Хід роботи Нанесіть кілька крапель води на скляну та парафінову пластинки, а потім – на оптичний диск. 2. Розгляньте форму отриманих крапель. 3. Зробіть висновок про взаємодію молекул рідини та твердого тіла.
Номер слайду 5
Притягання між молекулами рідини менше, ніж між молекулами рідини та поверхні Притягання між молекулами рідини більше, ніж між молекулами рідини та поверхні
Номер слайду 6
Номер слайду 7
Чому є вислів “як мокра курка” та “як з гуся вода”?
Номер слайду 8
Якщо на одну муху капнути краплину води, то з нею нічого не станеться, але, якщо на іншу капнути краплину моторного масла, то муха не зможе літати. Чому це так? Відповідь: Тому що вода не змочує крила мухи, а масло змочує.
Номер слайду 9
Космонавт у стані невагомості відкорковує дві скляні пробірки: одну з гасом, другу – із ртуттю. Як поведуться рідини? Підказка: В стані невагомості змочувальна рідина розтікається по стінках посудини, у який перебуває, а незмочувальна збирається великою краплею всередині посудини.
Номер слайду 10
Явище змочування і незмочування проявляється у піднятті і опусканні рідини в тонких трубках, що називаються капілярами. Капіляри – тонки трубки Капілярний ефект - явище підвищення або зниження рівня рідини у капілярах Висновок: Чим вужчий капіляр, тим вище підіймається у ньому змочувальна рідина , та навпаки. Що примушує рідину підніматись /опускатися в капілярах? Від чого залежить висота капілярного підняття / опускання рідини?
Номер слайду 11
Номер слайду 12
Висоту підняття рідини в капілярі визначаемо за формулою: Змочування Незмочування
Номер слайду 13
Задача Визначити радіус капілярів у паперовій серветці, якщо висота підйому води по серветці склала 8 см Розв’язання g = 10 м/сІ R = ?
Номер слайду 14
1. Заздалегідь з кольорового паперу вирізаються квіти, у яких пелюстки загинаються всередину. 2. Паперові квітки опускаємо в ємність з водою. 3. Квітки поступово “розкриваються”. Чому? (вода через капілярність потрапляє в порожнини між волокнами паперу й заповнює їх. Папір набухає, згіни на ньому розпрямляються, і квітка розпускається).
Номер слайду 15
Номер слайду 16
Номер слайду 17
. Чи відомо вам,що: У тілі людини нараховується 100 – 160 млрд капілярів Загальна довжина капілярів людини складає у середньому 100 000 км, капілярами дорослої людини можна двічі обгорнути Землю по екватору
Номер слайду 18
Номер слайду 19
Багатьох відвідувачів цієї прекрасної фортеці найбільше цікавить питання: "Звідки взялася пляма на мурі? Ця загадкова пляма – результат пошкодження історичного дренажу. Але правда менш цікава людям ніж легенди…
Номер слайду 20
Чому розплавлений парафін піднімається вгору в гноті, таким чином, підтримуючи горіння?
Номер слайду 21
Номер слайду 22
1. Відомий віслів: «Решетом носити воду» Але чи справді це неможливо? 3. В жарких країнах напої (а у нас- молоко влітку) зберігають у глиняному посуді. Чому? 2. Чому для збереження вологи ґрунт треба перекопувати, а для осушення – трамбувати.? 4.Чому маленькі краплі роси на листках деяких рослин мають форму кульок, а листки інших рослин роса покриває шаром?
Номер слайду 23
І. Опрацювати §33 стор. 199-202 ІІ. Заповнити таблицю «Прояви капілярності» У природі у техніці у побуті ІІІ. Пояснити, чи можливий «вічний капілярний двигун»: IV. Виконати дослід з бокалами: