Презентація до уроку: "Розв'язування типових генетичних задач"

Про матеріал
У презентації наведено приклади розв'язування генетичних задач на групи крові, взаємодію неалельних генів, успадкування ознак, зчеплених зі статтю.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Поширення і використання з комерційною метою заборонено автором

Номер слайду 3

Задача 1. У пологовому будинку переплутали хлопчиків. Батьки першої сім’ї мають І і ІІ групи крові, а батьки другої – ІІ і ІV групи. Аналізами встановлено, що в дітей І і ІV групи. Визначте, хто чий син. Дано:ІА, ІВ та І0 – гени, що визначають групи крові. І0І0 – І група крові, ІАІА та ІАІ0 – ІІ група крові, ІВІВ та ІВІ0 – ІІІ група крові, ІАІВ – ІV група крові. Хто чий син? Розв’язання. Р І0І0 Х ІАІ0 GF1 Відповідь: хлопчик з І групою крові може бути сином першої родини, а хлопчик з ІV групою – сином другої родини. ІАІ0 GР ІАІ0 Х ІАІВ1 F{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} ІВ І0 ІА І0 І0І0ІІ групаІ група ІА І0 ІВ ІА ІА І0 ІАІАІА ІАІВ ІАІ0 ІВІ0 ІІ групаІІ групаІV групаІІІ група. Множинний алелізм, кодомінування

Номер слайду 4

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Задача 2. Чоловік, який має резус-негативну кров IV групи, одружився з жінкою, що має резус-позитивну кров ІІІ групи. У батька жінки була резус-негативна кров І групи. У сім’ї народилося двоє дітей: резус-негативна з ІІІ групою крові та резус-позитивна з І групою крові. Експертизою було встановлено, що одна з двох дітей – позашлюбна. За якою ознакою можна виключити батьківство чоловіка? Батьківство чоловіка? Розв’язання. Р ААІВІ0 Х ааІ0І0 GF1 АаІВІ0 G2 F АІВ аІ0 АІВ АІ0 аІВ аІА аІ0 Дано: А – ген Rh+, а - ген Rh-, АА і Аа - Rh+, аа – Rh-. ІА, ІВ та І0 – гени, що визначають групи крові. І0І0 – І група крові, ІАІА та ІАІ0 – ІІ група крові, ІВІВ та ІВІ0 – ІІІ група крові, ІАІВ – ІV група крові. АІ0 АІ0 аІВ аІ0 аІА аІВ Р АаІВІ0 Х ааІАІВ АІВ аІВ АаІАІВАаІAІ0ааІАІВааІАІ0 Rh+, ІVRh+, ІІІRh+, ІІRh+, ІІІRh-, ІVRh-, ІІІRh-, ІІRh,- ІІІАаІВІВАаІВІ0ааІВІВааІВІ0 Відповідь: серед дітей немає резус-позитивної з І групою крові -така дитина є позашлюбною. Щодо резус-фактора, не можна виключити батьківство щодо обох дітей. Множинний алелізм, кодомінування

Номер слайду 5

Задача 3. Червоне забарвлення цибулини в городньої цибулі визначається домінантним геном А, жовте – рецесивним а. Але вияв забарвлення можливий лише за наявності іншого, не зчепленого з ними домінантного гена В, рецесивна алель якого пригнічує вияв забарвлення, і цибулини виростають білими. Червону цибулю схрестили з жовтою і отримали рослини з червоними, жовтими і білими цибулинами. Визначте генотип батьківських рослин і гібридів. Дано: А – ген червоного забарвлення, а – ген жовтого забарвлення, В – ген, що сприяє появі забарвлення, b – ген, що пригнічує прояв забарвлення (епістатичний). ААВВ, ААВb, Аа. ВВ, Аа. Вb – червона цибуля, аа. ВВ і аа. Вb – жовта цибуля, ААbb, Aabb, aabb – біла цибуля. Генотипи батьків і гібридів - ? Розв’язання. Р А_В_ Х GF1 Червоні b аа. B_ а. А_В_А_bb або ааbbаa. В_Жовті b Білі

Номер слайду 6

Задача 3. Червоне забарвлення цибулини в городньої цибулі визначається домінантним геном А, жовте – рецесивним а. Але вияв забарвлення можливий лише за наявності іншого, не зчепленого з ними домінантного гена В, рецесивна алель якого пригнічує вияв забарвлення, і цибулини виростають білими. Червону цибулю схрестили з жовтою і отримали рослини з червоними, жовтими і білими цибулинами. Визначте генотип батьківських рослин і гібридів. Дано: А – ген червоного забарвлення, а – ген жовтого забарвлення, В – ген, що сприяє появі забарвлення, b – ген, що пригнічує прояв забарвлення (епістатичний). ААВВ, ААВb, Аа. ВВ, Аа. Вb – червона цибуля, аа. ВВ і аа. Вb – жовта цибуля, ААbb, Aabb, aabb – біла цибуля. Генотипи батьків і гібридів - ? Розв’язання. Р Аа. Вb Х GF1аа. Bb ab a. B AB Ab аb а. В {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} ab a. B AB Ab аb а. В Аа. ВВаа. Вbааbb. АAbb. Аa. Вbаа. Вb. Aа. Bbаа. ВВчервоначервоначервонажовтажовтажовтабілабіла. Відповідь: генотипи батьківcьких форм: Aa. Bb і aa. Bb, генотипи гібридів: Aa. BB, 2 Aa. Bb, Aabb, aa. BB, 2aa. Bb, aabb. Епістаз

Номер слайду 7

Задача 4. Лисиці генотипу Рр мають платинове забарвлення хутра, рр – сріблясто-чорне. Платинові лисиці після схрещування дають в потомстві розщеплення у співвідношенні 2 платинові : 1 сріблясто-чорна. Але інколи народжуються абсолютно білі лисенята, які невдовзі гинуть. Визначте їх генотип. Дано: Р – ген платинового хутра, р – ген сріблясто–чорного хутра. Рр – платинові лисиці, рр – сріблясто-чорні лисиці. Знайти генотипи білих лисенят. Розв’язання. Р Рр Х GF1 Рр Р р Р р {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Р р Р р Рр. Рр. РРррбілі (гинуть)платиновіплатиновісріблясто-чорніЗа генотипом: 2 Рр : 1 рр. За фенотипом: 50% платинових : 25% сріблясто-чорних. Відповідь: РР – генотип білих лисенят, які гинуть через плейотропну дію гена, що визначає платинове забарвлення. Плейотропія

Номер слайду 8

Задача 5. Чоловік, хворий на гемофілію (незгортання крові), взяв шлюб з жінкою, батько якої був гемофіліком. Встановіть ймовірність народження в цій родині хворих на гемофілію дітей. Дано: Н – ген, що визначає нормальне зсідання крові, h – ген, що визначає гемофілію. ХНХН - здорова жінка, ХНХh - здорова жінка, носій гена гемофілії, Хh. Хh - хвора жінка, ХНY – здоровий чоловік, Хh. Y – чоловік-гемофілік. Ймовірність народження дітей-гемофіліків - ?Розв’язання. Р ХНХН Х Хh. Y GF1 Відповідь: вірогідність народження хворих на гемофілію дітей становить 50%. XHXh. GР XHXh Х Xh. Y1 F{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Y XH Xh Y XH Xh Y Xh Xh Xh. XHXh XHY Xh. Xh Xh. Y хвора дочказдоровий синхворий син. Успадкування ознак, зчеплених зі статтю XH здорова дочка, носій

Номер слайду 9

Задача 6. Жінка з нормальним зором, батько якої був дальтоніком (кольорова сліпота), одружилась з чоловіком, що має гіпертрихоз (оволосіння) вушних раковин і нормальний зір. Яка ймовірність народження сина, що має обидві аномалії? Дано: D – ген нормального зору, d – ген дальтонізму, А – гіпертрихоз. ХDХD - здорова жінка, ХDХd - здорова жінка, носій гена дальтонізму, Хd. Хd - жінка - дальтонік, ХDY – здоровий чоловік, Хd. Y – чоловік-дальтонік. XDYA – чоловік з нормальним зором і гіпертрихозом, Xd. YА – чоловік-гемофілік з гіпертрихозом. Ймовірність народження сина з обома аномаліями - ? Розв’язання. Р ХDХD Х Хd. Y GF1 Відповідь: ймовірність народження з обома аномаліями буде у половини хлопчиків. XDXd. GР XDXd Х 1 F{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} YA XD Xd Y XD Xd YA XD Xd XDXDXD XDYA XDXd Xd. YA здорова дочка, носій дальтонізмусин, норм. зір і гіпертрихозсин-дальтонік, гіпертрихоз XD здорова дочка. XDYA

Номер слайду 10

Задача 7. У свійських котів ген В обумовлює руде забарвлення шерсті, а ген b – чорне. Жодна з цих алелей не домінує, тому гетерозиготні особини мають плямистий («черепаховий») колір. Ген міститься в Х-хромосомі. Які будуть кошенята, якщо кіт чорний, а кішка – «черепахова»? Дано: В – ген рудого забарвлення, b – ген чорного забарвлення. ХВХВ – руда кішка, ХВХb – «черепахова» кішка, Хb. Хb – чорна кішка, ХВY – рудий кіт, Хb. Y – чорний кіт. Фенотипи кошенят - ? Розв’язання. Р ХBХb Х Хb. Y GF1 Відповідь: вірогідність народження кошенят: черепахові кішечки – 25%, чорні кішечки – 25%, руді котики – 25%, чорні котики – 25%.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Y XB Xb Y Xb XBXb XBY Xb. Xb Xb. Y чорна кішкарудий кітчорний кіт. Xb XB «черепахова» кішка Xb За генотипом і фенотипом:1:1:1:1

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Відеоурок ви можете переглянути за посиланням:https://www.youtube.com/watch?v=HDrpuw. Q27o8&t=790s

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
4.8
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Потапова Галина Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Товстолес Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Казімко Ольга Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Дубище Школа
    Загальна:
    3.0
    Структурованість
    2.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    4.0
  5. Kugel Tetiana
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Пашаєва Тетяна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
pptx
Додано
29 січня 2022
Переглядів
15301
Оцінка розробки
4.7 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку