Державний навчальний заклад
«Лісоводський професійний аграрний ліцей»
Н.Г. Волос
Виховні заходи з фізики у ліцеях
Лісоводи 2019р.
ПЕРЕДМОВА
Інноваційний шлях розвитку суспільства можливо забезпечити лише сформувавши покоління людей, які й мислять, і діють по – інноваційному.
Звідси – загальна увага до розвитку особистості, її комунікативних здібностей, стимулювання самостійності в прийнятті рішень, критичності мислення, розвитку інформаційних і соціальних навичок. Цьому значною мірою сприяє позаурочна робота.
Уміло й цікаво проведена позаурочна робота, розширює і вдосконалює знання учнів набуті в процесі навчання, підвищує їхній інтерес до предмету. Вона розвиває ініціативу учнів, вносить елементи дослідництва в їхню роботу, привчає до самостійної творчої праці.
При аналізі навчально – виховної спрямованості позаурочної роботи з учнями необхідно керуватися принципом єдності завдань навчальних занять і позаурочної роботи з фізики.
Тому – то позаурочна робота в більшості випадків нерозривно пов’язана з навчально виховним процесом, здійснюваним на заняттях, і ґрунтується на знаннях, навичках і уміннях, набутих під час них.
ЗМІСТ
ПЕРЕДМОВА
ПІСЛЯМОВА
ЛІТЕРАТУРА
ТИЖДЕНЬ ФІЗИКИ “ФІЗИКА НАВКОЛО НАС”
Завдання тижня – поглибити знання учнів, мобілізувати їх на активне вивчення фізики. Виховувати учнів дисциплінованість, вміння підпорядковувати особисті інтереси колективу, почуття обов’язку відповідальності за доручену справу.
Друже - ліцеїсте, пильнуй на уроках, фізику вчи - не буде мороки. Фізику знати потрібно весь час, фізика довкола нас. Фізика на вулиці, фізика удома, коли ти вмикаєш магнітофона, коли ти дивишся у телевізор, коли ти граєш в комп'ютерні ігри. Фізику вчити потрібно весь час, фізика - навколо нас.
План тижня.
1.Відкритий урок «Фотоефект. Застосування фотоефекту ». Інтерактивні методи навчання.
2.Конференція. «Явища випаровування і конденсація у повсякденному житті».
2.Виставка. «Конструкції космічних апаратів».
1. Конкурс на кращу фізичну газету.
Лінійка, ручка, сантиметр, циркуль.
Вага, годинник, лічильник електричної енергії.
Ложки, вилки, ніж, яйце різка, хліборізка, м'ясорубка, соковижималка, ножиці, вози, фужери.
Тема 3.Механіка рідин і газів
Чайники, кофейники, піпетки авторучки,, шприц, водопровід.
Полум'я, сірники, керосинової лампи, свічки. Термометри, сковорідки, утюги, каструлі, термос, газова плита, холодильник.
Тема 5. Електричний струм та його властивості.
Електричні лампи, паяльник, утюг, чайник, камін, пилосос, електробритва, швейна машина, телефон, магнітофон, радіоприймач, телевізор, комп'ютер.
Гітара, скрипка, піаніно.
Окуляри, фотоапарад, лупа, дзеркала.
II день.
1.Відкритий урок «Фотоефект. Застосування фотоефекту ». Інтерактивні методи навчання. 2.Конференція. «Явища випаровування і конденсація у повсякденному житті».
Виступ «вченого агронома»
Зернові культури витрачають на випаровування за літо на одну рослину приблизно 1,5 — 2 л, а все пшеничне поле площею 1 га — 300 — 400 т води. Правильний і своєчасний обробіток ґрунту зменшує випаровування на 25 — ЗО %. На стільки ж зменшується випаровування вологи з ґрунту при наявності лісозахисних смуг.
На явищі випаровування ґрунтується сушіння скошеної трави, збір зернових, сушіння зерна. Для цього використовують зерноочисні сушильні комплекси КЗС-10Ш, КЗС-2Б та інші.
Виступ представників фізичної лабораторії для сільського господарства:
Для транспорту:
Для медицини:
Для металургії:
Виступ учня
Ми дмухаємо на гарячий чай, щоб прискорити випаровування та охолодження. Ми терпимо від холоду у мокрому одязі головним чином через те, що під час його висихання теплота випаровування віддається нашою шкірою. Але наш організм захищається від перегрівання, виділяючи вологу на поверхні шкіри у вигляді поту. Щоб визначити напрям дуже слабкого вітру, жителі степів занурюють руку у воду та підносять її догори: легенький холодок, який відчувається з одного боку вологої руки, вказує напрям руху повітряного потоку. Щоб захистити продукти від псування в спеку, їх іноді покривають вологою тканиною. У північних країнах при сильних морозах часто змазують обличчя жиром для зменшення випаровування з поверхні шкіри і, отже, зменшення її охолодження. Для швидшого охолодження дуже розігрітих тіл звичайно застосовують воду як найдешевшу рідину, яка до того забирає дуже багато тепла при випаровуванні. Вода широко використовується для гасіння пожеж, де крім цілей зниження температури нижче температури горіння, вода і її пара служать для утруднення доступу кисню до вогнищ полум'я. Навпаки, теплота, що виділяється при конденсації пари, часто використовується для обігрівання та опалення.
Про роль випаровування та конденсацї в природі нам розкажуть «вчені- природознавці».
Виступ «вченого- природознавця».
Процеси випаровування і конденсації мають велике значення в регулюванні клімату, сприяють кругообігу та зміні штучних водоймищ.
Всього з поверхні Землі за рік випаровується в середньому 518600 кубічних кілометрів води. Цієї кількості води достатньо, щоб покрити всю поверхню земної кулі шаром більшим, ніж є. На протязі року стільки ж випадає опадів. Але ми не лише спостерігаємо ці процеси, вміємо і керувати ними. Наприклад, знаючи, що на півдні часті зими без снігу, за допомогою літаків у хмари висіваються спеціальні речовини. Вони стають центрами конденсації, на яких утворюються краплини. За дві доби роботи літаків 150000 га ланів Софіївського та Криворізького районів Дніпропетровської області були вкриті шаром снігу товщиною 3 см.
Виступ «вченого-біолога»
З випаровуванням води пов'язані процеси живлення рослин, а отже, їх ріст та розвиток. На різних фазах розвитку рослина витрачає різну масу води з ґрунту. Із збільшенням листкової поверхні рослин грунт все більше закривається від сонячних променів, менше нагрівається та менше випаровує вологи, але зростає витрата води на випаровування листя. Різні рослини за вегетаційний період витрачають на це різну масу води. Наприклад, одна рослина соняшника за літо витрачає 100—150 л, одна стеблина кукурудзи — 150 л. Кількість теплоти, що витрачає рослина цих культур на випаровування, відповідає кількості теплоти, що виділяється при згоранні 16,7 — 25,1 кг кам'яного вугілля.
