Урок компаративного аналізу (українська література - світова література) 5 клас Тема. Добро та зло в українській народній казці «Мудра дівчина»

Про матеріал
Урок компаративного аналізу (українська література - світова література) 5 клас Тема. Добро та зло в українській народній казці «Мудра дівчина» та російській народній казці «Мудрая дева».
Перегляд файлу

Урок компаративного аналізу

(українська література - світова література)

5 клас

Тема. Добро та зло в українській народній казці «Мудра дівчина» та російській народній казці «Мудрая дева».

Мета:

  • продовжити роботу з українськими народними казками; обробити зміст казки «Мудра дівчина» і порівняти її з російською народною казкою «Мудрая дева»;
  • формувати вміння характеризувати героїв казки, порівнювати певні образи, риси характеру, вміти знаходити спільне у казках;
  • розвивати інтерес до читання казок, зв'язне мовлення учнів, творчу уяву, образне мислення, пам'ять, висловлювати та обґрунтовувати власну думку;
  • збагачувати лексику учнів;
  • виховувати повагу до батьків.

Тип уроку:  урок формування та удосконалення знань; інтегрований урок компаративного аналізу (українська література - світова література).

Унаочнення : мультимедійна презентація «Русская народная сказка «Мудрая дева»», аудіозапис та текст у підручнику української народної казки «Мудра дівчина», таблиці «Характеристика героїв казки», «Порівняльна характеристика казок», картки із завданнями для груп, кола зі словами «Добро» і «Зло», картки зі словами «все позитивне, добре, корисне , прославляється;  щось погане, неприємне, шкідливе, засуджується», картка з написом «АНИЧВІД АРДУМ» .  

Форми  роботи: робота в групах, фронтальна робота.

Методи та прийоми: слово вчителя, бесіда, виразне читання, компаративний аналіз, робота над інсценізацією уривків з казки, переказ казки за ілюстраціями, характеристика дійових осіб, дидактична гра «Плутанка» та «Мікрофон».

 

Перебіг уроку

 

I. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів, підготовка школярів до сприймання нової теми

- Сьогодні у нас незвичайний урок. Я запрошую вас здійснити подорож у світ казки.

1.  Репродуктивна бесіда.

- Для того щоб відчинилися нам двері у казку, потрібно дати відповідь на запитання.

1. Що називається казкою? (Народне оповідання про незвичайні, часом фантастичні події.)

2. Яку будову має казка? (Зачин, основна частина і кінцівка.)

3. На які види поділяються казки? (Казки про тварин, фантастичні, або чарівні, і побутові.)

4. А до якого виду належать казки про «Про правду і кривду» та «Мудра дівчина»? (До побутових казок.)

5. Чому ж казки вчать? (Доброті)

6.  А доброта в казках завжди бореться з чим? (Зі злом)

У  казках, як і в житті,  добру протиставляється зло, завжди йде боротьба між добром і злом.

7. Що, на вашу думку,  значить добро, а що - зло?

                                      

                                   все позитивне, добре, корисне , прославляється

                                                                                              

                                 щось погане, неприємне, шкідливе, засуджується

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

Розкодуйте назву казки, до якої ми помандруємо

АНИЧВІД АРДУМ

-  Поміркуйте, про що може йти мова в казці з такою назвою. (Про дівчинку, яка була розумна, кмітлива).

- На сьогоднішньому уроці ми поглибимо свої знання про казку, розкриємо прекрасні риси характеру, які притаманні нам, українцям. А якщо їх бракує у нас, то ми їх запозичимо у Марусі — головної героїні нашої казки.

Отже, ви зможете:

• поглибити знання про казку, її особливості;

• уміти виразно читати казку в особах;

• любити тата, маму, своїх рідних.

- Кого ми називаємо мудрими людьми?( Мудрими ми уявляємо людей похилого віку, сивих, статечних.)

- А чи можуть бути мудрими діти, ми дізнаємось на сьогоднішньому уроці.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1) Знайомство з казкою «Мудра дівчина». Виразне читання казки учнями (або використовується аудіозапис)

     А) Словникова робота

Сто локіт — приблизно 50 метрів.

Днище — дошка, на одному кінці якої закріплюється гребінь з кужелем (вичесаним льоном, коноплею чи вовною); на другому кінці днища сідає прядівниця і гребінкою розчісує кужіль

Ґринджоли — сани.

Рундук — тут: ґанок.

 

Б)Бесіда за сприйнятим текстом.

Виберіть правильний варіант.

 1. Було собі два брати ...

    один убогий, а другий багатий;

    обидва убогі;

    обидва багаті.

2.    Найситніше у світі...

    панські кабани;

    земля-мати;

    білі паляниці.

3.    Маруся ні йшла, ні їхала, бо...

