Тема: Ніна Бічуя “Шпага Славка Беркути”. Повість про школу й дорослішання, про роль батьків у вихованні дітей та їхньому дозвіллі.
Номер слайду 2
Мета: ознайомити учнів з творчістю Ніни Бічуї, з її твором “Шпага Славки Беркути”; усвідомити проблематику твору, його сюжет і композицію, ідейно-художні особливості; розвивати навички виразного читання, творчу уяву, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння робити висновки; сприяти вихованню любові до природи, навколишнього світу, критично ставитися до власних вчинків, дій.
Номер слайду 3
Епіграф: Вулиця дихає, вулиця світиться - розтулена долонями міста , по якій можна прочитати життя… ( із повісті)
Номер слайду 4
Номер слайду 5
Ніна Леонідівна Бічуя народилася 24 серпня 1937 року у Києві. Виросла у Львові, тут здобула освіту (у 1958 році закінчила факультет журналістики Львівського державного університету ім. Івана Франка), тут сформувався її письменницький талант. Вона не знала мудрих сільських дідів і босоногого дитинства, зате їй рідна людна міська вулиця з її ритмом, запахами, архітектурою, типажами. Вона не співала з подругами на толоці гаївок, їй не розкрилися таємниці хліборобської праці, зате її цікавлять духовні потреби ровесника, який виріс поряд з нею на вулиці Городецькій.
Номер слайду 6
Художній світ Ніни Бічуї - це особливий світ. Бо в основі його – духовний світ людини: багатогранний, дивовижний,незбагненний. У душах її ліричних героїв зійшлося минул і майбутнє – там тривають гарячі суперечки, щоденно, щохвилинно творяться шедеври див – часто ніким не помічені. Своїх персонажів письменниця ставить перед проблемою життєвого вибору. А зовні – спокійне розмірене життя, звичайний побут, дріб’язкові деталі. Герої Ніни Бічуї у постійній дорозі – найчастіше до самих себе. Пізнаючи себе, вони пізнають світ.
Номер слайду 7
Ніна Бічуя має честь носити Орден Усмішки. Це міжнародна нагорода, яку присуджують діти. Свого часу кавалерами цього ордена стали Іван Павло II, Далай Лама , Мати Тереза, шведська письменниця Астрід Ліндгрен… Кавалер цього ордену і наша львівська письменниця. Чи лише за дитячі твори «Канікули у Світлогорську», «Шпага Славка Беркути», «Звичайний шкільний тиждень», «Яблуня і зернятко» ?..
Номер слайду 8
Книги Ніни Бічуї для дітей та підлітків Звичайний шкільний тиждень : повість та оповідання / мал. Є. Котляра. – К. : Веселка , 1973. – 156 с.: іл. Канікули у Світлогорську : повість та оповідання: для серед. шк. віку / худож. А. Силаєв. – К. : Веселка, 1967. – 166 с.: іл. Квітень у човні : повісті, оповідання. – К. : Молодь, 1982. – 303 с. Шпага Славка Беркути : шкільний роман/ іл. М. Шутурми ; авт. передм. Г. Шиян. – Львів : Видавництво Старого Лева, 2010. – 173 с.: іл. – (Класні твори). Яблуня і зернятко : повісті та оповідання / худож. Н. Ніколайчук. - К. : Веселка, 1983. - 216 с. : ілюстр.
Номер слайду 9
Жанр: Насамперед необхідно розглянути визначення терміна повість як складника жанрової системи творів. Уміння учнів вирізняти повість серед інших жанрів є початковим етапом аналізу художнього твору та формує вміння виділяти композиційні особливості. Дослідженням жанру повісті займалися вітчизняні літературознавці М. Бахтін, П. Волинський, О. Галич, М. Греч, В. Неділько, О. Сенковський, Т. Тищук та ін.
Номер слайду 10
“Шпага Славка Беркути” – це шкільна повість про непрості стосунки підлітків-однокласників, пошук себе, дорослішання, розуміння людської природи. У центрі подій непрості й мінливі стосунки трьох друзів – Юлька Ващука, самого Славка Беркути та юної артистки Лілі. Беркута і Ващук були друзями, однак що швидше вони дорослішають, то зрозумілішим стає, що ко - жен іде своєю дорогою. Для Юлька, який ідеалізу - вав батька, серйозним ударом стає розвінчання цього міфу. Каменем спотикання Славка є його гордість і честолюбство. Стосунки двох хлопців – це цілий палімпсест, де крізь взаємні образи й конфлікти проглядають особисті комплекси, травми дорослішання й стосунків у родині. Кожен із персонажів шукає себе, але не кожен знаходить.
Номер слайду 11
В образі Славка Беркути передано риси борця, готового долати життєві труднощі, свої недоліки й слабкості, розвиватися й рухатися далі. Фехтування – улюблений спорт юнака – можна вважати символічним зліпком цих рис характеру. Шлях Юлька заплутаний і непевний, йому бракує чесності й справедливості, сили й благородства духу. Обидва характери схожі на дві сторони медалі людської природи. Альтер его, міфологема близнят – слова, які просяться тут.
Номер слайду 12
РИСИ ХАРАКТЕРУ ГЕРОЇВ Славко Лілі
Номер слайду 13
ОСОБЛИВОСТІ ТВОРУ МРІЯ ДІЙСНІСТЬ СМІШНЕ, КОМІЧНЕ СУМНЕ
Номер слайду 14
Яким має бути справжній друг? Запишіть за допомогою прикметників, яким, на вашу думку, має бути справжній друг? Використовуйте і риси дружби героїв повісті, і зрештою, власний досвід. Святе це діло – дружба. Найсвятіше і найчистіше почуття в світі, найчистіше воно в дитинстві. Бережіть і шануйте його! Бо найвірніші, найбільші, найкращі друзі в світі – це друзі дитинства. І той, хто на все життя збереже друга дитинства, той щасливий! А той, хто не збереже, тому гірко буде. Бо дитинство не повторюється… І проживе той своє життя без дружби. І буде воно безрадісним, хоч, може, й довгим. І не відчує він себе по-справжньому Людиною. Бо найбільше ти Людина, коли щось робиш для друга. Пам’ятай про це! ЗАПОВІТ ДРУЖБИ
Номер слайду 15
Композиція повісті: описи, діалоги, розташування персонажів, художні особливості
Номер слайду 16
Конкурс “Мудрий не вагається, сміливий не боїться» 1.Бліц-опитування. 2. “Усне малювання”. 3. Робота з текстом твору.
ЛЮДИНА Доброта, милосердя, співчуття, чуйність Морально-етичні проблеми Жорстокість, злість, байдужість СВІТ
Номер слайду 20
Особистості в сучасному світі; Моральний вибір у житті; Виховання в родині; Взаємопідтримка і відповідальнвсть; Вплив оточення на виховання дитини; Проблема дорослішання Проблеми:
Номер слайду 21
Словникова робота Зло - це почуття усвідомлення людиною своєї здатності чинити шкоду. Мораль - система поглядів і уявлень, норм і оцінок, що регулюють поведінку людей. Добро - почуття й усвідомлення людиною своєї здатності творити благо.
Номер слайду 22
Конкурс “Мудрий не вагається, сміливий не боїться” 2. “Усне малювання”. 3. Робота з текстом твору. 1.Бліц-опитування.
Номер слайду 23
Складіть інформаційне ґроно до образу Тосі Тося Порядна Чемна Чуйна Добра
ЛЮДИНА Доброта, милосердя, співчуття, чуйність Морально-етичні проблеми Жорстокість, злість, байдужість СВІТ ЛЮДИНА ЛЮДИНА
Номер слайду 26
Ідея: засудження жорстокості, байдужості, прагнення піднестися за рахунок хвалькуватості, брехні (Юрко); возвеличення доброти, чуйності, милосердя ( Тося).
Номер слайду 27
Проблеми: честі, обману, вміння признатися в скоєному і брак сміливості чи боягузтво проблема дружби; активного захисту добра; совісті й сорому та ін.
Номер слайду 28
"Незакінчене речення“ - Я ніколи не буду... - Я буду старатися... - Мені хочеться вірити, що...
Номер слайду 29
Виконання завдань клоуз – тестів: 1. Тема розділу повісті «Блакитні печери» - …. 2. У ІІІ та ІV розділах порушені проблеми … 3. “ Чому ти так зробив, тату?”… 4. Улюбленим заняттям Славка Беркута є … 5. Кожен із підлітків – однокласників шукає себе в…. 6. Метою життя Славко для себе вважав … 7. Юлькові не вистачало… 8. Причиною поразки юного фехтувальника є … 9. “ Буде с3уд чи ні?” над Славком Беркутою … 10. Як усе було насправді…. 11. “Прийшла ота жінка і сказала, що він”… 12. Кінець щасливий. Немов у казці…
Номер слайду 30
Домашнє завдання (на вибір): 1. Скласти план до характеристики образів Тосі та Юрка, дібрати цитати. 2. Намалювати ілюстрацію до тієї частини тексту, яка найбільше сподобалася чи схвилювала вас, або дібрати прислів'я, приказки, висловлювання видатних людей про природу. 3. Написати твір-роздум на одну з тем: “Умій відповісти за свої вчинки”, “Земля буде такою, якими будуть люди”, “Добрі вчинки моїх товаришів”.