Презентація до уроку "С. Черкасенко "Маленький горбань"

Про матеріал
Матеріал до уроку "Позакласне читання. Добро і зло у нашому житті (за оповіданням С.Черкасенка «Маленький горбань". -Урок -Презентація -Презентація учнів -Заліковий аркуш
Перегляд файлу

Урок: Позакласне читання. С.Черкасенко «Маленький горбань». Добро і зло..»

Прізвище, ім'я:__________________________________________________________

Усі люди красиві, як добрі…

Г. Тютюнник.

І. Розв’язування тестових завдань.                                              

1. Події у творі розгортаються:

а) навесні;                  б) взимку;                  в) влітку.

 

2. Хлопці були захоплені грою:

а) у м’яча;   б) шахи;   в) доміно.

 

3. Дід Антип у минулому — колишній шахтар, а тепер він:

а) сільськогосподарський працівник;        б) шахтовий конюх;               в) шкільний сторож.

 

4. Захарку Павлик за його прудкість порівнює:

 а) із лисицею;              б) зайцем;                 в) куницею.

 

5. Яка вада була у Захарка?

а) наводив плітки і брехав;                        

б) ображав людей похилого віку;

в) курив тютюн і крав гроші у матері.

 

6. Дівчата любили Павлика за те, що він:

а) розповідав цікаві пригоди чи казки;                             

б) поважав і любив їх;

в) вмів дати пораду і заспокоїти.

 

7. Зимовими вечорами Павлик любив слухати, як матуся йому:

а) жалібно співала;

б) розповідала цікаву казочку;

в) пропонувала різні загадки.

 

8. До долі якої бідолашної тваринки  Павлик із жалем ставився, слухаючи матір?

а) кізоньки-дерези;              б) зайчика;                          в) ведмедика.

 

9. Самотність Павлика пояснюється тим, що:

а) мав складний характер;

б) у нього був горб;

в) не хотів з будь-ким підтримувати дружні стосунки.

 

10. Хто з хлопців ображав Павлика, називаючи його горбатим?

а) Пронька;                          б) Захарка;            в) Миколка.

 

11. Очі у Павлика були:

а) сині, як небо;                 б) темні, як земля;                            в) світлі, як сонячний ранок.

 

12. Через що Захарка побив Павлика?

а) Образив його словом;

б) намагався запобігти шкоді гніздам жайворонків;

в) не дозволив зрубати дерево.

 

ІІ. Відновіть схему.

 

Каліцтво        . . . . .        . . . . . . . . . . . . . . . .     . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

ІІІ. Порівняти зовнішність, характер, умови життя обох хлопців.

 

                                                             Павлик                                  Захарко

                                                                            

 

 

Зовнішні  риси

           

       

                                                                  

                                                                               

Внутрішні

якості

 

 

 

 

Назвіть риси, притаманні  Павлику й Захаркові.

 Добрий, черствий, чесний, безсердечний, ласкавий, підлий, справедливий, пихатий, зарозумілий, боягуз, мужній, відчайдушний, милосердний, терпимий до образ, дволикий, гордий, неслухняний, веселий, чуйний, фантазер, духовно багатий, прагне лідерства.

 

 

В. Сухомлинський:

«Умій відчувати поруч із собою людину, умій розуміти її душу, бачити в її очах складний світ – радість, горе, біду, нещастя. Своєю поведінкою, своїми вчинками не завдавай людині болю, образи, хвилювання. Умій виховатися так, щоб ти «не сипав сіль» на чужі болючі рани, щоб там, де треба, затамував подих, щоб не сміявся тоді, коли всім сумно. Не втрачайте людської гідності, не принижуйте інших.» 

 

Оцінка:_____________

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Добро і зло у нашому житті (за оповіданням С. Черкасенка«Маленький горбань»)

Номер слайду 2

Живи, добро звершай! Та нагород за це не вимагай! Хай оживає істина стара: Людина починається з добра. Л. Забашта

Номер слайду 3

100 років назад

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Номер слайду 6

У високорозвинених країнах

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Це залежить від внутрішньої культури людини!

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Номер слайду 11

1991

Номер слайду 12

Колеги-педагоги розповідали,що дехто з дітей говорив: «Такі люди мені неприємні. У людини все повинно бути прекрасне. А коли я зустрічаю каліку, то це викликає у мене відразу, псується настрій на весь день. Таких людей требаізолювати від інших, хай спілкуються лише між собою».

Номер слайду 13

Щоб ви могли сказати цим дітям?А як ви ставитесь до людей із фізичними вадами? Які думки у вас, коли ви бачите таких людей?Чи винні вони, що народилися або стали такими?

Номер слайду 14

Чи можете ви навести приклади про життя людей із обмеженими можливостями, які адаптувалися в суспільстві, змогли навіть стати відомими, досягти успіхів?style.colorfillcolorfill.typefill.onrrrrrr

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Група «Пошуковців»

Номер слайду 17

“ Умій відчувати поряд із собою людину, умій розуміти її душу, бачити в її очах складний духовний світ – радість, горе, біду, нещастя. Своєю поведінкою, своїми вчинками не завдавай людині болю, образ, хвилювання. Не втрачайте людської гідності, не принижуйте інших.” (В. О. Сухомлинський)

Номер слайду 18

Спиридон Федосійович Черкасенко

Номер слайду 19

Донецьк

Номер слайду 20

Номер слайду 21

Інтерв'ю з Павликом

Номер слайду 22

Що стає джерелом страждань Павлика?Чи винен хлопчик у тому, що народився калікою?Каліцтвогорб самотність, нещастя кара за батьків гріх- Чи зробило каліцтво Павлика поганою людиною?

Номер слайду 23

Інтерв'ю з Захарком

Номер слайду 24

Порівняльна характеристика Павлика та Захарка (прийом «Кола Вена») Павлик Захарко. Зовнішніриси. Внутрішніякості  

Номер слайду 25

Що може їй допомогти знову стати красивою? Якщо це змучена душа, Павликова, що їй допоможе?

Номер слайду 26

Номер слайду 27

Номер слайду 28

Номер слайду 29

Номер слайду 30

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Фізик-теоретик, один із основоположників сучасної фізики. Автор теорії відносності, зробив значний внесок у створення квантової механіки. Лауреат Нобелівської премії з фізики (1921 р.). У Ейнштейна була дислексія. Він не розмовляв до 3 років. З великими труднощами оволодів математикою і письмом в шкільні роки. Він не міг вчитися, як більшість його однолітків. Альберт Ейнштейн

Номер слайду 2

Французький педагог, який розробив шрифт для сліпих. У трирічному віці втратив зір, а в 10 років отримав першу стипендію Національного інституту для незрячої молоді в Парижі. Коли йому виповнилося 20, Брайль повідомив у пресі про свій винахід — систему писемності для сліпих. Його букви — це різноманітні комбінації з шести крапок, проколотих зі зворотного боку аркуша цупкого паперу. Луи Брайль

Номер слайду 3

Стіві Уандер – американ-ський співак, композитор, піа-ніст і продюсер. Його назива-ють найвидатнішим музикантом нашого часу, досягнув значних успіхів у музиці, будучи сліпим від народження, 22 рази отри-мував премію «Греммі», його ім'я увічнено в «Залі слави рок- н- ролу» і «Залі слави компози-торів». Стіві Уандер

Номер слайду 4

Олексій Маресьєв – легендарний льотчик, Герой Радянського Союзу. 4 квітня 1942 р. в бою його літак був підбитий. 18 суток поранений в ноги льотчик поповзом добирався до лінії фронту. В госпіталі йому ампутували обидві ноги. Але він, виписавшись із лікарні, знову сів за штурвал літака. Маресьєв став прототипом героя повісті Бориса Польового «Повість про справжню людину». Олексій Маресьєв

Перегляд файлу

Тема уроку.  Позакласне читання. Добро і зло у нашому житті (за оповіданням С.Черкасенка «Маленький      горбань».