    сиділа на санчатах;

    одну ногу поставила в санчата, а другою по шляху ступала;

    ішла пішки.

4. Чому вимога багатого брата була несправедливою?

5. Чи справедливим суддею був пан? Чому?

6. Чому батько звертався за допомогою не до поважних, досвідчених чоловіків, а до своєї юної доньки? Ким була Маруся для батька?

7.  Як ставився батько до дочки? З чого це видно?

8.  Яким постає пан у змаганнях на кмітливість із Марусею?

9.  Як Маруся виконала перше завдання пана?

10.  У чому виявилася винахідливість дівчини, коли вона виконувала друге завдання?

11. Пригадайте усі завдання, які ставив пан Марусі. Що можна сказати про розум і кмітливість пана? Чи була дівчина його гідним супротивником?

12. Кому симпатизує автор (народ) у казці? Які риси характеру він схвалює, а які — висміює?

13.  Які події в казці є реальними, а які — фантастичними?

14. Які почуття викликав прочитаний текст?

15. Що в казці більше добра чи зла?

16. Як ви думаєте, чому так казка названа?

 

В) Характеристика дійових осіб.

- Якими ви уявляєте зовнішність героїв казки? За якими деталями? (Зовнішність передається через мову та вчинки героїв казки: в уяві постають типові образи селян, пана, української дівчини)

-  Якими рисами характеру наділений пан? Як про це сказано у тексті?

(Лінивий — «панові не схотілося роздумувати, хто з них правий, а хто — ні»; гоноровитий, бо сердився, коли Маруся відгадувала його загадки)

 - Чи є синонімами слова «розумний» та «мудрий»? А яка між ними різниця? (Розумна людина — це та, яка здатна мислити, відображати та пізнавати реальність; мудра — яка вміє застосовувати набуті знання свої та попередніх поколінь у житті)

- Чи можна сказати, що пан нерозумний? (Ні, цьому свідчення і його загадки, і реакція на відгадку багатого брата. Отже, він розумний, але не мудрий, бо потрапив у таку ситуацію, з якої намагався вийти з честю, але йому завадила амбітність)

 

Г) Складання таблиці «Характеристика дійових осіб казки»

 

Маруся

 

Батько

Брат батька

Пан

Риси характеру

Добра, смілива, мудра, кмітлива, розсудлива, винахідлива, працьовита

Добрий, чесний, роботящий, боязливий, люблячий

Ледачий, нерозсудливий, жадібний, нечесний, підлабузник

Розумний, зазнайкуватий, жорстокий, амбітний

 

2) Знайомство з казкою «Мудрая дева». (Використання мультимедійної презентації )

     А) Словникова робота

ИМЕНИТЫЙ – известный, богатый

КУМА – крестная мать по отношению к родителям.

КРОСНЫ – ткацкий станок.

ПРИПОЛ – подол платья

 

Б)Бесіда за сприйнятим текстом.

1. Через що виникла суперечка між бідним і багатим мужиком?

2.Як цар розсудив братів?

3. Хто допоміг бідному мужику розгадати загадки?

4. А багатому?

5. Давайте скажемо про настрій, який був у братів?

6. Охарактеризуйте бідного мужика?

7. Охарактеризуйте багатого мужика?

8. Як би ви розсудили суперечку?

 

3) Елементи теорії літератури.

Ми з вами на уроках української та світової літератур часто порівнюємо портрети героїв, характери, їх вчинки, будуємо певні висновки. Такий аналіз називається компаративним (від латинського слова comparativus - порівняльний).

- Що, на вашу думку, ми зможемо порівняти на сьогоднішньому уроці? (Сюжет, героїв, кінцівку).

 

4) Компаративний аналіз казок.

А) Складання порівняльної таблиці

Назва

 

Українська народна казка «Мудра дівчина»

Російська народна казка «Мудрая дева»

Причина, через яку посварилися персонажі             

Корова, за яку треба відпрацьовувати

Лоша

 

Герой

Два брата, дочку-Маруся, пан

Два брата, донька-семилітка, цар

Кількість загадок            

Три: що ситніше, швидше, миліше найбільше

Чотири: що сильніше і швидше, ситніше, більш м'яке, миліше найбільше

Відгадки

Земля, думка, сон

Вітер, земля, рука, сон

Закінчення казки                            

Відпустив дівчину

Взяв дівчину до себе, а коли виросла - зробив її царицею

 

Б) Бесіда за складеною таблицею

- Чи багато відмінностей у казках українського та російського народів? Чому? (Небагато, лише в деяких деталях. Так як в кожному народі цінувалися такі людські риси, як кмітливість, розум, мудрість. Люди наділили цими рисами навіть молодих дівчат).

- Чому в одній і другій казці батьки звертаються за допомогою не до шановних і досвідченим людям, а до юних дочок? (Цим підкреслюється любов і довіра до розумного слова дітей, любов і повага один одного в сім'ї, а ще казка спонукає дітей вчитися, набиратися розуму, щоб і вони могли давати такі мудрі поради).

