Презентація до уроку по темі: "Чим для землян важливий Місяць"(Пізнаємо природу: підруч. інтегр курсу для 6-го класу/ Тетяна Гільберг(та ін.)).
Чим для землян важливий Місяць. Мі́сяць — єдиний природний супутник планети Земля. Другий за яскравістю об'єкт на земному небосхилі після Сонця і п'ятий за величиною супутник планет Сонячної системи. Станом на 2018 перший і єдиний позаземний об'єкт природного походження, на якому побувала людина. Середня відстань між центрами Землі і Місяця — 384 400 км
Миколи Гоголя «Вечори на хуторі біля Диканьки»:«Чи знаєте ви українську ніч? О, ви не знаєте української ночі! Пригляньтесь до неї: з середини неба дивиться місяць. Безмежне склепіння небесне розійшлось, розширилось іще безмежніш. Горить і дише воно. Земля вся у срібному світлі; а дивне повітря віє і теплом, і прохолодою, і дише млостю, і розливає океан пахощів. Божественна ніч! Чарівлива ніч! Божественна ніч! Чарівлива ніч! І раптом усе ожило: і гаї, і стави, і степи. Котиться величний грім українського солов'я, і здається, що й місяць заслухався його посеред неба...»Чи могла б бути саме такою ніч, якби не освічував її Місяць?
Що вам відомо про місяць?Місяць – єдиний природний супутник Землі. Місяць не випромінює власного світла. Місяць обертається навколо своєї осі, тільки значно повільніше за Землю. Тому доба на Місяці триває 710 год (майже 30 земних діб). Місяць розташований у 400 разів ближче до Землі, ніж Сонце. Місяць має кулясту форму. Обертається навколо Землі за 27 діб 8 годин. Місяць завжди повернений до Землі одним боком
Навіщо нам штучні супутники. Навколо Землі обертається багато супутників, створених людиною. Їх називають штучними супутниками. Супутники допомагають вивчати поверхню планети - суходіл й океани, атмосферу та будову Землі як небесного тіла. Знімки поверхні, отримані з космосу, дають змогу вивчати вплив людини на довкілля, реєструвати зміну площі лісів, розливи річок, великі пожежі та результати катастроф, спричинених людиною. Знімки поверхні Землі, отримані за допомогою штучних супутників
Як Місяць впливає на природу ЗемліМісяць - доволі великий супутник, а тому він спричиняє припливи і відпливи на Землі. Вони найпомітніші в океанах і морях, але відбуваються і в твердій поверхні планети, і в атмосфері. Під час відпливу вода в деяких затоках відходить від берега на понад 10 км. Припливи і відпливи гальмують обертання Землі навколо осі. Це означає, що повільно збільшується тривалість земної доби (на понад 3 секунди за кожні 100 тис. років) і відстань Місяця від Землі зростає щороку на 4 см.
Фізкультхвилинка. Я планета, звусь Земля, (потягнутися вгору)Я велика — не мала. (розведення рук у сторони)Навкруг себе я кружляю, (покружляти на своєму місці)Так у космосі літаю. (покружляти на своєму місці)Ніч і ранок, день і вечір, (нахили тулуба вправо-вліво)Всі вони завжди доречні. (нахили тулуба вправо-вліво)Літо, осінь, зима, весна (нахили тулуба вперед-назад)Змінюються теж здавна. (нахили тулуба вперед-назад)Заслуга в цьому є моя, (руки в боки, “пружинка”)Я планета, я — Земля! (руки в боки, “пружинка”)
Фаза Місяця - видима із Землі освітлена Сонцем частина Місяця. Виділяють чотири основні: новий Місяць (коли Місяця на небі не видно) - її позначають кружечком чорного кольору; перша чверть (кінці серпа Місяця повернуті ліворуч); повний Місяць, або повня (на небі видно яскравий диск Місяця) - цю фазу позначають у вигляді світлого кола; остання чверть (кінці серпа Місяця повернуті праворуч).
Цікаво знати. Науковці встановили, що нині понад 80 % населення світу живе під забрудненим світлом небом. Ця штучна засвітка неба впливає на все: від розмноження комах і міграції птахів до врожайності сільськогосподарських культур і здоров’я людини. З кожним роком проблема світлового забруднення стає ще більшою. Штучні супутники дедалі більше додають рухомих вогнів, відблисків на нічному небі. Щоб його захистити, створено Асоціацію темного неба, яка дбає про створення парків темного неба в різних країнах світу.
Загадки: Поле неміряне, вівці нелічені, пастух рогатий. На чорному небі пастух золоті вівці пасе По синьому морю срібний човник пливе. Через тин лисий віл дивиться. Хто вдень блідніє, а вночі ясніє?Рогатий, а не бик, пливе, а не качка. Серед ночі на небі біліє,Тьмяно світить,Та зовсім не грієНе електрика, не газ – Світить всюди в нічний час. Без рук, без ніг, тільки з рогами, а ходить попід небесами. Що вночі горить, а вдень гасне?
Прислів’я: Аби сонце світило, а місяць як хоче. Від місяця не зріє пшениця. Гарно і при місяцю, якщо сонця немаєКому місяць світить, тому і зорі всміхаються. Місяць — козацьке сонце. Світить місяць, та не грієМісяць – батько, звізда – мати, сонце – їх дитятко. Молодий Місяць не всю ніч світить. Сонце – батько, Місяць – вітчим
Коротко про головне. Земля має один супутник природного походження - Місяць. Місяць стабілізує коливання осі обертання Землі, що впливає на клімат. Місяць спричиняє припливи і відпливи на Землі. Спостерігач на Землі бачить різні фази Місяця, бо його положення відносно Сонця і Землі постійно змінюється.
Дидактична гра «Доповни речення»Місяць — це природний____________ Землі. Він має форму__________. Місяць світить___________ від_____________ світлом. З усіх небесних________ його______________найкраще. Він обертається навколо __________, тільки значно_________,ніж Земля, та навколо_________. Місяць завжди повернений до Землі________________.
Дидактична гра «Доповни речення»Місяць — це природний супутник Землі. Він має форму кулі. Місяць світить відбитим від Сонця світлом. З усіх небесних тіл його досліджено найкраще. Він обертається навколо своєї осі , тільки значно повільніше,ніж Земля, та навколо Землі. Місяць завжди повернений до Землі одним боком.
Перевіряємо себе1. Наведи кілька прикладів того, як штучні супутники допомагають науковцям вивчати Землю.2. Припливи і відпливи гальмують чи прискорюють обертання Землі навколо осі?3. Як називають фазу, коли спостерігач на Землі бачить повністю освітлений Місяць?4. Придумай правило, за допомогою якого твої друзі зможуть відрізнити «молодий» Місяць від «старого». У разі потреби попроси допомоги у старших.5. Поділися враженнями від уроку, продовж речення: Я дізнався/-лася що...; Мені було цікаво...; Мене здивувало...; Яхотів/-ла б ще ... .