Презентація до твору " Шпага Славка Баркути" допоможе п'ятикласникам полинути у світ фантазій малого хлопчика Славка, співпереживати разом з ним.
Матеріли, зібрані в презентації, допоможуть глибоко проаналізувати повість.
Мета: ознайомити учнів з творчістю Ніни Бічуї, з її твором “Шпага Славки Беркути”; усвідомити проблематику твору, його сюжет і композицію, ідейно-художні особливості; розвивати навички виразного читання, творчу уяву, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння робити висновки; сприяти вихованню любові до природи, навколишнього світу, критично ставитися до власних вчинків, дій.
Ніна Леонідівна Бічуя народилася 24 серпня 1937 року у Києві. Виросла у Львові, тут здобула освіту (у 1958 році закінчила факультет журналістики Львівського державного університету ім. Івана Франка), тут сформувався її письменницький талант. Вона не знала мудрих сільських дідів і босоногого дитинства, зате їй рідна людна міська вулиця з її ритмом, запахами, архітектурою, типажами. Вона не співала з подругами на толоці гаївок, їй не розкрилися таємниці хліборобської праці, зате її цікавлять духовні потреби ровесника, який виріс поряд з нею на вулиці Городецькій.
Художній світ Ніни Бічуї - це особливий світ. Бо в основі його – духовний світ людини: багатогранний, дивовижний,незбагненний. У душах її ліричних героїв зійшлося минул і майбутнє – там тривають гарячі суперечки, щоденно, щохвилинно творяться шедеври див – часто ніким не помічені. Своїх персонажів письменниця ставить перед проблемою життєвого вибору. А зовні – спокійне розмірене життя, звичайний побут, дріб’язкові деталі. Герої Ніни Бічуї у постійній дорозі – найчастіше до самих себе. Пізнаючи себе, вони пізнають світ.
Ніна Бічуя має честь носити Орден Усмішки. Це міжнародна нагорода, яку присуджують діти. Свого часу кавалерами цього ордена стали Іван Павло II, Далай Лама , Мати Тереза, шведська письменниця Астрід Ліндгрен… Кавалер цього ордену і наша львівська письменниця. Чи лише за дитячі твори «Канікули у Світлогорську», «Шпага Славка Беркути», «Звичайний шкільний тиждень», «Яблуня і зернятко» ?..
Книги Ніни Бічуї для дітей та підлітків Звичайний шкільний тиждень : повість та оповідання / мал. Є. Котляра. – К. : Веселка , 1973. – 156 с.: іл. Канікули у Світлогорську : повість та оповідання: для серед. шк. віку / худож. А. Силаєв. – К. : Веселка, 1967. – 166 с.: іл. Квітень у човні : повісті, оповідання. – К. : Молодь, 1982. – 303 с. Шпага Славка Беркути : шкільний роман/ іл. М. Шутурми ; авт. передм. Г. Шиян. – Львів : Видавництво Старого Лева, 2010. – 173 с.: іл. – (Класні твори). Яблуня і зернятко : повісті та оповідання / худож. Н. Ніколайчук. - К. : Веселка, 1983. - 216 с. : ілюстр.
Жанр: Насамперед необхідно розглянути визначення терміна повість як складника жанрової системи творів. Уміння учнів вирізняти повість серед інших жанрів є початковим етапом аналізу художнього твору та формує вміння виділяти композиційні особливості. Дослідженням жанру повісті займалися вітчизняні літературознавці М. Бахтін, П. Волинський, О. Галич, М. Греч, В. Неділько, О. Сенковський, Т. Тищук та ін.
“Шпага Славка Беркути” – це шкільна повість про непрості стосунки підлітків-однокласників, пошук себе, дорослішання, розуміння людської природи. У центрі подій непрості й мінливі стосунки трьох друзів – Юлька Ващука, самого Славка Беркути та юної артистки Лілі. Беркута і Ващук були друзями, однак що швидше вони дорослішають, то зрозумілішим стає, що ко - жен іде своєю дорогою. Для Юлька, який ідеалізу - вав батька, серйозним ударом стає розвінчання цього міфу. Каменем спотикання Славка є його гордість і честолюбство. Стосунки двох хлопців – це цілий палімпсест, де крізь взаємні образи й конфлікти проглядають особисті комплекси, травми дорослішання й стосунків у родині. Кожен із персонажів шукає себе, але не кожен знаходить.
В образі Славка Беркути передано риси борця, готового долати життєві труднощі, свої недоліки й слабкості, розвиватися й рухатися далі. Фехтування – улюблений спорт юнака – можна вважати символічним зліпком цих рис характеру. Шлях Юлька заплутаний і непевний, йому бракує чесності й справедливості, сили й благородства духу. Обидва характери схожі на дві сторони медалі людської природи. Альтер его, міфологема близнят – слова, які просяться тут.
Яким має бути справжній друг? Запишіть за допомогою прикметників, яким, на вашу думку, має бути справжній друг? Використовуйте і риси дружби героїв повісті, і зрештою, власний досвід. Святе це діло – дружба. Найсвятіше і найчистіше почуття в світі, найчистіше воно в дитинстві. Бережіть і шануйте його! Бо найвірніші, найбільші, найкращі друзі в світі – це друзі дитинства. І той, хто на все життя збереже друга дитинства, той щасливий! А той, хто не збереже, тому гірко буде. Бо дитинство не повторюється… І проживе той своє життя без дружби. І буде воно безрадісним, хоч, може, й довгим. І не відчує він себе по-справжньому Людиною. Бо найбільше ти Людина, коли щось робиш для друга. Пам’ятай про це! ЗАПОВІТ ДРУЖБИ
Виконання завдань клоуз – тестів: 1. Тема розділу повісті «Блакитні печери» - …. 2. У ІІІ та ІV розділах порушені проблеми … 3. “ Чому ти так зробив, тату?”… 4. Улюбленим заняттям Славка Беркута є … 5. Кожен із підлітків – однокласників шукає себе в…. 6. Метою життя Славко для себе вважав … 7. Юлькові не вистачало… 8. Причиною поразки юного фехтувальника є … 9. “ Буде с3уд чи ні?” над Славком Беркутою … 10. Як усе було насправді…. 11. “Прийшла ота жінка і сказала, що він”… 12. Кінець щасливий. Немов у казці…
Домашнє завдання (на вибір): 1. Скласти план до характеристики образів Тосі та Юрка, дібрати цитати. 2. Намалювати ілюстрацію до тієї частини тексту, яка найбільше сподобалася чи схвилювала вас, або дібрати прислів'я, приказки, висловлювання видатних людей про природу. 3. Написати твір-роздум на одну з тем: “Умій відповісти за свої вчинки”, “Земля буде такою, якими будуть люди”, “Добрі вчинки моїх товаришів”.