 

Мета уроку: розширити уявлення  про добрі та погані вчинки, учити аналізувати та оцінювати поведінку  дійових осіб, спонукати наслідувати добрі справи  однолітків;

формувати  усвідомлення неповторності і багатства внутрішнього світу людини;

розвивати вміння аналізувати образи твору, їхню поведінку, життєвий вибір;

виховувати співчуття, людяність, повагу до тих, хто обділений долею, доброту, уміння пробачати.

 

 

Хід уроку

 

І. Повідомлення теми та мети уроку.  (На екрані)

 

Гасло уроку :  Живи, добро звершай!                      

                           Та нагород за це не вимагай!

                           Хай оживає істина стара:

                           Людина починається з добра.

                                                  Любов  Забашта

 

Сьогодні у нас гості на уроці – привітайте їх. Дякую.

Отже, продовжуємо роботу.

                           

1. Слово вчителя. Слайд 1

Нагадаю, ми  обговорюємо життя дитини, яке протікало майже сто років тому.  Доля хлопчика непроста. Проте жодні труднощі не можуть зруйнувати в його душі великої доброти і любові до світу.

Слайд 2 На жаль, не всі народжуються досконалими, Слайд 3 є і такі, що мають значні фізичні вади. Як же до них ставитися?

Слайд 4 У високорозвинених країнах давно вже не звертають уваги на зовнішність, каліцтво людини, а оцінюють її як особистість – розум, здібності, душевні якості. Слайд 5 Як же до цього ставляться у нас? Слайд 6 Це залежить від внутрішньої культури людини.

Слайд 7Серед дітей нерідко можна зустріти маленьких жорстокосерців, Слайд 8 які ображають немічних, насміхаються над ними, зневажають їх. Таке траплялося завжди. Слайд 9

У 1991 році до нашого закладу було приєднано

спеціальне відділення з дітьми, які мали важкі розлади мови.

Серед них були і є діти-інваліди.

Колеги-педагоги розповідали, що дехто з дітей говорив:

                   

Слайд 10  «Такі люди мені неприємні. 

У  людини все повинно бути прекрасне.

А коли я зустрічаю каліку, то це викликає у мене відразу, псується настрій на весь день.

Таких людей треба ізолювати  від інших, хай спілкуються лише між собою».

 

1. Щоб ви могли сказати цим дітям?  Слайд 11

- Я б сказав(ла)  цим  дітям, що таке відношення до людей з фізичними вадами неправильне! Так ставитися до таких людей не можна!

- Вони теж люди із серцем і душею.

- Це ганебне ставлення! Це ставлення морально нерозвиненої людини!

- Кожен може помилятися, але кожен повинен вчасно зупинити в собі негативне відношення до іншої людини, особливо, якщо це людина з фізичними вадами!

 

2. Які думки виникають у вас, коли ви бачите людину з фізичними вадами? А  як  ви  ставитесь до  людей   із   фізичними   вадами?

- Це людина, яка потребує уваги й допомоги.

- Треба вдвічі цінувати те, що ми здорові.

- Яка сила волі у людини, щоб із такими фізичними можливостями працювати, приносити користь іншим, жити повнокровним життям. Взагалі жити!

- Я ставлюся до людей з фізичними вадами добре. Адже ми бачимо кожного дня дітей-інвалідів, які навчаються в мовному відділенні. Ми з ними спілкуємося, дружимо. Вони для мене такі ж, як і ми!

 

3. Чи винні вони, що народилися або стали  каліками?

 -Ні. Ніхто не застрахований від каліцтва, хвороби своєї та своїх близьких.

 

4. Чи можете ви навести приклади про життя людей із обмеженими

можливостями, які адаптувалися в суспільстві, змогли навіть стати відомими, досягти успіхів?

- Так. Я знаю таких людей. Це, наприклад, учасники Параолімпійських ігор. Вони стали відомими, стали гордістю України!

- Поетеса нашого міста Марія Дружко.

- Наші учні мовного відділення. Вони адаптувалися до суспільства.

 

Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя.

Слайд 12

 На світі багато людей з фізичними вадами, людей, які не втрачають віру в життя, людей, яким потрібна допомога. Слайд 13 Група «Пошуковців» підготувала для нас цікавий матеріал про таких людей.

 

(Презентації про видатних людей з обмеженими можливостями, які подолали свою злу долю).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слово вчителя. Слайд 14

  • Проаналізуйте свою поведінку й поводьтеся завжди так, як радив великий педагог В. Сухомлинський:

 “ Умій відчувати поряд із собою людину, умій розуміти її душу, бачити в її очах складний духовний світ – радість, горе, біду, нещастя.    Своєю поведінкою, своїми вчинками не    завдавай людині болю, образ, хвилювання. Не втрачайте людської гідності, не принижуйте інших.”                                                 

 

Слайд 15 Краса людської душі в усі часи привертала увагу багатьох митців. Нею цікавився і український письменник Спиридон Федосійович  Черкасенко.

До речі, в молоді роки він працював вчителем на Лідіївських рудниках.

 

- А чи знаєте ви, що таке Лідіївські рудники, де вони розташовані? (Це сучасний Кіровський район міста Донецька). Слайд 16

 

Саме там Черкасенко познайомився з важкою працею шахтарів, їхнім життям і турботами. Тому і в центрі твору доля  хлопчика-калічки  з  шахтарської слобідки (відокремлена частина великого села) на Донеччині.

________________________________________________________________________________________________________

 

Слайд 17 А зараз уявіть, що ви односельці наших персонажів і завітали до нас  у гості головні герої оповідання. Давайте подивимося на хлопців і послухаємо, що вони нам про себе розкажуть.

А після діалогу ви повинні будете скласти їх порівняльну характеристику.  

 

2.Інтерв'ю з Павликом і Захарком.  (Заходять  хлопчики, вітаються). 

 

Вчитель: Діти, назвіть  персонажів оповідання … (називають, де Павлик, а де Захарко)

 

Я пропоную вам взяти інтерв’ю у хлопців. Слайд 18


Інтерв'ю з Павликом.
- Павлусю, в якій сім'ї ти живеш?

Я живу  з матусею  і  дідусем в бідній шахтарській хатинці. Мій тато помер.
-Чи любиш свою матусю  й  дідуся? Які вони в тебе?

Люблю. Дуже люблю. Матуся у мене дуже  гарна, добра, ніжна. Вона мені завжди розповідає цікаві казочки перед сном. Я не люблю, коли матуся  співає, бо тоді вона, чомусь, плаче, дивлячись на мене. Це якісь сумні пісні…
Дідусь теж дуже хороший, він завжди мене захищає, завжди поряд зі мною. Вони мене дуже люблять.

-Павлусю, чому ти граєшся тільки з дівчатами?

Бо хлопці не хочуть зі мною гратися! А дівчата - ні. Вони не такі. Вони завжди кличуть мене до себе, люблять, коли я їм розповідаю казки, різні цікавинки, щось пояснюю.

-Чому ти так часто плачеш?

Я плачу, тому що мені боляче! Боляче, коли я бачу, що хтось із  хлопців розбивав пташині яєчка або скручує голови горобеняткам. А ще я плачу, бо хлопці ображають мене, насміхаються, б’ють. Не хочуть брати у свій гурт.

 

-Чому ти висмикнув паличку із гніздечка жайворонка?

 Тому що Захарко хотів нашкодити пташенятам! Він би їх покалічив або, ще гірше, вбив! Ні! Я не міг цього допустити!

-Чи страшно було, коли Захарко накинувся на тебе з кулаками?

Дуже страшно! Але мені було страшніше  від того, що Захарко хотів зробити з майбутніми пташенятами!
-Павлику, чому ти не оборонявся, коли він на тебе напав?

Але ж йому було б боляче, коли б я його вдарив,… коли б я міг вдарити…

-Чому ти не помстився своєму кривдникові?

 Я його простив.

 

 

Вчитель:

- Зверніть увагу на схему на ваших листках оцінювання. Відновіть її.

Слайд 19

- Що стає джерелом страждань Павлика? Яке каліцтво в нього? (Горб!)

  Так, через нього всі його цураються.

- Що є в нього житті, яке воно в нього? (В його житті самотність!Він нещасливий.)

