Презентація до уроку позакласного читання В.Стефаник. "Марія"

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів із новелою «Марія» В. Стефаника, розкрити її ідейно-художній зміст; формувати вмiння аналiзувати експресiонiстський твiр, характеризувати його пiдтекст, дослiджувати символiчнiсть образiв; розвивати зв’язне мовлення, пам’ять, навички аналізу й синтезу прочитаного, тлумачення образів та символів; виховувати вміння співпереживати чужому горю, вчитися на чужих помилках, повагу до творчості В. Стефаника; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Новела «Марія» В. Стефаника – трагічна сторінка української історії

Номер слайду 2

Мета: ознайомити учнів із новелою «Марія» В. Стефаника, розкрити її ідейно-художній зміст; формувати вмiння аналiзувати експресiонiстський твiр, характеризувати його пiдтекст, дослiджувати символiчнiсть образiв; розвивати зв’язне мовлення, пам’ять, навички аналізу й синтезу прочитаного, тлумачення образів та символів; виховувати вміння співпереживати чужому горю, вчитися на чужих помилках, повагу до творчості В. Стефаника; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Історична основа твору

Номер слайду 5

Смерть Івана Франка, який був мистецьким взiрцем i близьким другом письменника, – страшна втрата, яку могла втамувати лише цiлоденна лiтературна праця в iм’я пам’ятi про цю славетну людину. Саме Франковi, про якого колись писав, що його «може єдиного з українських великих письменникiв найбiльше любив», присвятив В. Стефаник пiсля довгих рокiв мовчання новелу «Марiя».

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Марія – словесний пам’ятник українській матері-патріотці, який підноситься до символу самої України.

Номер слайду 8

Ознаки експресіонізму в новелі: використання образів-символів; широко використовувану експресіоністами «нервову» емоційність ілюструє епізод, коли жінка, душу якої події абсурдної братовбивчої війни наповнили болем і розпачем, ладна була вкоротити собі віку без синів, та потім усвідомила: біль утрати не повинен відділити її від їхнього патріотичного вибору.

Номер слайду 9

Сюжет новели не класичний, бо тут традицiйнi елементи, як-от: експозицiя – Марiя на призьбi; зав’язка – прихiд козакiв; розвиток дiї – розмова з «гостями»;кульмiнацiя – виступ сивого козака;розв’язка – козацька пiсня, – переплетенi з позасюжетними вкрапленнями (рефлексiйними звертаннями до минулого головної героїнi та iнших персонажiв, лiричним вiдступом-описом внутрiшнього стану Марiї пiд час пiснi, змалюванням жахливих картин вiйни).

Номер слайду 10

У новелі «Марія» В. Стефаник порушує проблеми:війна і люди;боротьба за «мужицьке право»;віковічне прагнення штучно розмежованих українців до возз’єднання;патріотизм;добро і зло;любов і моральність;пошуки людиною смислу існування;віри і зневіри;милосердя;особистого і суспільного;самозречення в ім’я України;національної гідності;роль революційних ідей Т. Шевченка у національно-світоглядному формуванні приниженого і безправного суспільства.

Номер слайду 11

Образ Марії є наскрiзним у творi й багатогранним за своїм прихованим змiстом.

Номер слайду 12

Портрет Шевченка, його пісня, могила – деталі, що виростають в образи-символи. Через них геніально відтворена споконвічна і найзаповітніша мрія українського народу про возз’єднання.

Номер слайду 13

Домашнє завдання:1. Підготувати інформацію про В. Винниченка як художника ( опис+приклад картини, якісь відомості, щось маловідоме з творчості тощо)

pptx
Додано
2 березня 2023
Переглядів
1122
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку