Урок компаративного аналізу
(українська література - світова література)
5 клас
Тема. Добро та зло в українській народній казці «Мудра дівчина» та російській народній казці «Мудрая дева».
Мета:
Тип уроку: урок формування та удосконалення знань; інтегрований урок компаративного аналізу (українська література - світова література).
Унаочнення : мультимедійна презентація «Русская народная сказка «Мудрая дева»», аудіозапис та текст у підручнику української народної казки «Мудра дівчина», таблиці «Характеристика героїв казки», «Порівняльна характеристика казок», картки із завданнями для груп, кола зі словами «Добро» і «Зло», картки зі словами «все позитивне, добре, корисне , прославляється; щось погане, неприємне, шкідливе, засуджується», картка з написом «АНИЧВІД АРДУМ» .
Форми роботи: робота в групах, фронтальна робота.
Методи та прийоми: слово вчителя, бесіда, виразне читання, компаративний аналіз, робота над інсценізацією уривків з казки, переказ казки за ілюстраціями, характеристика дійових осіб, дидактична гра «Плутанка» та «Мікрофон».
Перебіг уроку
I. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів, підготовка школярів до сприймання нової теми
- Сьогодні у нас незвичайний урок. Я запрошую вас здійснити подорож у світ казки.
1. Репродуктивна бесіда.
- Для того щоб відчинилися нам двері у казку, потрібно дати відповідь на запитання.
1. Що називається казкою? (Народне оповідання про незвичайні, часом фантастичні події.)
2. Яку будову має казка? (Зачин, основна частина і кінцівка.)
3. На які види поділяються казки? (Казки про тварин, фантастичні, або чарівні, і побутові.)
4. А до якого виду належать казки про «Про правду і кривду» та «Мудра дівчина»? (До побутових казок.)
5. Чому ж казки вчать? (Доброті)
6. А доброта в казках завжди бореться з чим? (Зі злом)
У казках, як і в житті, добру протиставляється зло, завжди йде боротьба між добром і злом.
7. Що, на вашу думку, значить добро, а що - зло?
все позитивне, добре, корисне , прославляється
щось погане, неприємне, шкідливе, засуджується
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Розкодуйте назву казки, до якої ми помандруємо
АНИЧВІД АРДУМ
- Поміркуйте, про що може йти мова в казці з такою назвою. (Про дівчинку, яка була розумна, кмітлива).
- На сьогоднішньому уроці ми поглибимо свої знання про казку, розкриємо прекрасні риси характеру, які притаманні нам, українцям. А якщо їх бракує у нас, то ми їх запозичимо у Марусі — головної героїні нашої казки.
Отже, ви зможете:
• поглибити знання про казку, її особливості;
• уміти виразно читати казку в особах;
• любити тата, маму, своїх рідних.
- Кого ми називаємо мудрими людьми?( Мудрими ми уявляємо людей похилого віку, сивих, статечних.)
- А чи можуть бути мудрими діти, ми дізнаємось на сьогоднішньому уроці.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1) Знайомство з казкою «Мудра дівчина». Виразне читання казки учнями (або використовується аудіозапис)
А) Словникова робота
Сто локіт — приблизно 50 метрів.
Днище — дошка, на одному кінці якої закріплюється гребінь з кужелем (вичесаним льоном, коноплею чи вовною); на другому кінці днища сідає прядівниця і гребінкою розчісує кужіль
Ґринджоли — сани.
Рундук — тут: ґанок.
Б)Бесіда за сприйнятим текстом.
Виберіть правильний варіант.
1. Було собі два брати ...
• один убогий, а другий багатий;
• обидва убогі;
• обидва багаті.
2. Найситніше у світі...
• панські кабани;
• земля-мати;
• білі паляниці.
3. Маруся ні йшла, ні їхала, бо...
• сиділа на санчатах;
• одну ногу поставила в санчата, а другою по шляху ступала;
• ішла пішки.
4. Чому вимога багатого брата була несправедливою?
5. Чи справедливим суддею був пан? Чому?
6. Чому батько звертався за допомогою не до поважних, досвідчених чоловіків, а до своєї юної доньки? Ким була Маруся для батька?
7. Як ставився батько до дочки? З чого це видно?
8. Яким постає пан у змаганнях на кмітливість із Марусею?
9. Як Маруся виконала перше завдання пана?
10. У чому виявилася винахідливість дівчини, коли вона виконувала друге завдання?
11. Пригадайте усі завдання, які ставив пан Марусі. Що можна сказати про розум і кмітливість пана? Чи була дівчина його гідним супротивником?
12. Кому симпатизує автор (народ) у казці? Які риси характеру він схвалює, а які — висміює?
13. Які події в казці є реальними, а які — фантастичними?
14. Які почуття викликав прочитаний текст?
15. Що в казці більше добра чи зла?
16. Як ви думаєте, чому так казка названа?
В) Характеристика дійових осіб.
- Якими ви уявляєте зовнішність героїв казки? За якими деталями? (Зовнішність передається через мову та вчинки героїв казки: в уяві постають типові образи селян, пана, української дівчини)
- Якими рисами характеру наділений пан? Як про це сказано у тексті?
(Лінивий — «панові не схотілося роздумувати, хто з них правий, а хто — ні»; гоноровитий, бо сердився, коли Маруся відгадувала його загадки)
- Чи є синонімами слова «розумний» та «мудрий»? А яка між ними різниця? (Розумна людина — це та, яка здатна мислити, відображати та пізнавати реальність; мудра — яка вміє застосовувати набуті знання свої та попередніх поколінь у житті)
- Чи можна сказати, що пан нерозумний? (Ні, цьому свідчення і його загадки, і реакція на відгадку багатого брата. Отже, він розумний, але не мудрий, бо потрапив у таку ситуацію, з якої намагався вийти з честю, але йому завадила амбітність)
Г) Складання таблиці «Характеристика дійових осіб казки»
|
Маруся
|
Батько |
Брат батька |
Пан |
Риси характеру |
Добра, смілива, мудра, кмітлива, розсудлива, винахідлива, працьовита |
Добрий, чесний, роботящий, боязливий, люблячий |
Ледачий, нерозсудливий, жадібний, нечесний, підлабузник |
Розумний, зазнайкуватий, жорстокий, амбітний |
2) Знайомство з казкою «Мудрая дева». (Використання мультимедійної презентації )
А) Словникова робота
ИМЕНИТЫЙ – известный, богатый
КУМА – крестная мать по отношению к родителям.
КРОСНЫ – ткацкий станок.
ПРИПОЛ – подол платья
Б)Бесіда за сприйнятим текстом.
1. Через що виникла суперечка між бідним і багатим мужиком?
2.Як цар розсудив братів?
3. Хто допоміг бідному мужику розгадати загадки?
4. А багатому?
5. Давайте скажемо про настрій, який був у братів?
6. Охарактеризуйте бідного мужика?
7. Охарактеризуйте багатого мужика?
8. Як би ви розсудили суперечку?
3) Елементи теорії літератури.
Ми з вами на уроках української та світової літератур часто порівнюємо портрети героїв, характери, їх вчинки, будуємо певні висновки. Такий аналіз називається компаративним (від латинського слова comparativus - порівняльний).
- Що, на вашу думку, ми зможемо порівняти на сьогоднішньому уроці? (Сюжет, героїв, кінцівку).
4) Компаративний аналіз казок.
А) Складання порівняльної таблиці
Назва
|
Українська народна казка «Мудра дівчина» |
Російська народна казка «Мудрая дева» |
Причина, через яку посварилися персонажі |
Корова, за яку треба відпрацьовувати |
Лоша
|
Герой |
Два брата, дочку-Маруся, пан |
Два брата, донька-семилітка, цар |
Кількість загадок |
Три: що ситніше, швидше, миліше найбільше |
Чотири: що сильніше і швидше, ситніше, більш м'яке, миліше найбільше |
Відгадки |
Земля, думка, сон |
Вітер, земля, рука, сон |
Закінчення казки |
Відпустив дівчину |
Взяв дівчину до себе, а коли виросла - зробив її царицею |
Б) Бесіда за складеною таблицею
- Чи багато відмінностей у казках українського та російського народів? Чому? (Небагато, лише в деяких деталях. Так як в кожному народі цінувалися такі людські риси, як кмітливість, розум, мудрість. Люди наділили цими рисами навіть молодих дівчат).
- Чому в одній і другій казці батьки звертаються за допомогою не до шановних і досвідченим людям, а до юних дочок? (Цим підкреслюється любов і довіра до розумного слова дітей, любов і повага один одного в сім'ї, а ще казка спонукає дітей вчитися, набиратися розуму, щоб і вони могли давати такі мудрі поради).
- Які стосунки панують у сім'ї? (Відносини теплоти, товариськості, взаємної поваги та підтримки).
- А яка, на вашу думку, відповідь на загадку «Що в світі швидше - точніше: думка чи вітер»? (Напевно, думка - відповідь із української народної казки, бо всі ж таки вітер не настільки швидкий).
- До яких казок можна віднести вивчені казки? За якими ознаками?(До соціально-побутових, бо героями виступають бідний селянин, його брат, мудра дівчина, пан).
5) Творча діяльність
А )Інсценізація уривків з казки
Завдання для груп
- Уявіть, що ви актори, які грають ролі головних героїв казки «Мудра дівчина». Вам треба розіграти епізод казки і представити його. Для виконання цього завдання об’єднаймося у групи за словами «Казка «Мудра дівчина»»
Група 1: інсценувати розмову пана з братами.
Група 2: інсценувати розмову батька з дочкою.
Група 3: інсценувати розмову дочки Марусі з дочкою-семиліткою
Б) Виконання завдань
В)Звітування груп – представлення ситуацій
Г) Переказ казки за ілюстраціями
IV. Підсумок і узагальнення вивченого
1) Гра «Плутанка»
• Мудрим не вродився, велике багатство.
• Перед розумом і а розум ще далі.
• Розум за гроші позичиш.
• Розуму не сила поступається.
• Око бачить далеко, не купиш.
• Мудрість — а навчився.
- Яке прислів’я передає головну думку казок?
2) Інтерактивна вправа «Мікрофон»
1. Кому симпатизує народ у казках? Над ким незлобливо кепкує або й відверто насміхається?
2. Як ви гадаєте, що схвалюється, а що засуджується?
3. Ким була Маруся для батька? Які відносини панували між ними? З чого це видно?
4. Чому батько звертається по допомогу не до поважних, досвідчених людей, а до своєї юної доньки?
5. Які риси характеру ви запозичите у Марусі?
6. Які риси характеру традиційно притаманні українцям, особливо україночкам?
7. Чого вчить нас казка «Мудра дівчина»?
8. Чи зміниться ваша поведінка після прочитання казки?
9. А чи з вами радяться батьки? Чи готові ви допогти їм у скрутній ситуації?
V. Домашнє завдання.
Робота в парах, групами: написати сценарії і розіграти сценки на основі казки; зробити ілюстрації; зшити чи вдягти ляльку — мудру дівчину.
Література
Ресурси Інтернету