- Чи винен хлопчик у тому, що народився калікою? (Ні. Він не винен!)

 

Каліцтво  горб  самотність,  нещастя кара за батьків гріх.

 

      – Чи зробило каліцтво Павлика поганою людиною? (Ні. Скривджений природою,  він виростав добрим і чуйним.)


Інтерв'ю з Захарком. Слайд 20

- Захарко, в якій сім'ї ти живеш?

Я живу з мамою. Батька у мене нема.
-Чи здатний ти піклуватися про рідну людину, робити для неї добро?

Мама не приділяє мені достатньої уваги. Я роблю так, як дорослі моєї слобідки! Вони шахтарі - загроза життю кожен день! Вони живуть одним днем, не замислюються над майбутнім, пиячать, влаштовують п'яні бійки, жорстокі розваги.
-Чому бояться тебе діти? Як саме ти доводиш свою перевагу й силу?

Так. Бояться. Свою правоту я доводжу силою. А що? Я бачив, так само вчиняють дорослі!

Зазвичай я кидаю супротивника на землю, придавлюю коліном, заношу кулака і кажу: «Смерті чи життя?!». А що? Це смішно, як вони всі на землі плачуть! Можу ще й перекривити кого хочеш! (Учень показує язика).

-Навіщо ти почав руйнувати гніздечко?

Я хотів взяти собі пташенят… Я вже знаєте скільки горобенят брав?! А цей горбатий каже, що не можна, бо пташка і пташенята будуть плакати! А ти бачив, як птахи плачуть? Я он скільки горобенят драв і ні разу не бачив, щоб горобчиха або горобець плакали.

-Захарку, як ти звертався до Павлуся? Називав його на ім’я чи якось інакше?

Я ніколи не називаю його по імені.  Я просто кажу на нього «горбатий плаксій» .

 

Порівняльна характеристика Павлика та Захарка (прийом «Кола Венна»)

Слайд 21

Прошу вас порівняти зовнішність, характер, умови життя обох хлопців. Для цього нам треба заповнити кола Вена на дошці і на ваших листочках. Спочатку записуємо зовнішність, а потім характери обох хлопців. Хто працює за партами, користується підручником. Двоє дітей, які працюватимуть біля дошки, отримають від мене підказки. Їм тільки треба вірно їх розмістити.

 

 

                                          Павлик                                  Захарко

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель: Отже, ми бачимо зовсім різних хлопчиків, як зовнішньо, так і внутрішньо.

 

  • Чому, на вашу думку, така різниця між хлопцями? Вони ж зростали приблизно в однакових умовах. Захаркові навіть було простіше, тому що він не мав видимих вад.

 

(-Так. Між ними є велика різниця. Вся справа у вихованні! Павлуся лагідні і добрі казки зробили лагідним і добрим. Його мама і дідусь любили, правильно виховували.

 

-А Захарка взагалі ніхто не виховував! Він намагався копіювати поведінку     «неправильних» дорослих!

 

-Так. Різниця між ними така ж велика, яка ж і велика різниця у їхньому вихованні.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

  1.               Слово вчителя 

На екрані зів’яла квітка. Слайд 22

  • А тепер подивимося на цю квітку: вона суха, знівечена. Що може їй допомогти знову стати красивою? (Тепло, сонце, піклування)- в неї відродяться корінці…

 

  • Якщо це змучена душа, Павликова, що їй допоможе? (Тепле слово, підтримка інших)

 

Прошу вас об’єднатися в групи й колективно знайти такі слова підтримки.

 

Виходить «лікар».

Дискусія з лікарем:

  • Лікарю, а хвора людина яка?

 – Роздратована, зла, байдужа…

- А здорова людина яка?

      – Весела, добра, життєрадісна…

 

  • Діти, хто був насправді хворим?

 

Рекомендації лікар.

Необхідно вжити:

  • Пігулки доброти.
  • Глибоке прогрівання душі.
  • Настоянка для поліпшення настрою.

 

  1.               Робота в групах

Учні в групі на окремих аркушах пишуть слова-відповіді (по 2 від групи), які розташовуються навколо малюнка на дошці. Коли простір заповнюється, картинка змінюється на свіжу, здорову квітку.

 

Вчитель. Запам’ятайте, що людська душа тендітна і вразлива. Занапастити її просто, а відновити дуже складно,  інколи навіть неможливо. Допомагайте іншим якщо не фізично, то хоча б підтримайте морально.

 

  1.               Слово вчителя.

Про вплив добрих слів на людину писав ще Шевченко: 

Ну що б, здавалося, слова...

Слова та голос — більш нічого.

А серце б’ється — ожива,

Як їх почує!..

_____________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

  1.               Відповідь на проблемне питання.

А зараз давайте повернемося до проблемного питання  Слайд 10  й спробуємо відповісти на нього. (Красу душі серед зла зберегти можна, але це дуже складно. Людина буде потребувати підтримки оточуючих.)     

 

  1.               Читання легенди вчителем (на фоні музики).

А завершити нашу сьогоднішню розмову мені б хотілося легендою.

Слайд 11   Жив на світі один запальний юнак. Одного разу його батько дав йому мішечок із цвяхами  Слайд 12   й наказав кожного разу, коли той не стримає свого гніву, вбивати по цвяху в стовп. Слайд 13   Першого дня було вбито декілька десятків цвяхів. Слайд 14 На другому тижні він навчився стримувати свій гнів. І з кожним днем кількість цвяхів, що забивав юнак, почала зменшуватися. Він зрозумів, що легше контролювати себе, ніж вбивати цвяхи. І нарешті настав той день, коли хлопець не забив жодного. Він розповів Слайд  15  про це батькові. Той сказав, що кожного разу, коли юнакові вдасться стриматися, треба буде виймати  Слайд 16, 17   по одному цвяху.   Йшов час, і настав день, коли   не залишилося  жодного забитого цвяха. Тоді батько підвів  Слайд  18  сина до стовпа і сказав:   Слайд  19   «Бачиш, скільки тут дірок? Він уже ніколи не буде таким, як був раніше. Коли робиш людині щось зле, у неї на душі залишаються такі ж шрами, як ці дірки.  І не важливо, скільки разів потім ти вибачишся, шрами залишаться!»  Слайд 20 

 

  1.               «Мікрофон»
  •                   Що ви зрозуміли сьогодні на уроці?

 

Вчитель:  Часто за зовнішніми, фізичними вадами людини не помічають її  добре серце, її розум та кмітливість. Не тільки не помічають, а й знущаються з каліки, ображають його.  Такий Захарко.  Але доброта  маленького горбаня  Павлика, його сміливість (він не боїться заступитися  за слабших!)   перемагають зло, пом’якшують  жорстоку  поведінку Захарка, роблять щасливою матір цього розбишакуватого хлопчика.

Письменник Спиридон Федосійович Черкасенко  вчить і нас, читачів, вміти прощати й вірити в добро.  Душевна краса, доброта Павлика, щедрість на ласку і приязнь перевертають й душу кривдника  малого горбаня (Захарка).

Двоє дітей потягнулися  одне до одного, розкрилися назустріч характери.

Ось  що робить віра в добро, каже своїм оповіданням автор Спиридом Черкасенко.

 

  1.               Заключне слово вчителя

 

Добро  і  зло  панує  в  світі.

Це  знають  всі  –  дорослі  й  діти.

Війну  одвічную  веде

Та  переможця  не  знайде.

В  казках  добро  перемагає,

       В  житті  не  часто  так  буває.

Добро  і  зло  живе  в  тобі,

Хто  вище  сам  скажи  собі.

Проаналізуйте свою поведінку і поводьтеся так, щоб ні в кого в душі не залишилося шрамів, нанесених вами.  Слайд 21  

 

VІ. Домашнє завдання

Відповісти на питання: «Чим ми можемо допомогти людям із особливими потребами?»

Достатній рівень: у формі плану.

Високий: у формі міні-твору.

 

VІІ. Оцінювання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zip
Додано
6 лютого 2021
Переглядів
1098
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку