У період середньовіччя школи стали поширюватися по всій Європі. У Києві першу школу заснував князь Володимир 989 року. Школи відкривали при церквах, де священики вчили дітей читати, писати та рахувати. Правнучка великого князя Анна Всеволодівна відкрила у Києві школу для навчання дівчат із заможних сімей. Пам’ятаймо, що в ті часи у країнах Європи двері закладів освіти для дівчат були зачинені.
Пізніше в українських землях освіту здобували у школах, що їх створювали при церквах та монастирях. Учителями ж були церковнослужителі, які навчали граматики та читання. Значні зміни в українській школі відбулися в XVI—XVII століттях. Тоді з’явилися нові типи навчальних закладів - колегіуми, академії та університети. Там викладали так звані сім вільних мистецтв.
Сім вільних мистецтвграматика - розділ мовознавства, що вивчає граматичну будову мовириторика - мистецтво якісного висловлювання думок задля переконання та впливу на аудиторіюдіалектика - вміння знаходити істину через дискусію між співрозмовниками, що мають різні точки зоруарифметика - наука про числа й операції з нимимузика - мистецтво організації звуківастрономія - наука, що містить спостереження і пояснення подій, які відбуваються за межами Землігеометрія - наука про просторові форми
Із спогадів Павла Алеппського, 1654 р.«... По всій козацькій землі ми помітили прекрасну рису, що нас дуже здивувала: всі вони (мешканці), навіть більшість їхніх жінок і дочок, уміють читати і знають порядок церковних служб та церковні співи; крім того, священики навчають сиріт та не дозволяють, щоб вони тинялися неуками по вулицях..., і всі вміють читати, навіть сироти.»
НАУКАНаука постала із спостережень людини за довкіллям. У середньовічній Європі внаслідок хімічних й фізичних досліджень речовин з’явилися фарфор, порох, виробництво фарб, навігаційних приладів тощо. У XVIII—XIX ст. люди дізналися про властивості пару, електричного струму, створили фотографію і кінематограф. Винайдення радіо зв’язало людей спочатку в межах однієї країни, а потім і світу. Відкриття антибіотиків дало змогу знизити смертність людей від інфекційних хвороб, а створення вакцин — запобігати спалахам епідемій.
Валентина Радзимовська — професорка, докторка медичних і фізіологічних наук, у 20-ті роки заснувала українську школу фізіологів і біохіміків. Проводила теоретичні дослідження клітин і водночас працювала хірургом у військовому шпиталі. Внесла величезний вклад у вивчення туберкульозу і лікування його у дітей. За проукраїнську позицію та громадську діяльність у 1930-х роках переслідувалась радянською владою.
На початку 1870-х полтавчанин Федір Піроцький розробив технологію передачі електроенергії через залізний дріт. У 1880 році він представив проект застосування електрики «для руху залізничних потягів з подачею струму». Через рік в Берліні поїхав перший трамвай, вироблений компанією Siemens за схемою українця.
ПЕРЕВІР СЕБЕ1. Коли і чому виникли освіта і школа?2. Як змінювалася наука у різні періоди розвитку людства?3. Які винаходи, згадані у параграфі, ти запам’ятав/запам’ятала?4. Що засвідчує високий рівень освіти у часи Русі-України?5. Як пов’язані наука і освіта? Чи можливі наукові досягнення без розвитку освіти? Чому?6. У чому важливість розвитку науки і техніки для сучасної України?