Виступ представника «Хімічної лабораторії»
Для транспорту:
Для переробної промисловості:
Для побутової техніки:
III день
1.Фізичний аукціон для учнів І курсу.
2.Виставка. «Конструкції космічних апаратів»
Спонсори, які допомогли з предметами (лотами) для розігрівання»
Ними виявилися: їдальня, бібліотека, фізкабінет, «Окремі зацікавлені особи» (учні).
На початку зачитати значення слова «аукціон».
Розказати про його правила і показати на прикладі одного з предметів, як розігрується лотами його виграє той, хто останнім назве властивості даного предмета (з точки зору фізики). Це може бути густина, пружні властивості, температура плавлення (кипіння), електричні властивості, одиниці вимірювання фізичної величини закони.
Предмети для розіграшу: мило, зубна паста, щіточка, пластилін, цукерки - людяними, зошит, лінійка, олівець, гумова кулька, сірники, булочка в пакеті, електрична лампочка, компас, гребінець, свисток, свічка, одеколон.
Усі предмети виставити по крузі, черга на них вибиралась розкручуванням дуги. Розіграти також «чорний ящик», (у нього покласти книгу, або яблуко). Про предмет, який там там лежав «завуальовано». «Якщо розрізати його, щоразу беручи одержану половину то через 80 разів можна добратися до однієї молекули». (Це про яблука).
На аукціоні використовують: магнітофон, записи музики Р. Паулюса «Делу время» і «Гіподинамія», піднос і дерев'яний молоточок, дзиґа з прикріпленою до неї стрілкою, модель пружних деформацій.
За демонстраційним столом сидять 2 ведучих в костюмах. На другому столі, розкладаються всі предмети, які продаються. Ними керує ведучий.
Звучить легка музика.
Учитель задає запитання:
Потім пояснює правила аукціону: для того щоб «викупити» річ, необхідно
знайти зв'язок між нею і фізикою. Ви по черзі повинні назвати фізичні властивості, стан і інші особливості речей, а ведучий буде після кожної відповіді рахувати до трьох. Якщо до рахунку «три» і удару гонку нової відповіді не поступить, річ рахується проданою і її отримує той, хто назвав останню властивість або особливість якщо зв'язок речі з фізикою не буде знайдена вона залишається ведучим.
Черговість продажі речей визначається за допомогою дуги. Її стрілка після зупинки вказує, яка річ підлягає продажі. Ведучі роблять доповнення, називаючи ті властивості які не вказані.
Відповіді:
1) це аморфне тіло.
Продається зубний порошок і зубна щітка.
Продається булочка в поліетиленових пакетах.
IV день.
На «сторінках» журналу учні розповіли про те, що:
2.Вікторина «Коливання і хвилі».
1.Чому утворений звук часом зникає?
2.Чому прислуховуючись до віддаленого шуму, мимоволі відкривають роти?
3. Маятник вільно коливається. Чи змінюється натяг нитки?
4.Чому радіоприймач О. Попова називається «грозовідводом»?
5.Визначити площу стола за допомогою нитки, тягарця і секундоміра?
V день
Фізичний КВК
Команда хлопців «ОРІОН». Команда дівчат «КАССІОНЕЯ».
Капітани розповідають про назви команд:
«ОРІОН», Наша команда наз. «Оріон». Назвали ми її на честь сузір'я Оріона, найяскравішого серед сузір'їв зоряного неба. Воно є його окрасою. Три яскраві зорі, розміщені поряд, утворюють пояс Оріона. А наші прадіди назвали їх косарями, бо ці зорі з'являються на небі задовго до сходу сонця, коли ще лежить роса і добре косити гречку, овес, горох.
Про це сузір'я існує багато легенд. Одна з них говорить про те, що Оріон - це велетень, мисливець, красень. Ного батьком був бог моря Посейдон. Одного разу, щоб завоювати руку і серце своєї коханої, він почав убивати на острові всіх звірів і покровитель ниця полювання Артеміди, щоб захистити звірів, наслала на Оріона страшного скорпіона, який убив його, ужаливши в п'ятку.
І хоча ми не такі сильні як Оріон, але будемо боротися до кінця і надіємося виграти у «Кассіопеї».
«КАССІОНЕЯ», Наша команда наз. «Кассіонея». Назвали ми її на честь хоча і невеликого, але яскравого сузір'я, його легко відшукати на небі, воно схоже на букву « » або « ». Видно його цілий рік. У древньому міфі розповідається про те, що Кассіонея жінка ефіопського царя Цефея, похвасталася, що вона і її донька Андромеда найяскравіші на світі, красивіші навіть від Орських царівен - нереїди. Морські німфи образились і поскаржилися своєму батькові - богу моря Посейдону. А він наслав на Ефіопів чудовисько - Кита, який мав з'їсти і царську дочку. Але її врятував Персей, який за це заслужив руку Андромеди. Проте Кассіонея не хотіла виконувати свою обіцянку. Тоді Посейдон покарав її, він помістив її на небі в троні який у певний час року перекидався догори дном. Це повинно було навчити Кассіонею скромності і покірності.
І
І хоча ми не претендуємо на звання перших красунь світу, але постараємось довести, що ми кращі і розумніші від хлопців з команди «Оріон».
Питання для 1-х номерів
Якими буквами позначені фізичні величини?
№ |
Фізичні величини |
Позначення |
|
1 |
Швидкість хвилі |
|
|
2 |
Частота |
|
|
3 |
Період |
|
|
4 |
Довжина хвилі |
|
|
5 |
Індуктивність |
|
|
6 |
Ємність |
|
|
7 |
Швидкість світла |
|
|
8 |
Час |
|
|
Питання для 2-х номерів. Написати формулу для розрахунку |
|
||
1 |
Довжина хвилі |
|
|
2 |
Циклічна частота ЕМ хвиль, яка виникає в коливальному контурі |
|
|
3 |
Швидкість хвилі |
|
Питання для 3-х номерів.
Який прилад необхідний для вимірювання:
1 |
періоду коливань |
годинник |
2 |
частоти |
частотомір |
3 |
довжини хвилі |
лінійка, рулетка |
4 |
часу поширення радіохвиль |
|
Питання для 1-х номерів.
Якими буквами позначені фізичні величини?
№ |
Фізичні величини |
Позначення |
|
1 |
Швидкість хвилі |
|
|
2 |
Частота |
|
|
3 |
Період |
|
|
4 |
Довжина хвилі |
|
|
5 |
Індуктивність |
|
|
6 |
Ємність |
|
|
7 |
Швидкість світла |
|
|
8 |
Час |
|
|
Питання для 2-х номерів. Написати формулу для розрахунку |
|
||
1 |
Довжина хвилі |
|
|
2 |
Циклічна частота ЕМ хвиль, яка виникає в коливальному контурі |
|
|
3 |
Швидкість хвилі |
|
Питання для 3-х номерів.
Який прилад необхідний для вимірювання:
1 |
періоду коливань |
годинник |
2 |
частоти |
частотомір |
3 |
довжини хвилі |
лінійка, рулетка |
4 |
часу поширення радіохвиль |
|
II. Розминка (на роздуми - 895 хв.)
лампа Ампер
електромагніт плавлення
Оптика
Команди підготували одна одній по 5 запитань.
«ОРІОН»
3. Котушка з залізним осерддям в середині.
4. Перехід речовини з твердого стану у рідкий.
клапан
5. Розділ фізики, в якому вивчається світло.
«КАССІОНЕЯ»
електроліз
струму.
III. Фізична естафета.
До дошки, розділеної на 3 частини, виходять учні з команди. Між ними стоять секунданти, щоб виключити підказки і оцінити правильність відповідей. Максимум можна отримати по 8 балів
ФІЗИКО-МАТЕМАТИЧНЕ СВЯТО
Добрий вечір!!!
Усіх шанувальників математики, інформатики і фізики компанія з обмеженою відповідальністю " МІФ " запрошує на фізико-математичне свято, де ви зможете добре відпочити, повеселитись і дечого навчитись.
Програма змагання:
або математичний термін.
1.Конкурс”Розминка”
2. Конкурс” Чи знаєш ти, що...?”
Бліц-турнір.
... кожну секунду в землю вдаряє...(близько ста блискавок)
... напруга струму блискавки - в середньому ...(100млн.В)
... розряд блискавки триває...( 0.001с)
... чому удар блискавки розщеплює дерево? (блискавка має дуже високу температуру; коли вона вдаряє, волога, яка є в клітинах дерев, умить закипає, утворена пара розщеплює дерево).
... чому блискавка влучає у високі предмети частіше, ніж у низькі? (повітря - поганий провідник електрики і чим вище предмет, тим менший шар повітря між цим предметом і хмарою).
к
... чому блискавка найчастіше вдаряє біля берегів річок, болота, ставків? (вона вдаряє в грунт у тих місцях, де електрична провідність краща, а вологий грунт біля берегів річок, ставків добре проводить електрику).
Чи ти знаєш, чому,..?
...чому в холодну погоду багато які тварині клубком, а коли тепло," розкинувшись "? (тварини зменшують поверхню свого тіла, щ»
...чому гуси, качки виходять " сухими з вод жировою речовиною, яку виробляє спеціально переносять цю речовину на пір'я і змащу* змочується водою).
...чому у деяких рослин вологого клімату к пор? (волога виходить на поверхню листка: потім стікає на землю).
...чому важко забивати цвяхи в хиткий пар створює молотку слабку протидію.
Чи знаєш ти цифри? ...скільки ночей розповідала казки Шахрезада? (1001 ніч).
...скільки днів продовжувались Олімпійські ігри на початку їх заснування? (5 днів).
...скільки мешканців помістилося у казковій рукавичці? (7). ...яка мінімальна кількість співаків у хорі? (12). ...скільки рядків у сонеті? (14). ...який діючий склад футбольної команди? (11).
3. Конкурс” Фізико-математичний штурм”
Вікторина з історії фізики і математики.
4. Конкурс”Вгадай прислів'я”
1 . Розкажи мені, який у тебе комп'ютер,і я розкажу, хто ти. (Розкажи мені, який у тебе друг, і я розкажу, хто ти).
5. Конкурс” Поле чудес”
Вставити букви, яких не вистачає.
Д |
|
|
|
|
|
А |
||||||||
|
|
|||||||||||||
Ш |
|
|
|
|
|
|
|
Ь |
||||||
Д |
|
|
|
|
|
|
А |
||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||||
П |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Я |
|||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||
Відповіді:
Знайди прилади за допомогою яких можна виміряти час, відстань, шлях, швидкість, напрям руху.
7.Конкурс”Конкурс капітанів”
Гра " Фізичне доміно
Величина Одиниці вимірювання Величина Одиниці вимірювання
Шлях, переміщення |
м/с |
Кінетична енергія |
Н м |
Робота |
н |
Тиск |
с |
Потужність |
м/с2 |
Густина |
Дж |
Потенціальна енергія |
кг/м3 |
Швидкість |
Вт |
Час |
Па |
Сила |
Дж |
Момент сили |
Дж |
Прискорення |
м |
8.Конкурс”Знайди скарб”
У кабинеті захований скарб - записка" Нічого в житті не дається саме по собі, без праці, без зусиль, без волі."
Від тіла відліку, за спеціальними вказівками, знайти місцезнаходження записки.
Бажаємо успіхів!
9.Конкурс” Нехай переможе сильніший”
Учні повинні вигадати фізичну гру, командою показати фізичне явище, фізичний або математичний термін.
ВІДПОЧИНОК НА ПРИРОДІ
Чому ми бачимо зображення дерев у водії?
Поглянь сюди, поглянь з добром І за Десною, за Дніпром І на Поділлі зелен луг
І Південний сінній Буг, І всі діброви і стави Поглянь, поглянь й благослови
Село наше щире й привітне Для всіх - земляків іі гостей.
Усе дороге тут і рідне - 1 небо, і море, і степ,
Чому немає сонця?
Чому у квітки жовто-білий І колірові?
Біля нашого будинку
Зацвіли ромашки.
І А між ними ген дигинка - То дворічний Сашка.
Поруч з ним його подружка, Дівчинка Оленка - Чорноока цокотушка, Бабці веретенко.
Золотисті ромашки Малюкам кивають, До Оленки і до Сашки В личка зазирають.
Все прокинулось навкруг, зеленіє поле,
Серце стогне від недуг, доле моя, доле!
Зрозуміти і почуття лиш природа зможе,
Вислухає все життя, серцю допоможе.
Серце стогне від недуг, доле моя, доле!
Зрозуміти і почуття лиш природа зможе,
Вислухає все життя, серцю допоможе.
Чому різна трава похилилась по-різному: деяка сильніше, а деяка менше?
Рясний дощик - ти прийди,
Ороси і окропи
Сизий шовк ковил-трави
Ти умий і обнови,
Чому небо блакитне?
Тихим шелестом маслин душу заспокоїть,
Хоч на декілька годин спокоєм напоїть.
І про хвилі розповість, що шумлять щоночі.
І мартин, неначе гість, крилами тріпоче.
Мибачимо тільки один колір, Чи це можливо?
Среди вянущих трав и цветов
Я участницей бала бьіла.
Наблюдая за вальсом листков,
Тайну міира постичь я смогла.
ФІЗИЧНИЙ ВЕЧІР “ВЕСЕЛИЙ ВЕРНІСАЖ”
"Всіма можливими способами потрібно запалювати в дітях гаряче прагнення до знань, до навчання"
Ян Амос Коменський
Мета: повторити і поглибити знання учнів з тем "Основи кінематики " і "Основи динаміки "; розвивати індивідуальні і творчі здібності учнів, вміння і навички розв'язування завдань різних типів; активізувати розумову діяльність учнів; формувати навички колективної роботи учнів у поєднанні з індивідуальною; об'єднати спортивний азарт із логічним мисленням з огляду на інтереси й здібності учнів; розвивати інтерес до фізики.
Участь приймають дві команди:
1.Команда - " Двигунчик "
2.Команда - " Енергія "
1.Конкурс “Привітання команд”
2.Конкурс”Розминка”
3.Конкурс” Капелюх запитань”
Автомобіль може перевернутися; * автомобіль занесе вбік; * поїде швидше; * автомобіль не може вмить зупинитися, оскільки певний час рухатиметься за інерцією.
Хокеїсти взаємодіють; * швидкість хокеїстів змінюється; * хокеїсти зупиняються; * хокеїсти взаємодіють, і їх швидкості змінюються.
Маса; * координата; * густина; * сила.
Вказати всі можливі варіанти.
4. Конкурс.”Розшифруй термін”
Завдання: скласти правильно слово.
Відповідь:
ОСТАННІЙ ГЕРОЙ
Мета: Закріпити, систематизувати і здійснити контроль знань з фізики. Розвивати практичні навички. Розвивати інтерес до фізики. Виховувати товариськість, почуття само- і взаємоповаги, відповідальність за результат колективної роботи.
Обладнання: таблиці, картки-завдання, тотеми, збірник завдань для тематичного контролю з фізики; магнітофон із записом пісні «Остаться в живьіх» із телевізійної гри «Останній герой».
Тип уроку: урок систематизації і контролю знань.
Хід уроку.
Знання стають міцнішими, якщо вони застосовуються у практичній роботі. Тому проведемо урок практичного застосування знань, що ви отримали під час вивчення фізики.
А щоб урок був цікавий і запам'ятався, ми проведемо його у вигляді супер-шоу «Останній герой», де визначимо переможця -кращого з кращих, достойнішого з достойних, найкращого знавця фізики.
Отже, розпочинаємо (лунає пісня).
На два сусідні острови архіпелагу Фізика висадилися два племені: плем'я слонів і плем'я мавп. У кожного племені є свій вождь. (Представлення вождів). На обидва племені чекають випробування - командні та індивідуальні. За кожну правильну відповідь гравці отримують тотем. Будьте активними, ваша задача зібрати якнайбільше тотемів, що принесуть додаткові бали вашій команді.
Кращі учні, які матимуть найбільшу кількість тотемів, об'єднуються в одне нове плем'я - плем'я тигрів, розумних, як слони, і швидких, як мавпи. Наприкінці гри залишиться один останній герой, знання якого заслуговують найвищої оцінки.
Допоможе нам визначити останнього героя шановне журі, (представлення журі). Отже, настав час випробувань.
Учням пропонуються запитання, на які слід дати усну відповідь. У цьому конкурсі (і наступних) у таблиці для підбиття підсумків навпроти прізвищ учнів, які правильно відповіли на запитання і отримали тотеми, члени журі записують букви «Т».
В естафеті беруть участь по 3 гравці від кожного племені. Кожний учасник по черзі відповідає на своє запитання. Коли будуть знайдені відповіді на всі запитання, журі оцінює роботу команди. Команда, яка першою виконає завдання правильно, отримає тотем.
Далі честь свого племені будуть відстоювати вожді. Вожді розв'язують задачі на закритих дошках, інші учні - самостійно в зошитах. Два зошити від кожного племені перевіряє журі. Розв'язки, записані на закритих дошках, перевіряються та коментуються вчителем і учнями разом. Правильне розв'язання оцінюється двома тотемами.
Кращі учні від двох племен об'єднуються у плем'я тигрів.
Настав час визначити останнього героя. Кожний з тигрів повинен дати відповідь на запитання вікторини. Той, хто помилився, або забарився з відповіддю, з подальшої боротьби за звання останнього героя вибуває. І так доти, поки не залишиться один учень. Кожному члену племені видається картка, з одного боку якої написано «так», а з іншого - «ні». Картки використовуються під час відповіді на запитання вікторини про істинність або хибність тверджень.
Для підбиття підсумків командного й індивідуального змагання надається слово журі.
І нарешті - урочиста мить вшанування і нагородження останнього героя (лунає пісня). Він отримує грамоту і найвищу оцінку своїх досягнень - 12 балів. Слонам і мавпам (і навіть тиграм) є на кого рівнятися!
Задачі:
Під час проходження однакової кількості електрики в одному провіднику виконана робота 100Дж., а в другому - 25Дж. На якому провіднику напруга більша? У скільки разів?
Довжина мідного проводу, котрий використовується в настільній лампі — 100м, площа поперечного перерізу рівна 2 мм2. Визначити опір цього провідника. (0,850м)
Під час перенесення 60 Кл електрики з однієї точки електричного кола в іншу за 12хв виконано роботу 900Дж. Визначте напругу і силу струму в колі.
Нікелева дротина, довжина якої 120;и, а і площа поперечного перерізу 0,5 мм2, увімкнена в коло з напругою 1275. Визначити силу струму. (1,3А)
Запитання для вікторини:
Завдання розминки, для племені слонів
Завдання розминки для племені мавп
ЗАЛІК “ТВЕРДІ ТІЛА”
(На дошці написано: тема уроку, типи конкурсів, відповідність між набраними балами й оцінкою, та епіграф)
... пора чудес прийшла й до нас. Підшукувати доводиться причини Всьому, що відбувається на світі.
Вільям Шекспір.
Викладач фізики: Неосяжний світ фізики! У навколишній природі й навіть усередині нас - усюди відбуваються фізичні процеси. Природа багатогранна, але, на перший погляд, зрозуміла й звична. Незважаючи на дивне різноманіття матеріалів і речовин, що оточують нас не тільки у фізичній лабораторії, але й у повсякденному житті,будь-які речовини можуть перебувати в чотирьох агрегатних станах, але сьогодні нас будуть цікавити три агрегатних стани: твердий, рідкий і газоподібний. Крім того, відбуваються й знайомі переходи речовин з одного стану в інший: замерзаючи, вода стає твердим льодом, при нагріванні вона випаровується, перетворюючись у водяну пару. І на останніх уроках ми відповідали на виникаюче питання: чому все це відбувається? Сьогодні ми перевіримо ваше розуміння основних питань про агрегатні стани речовини й те, наскільки ви вмієте застосовувати отримані знання під час вирішення не зовсім звичайних якісних і практичних завдань.
Залік складається з п'яти турів (ця інформація написана на дошці), на кожному з яких можна заробити до 5 або до 10 балів:
Таким чином, з урахуванням загальної кількості балів, ви можете одержати:
"відмінно", якщо ви набрали 27-30 балів;
"добре", якщо ви набрали 23-26 балів;
"задовільно", якщо ви набрали 20-22. Допомога консультантів - 5 балів.
(Клас ділиться заздалегідь на три групи, кожна обирає капітанаіз числа учнів і консультанта з числа дітей, які добре навчаються,які й будуть робити підрахунок балів і допомагати, якщо буде потреба, командам, за що команди повинні "заплатити " 5 балів за кожну консультацію або допомогу. Варіант визначається жеребом, аналогічно, завдання для кожної групи). Отже, ми починаємо залік з першого туру.
Викладач фізики: Кожна команда одержала завдання аргументовано пояснити або спробувати довести твердження: "Без газоподібного, рідкого або твердого станів речовини немає життя на землі". Нам залишилося з'ясувати, який варіант одержить кожна команда. Ми запрошуємо капітанів команд і за жеребкуванням кожний визначить черговість свого виступу.
(Капітани за жеребкуванням визначають порядок виступу. Кожна команда доводить твердження свого варіанта, відповідаючи на запитання: "Без ... стану речовини немає життя на землі". Це "поле" думки, плід логічних міркувань, фантазії учнів)
Викладач фізики: Другий тур дозволить з'ясувати глибину розуміння основних питань про агрегатні стани речовини, суть процесів, що протікають при переході речовини з одного агрегатного стану в інший, а також розуміння природи властивостей різних агрегатних станів і значення цих процесів у природі й техніці. Відповіді на питання повинні бути лаконічними. Отже, перша група, розподіливши між учасниками питання, відповідає за планом:
(Виступи учнів)
Викладач фізики: Друга група також відповідає на питання, розподіливши їх між учасниками команди за планом:
(Виступи учнів)
Викладач: І, нарешті, заключний теоретичний виступ третьої команди, яка відповідає на питання, розподіливши їх між учасниками за планом:
(Виступи учнів)
Викладач: фізичний тур закінчився, зараз консультанти оголосять результат перших двох турів.
(Консультанти, підрахувавши загальну кількість зароблених балів, оголошують результат)
Викладач: Кожна група повинна з наукового погляду провести аналіз літературного уривка, вибравши фізичне явище, що відповідає даній темі.
І. А. Бунін "Сутінки"
Усе - точно в півсні. Над сивою водою Сповзає з гір туман, холодний і густий,
Під ним гуде прибій, зловісно розростаючись, А темних голих скель прибережна стіна, У паруючий туман занурена, Ліниво куриться, в імлі гублячись.
(Над нагрітою водою перебувають теплі шари повітря, збагачені вологою, які є легшими за холодних. Під дією Архімедової сили вони піднімаються нагору в гори й потрапляють в область холодного повітря. І вже там водяна пара прохолоджується нижче точки роси, конденсується у вигляді туману - явище випадання роси не на поверхню землі, а в об'ємі повітря. І він схилом гори опускається назад униз до води.
Таким чином, теплі шари повітря, збагатившись вологою, піднімаються нагору й сильно охолоджуються. Водяні пари конденсуються, утворюючи краплі або туман.)
С. Г. Островой
А я все гладив сніг рукою, А він усе зірками відсвічував... На світі немає туги такої, Котрої сніг би не виліковував. Він весь, як музика. Він — звістка. Його безудержність безкрайна. Ах, цей сніг... Не даремно в ньому є Завжди яка-небудь таємниця.
(Сніг складається зі сніжинок, що ростуть із дрібних крижаних шестигранних кристаликів. Потоки повітря піднімають сніжинку, кружляють її, відносять убік... Відбивна здатність чистого снігу понад 90 %, крім того сніжний запас — це величезний запас вологи, необхідний полям, і своєрідна гігантська ковдра, що захищає поверхню землі від холодних вітрів, а навесні - це поталі води, насичені киснем, і кількість азотистих сполук улітку прямо пропорційна висоті сніжного покриву.
Таким чаном, сніг - скупчення кристалів льоду, що служить теплоізоляційним покривом узимку, запасом вологи навесні, живильними речовинами влітку. А також білий сніг має велику здатність відбивати світло.)
Л. А Мартинов.
Чую я природи голос, що Поривається крикнути, Як і з ким вона боролася, Щоб з хаосу виникнути, Може бути, і не в ім'я Обов'язково нас із вами, Але щоб стали ми живими, Мислячими істотами. І повторює природи голос: Ви маєте право, ви маєте право, Щоб усе не розкололося На безглузді частини!
(Фізика — наука про природу. Осягаючи закони природи й використовуючи їх у своїй практичній діяльності, людина стає усе більш могутньою, прискорюючи науково-технічний прогрес. Зростають збитки, що завдаються людиною природі: забруднюється атмосфера, на поверхні морів з'являється нафтова плівка, зменшується площа лісів. Тому важливим стає моральний бік стосунків людини й природи. Сьогодні, як ніколи є актуальним заклик: оберігати нашу землю, іцоб не спрямовувати на своє власне знищення ті сили природи, які людств змогло відкрити й скорити.
Таким чином, ми повинні берегти природу, як людське життя.)
Викладач: Консультанти перевірять правильність вирішення завдань. А ми продовжуємо нашу роботу й підходимо до заключного етапу "Експериментального".
Викладач: Кожній команді пропонується виконати практичну роботу (за жеребкуванням визначається тема практичної роботи).
Практична №1 Визначення середньої квадратичної швидкості молекул повітря.
Практична №2 Визначення поверхневого натягу води.
Практична №3 Визначення модуля Юнга гуми.
(Учні повинні знати порядок виконання роботи, тому вони тільки роблять виміри й оголошують результат, а консультанти спостерігають і оцінюють роботу. Після виконання роботи консультанти підбивають загальний підсумок)
Викладач: Наша робота підійшла до завершення. Підсумком кожного учня є підсумок групи, тобто та оцінка, яку ви одержали відповідно до набраних балів.
(Оголошення результатів заліку)
Не важливо яким шляхом людина отримує знання, важливий результат. І я сподіваюся, що сьогодні ви одержали саме ту оцінку, на яку розраховувавли.
І завершити я б хотіла словами Конфуція:
Три шляхи ведуть до знання: шлях міркування - це шлях найблагородніший, шлях наслідування - це шлях найлегший і шлях досвіду - це шлях найбільш гіркий.
(Відповіді на питання учні можуть знайти в підручниках з фізки для класів з поглибленим вивченням предмета. Опис практичних робіт — у збірниках фронтальних лабораторних робіт або збірниках факультативних курсів з фізики.
“РЕБУСИ”
ІООрНИІ
Відповідь. Рідина передає тиск в усі сторони однаково.
Відгадайте зашифроване слово - одне з найважливіших практичних застосувань радіохвиль.
Р = ц
Відповідь: Радіолокація (виявлення і точне визначення місцезнаходження різних об'єктів за допомогою радіохвиль).
п
а а а а а а а а а
д
т
ж
а
ЖИТЬ
|
/ |
|
|
|
V— |
|
Л— |
V |
і— |
|
|
8=а*Ь
Ж і
по
/23&54
Відповідь. Тиск залежить від сили і площі опори.
А
ФІЗИЧНИЙ ВЕЧІР “ПОЛЕ ЧУДЕС”
Поле чудес.
Мета: ознайомити учнів з цікавим історичним матеріалом, викликати в учнів зацікавленість до фізики, бажання її вивчати. Розвивати логічне мислення, вміння висловлювати думку, робити висновки. Виховувати дисциплінованість у учнів, повагу до дорослих і своїх товаришів, сприяти формуванню колективних і міжособистісних відносин.
Обладнання: барабан "Поле чудес", підніс, дві шкатулки, призи.
Підготовчий етап.
За два тижні до уроку з учнями вибрали форму проведення гри, - а саме "Поле чудес?"
Завдання учасникам гри.
На поле виходять перші три учасника гри.
Ведуча: Добрий вечір, дорогі друзі! Я рада вітати вас у цій залі. Тема сьогоднішньої гри "Фізика". Отже, перше завдання для першої трійки:
Частина механіки, в якій вивчаються причини виникнення прискорення?
д |
и |
н |
а |
м |
і |
к |
а |
Ведуча: А зараз зустрічайте другу трійку гравців.
г |
|
|
а |
|
|
|
а |
л |
1 |
л |
е |
И |
Фізик, який народився у 1564 році. Він робив експеримент з кульками, які рухалися по похилій площині. Першим сформулював закон інерції?
Ведуча: І знову до вашої уваги рекламна пауза. Ведуча: А зараз гра з глядачами.
м |
а |
с |
а |
Що є мірою інертності тіла?
Ведуча: Друзі! А зараз рекламна пауза, яку готували учні 2-го курсу. Щоправда, вони трішки відійшли від теми і взяли рекламу з математики, яка є основою для фізики.
Веселі частушки:
У меня стряслась беда, Я считала два часа Синус острого угла, Чуть с ума я не сошла.
А ко мне во сне пришел, Представляешь, Пифагор. И стал спрашивать меня: Сколько будет дваждьі два?
У меня, ребята, горе: Не найду никак я корень, Все я числа перебрал Зто бьіл сплошной кошмар.
Математика - царица! Пощади меня, сестрица, Я измучилась совсем Сил уж нет собрать постель.
Если хочешь бьіть ученьїм, Математику всю знать Тьі не плачь и не хандри, А учи, учи, учи!!!
Ведуча: Ось ми прийшли до третього туру. Зустрічайте третю трійку.
в |
а |
г |
а |
Фізична величина, сила, з якою тіло діє на опору або підвіс? Ведуча: Нарешті фінал! До нього дійшли найкмітливіші.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ф |
а |
Р |
а , |
н |
г |
е |
и |
т |
Ведуча: Наша гра наблизилась до завершення, але попереду супер-гра.
к |
У |
л |
0 |
н |
Термометри. Перший термометр зробив Галілей, він ще називався термоскоп Галілея. Запропоновано пізніше було шкалу Реомюра, в наш час користуються шкалою Цельсія. До Реомюра був ще один фізик, який запропонував таку шкалу, якою користуються зараз в США, Англії. Хто цей вчений?
Цей французький фізик народився в 1785 році. Все своє життя він присвятив електродинаміці. Завдяки йому було винайдено одиницю заряду (за допомогою крутильних терезів). Хто цей вчений?
Ведуча: Що ж, вітаємо переможця.
Він отримує приз - книжку: "Цікава фізика". А для решти учасників солодкі подарунки.
ПОЛЕ ЧУДЕС
Правила гри.
Учасником гри може стати кожен із присутніх на вечорі, хто правильно відповів на питання добірного туру. Якщо учасник відгадує три букви підряд, то може вибрати одну із запропонованих скриньок: одна - порожня, в іншій - приз. Якщо випав сектор "П" (приз), то в зал вносять ящик із призом. Сектор "А" (альтернатива) дозволяє учасникові додатково заробити приз, учасник кидає кубик, число, що випало, дозволяє відкрити відповідне число букв у додатковому слові. Сектор "+" дає можливість відкрити будь-яку букву; сектор "Б" - банкрут.
ВЕДУЧИЙ:
Добрий вечір, дорогі друзі! Наше вітання, можливо, звучить трохи банально, але нам хочеться, щоб у всіх тих, хто зібрався в цьому залі був добрий, веселий настрій, адже наш вечір не зовсім звичайний: ми будемо грати на "Полі чудес". Учасником може стати кожен з вас, хто правильно відповів на питання.
Питання для відбору гравців.
ПРИСТУПАЄМО ДО ГРИ
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ПЕРШОЇ "ТРІЙКИ" ГРАВЦІВ:
Назвіть прізвище першого лауреата Нобелівської премії в області фізики.
(Вільгельм Рентген)
ТРОХИ ІСТОРІЇ
Одного разу репортер запитав Альберта Ейнштейна, чи записує він свої великі думки, і якщо записує, то в блокнот, записну книжку чи в спеціальну картотеку?
Ейнштейн подивився на об'ємистий блокнот репортера й сказав: "Мій любий... дійсні думки приходять так рідко в голову, що їх неважко й запам'ятати!"
ПИТАННЯ ДЛЯ ДРУГОЇ "ТРІЙКИ" ГРАВЦІВ:
Англійський учений, котрий запропонував в 1892 році конструкцію термоса, яка була настільки гарна, що залишилася майже незмінною до наших днів.
(Джеймс Дьюар)
ТРОХИ ІСТОРІЇ
2200 років тому найбільший учений древньої Греції Архімед, вирішуючи завдання про корону Гієрона, відкрив у лазні свій знаменитий закон.
8 листопада 1895 р професорові Вільгельму Конраду Рентгену не спалося. Він спустився у свою лабораторію й ... відкрив Х-промені (рентгенівське випромінювання).
ПИТАННЯ ДЛЯ ТРЕТЬОЇ "ТРІЙКИ" ГРАВЦІВ:
Учений, який відкрив закон відбиття світла в 3 столітті до н.е.
(Ебклід)
ГРА З ГЛЯДАЧАМИ
У 1838 році російський учений побудував перший придатний для практичних цілей електродвигун постійного струму. Назвіть прізвище винахідника.
(Б. С. Якобі)
ПИТАННЯ: Як називали Ернеста Резерфорда його учні? (Слово означає єдину тварину, що не задкує назад).
(Крокодил)
ПИТАННЯ: Назвіть прізвище вченого, який в 1887 році одержав запрошення Ради Російського технічного суспільства взяти участь у польоті на повітряній кулі для спостереження за сонячним затемненням.
(Д.І. Менделєєв)
НАГОРОДЖЕННЯ УЧАСНИКІВ ГРИ
Мета: повторити та поглибити знання учнів з розділів "Основи кінематики", "Основи динаміки", поєднувати спортивний азарт з логічним мисленням, враховуючи інтереси та здібності учнів.
Тип уроку:урок повторення та поглиблення знань.
Обладнання: відповідно до підібраних викладачем завдань.
Методичні поради: для проведення даного уроку викладач та учні мають добре знати правила гри у футбол.
Правила проведення уроку-гри "Футбол"
У навчальному кабінеті учні займають місця від середини кімнати так, що "нападаючі" (1-2 учні) команд-суперниць сідають віч-на-віч, за ними сідають гравці "середньої лінії", потім гравці "захисту". На протилежних кінцях місця займають "воротарі".
На початку уроку розігрується право першого "удару" (постановки першого запитання). Надалі під терміном "удар" матимемо на увазі запитання.
Викладач пропонує командам кросворд або ребус фізичного змісту за темою уроку. На його колективне розв'язування відводиться час - до двох хвилин. Право нанести перший удар надається тій команді, яка швидше впоралась із завданням, або дала більше відповідей на кросворд, чи розшифрувала більшу частину ребуса.
Перший удар наносить нападаючий команди із центра поля постановкою запитання. У ході гри "м'яч" весь час змінює напрям руху так, щоб активним учасником гри був кожен учень. Роль нападаючих і роль воротарів, як правило, виконують найкраще підготовлені учні.
Першим удар приймає нападаючий команди-суперниці, а в разі його нездатності за 15 с дати відповіді, м'яч переходить в середню лінію, ще через 15 с - у лінію захисту і, нарешті, до воротаря. Якщо і воротар не в змозі відповісти на запитання, головний суддя (його роль виконує вчитель) фіксує "взяття воріт". Результат гри записується на дошці (як на табло).
Гра продовжується з центра поля. Тепер першим наносить удар нападаючий команди, у чиїх воротах побував м'яч.
Якщо на запитання дає відповідь представник середньої лінії або захисник, то він робить передачу м'яча вперед членам своєї команди постановкою нескладного запитання з таким розрахунком, щоб після відповіді на нього, можна було перевести м'яч на "поле" суперника.
Якщо воротар відбив м'яч, то він поетапно переводиться від воротаря до інших членів команди в напрямку до суперника шляхом постановки запитання. Якщо член передньої лінії команди не дає вчасно відповіді, то м'яч відкочується назад. Так може тривати аж до воротаря. Якщо ж і воротар не дає відповіді, то зараховується гол "у власні ворота".
У ході гри можливі різні нюанси. Так, наприклад, використання будь-яким гравцем підручника або іншого джерела інформації карається призначенням штрафного удару. Якщо ж такої помилки припускається захисник, то призначається пенальті. Пенальті і штрафний може наносити будь-який учасник команди-суперниці.
Запитання для переводу м'яча з однієї лінії захисту в іншу члени команди готують дома і підготовка гри вважається кращою у тієї команди, яка ґрунтовніше підготує запитання і відповіді на них. Повторення запитань не допускається. При повторній постановці того самого запитання суддя віддає м'яч супернику у лінію нападу.
Під час виконання пенальті м'яч вважається відбитим, якщо воротар дає повну відповідь на поставлене запитання без обдумування. В усіх інших випадках фіксується взяття воріт.
„Спірний м'яч". У ситуації, коли думки про повноту відповіді у суддів розходяться, роз'яснення дає „головний суддя" - викладач. Після цього, постановкою до обох команд запитання, м'яч вводиться у гру.
„Кутовийудар". Якщо у звичайній ігровій ситуації гравець лінії захисту чи воротар дали незмістовну чи неповну відповідь (це підтверджує головний суддя), призначається кутовий удар. Кутовий подає запитанням будь-який гравець команди, що в наступі. Якщо гравець команди, що захищається, випереджає своєю відповіддю п'ятнадцятисекундний час, м'яч вважається відбитим від воріт і його подальший рух вперед забезпечують гравці інших ліній. Якщо м'яч після п'ятнадцятисекундного терміну перехоплює інший гравець команди, що наступає, то він пробиває по воротах постановкою запитання воротареві.Останньому в такій ситуації доводиться демонструвати свою реакцію - відповідати без обдумування. Можливі повторні кутові за умови, описаної вище.
„Аут". Вихід м'яча в аут фіксується у випадку, коли неповну відповідь дають нападаючий або гравець середньої лінії команди, що захищається.
Введення м'яча в гру проводиться постановкою запитання одним із гравців команди, що наступає. Якщо гравець команди, що захищається, не дає своєчасно відповіді, а за нього дає відповідь інший гравець наступаючої команди, то м'яч далі рухається від воріт команди, що захищається. Якщо вчасно відповідь на запитання дає гравець команди, що обороняється, то м'яч вважається відбитим і його просування до воріт суперника продовжують гравці команди, яка щойно захищалась.
Викладач стежить за ходом гри, роблячи помітки у списку гравців, що дає йому можливість у кінці уроку оцінити працю своїх вихованців.
Крім цього, викладачу доводиться:
Деякі із запитань, дібраних учнями для уроку:
по коловій орбіті?
8. Маса Місяця у 81 раз менша від маси Землі. Чому прискорення вільного падіння на його поверхні менше від земного лише в 6 раз?
Від упорядників. Урок-гру «Футбол» доцільно проводити як урок повторення у 9-11 класах.
Для підсилення атмосфери «футбольного матчу» слід подбати про відповідний музичний супровід уроку, продумати форму підтримки команд уболівальниками та інші елементи уроку.
Перед початком «матчу» слід добре роз'яснити усі правила гри, щоб не виникали в ході уроку небажані суперечки чи інші недоречності.
Урок-гра корисна як учням з низькими навчальними можливостями з фізики (вони очікують допомоги товаришів), так і більш здібним.
Для пожвавлення гри й оперативного «удару по м'ячу» команди можуть мати на аркушах запитання, заздалегідь записані вдома під час підготовки до уроку.
Для більшої наочності у грі доцільно використати м'яч, який передається від одного гравця до іншого.
ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА “ЗОРЯНА ГОДИНА”
Ми починаємо наше свято. Людей зібралось тут багато Щоб веселитись і щоб грати Про свято слово слід сказати.
1-й ведучий.
«Фізика».
1-й ведучий.
Ти визнана найтяжчою із всіх наук, Але потрібна нам завжди і всюди. Без фізики ми нині як без рук, З тобою з казки дійсність творять люди.
Освоївши тебе, рвемось в політ, Створили вже розумні ми машини, Штурмуємо космічний світ І різних фактів дізнаємось причини.
1-й ведучий.
З тобою ми незримо ростемо, З тобою підкоряємо природу, Твої досягнення ми віддаємо На благо українського народу.
1-й ведучий.
Добрий день, шановні уболівальники та гравці!
1-й ведучий.
Сьогодні ми зібрались тут, щоб показати свої знання з фізики у грі «Фізична зоряна година».
У грі братимуть участь....
Арістотель |
Ньютон |
Архімед |
Торічеллі |
Хто ввів у науку слово фізика?
1-й ведучий.
Чиїм іменем назвали пустоту, безповітряний простір?
1-й ведучий.
Хто із учених відкрив закони гравітації?
1-й ведучий.
За допомогою якого ученого цар Перон викрив шахраїв?
1-й ведучий.
Чиїм іменем був названий закон, який допоміг побудувати флот?
Інерція |
Дифузія |
Всесвітнє |
Густина |
|
|
ТЯЖІННЯ |
|
Яке з цих слів зайве слово?
Яке з даних слів пов'язане зі здатністю тіла зберігати сталою швидкість за певних умов?
Які з запропонованих явищ тісно пов'язане з температурою?
1-й ведучий.
Яке явище було математично описане, завдяки червонобокому яблуку?
Траєкторія |
Шлях |
Швидкість |
Густина |
Уявна лінія, вздовж якої рухається тіло?
1-й ведучий.
Шлях, пройдений тілом за одиницю часу?
Маса в одиниці об'єму?
На якій із картинок показаний результат дії сили тяжіння?
Яка з картинок пов'язана із властивістю тіла: «Для зміни швидкості тіла потрібен час»?
2-й ведучий.
Яка з картинок пов'язана з явищем, яке дало можливість качкам сухими вийти з води?
Із запропонованих букв, скласти найбільше слово: Н, У, Г, І, А, В, К, Л, Р, Е, О
Хто найбільше придумає слів із словом «електрифікація»?
Великий російський письменник Л.Толстой казав, що людину можна оцінювати дробом, знаменник якого становить те хороше, що вона думає про себе сама, а чисельник — те хороше, що про цю людину думають інші. Бажаємо усім, щоб щастя додавалося, а горе віднімалося, щоб достаток множився, а любов ділилась.
ЦЕ ЦІКАВО ЗНАТИ
ЦІКАВІ ІСТИЧНІ ФАКТИ
Ісаак Ньютон народився 4 січня 1643 року в селі Вулсторп (біля міста Грантем) у родині бідного фермера. Батько помер ще до народження сина. Ісаак був кволою дитиною і ніхто не вірив у те, що він житиме. Коли йому було 3 роки, мати вдруге вийшла заміж і виїхала з ферми. Дитина залишилася з бабусею, яка докладала всіх сил, щоб якнайкраще виховати свого хворобливого онука. Першу науку Ісаак проходив у сільській школі, а в 12 років бабуся віддала його до найближчої міської школи у м. Грантем. Спочатку Ісаак учився погано, і невідомо, як склалася б його доля, якби не випадок, що трапився з ним у школі. Один з його однолітків під час суперечки побив Ісаака. Він дуже переживав, що не може відплатити, бо кривдник був значно сильнішим. Тоді Ньютон вирішив зробити інакше: перевершити суперника у навчанні. Невдовзі, наполегливо працюючи, він досягнув своєї мети: вчителі, і навіть директор школи, привселюдно визнали його найкращим учнем.
Після закінчення школи Ньютон вступив у 1661 році до Триніті- коледжу Кембріджського університету.
У 1671 році Ньютон переробив і науково обґрунтував теорію флюксій, маючи намір опублікувати її. Але видана вона була лише після його смерті у 1736 році.
Будучи великим ученим, Ньютон не вихвалявся своїми відкриттями, а завжди віддавав належну шану своїм попередникам і сучасникам, які своїми працями підготували ґрунт для його відкриттів.
У повсякденному житті він дотримувався суворого режиму. Цим загартував свій організм і до 80 років був міцним і здоровим. Коли Ньютону було близько 80 років, він захворів на так звану кам'яну хворобу, вилікувати яку було неможливо і яка, в останні тижні життя, завдала йому важких страждань.
31 березня 1727 року великої людини не стало, Він помер у вісімдесят чотири роки. Геніального вченого урочисто ховали у Вестмінстерському абатстві, де ховають видатних і коронованих осіб Англії. На пам'ятнику вибито віршований напис, що закінчується словами: «Нехай радіють смертні, що серед них жила така прикраса роду людського».
Томсон Вільям (лорд Кельвін) (1824-1907) - англійський фізик, один із засновників термодинаміки. Крім термодинаміки, чимало досліджень виконав із електромагнетизму, математики, техніки тощо. Увів 1848 року поняття про абсолютну температуру і її шкалу (шкала Кельвіна). Сконструював чутливі електрометри й гальванометри. У 1853 році розрахував частоту і період коливань в коливальному контурі, висунув у 1902 р. одну з гіпотез про будову атомів.
Ампер Андре-Марі (1775-1836) - французький фізик, математик, хімік. Основні праці присвячені вивченню електромагнітних явищ. У 1820 р. сформулював правило для встановлення напряму дії магнітного поля струму на магнітну стрілку.
Ерстед Ганс-Христіан (1777-1851) - датський фізик. Праці з електрики, акустики, молекулярної фізики. У 1820 р. виявив дію електричного струму на магнітну стрілку, що сприяло виникненню галузі фізики - електромагнетизму.
Ом Георг Сімон (1787-1854) - німецький фізик, учитель математики і фізики. Основні праці присвячені електриці, вченню про звуки, оптиці. У 1826 р. експериментально встановив закон, що об'єднує такі фізичні величини, як сила струму, напруга, опір. У 1827р. теоретично обґрунтував закони (Ома) для ділянки та повного кола.
Кулон Шарль Огюстен (1736-1806) - французький фізик і інженер. Праці стосуються електрики, магнетизму, механіки. У 1785р. дослідив силу взаємодії між зарядженими тілами і сформулював закон взаємодії, названий його ім'ям.
Едісон Томас Алва (1847-1931) - американський винахідник у галузі електротехніки і підприємець. Розробив і впровадив промисловий зразок електричної лампи розжарювання, винайшов електричний лічильник, збудував першу в світі електричну станцію, удосконалив телефон, розробив систему запису звуку тощо.
ПІСЛЯМОВА
На тему фізика і педагогіка, можна чимало говорити, але ж чи не першим у цьому напрямку вивчається досвід українського філософа і педагога Г.Сковороди, який не займався фізикою, але стверджуючи, що людина – це мікрокосмос, навчав бачити в учневі природні схильності і виходити із них.
«Пізнай самого себе», - часто звучать ці слова Г.Сковороди на уроках фізики у великому і малому аспектах. Оціни свої знання з фізики, визнач прогалини, постав цілі в покращенні знань – менше завдання за Сковородою.
Пізнавши своє призначення в світі, свою працю в імя життя і людей, тобто як реалізувати себе як успішну людину – це вища трактовка Сковородівської педагогічної мудрості. Особливу цінність в позаурочній роботі з фізики має глибока заява Сковороди «Світ ловив мене, та не спіймав». В даному випадку слово «світ» використовується як «… то, что духовному царству Христову сопротивляється…». Педагогічна спадщина Сковороди отут – безмежна за своїм виховним потенціалом.
Позаурочна робота з фізики – це незаперечна пересторога шкідливим звичкам.
У даному посібнику підібрано цікаві інтелектуальні ігри, такі як «Брейн - ринг», «Поле чудес» кросворди, ребуси, «Зоряна година», фізичні вечори, тижні фізики. Підібрані завдання стосуються не лише фізики, а й таких предметів як математика, інформатика, хімія. Такий підхід дасть змогу учням виявити взаємодію фізики з іншими науками.
Цінність посібника «Чудо - фізика» полягає в тому що викладачі фізики зможуть провести у своїх навчальних закладах фізичні заходи розміщенні у посібнику, або черпнути матеріал для підготовки певних своїх позаурочних заходів.