15 квітня о 18:00Вебінар: Інтегрований STEM-тиждень як ресурс формування цілісності сприйняття світу

Презентація до уроку на тему: " Новела Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном»: інтерпретація «вічної» теми «любовного трикутника».

Про матеріал

Презентація до уроку на тему: " Новела Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном»: інтерпретація «вічної» теми «любовного трикутника».

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема уроку Новела Григора Тютюнника “ Три зозулі з поклоном ”. “ Вічна ” тема “ любовного трикутника ”.

Номер слайду 2

Епіграф до уроку «Якщо тебе ніколи не охоплювало бажання обійняти всю землю, прилащити бродячого собаку, підняти із землі зірваний листок і цілувати його – значить, ти ще не любив». Григір Тютюнник

Номер слайду 3

Подорож літературними стежками земляків

Номер слайду 4

А зозуля в теплих краях за океаном ще й не відала про те, що в її рідній Шилівці народився хлопчик, який виросте і вже скоро питатиме її, що вона знає про його долю? Може, щось чула? Співатиме й питатиме, скільки й житиме, уже й знаючи відповідь. І навіть « три зозулі з поклоном », послані в рідний к рай, не втішать його серце, не втишать болю, бо не зможе він не любити…

Номер слайду 5

Перевірка Д/р. Тестові завдання за темою “Григір Тютюнник” Визначте правильний варіант відповіді 1. Григір Тютюнник народився на а) Харківщині; б) Полтавщині; в) Київщині; г) Вінничині; 2. Батько Григора Тютюнника був: а) письменником; б) ученим; в) репресований; г) військовим. 3. Яке з тверджень хибне? Григір Тютюнник: а) мав старшого брата — відомого письменника; б) вчинив самогубство; в) автор збірок оповідань «Зав'язь», «Деревій»; г) автор роману «Вир»; 4. Письменник отримав професію: а) кухаря; б) слюсаря з ремонту автомобілів; в) муляра; г) токаря; 5. Перше оповідання письменника було написане: а) німецькою мовою; б) польською мовою; в) українською мовою; г) російською мовою; 6. Перша книжка оповідань Григора Тютюнника називається: а) «Зав'язь»; б) «Деревій»; в) «Вир»; г) «Климко»;

Номер слайду 6

7. Розповідь про перше кохання лежить в основі новели: а) «Климко»; б) ««Зав'язь»; в) «Три зозулі з поклоном»; г) «Оддавали Катрю»; 8. Знайдіть зайве. Ознаки новели: а) лаконізм; б) ускладненість сюжету; в) психологізм; г) несподівана розв’язка; 9. Яка з названих нижче ознак не притаманна індивідуальному стилю Григора Тютюнника? а)своїх героїв автор не ідеалізує; б) мовний стиль відзначається багатством лексики, синонімів; в)автор байдужий до зображуваного; г) автор намагається не робити висновків, не вирішувати проблем; 10. Який мотив звучить у багатьох новелах Григора Тютюнника? а) зради собі; б) страждання; в) батьків і дітей; г) самотності; 11. Розповідь про «любовний трикутник» лежить в основі твору: а) «Зав'язь»; б) «Оддавали Катрю»; в) «Три зозулі з поклоном»; г) «У Кравчини обідають»; 12. Марфа Яркова, Софія, Михайло, Карпо — герої новели: а) «Оддавали Катрю»; б) «Зав'язь»; в) «Вогник далеко в степу»; г) «Три зозулі з поклоном».

Номер слайду 7

Відповіді до тестових завдань 1. б) 2. в) 3. г) 4. б) 5. г) 6. а) 7. б) 8. б) 9. в) 10. г) 11. в) 12. г)

Номер слайду 8

Вислови видатних людей про кохання: Мало — бачити. Мало — розуміти. Треба любить. Немає загадки таланту. Є вічна загадка Любові. Г. Тютюнник. З тобою жити на одній землі, — яке велике щастя! Олександр Олесь. “…Любов – це, люди, діло не осудне. По всі віки. Вовік віків. Амінь…” Ліна Костенко Кохання – це скарбниця щастя: чим більше вона дає, тим більше одержує. Мюллер. Кохання несумісне зі страхом. Публілій Сір. Кохання – це все, що у нас є, і це єдиний спосіб допомогти іншій людині. Фрост.

Номер слайду 9

Які асоціації викликає у вас слово «кохання»? Складіть із них «асоціативний кущ».

Номер слайду 10

“ Асоціативний кущ ” ВІРНІСТЬ КРАСА МРІЯ ДОВІРА ПІДТРИМКА РОДИНА К О Х А Н Н Я ЗРАДА НЕРОЗУМІННЯ НЕРОЗДІЛЕНЕ

Номер слайду 11

- Про що твір? - Від чийого імені ведеться оповідь? Хто оповідач? - Хто герої? Що з ними сталося? - Що сталося з батьком хлопця? Звідки приходять листи? - До якого жанру належить твір? Пригадати, що таке новела. - Чи є епіграф у творі? Як ви думаєте, яку функцію він виконує? - Про що говориться в останньому листі від батька? Про що він просить дружину?

Номер слайду 12

- про людські долі, які нещадно скалічила тоталітарна система; - про високий художній світ і тонке світовідчуття простої людини; - про весь уклад життя довоєнного і повоєнного села; - про виснажливу працю жінок на колгоспному полі, світло каганців; - про відсутність культурних розваг, окрім вечорниць по сусідах; - про брак чоловіків – бо були одні інваліди; - про студентські злидні…

Номер слайду 13

«Три зозулі з поклоном» Присвята: ЛЮБОВІ ВСЕВИШНІЙ ПРИСВЯЧУЄТЬСЯ. Тема: складність людських стосунків, виражена через історію нещасливого кохання. Головна ідея: возвеличення любові як високої християнської цінності, яка підвищує людину над буденністю, очищає її душу. Жанр: новела.  

Номер слайду 14

Словникова робота Нове́ла (італ. novella, від лат. novellus — новітній) — невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією.

Номер слайду 15

“ Любові Всевишній присвячується ” Епітет “ Всевишній ” у нашій мові використовується лише у сполученні зі словом “Бог”, а тому в даній присвяті підкреслено велич найбільшого людського почуття - кохання Даний твір має чудову присвяту:

Номер слайду 16

Вічна тема «любовного трикутника » у Г. Тютюнника інтерпретується по-новому. Образ любові тут — як втілення високої християнської цінності, яка підносить людину над буденністю, очищає її душу. Ніхто з героїв твору не поборов свого страждання, не втішив душевного болю.

Номер слайду 17

Любовний трикутник МИХАЙЛО СОФІЯ МАРФА Стосунки цих людей надзвичайно складні… Арешт Михайла викристалізовує жіночі душі до тієї межі, коли вже не йдеться про суперництво, а лише про співчуття і тихе страждання…

Номер слайду 18

Який автобіографічний момент у новелі? Дійсно, героя новели звуть Михайло, як і батька Тютюнника. І восени 1937 року його заарештували і відправили до Сибіру, де він і загинув. І, дійсно, в житті батька письменника була жінка, яка його дуже кохала, але Михайло не зрадив власне сімейне щастя.

Номер слайду 19

Лінгвістична хвилинка Михайло – (давньоєвр.) рівний Богові Софія – (грецьк.) мудрість Марфа – (арамійськ.) пані, господиня, володарка

Номер слайду 20

…стоїть Марфа Яркова і веде мене очима. Вона стоїть без хустки, сива, пишноволоса — колись її волосся сяяло проти сонця золотим, тепер не сяє. Видно, думаю собі, волосся умирає раніше, ніж людина...

Номер слайду 21

Марфа — тоді її в селі за маленький зріст звали “маленькою Марфою” - знала, що лист від тата приходить раз на місяць. Вона чула його, мабуть, ще здалеку, той лист, мабуть, ще з півдороги. І ждала…

Номер слайду 22

Очі мамині сухі, голос ані здригнеться, і я чую за ним: спогади її не щемлять їй, і не болять — вони закам'яніли.

Номер слайду 23

…І ось прийшла біда. Я потрапив у веремію сталінських репресій і опинився в сибірських концтаборах…

Номер слайду 24

Заповніть таблицю «Характеристика головних героїв». Михайло Софія Марфа Правильний Мудра жінка Однолюбка … … … … … … … … … … … … … … … … … …

Номер слайду 25

Образи новели Соня — спокійна, врівноважена, здатна до прощення. Марфа — чутлива й ніжна, одчайдушна, нещаслива й безтямно закохана. Михайло — мудрий і сильний, гідний кохання двох жінок, справжній козак. … і несуть вони у світ Любов — Любов - кохання, Любов - прощення, Любов материнську, Любов синівську...

Номер слайду 26

Завдання № 1. Із перерахованих нижче проблем виписати ті, що стосуються новели «Три зозулі з поклоном»: Нещасливе кохання зв’язок поколінь загальнолюдські цінності бідність селян соціальна несправедливість родинне життя невмирущість кохання репресії на селі правова безграмотність вірність

Номер слайду 27

Відповіді до завдання № 1. Проблеми, що порушені автором у новелі «Три зозулі з поклоном»: Нещасливе кохання зв’язок поколінь загальнолюдські цінності родинне життя невмирущість кохання репресії на селі вірність

Номер слайду 28

Українська народна пісня «Летіла зозуля» Летіла зозуля через мою хату, Сіла на камені та й стала кувати. - Ой ти, зозуленько, чого рано куєш, Чи ти, зозуленько, моє горе чуєш? - Якби не чувала, то я б не кувала, Тобі, молоденькій, правди б не казала. - Ой Боже мій, Боже, що я наробила, Єсть у нього жінка, а я полюбила. Єсть у нього жінка, ще й діточок двоє, Ще й діточок двоє – чорняві обоє. Ще й діточок двоє – чорняві обоє, Розривають серце на четверо моє.

Номер слайду 29

Хвилинка підготовки до ЗНО: Деталь художня – один із засобів створення образу, яке допомагає уявити втілений характер, картину, предмет, дію, переживання в їхній своєрідності і неповторності. В одних випадках художня деталь може набирати характеру символу, а в інших – бути деталлю-штрихом. Символ – предмет чи слово, що умовно виражає сутність якогось явища.

Номер слайду 30

Символи Що означають зозуля смуток,тужлива звістка, туга за життям, минулим; три зозулі - три людські долі сосни ромашка чорна хустина Завдання № 2. Пояснити символи твору:

Номер слайду 31

Глибина кохання передається через кілька важливих символів. По-перше, це потроєний у своїй силі образ-символ «зозулі» — символ жіночої самотності, відданості далекому коханому, який не буде з нею, і тому вона не матиме дітей, не стане матір'ю. Три зозулі з поклоном- традиційна народна формула-прохання не любити. По-друге, сосна — символ рідного житла, але й знову ж таки символ самотності.

Номер слайду 32

Останній лист від тата

Номер слайду 33

« Сибір неісходиму » …сходи, моя єдина у світі Соню! Може, вона покличе свою душу назад, і тоді до мене хоч на хвильку прийде забуття…

Номер слайду 34

Зв'язок душ Михайла та Марфи Настільки сильний, що їхні душі долають відстань у будь-який реальний простір. Але Михайло залишається вірним своїй дружині, правдивим перед нею, оскільки присягав їй на вірність.

Номер слайду 35

Всі герої лишаються на роздоріжжі — кожен сам по собі: Михайло - безслідно зник на каторзі, Соня – сама виростила сина, Марфа – продовжує чогось чекати, вдивляючись в обличчя сина свого коханого…       

Номер слайду 36

« Тоді не було б тебе – шумить велика «татова» сосна».

Номер слайду 37

І Марфа, яка кохала чужого чоловіка, і Софія, яка чекала на повернення чоловіка із заслання, і Михайло, який бажав повернутися до родини, сподівалися на щастя і кохання марно. До всіх них линули зозулі з поклонами.

Номер слайду 38

Поетична хвилинка Надвечірнім простором солоним, Подолавши даль гірких років, Три зозулі прилетять з поклоном До квітчасто чистих рушників. І душа здригнеться рушниково, І дитинність вирветься з оков, Як джерельце Григорове слово – З первозданним іменем: Любов. С. Чернілевський

Номер слайду 39

1. Чи задоволені ви результатами своєї роботи на уроці? Чому? 2. Що ви зрозуміли і дізналися нового? 3.Що найбільше здивувало, вразило? 4. Чи досягнули поставленої на уроці мети? 5. Які ще запитання виникли у вас?

Номер слайду 40

Домашнє завдання: Обов’язкове: Намалюйте схему “ Моє кохання “, взявши за взірець завдання “ асоціативний кущ ” , виконаний на уроці. На вибір: 1. Скласти запитання до тесту за новелою Г.Тютюнника «Три зозулі з поклоном». 2. Написати творчу роботу у форматі ЗНО на одну із тем: - « Авторський ідеал людини в малій прозі Тютюнника.» - «Уроки, дані нам письменником». - «Милосердя і добро – основа всього?»

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Підлужна Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Діденко Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Чумаченко Катерина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
Додано
25 березня 2018
Переглядів
8644
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку