ЧИСЛІВНИК ЯК ЧАСТИНА МОВИЯку частину мови ми називаємо числівником?Які морфологічні ознаки числівників ви знаєте?Яку синтаксичну роль виконують числівники?Які є розряди числівників за значенням і граматичними ознаками?Які ви знаєте розряди числівників за будовою?Пригадайте особливості зв’язку числівника з іменником. Як узгоджуються числівники один, два, п'ять з іменником? Які числівники ми використовуємо для позначення часу (годин і хвилин)?Які прийменники допоможуть нам під час позначення часу?
УЗГОДЖЕННЯ ЧИСЛІВНИКА З ІМЕННИКОМЧислівник один (одна, одно, одне, одні) узгоджується з іменником к роді, числі, відмінку: одна презентація, одні двері. Числівники два, три, чотири + іменник у Н. в. множини: два програмісти, три будинки. Числівники п'ять і більше + іменник у Р. в. множини: п'ять моніторів, шість зошитів. Складений числівник + іменник у тому відмінку, якого вимагає останнє слово: сто один стіл, сто десять столів. Дробовий числівник + іменник в Р. в. однини: одна друга тонни.
ПОЗНАЧЕННЯ ЧАСУ10:00 – десята година.10:30 – пів на одинадцяту.10:15 – десята година п’ятнадцять хвилин, п’ятнадцять хвилин на одинадцяту, п’ятнадцять хвилин по десятій, чверть на одинадцяту, чверть по десятій.10:45 – за п’ятнадцять одинадцята, за чверть одинадцята, чверть до одинадцятої.
ВПРАВА 1 Завдання: Розподілити числівники за розрядами. Один, небагато, двадцять, сорок, вісім, п'ятеро, дві третіх, багато, четвертий, сто двадцять сьомий, троє, кількадесят, триста, два, дев'ятнадцять, тридцять, п'ятдесят один, дев'ятеро, двоє, п'ять шостих, немало, п'ятий, одинадцять, двісті вісімдесят чотири, кільканадцять, чотириста, сто, мало, п'ять.
ВПРАВА 2 Завдання: Узгодити числівники з іменниками. Один (місяць), два (хлопець), півтора (відро), шість (екзамен), два (дівчина), три (син), чотири цілих і одна друга (гектар), п’ять (рік) тому, двісті п'ятдесят один (день), два (озеро), три (вікно), два (рукав), чотири (ясен), три (брат), п'ятеро (дівчат), півтори (година), вісім (залік), обидва (син), дві (вчителька), сімсот двадцять п'ять (учень), шість (зошит), чотири (апельсин), три (професор).
ВПРАВА 4 Завдання: Поставте подані в дужках числівники в потрібній формі. За шкалою розумового розвитку, яку запропонували швейцарські вчені, перше місце в природі посідає людина. Вона має до (двісті чотирнадцять) балів. Дельфін наділений приблизно (сто дев'яносто п'ять) балами. На третьому місці — слон. Він має до (сто п'ятдесят) балів. Мавпа — до (шістдесят три). Зебра — до (сорок два), жирафа — до (тридцять вісім), лисиця — до (двадцять вісім) балів. «Найтупішим» визнали бегемота, який набирає не більше (вісімнадцять) очок. Страус може розвивати швидкість до (п'ятдесят) кілометрів на годину. Довжина язика в мурахоїда досягає (шістдесят) сантиметрів. Своє єдине яйце альбатрос висиджує протягом (вісімдесят) днів. За перші два роки життя слоненя набирає до (шістсот) кілограмів.