- Які стосунки панують у сім'ї? (Відносини теплоти, товариськості, взаємної поваги та підтримки).

- А яка, на вашу думку, відповідь на загадку «Що в світі швидше - точніше: думка чи вітер»? (Напевно, думка - відповідь із української народної казки, бо всі ж таки вітер не настільки швидкий).

- До яких казок можна віднести вивчені казки? За якими ознаками?(До соціально-побутових, бо героями виступають бідний селянин, його брат, мудра дівчина, пан).

 

5) Творча діяльність

А )Інсценізація уривків з казки

Завдання для груп

- Уявіть, що ви актори, які грають ролі головних героїв казки «Мудра дівчина». Вам треба розіграти епізод казки і представити його. Для виконання цього завдання об’єднаймося у групи за словами «Казка «Мудра дівчина»»

Група 1: інсценувати розмову пана з братами.

Група 2: інсценувати розмову батька з дочкою.

Група 3: інсценувати розмову дочки Марусі з дочкою-семиліткою

 

Б) Виконання завдань

 

В)Звітування груп – представлення ситуацій

 

Г) Переказ казки за ілюстраціями

 

     

 

 

IV. Підсумок і узагальнення вивченого

1) Гра «Плутанка»

• Мудрим не вродився, велике багатство.

• Перед розумом і а розум ще далі.

• Розум за гроші позичиш.

• Розуму не сила поступається.

• Око бачить далеко, не купиш.

• Мудрість — а навчився.

- Яке прислів’я передає головну думку казок?

 

2) Інтерактивна вправа «Мікрофон»

1. Кому симпатизує народ у  казках? Над ким незлобливо кепкує або й відверто насміхається?

2. Як ви гадаєте, що схвалюється, а що засуджується?

3. Ким була Маруся для батька? Які відносини панували між ними? З чого це видно?

4. Чому батько звертається по допомогу не до поважних, досвідчених людей, а до своєї юної доньки?

5. Які риси характеру ви запозичите у Марусі?

6. Які риси характеру традиційно притаманні українцям, особливо україночкам?

7. Чого вчить нас казка «Мудра дівчина»?

8. Чи зміниться ваша поведінка після прочитання казки?

9. А чи з вами радяться батьки? Чи готові ви допогти їм у скрутній ситуації?

 

V. Домашнє завдання.

Робота в парах, групами: написати сценарії і розіграти сцен­ки на основі казки; зробити ілюстрації; зшити чи вдягти ляль­ку — мудру дівчину.

 

Література

  1. Авраменко О.М. Українська література. Підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Грамота, 2013
  2. Інтегровані уроки мови й літератури: проблемний підхід. 5-12 кл., Фурсова Л.О. та ін. –Тернопіль : ТОВ"Мандрівець",  2008.- 80с.
  3. Коваленко Л.Т. Українська література. Підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013.
  4. Попова Т.Ю.Формування цілісного світогляду школярів у процесі вивчення української мови та літератури.- Донецьк «Каштан», 2013.- 211с.
  5. Українська література 5–9 класи.  Програма для загальноосвітніх навчальних закладів/ За заг. редакцією Р. В. Мовчан. -  К., 2013.
  6. Шевчук А.Г. Мій кабінет зарубіжної літератури // Все для вчителя. – 2006.- №17-18. С.29-37.
  7. Шуляр В.І.Сучасний урок української літератури. – Х.: Вид.група «Основа»,2009.-21с.

 

Ресурси Інтернету

  1. http://www.youtube.com/  Гора Самоцветов :  Умная дочка (Русская, г. Воронеж)
  2. http://vk.com/russ_skazki/
  3. http://uadoc.zavantag.com/text/8239/index-4.html
  4. http://www.ukrlit.vn.ua/audio/index.html
  5. http://school.xvatit.com/images/5/59/00500510.jpg
  6. http://anatoliymsuper.narod.ru/literatura_paint.htm#zakladka7
  7. https://sites.google.com/site/russkieskazki/home/russkie/mudraa-deva-ehali-dva-brata
  8. http://naslediepredkov.info/Mudraya-deva-396.html
  9. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.appmk.magazine.AOTMPDHFYEMAKXAFG
  10. http://festival.1september.ru/articles/500065/
  11. www.school2100.ru/pedagogam/lessons/file.php?file=14158
  12. http://soshinenie.ru/narodnaya-skazka-mudraya-devushka-narodnye-predstavleniya-o-dobre-i-zle/
  13. http://teacherjournal.com.ua/attachments/615_Поль%20Верлен_Компаративный%20анализ_2.doc

 

doc
Додано
7 лютого 2021
Переглядів
731
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку