Всі шляхи сполучення, транспортні підприємства і транспортні засоби в сукупності утворюють світову транспортну систему. У світовому транспорті зайнято понад 100 млн людей. Загальна протяжність транспортної мережі світу (без морських та авіатрас) складає близько 40 млн км. Щорічно всіма видами транспорту перевозиться понад 100 млрд. т вантажів і понад 1 трлн. пасажирів.
Номер слайду 3
Північноамериканський тип. Особливостями розвитку є високий рівень розвиненості всіх видів транспорту.Європейський тип. Найгустіша у світі транспортна мережа. Пасажирські перевезення — залізничний транспорт; вантажні — автомобільний транспорт.Євроазійський тип (країни СНД, Монголія). Відмінними рисами є недостатній розвиток автошляхів та низька їх якість. Азійський тип (усі країни Азії, крім Японії та «далекосхідних тигрів»). Основну роботу виконують залізниці. На Близькому Сході найрозвинутішим є автотранспорт, у приморських районах Південно-Східної Азії — каботажне судноплавство. Регіональні транспортні системи:
Номер слайду 4
В рамках Критської конференції було визначено такі європейські транспортні коридори: Коридор №1. Гельсінкі — Таллінн — Рига — Каунас і Клайпеда — Варшава і Гданськ;Коридор №2. Берлін — Познань — Варшава — Берестя — Мінськ — Смоленськ — Москва — Нижній Новгород;Коридор №3. Брюссель — Ахен — Кельн — Дрезден — Вроцлав — Катовіце — Краків — Львів — Київ;Коридор №4. Дрезден/Нюрнберг — Прага — Відень — Братислава — Дєр — Будапешт — Арад — Бухарест — Констанца/Крайова — Софія — Салоніки — Пловдив — Стамбул;Коридор №5. Венеція — Трієст/Копер — Любляна — Марибор — Будапешт — Ужгород — Львів — Київ;Коридор №6. Гданськ — Катовіце — Жиліна, західна гілка: Катовіце — Брно;Коридор №7. Дунайський (водний); (Австрія, Угорщина, Югославія, Болгарія, Румунія, Молдова, Україна)Коридор №8. Дуррес — Тірана — Скоп'є — Бітола — Софія — Димитровград — Бургас — Варна;Коридор №9. Гельсінкі — Виборг — Санкт-Петербург — Псков — Москва — Калінінград — Київ -Любашівка/Роздільна — Кишинів — Бухарест — Димитровград — Александруполіс;Коридор №10. Зальцбург — Любляна — Загреб — Бєлград — Ніш — Скоп'є — Велес — Салоніки.4 з цих 10 МТК — №3, №5, №7, №9 — проходять по території України.
Номер слайду 5
У структурі транспортних шляхів найбільшу питому вагу мають автомобільні: понад 70 %, 1/5 частина припадає на авіалінії й лише 5 % — на залізниці. Далі йдуть трубопровідний та внутрішній водний транспорт.
Номер слайду 6
Залізничний транспортЄ у 140 країнах світу. Довжина сучасних залізниць світу становить приблизно 1,3 млн км. Більше половини експлуатаційної довжини припадає на розвинені країни і лише 1/5 — на ті, які розвиваються. Найвища густота залізниць у Європі (понад 100 км/тис. км2) і Японії (64 км/тис. км2). У 1964 р. в Японії почали функціонувати швидкісні поїзди («шинксансен» — куля-поїзд), які розвивають швидкість 210 км/год. У великих за площею країнах, які освоюють свої території, багаті на природні ресурси, довжина залізничної мережі збільшується, зокрема у Китаї, Росії, Індії, Канаді. Китай щороку будує 1 тис. км залізниць.
Номер слайду 7
Автомобільний. Світовий автомобільний парк нараховує понад 600 млн машин, більшість зосереджена в США, Західній Європі, Японії. У розвинених країнах автомобілі мають 30—50 % населення, у слаборозвинених —лише 1 %. Нині загальна довжина світових автомобільних доріг з твердим покриттям становить понад 20 млн км, найгустіша їх мережа у Західній Європі. Найрозвиненішу мережу автошляхів мають ті країни, де розміщена значна частина автопарку світу: США, Західна Європа, Японія, Канада. Там споруджуються автобани — багатосмужні магістралі з високою пропускною здатністю.
Номер слайду 8
Номер слайду 9
Морський80 % міжнародних вантажоперевезень і 70 % товарообігу. Морський флот зосереджений у десятьох найбільших судновласницьких країнах світу: США, Великобританії, Японії, Німеччині, Франції, Італії, Ліберії, Панамі, Греції, Норвеґії. На їхню частку припадає 70 % тоннажу світового флоту. У світі налічується понад 2000 морських портів різної величини. Найбільші порти — Роттердам, Сінґапур, Новий Орлеан.
Номер слайду 10
Номер слайду 11
Річковий, озерний. Загальна протяжність світової мережі річкового транспорту складає понад 550 тис. км. Лідери за вантажообігом річкового транспорту — США, Китай, Росія, ФРН, Канада, Нідерланди, Франція, Бельґія. Найбільші порти внутрішніх водних шляхів зосереджені у гирлах річок: Гамбурґ, Бремен, Роттердам, Антверпен, Гавр, Арханґельськ, Астрахань, Херсон та ін. Херсон. Роттердам
Номер слайду 12
Трубопровідний99 % переміщення газу, 95 % нафти. Протяжність перевищує 1,7 млн км. Основна частина світовоїмережі трубопроводів розташована у Північній Америці, Західній Європі, Південно-Західній Азії, Росії. У Західній Європі напрямок нафтопроводів — від портів до великих промислових центрів, наприклад: Гавр — Париж, Кадіс — Сараґоса, Марсель — Кельн та ін. У країнах Близького Сходу та Північної Африки напрямок нафтопроводів — від родовищ до портових міст.
Номер слайду 13
Повітряний. Світова мережа авіаліній складає понад 8 млн км. В авіатранспорті значна частка відводиться приватним компаніям. Найбільші міжнародні авіакомпанії сполучають Північну та Південну Америку з Європою, західноєвропейські країни — з Азією та Африкою, Південну та Південно-Східну Азію — з Австралією. Близько 1 тис. аеропортів, найбільші у Чикаго, Далласі, Лос-Анджелесі, Лондоні, Токіо, Нью-Йорку та ін. Міжнародний аеропорт О‘Хара (Чикаго)Аеропорт Ханеда (Токіо)
Номер слайду 14
Номер слайду 15
Перспективи розвитку світової транспортної системи. Однією з найважливіших тенденцій у розвитку світового вантажного транспорту є формування контейнерної системи. У контейнерах перевозиться близько 40 % генеральних вантажів. Складаються трансконтинентальні контейнерні «мости» — комбінація морського транспорту, маршрутних залізничних складів і авто- поездів-контейнеровозів. Найбільшими контейнерними портами світу є Сінґапур і Сянґан (Китай). У Європі ведеться робота зі створення транс’європейської транспортно-енергетичної мережі. Діє концепція у відпрацюванні чіткого механізму координації роботи різних видів транспорту, зокрема в організації комбінованих (змішаних) перевезень. Розроблено 10 схем доставки вантажів комбінованими перевезеннями. Проводяться розробки, спрямовані на зниження негативного впливу транспорту на навколишнє середовище.
Номер слайду 16
Головними проблемами світової транспортної системи є: Нерівномірність розвитку транспортних систем окремих країн та регіонів, що знижує ефективність використання природних, матеріальних та людських ресурсів. Залежність видів транспорту від природних умов. Однак в епоху НТР актуальність цієї проблеми поступово знижується. Негативний вплив транспорту на навколишнє середовище.
Номер слайду 17
Висновок. Транспорт об’єднує світове господарство і є матеріальною основою територіального поділу праці. Транспортна мережа на земній кулі розвинена нерівномірно. Рівень і характер розвитку транспорту окремих країн залежить від рівня розвитку продуктивних сил, розмірів території тощо. За об’ємом і структурою транспортних перевезень визначають рівень розвитку й особливості структури господарства країни або регіону, а за конфігурацією транспортної мережі — особливості розміщення господарської діяльності. Розвиток світової транспортної системи характеризується збільшенням шляхів сполучення і вантажних та пасажирських перевезень. При цьому темпи зростання перевезень перевищують темпи збільшення довжини транспортної мережі.