Презентація до уроку на тему " Життя на землі й у небі" (Пізнаємо природу: підруч. інтегр курсу для 6-го класу/ Тетяна Гільберг(та ін.)).
Роль світла в житті організмів. Світло є необхідною умовою для здійснення рослинами фотосинтезу. Деякі види рослин можуть мешкати лише на відкритих, добре освітлених ділянках (береза, сосна, ковила та ін.). Їх називають світлолюбними. Такі рослини, як квасениця звичайна, надають перевагу затіненим ділянкам. Вони належать до тіньолюбних. Для здійснення фотосинтезу їм достатньо і розсіяного світла. Є й тіньовитривалі рослини (плаун булавоподібний, дуб звичайний, липа серцелиста, бузок звичайний та ін.), що можуть як мешкати на відкритих, добре освітлених місцях, так і витримувати певний ступінь затінку 1. Сосна звичайна. 2. Квасениця звичайна. 3. Плаун булавоподібний
Роль температури у житті організмів. Температура навколишнього середовища впливає на температуру тіла організмів, інтенсивність обміну речовин, а також визначає особливості поширення. Залежно від кліматичних умов даної місцевості серед організмів переважають теплолюбні або холодостійкі види.
Теплолюбні організми. Холодостійкі організми. Орхідеї - мешканці тропічних лісів - можуть зростати лише у вузькому діапазоні температур: від +10 °C до +40 °C. Тарган рудий: оптимальна для його існування температура - від +20 °C до +25 °C. Тому в наших широтах він може мешкати лише в приміщеннях. Ялина європейська може існувати в широкому діапазоні температур: від -40 °C до +40 °CПесець (його ще називають полярною лисицею) також може мешкати в широкому діапазоні температур: від -50 °C до + 35 °CТеплолюбні та холодостійкі організми Льодовичник - холодолюбна комаха. Види, для існування яких сприятливою є низька температура, називають холодолюбними. На малюнку зображено комаху, яка активна з пізньої осені до ранньої весни. Вона може рухатись по снігу навіть за -20 °C. За це її назвали льодовичником.
Теплорегуляція Теплорегуляція - здатність підтримувати стале співвідношення між виробленням тепла в організмі або його поглинанням з довкілля та витратами теплової енергії. теплокровні тварини досконалі механізми теплорегуляції дають змогу підтримувати температуру тіла на відносно сталому рівні, незалежно від її значних коливань у навколишньому середовищі. холоднокровні тварини нездатні ефективно утримувати тепло в своєму організмі. Тому температура їхнього тіла значною мірою залежить від температури довкілля. Те саме характерне й для рослин.
Організми також отримують теплову енергію від сонячних променів, які потрапляють на поверхню їхнього тіла. Організми можуть отримувати теплову енергію через поверхню тіла. 1. Денний метелик адмірал у прохолодну погоду розправляє крила, щоб більше поглинати сонячного тепла. 2. Ящірки у прохолодну погоду виповзають на відкриті місця, що добре прогріваються. 3. У мешканця високогір’я Анд (Південна Америка) тефрокактуса завдяки нагріванню на сонці температура тіла може бути на понад 15 °C вищою, ніж температура повітря, що його оточує
Тепло ще потрібно зберегти в організмі. Тому під час осіннього линяння у ссавців стає густішим підшерстя, а в птахів - пухове оперення. Збереженню тепла в організмі тварин сприяє і добре розвинений жировий підшкірний прошарок (наприклад, у білих ведмедів, пінгвінів). Тварини під час холодів збираються докупи, ховаються у затишних місцях (норах, печерах), де температура вища, ніж назовні.
Роль води у житті організмів. Вміст води в організмах становить від 60 до 99 %. У вигляді водних розчинів в організм багатьох живих істот надходять поживні речовини, а також виводяться продукти обміну речовин. Вода як універсальний розчинник відіграє надзвичайно важливу роль у транспорті різних сполук в організмах. Під час випаровування води витрачається багато тепла, завдяки чому організми захищають себе від перегрівання. Вологість повітря - вміст водяної пари в повітрі.
Вологолюбні організми. Посухостійкі організми. Очерет зростає по берегах річок, на болотах, вологих луках. Із сухого очерету виготовляють кошики, легкі меблі тощо. Тритон гребінчастий: навесні та на початку літа мешкає у водоймах, у другій половині літа виходить на суходіл. Цю тварину нескладно утримувати вдома. Верблюжа колючка: зростає в посушливих степах та пустелях; її корені можуть проникати в ґрунт завглибшки до 20 м, сягаючи ґрунтових вод. Скорпіон строкатий - мешканець посушливих пустель і напівпустель. Незважаючи на це, його покриви здатні ефективно утримувати вологу в організміЗневоднення організму тварин або людини швидше спричиняє загибель, ніж тривала відсутність їжі. Наприклад, для організму людини небезпечні втрати води, які перевищують 10 % загальної маси тіла.
На організми повітряно-ґрунтового середовища впливає вміст кисню в повітрі. За умов нестачі або повної відсутності кисню більшість організмів виживати не може. Зокрема, зі зростанням висоти над рівнем моря вміст кисню знижується, що негативно позначається на процесах життєдіяльності тварин і людини, насамперед на процесах газообміну.
Хоча жоден з організмів нездатний постійно мешкати у повітрі, багато з них використовують повітряні потоки для свого поширення (наприклад, спори, пилок, насіння та плоди рослин). Пристосуваннями до пасивного поширення за допомогою потоків повітря є невеликі розміри, наявність різноманітних виростів, які збільшують площу поверхні тіла . Молоді павучки для розселення виділяють павутинку, яку разом із твариною підхоплюють потоки повітря. До активного польоту здатні представники лише окремих груп тварин (комахи, птахи, кажани). Потоки атмосферного повітря забезпечують розселення рослин і тварин. Плід клена називають двокрилаткою, за допомогою крилець такий плід може тривалий час кружляти у повітрі, переносячись на значні відстані. Плід кульбаби має чубок з волосків, що дозволяє тривалий час перебувати у повітрі. Молоді павучки випускають павутину, яку підхоплюють потоки повітря.
Перевіряємо себе1. Які чинники відіграють провідну роль в існуванні мешканців наземно-повітряного середовища?2. Серед птахів є види, такі як ластівки, серпокрильці, солов’ї, які двічі щороку здійснюють тривалі міграції. Зміни яких чинників наземно-повітряного середовища життя, на твою думку, змушують їх здійснювати такі міграції?3. Оціни свою роботу на уроці. Продовж речення: Мені було цікаво...; Мене здивувало...; Хочу більше дізнатися ... .