізкультхвилинки. Енергізатор – це коротка вправа, що відновлює енергію групи. Призначення енергізаторів на уроці – створення позитивної психологічної атмосфери в класі, відновлення енергії та посилення групової активності. Крім того, вони дозволяють учням проявити рівні здібності — тілесно-кінестетичні, візуально-просторові, міжособистісного спілкування. Вони дозволяютьвідновленню енергії класу;привертання уваги учнів; об'єднання кількох методів навчання в єдине ціле; включення всіх у процес навчання; отримання задоволення від навчання. Майже кожен енергізатор містить елемент фізкультхвилинки, але не кожна фізкультхвилинка є енергізатором, тому що використовується не лише для зняття втоми, але й як релаксація.
ВПРАВИ – ЕНЕРГІЗАТОРИ«СВІТЛОФОР»ХІД ВПРАВИ: учні рухаються, а ведучий віддає команди, називаючи кольори світлофору. Якщо тренер каже: «Червоний!», учні мають швидко присісти; якщо «Зелений!» – учасники продовжують йти і плескають в долоні; якщо вони чують «Жовтий!», вони мають зупинитися і підняти руки вгору. Вправа виконується швидко.гра „Чапля”ХІД ВПРАВИ: Оголошую конкурс на кращу „чаплю”. За сигналом діти повинні праву ногу зігнути в коліні, повернути її на 90 градусів до лівої ноги і притиснути ступню до стегна лівої ноги якомога вище. Руки на поясі. Очі заплющені. Необхідно протриматися в такому положенні якомога довше. Ця вправа-гра тренує вестибулярний апарат і розвиває здатність концентрації уваги, а також завжди дуже смішить дітей.
ВПРАВИ – ЕНЕРГІЗАТОРИ«ДОБРА ТВАРИНА»ХІД ВПРАВИ: діти стоять, тримаючись за руки. Ведучий тихим голосом каже: «Ми одна велика, добра тварина. Послухаймо, як вона дихає!» Усі прислухаються до свого дихання і дихання сусідів. «А тепер подихаймо разом!». Видих – усі роблять два кроки назад. Вдих – два кроки вперед. «Так не тільки дихає тварина, так чітко й рівно б’ється її велике, добре серце. Стук – крок уперед, стук – крок назад. Ми всі беремо дихання та стук серця цієї тварини собі. Ми – єдине ціле».
Вправи для релаксаціїВиконання простої йогівської вправи. Заплющте очі і уявіть себе на березі океану. Підніміть руки вгору і розведіть у сторони. При цьому уявляйте, як енергія входить до них. Складіть руки одна на одну на рівні пупка (ліва рука має бути знизу). Ви відчуєте як мозок наповнюється киснем і ви відпочиваєте, заспокоюєтесь. Вправа «Квадратне дихання»Виконується сидячи на стільці. Закрийте очі. Робіть глибокий спокійний вдих, затримайте дихання, далі спокійний видих і знову затримка дихання. Слідкуйте так, щоб всі дихальні рухи і затримка дихання були однакової тривалості і комфортні для вас. Для цього можна про себе рахувати.
Джерела інформаціїjournal.osnova.com.ua/download/40-2-19474.pdfwww.yrok.net.ua/load/vchitelski.../109-1-0-1071klasnaocinka.com.ua/.../fizkulturni-khvilinki-fizkultpauzi-ko..osvita.ua › ... › Форум педагогічних ідей › Вихованняwww.teacherjournal.com.ua/.../osnovi.../22216-zdorovya-zb..http://autta.org.ua/Астахова О. В., Тихоплав С. М. Динамічні паузи як один із ефективних методів забезпечення оптимізації рухової активності школяра // Сучасний урок. – 2011. – № 3. – С. 22-30.