Презентація до урока - гри на тему "Папороті, хвощі, плауни. Мохи"

Про матеріал

Готуючись до уроку вивчення вищих спорових рослин і керуючись презентацією, слід підготувати аркуші з написаними рисами тих чи інших спорових рослин для конкурсу "Чарівна квітка", щоб діти змогли скласти правильну "квітку" вже під час уроку. Для гри "Шахтар", наприклад, можна принести ляльку. дитячу присипку, торфяні стаканчики або торфяні таблетки, пакетик насіння декоративних чи с/г рослин, білий мох-сфагнум і хлоргексидин . Ці предмети і будуть запитаннями, які діти дістануть з уявної шахти - коробки і спробують логічно пов'язати їх між собою. Дітям зазвичай подобаються такі незвичні завдання.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

УРОК – ГРА З БІОЛОГІЇ

Номер слайду 2

ТЕМА УРОКУ: ПАПОРОТІ, ХВОЩІ, ПЛАУНИ. МОХИ.

Номер слайду 3

МЕТА І ЗАВДАННЯ УРОКУ: - Систематизувати і упорядкувати знання про вищі спорові рослини. - Сформувати уявлення про значення цих рослин у природі та господарській діяльності людини. - Розвивати логічне мислення, робити припущення, відповідаючи на проблемне запитання, виокремлювати висновки та узагальнювати . - Виховувати бережливе ставлення до малих екосистем та найбільшої екосистеми - планети. - Вивчати живу природу в аспекті еколого – еволюційного підходу.  

Номер слайду 4

ПЛАУНОПОДІБНІ ХВОЩЕПОДІБНІ ПАПОРОТЕПОДІБНІ МОХОПОДІБНІ 35 тис. видів 1300 видів 30 видів 12 тис. видів

Номер слайду 5

ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ: Що спільного у мохів, плаунів, хвощів, папоротей?

Номер слайду 6

СПІЛЬНІ РИСИ: Чергування статевого та нестатевого поколінь у життєвому циклі Запліднення відбувається за участі води Вода – обмежуючий фактор розселення

Номер слайду 7

ГРА “ ХТО Я ?“ Я – МОХ Я – ПАПОРОТЬ 1.   Спорофіт знаходиться на листках. 2. Спорофіт схожий на пташку зозулю. 3.    Маю назву сфагнум. 4.    Утворюю торф. 5. Гаметофіт двостатевий. 6. Листки називаються вайї. 7. Моя назва щитник чоловічий. 8.    Маю ризоїди. 9.    Маю кореневища. 10. Маю квітку. 11. Розмножуюсь завдяки комахам. 12.Утворюю плоди та насіння 1 5 6 7 9 2 3 4 8

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Скільки не шукай, а квітучого моху та папороті нізащо не знайдеш!

Номер слайду 10

Конкурс “ Чарівна квітка ”

Номер слайду 11

КОНКУРС “ ЧАРІВНА КВІТКА ”

Номер слайду 12

КОНКУРС “ ЧАРІВНА КВІТКА ”

Номер слайду 13

КОНКУРС “ ЧАРІВНА КВІТКА ”

Номер слайду 14

КОНКУРС “ ЧАРІВНА КВІТКА ”

Номер слайду 15

РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ 1 команда - про значення у природі та житті людини мохоподібних 2 команда - про плауноподібні 3 команда - про хвощеподібні 4 команда - про папоротеподібні

Номер слайду 16

+ Складова природних екосистем. + Основа рослинного покриву боліт. + Утворюють лісові килими та зелені подушки. + Рослини, що можуть першими оселятися на камінні, піску, бо їм не потрібний родючий грунт. + Утримуючи в собі воду, регулюють водний баланс грунту. + Перетворюють відмерлі органічні рештки на торф. + Торф використовують як органічне добриво та паливо. У вигляді пресованих плит він застосовується у будівництві як теплоізоляційний матеріал. У хімічній промисловості слугує сировиною для виробництва пластмас, парафіну, фарб, лаків, спиртів, кислот... + Висушений сфагнум має знезаражувальні властивості, тому раніше його використовували для лікування ран. + Здатні накопичувати радіоактивні речовини. – Заболочуючи місцевість, ускладнюють аерацію грунту . - На заболочених місцях не може рости багато рослин. – Сфагнові мохи і торф можуть самозайматися і спричиняти пожежі. ЗНАЧЕННЯ МОХІВ

Номер слайду 17

+ Вимерлі плауни взяли участь в утворенні кам’яного вугілля. + Спорами плауна булавовидного користуються в медицині для виготовлення оболонок таблеток та дитячої присипки. + Плаун-баранець у народній медицині застосовують для лікування алкоголізму – він виробляє відразу до спиртного і паління. + Ця рослина також використовується для лікування хвороб очей. + Спори плаунів у часи війни викорис- товували для дезінфекції ран. + Часто зелені пагони плаунів використовують для оформлення букетів.   ЗНАЧЕННЯ ПЛАУНІВ

Номер слайду 18

+ Вимерлі види разом з іншими споровими утворили кам’яне вугілля. + У наш час утворюють зарості там, де інші рослини рости не можуть. + Літні пагони застосовують у медицині як сечогінний та кровоспинний засоби. + До початку ХХ ст. хвощі використовували для забарвлення хутра в сіро-жовтий колір. + Кореневища хвоща польового використовують в їжу, коли пагони молоді і багаті на крохмаль, у відвареному вигляді. + У ветеринарії - для загоювання ран у тварин. + Пагони хвоща зимуючого жорсткі і тому його використовують для шліфування і полірування металевих, дерев’яних виробів та кухонного посуду. ЗНАЧЕННЯ ХВОЩІВ

Номер слайду 19

+ Папороті беруть участь в утворенні рослинних ландшафтів та нижніх ярусів лісів. + Рештки давніх папоротеподібних разом з іншими споровими рослинами утворили поклади камґяного вугілля, яке використо- вують як паливо, і воно є сировиною для виробництва пластмас, фарб, лаків... + Відвари деяких папоротей (ключ-траву, її ще називають гронянка півмісяцева) загоюють рани, зменшують біль + Здавна люди помітили, що папороті передбачають погоду: перед спекою у них скручуються листки. + У народній медицині щитник чоловічий використовують у боротьбі з солітерами – паразитичними червами. + Листки щитника пахучого містять смоли, які використовують у парфумерії. + Багато видів папоротей ( венерин волос, оленячі роги...) вирощують як декоративні рослини.   ЗНАЧЕННЯ ПАПОРОТЕЙ

Номер слайду 20

ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ: Чи дійсно вимерлі вищі спорові рослини мають більше значення, ніж сучасні? Ми повинні згодитися з цим, заперечити або у нас буде свій варіант відповіді.

Номер слайду 21

Номер слайду 22

Номер слайду 23

Номер слайду 24

Номер слайду 25

Номер слайду 26

Номер слайду 27

Часто під час прогулянок у когось може з’явитися невелика ранка або подряпина. -Як зупинити кровотечу у природних умовах? -Чим знезаразити рану? -Де взяти вату, щоб прикрити рану? - Де у лісі знайти “ медикаменти ” ? Для вашої відповіді використовуйте нові знання про значення вищих спорових рослин

Номер слайду 28

Номер слайду 29

Номер слайду 30

У НАШІЙ МІСЦЕВІЙ ТИПОГРАФІЇ ПІД ЧАС НАБОРУ СЛОВА-ВІДПОВІДІ РОЗСИПАЛИСЬ І ЛІТЕРИ ПЕРЕПЛУТАЛИСЬ . ДОПОМОЖІТЬ НАБІРНИКУ ТЕКСТУ , КОРИСТУЮЧИСЬ ЗАПИТАННЯМИ, ВІДНОВИТИ ЦІ СЛОВА

Номер слайду 31

До цього відділу належать рослини , які мають кореневища. Підземні бульби, що утворюються на цих кореневищах , використовували наші пращури як джерело крохмалю. Який це відділ? Спори представників цього відділу містять до 50% жиру і 2% цукру , не поглинають воду ,а плавають на її поверхні. Людина застосовує такі спори у піротехніці, фармації і як дитячу присипку. Який це відділ? До цього відділу належать рослини , які використовувались під час першої і другої світових воєн як перев'язочний матеріал. Який це відділ? Цей відділ найчисельніший серед усіх вищих спорових. Із кореневищ деяких видів отримують протигельмінтні препарати. Який це відділ?

Номер слайду 32

Хто ж важливіший : вимерлі чи сучасні спорові рослини? 1.Вимерлі важливі тим, що: - дали кам’яне вугілля, яке є паливом і сировиною для різних галузей промисловості. 2. Сучасні важливі тим, що: - є частиною рослинних угруповань; - регулюють водний баланс грунту; - накопичують радіоактивні речовини; - є сировиною для різних галузей промисловості; - утворюють торф, що є паливом і добривом; - використовуються у медицині , ветеринарії; - є декоративними рослинами. Висновок: значення вимерлих і сучасних вищих спорових рослин потрібно поєднати.

Номер слайду 33

ГРА “ ШАХТАР ” Кожен учень з уявної шахти – коробки “ добуває ” шматок вугілля із запитанням. На одному зі шматків намальована підкова. Це означає ,що її володар отримує бонус - бал.

Номер слайду 34

ОЦІНЮВАННЯ РОБОТИ КОМАНД

Номер слайду 35

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ : 1.ПОВТОРИТИ ВИВЧЕНИЙ МАТЕРІАЛ ПРО ВИЩІ СПОРОВІ РОСЛИНИ. ПІДГОТУВАТИСЬ ДО ТЕМАТИЧНОГО ОЦІНЮВАННЯ. 2.ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ (ЗА БАЖАННЯМ) – СКЛАСТИ КАЗКУ , У ЯКІЙ ДІЙОВИМИ ОСОБАМИ БУДУТЬ МОХИ , ХВОЩІ , ПЛАУНИ І ПАПОРОТІ.

ppt
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
8071
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку