поглиблювати знання про життя та творчість Т. Шевченка в контексті вивчення літературного процесу, удосконалювати навички та вміння здійснювати ідейно-художній аналіз програмової поезії, яка належить до циклу «В казематі», ознайомитися з поняттям ,,філософська лірика‘‘;розвивати культуру зв'язного мовлення, пам'ять, логічне мислення, увагу, творчість, спостережливість, уміння коментувати основні мотиви, ідеї поезії Т. Шевченка, висловлювати власні міркування; Мета уроку:
Малого сліду не покину. На нашій славній Україні,На нашій — не своїй землі.І не пом’яне батько з сином,Не скаже синові: — Молись,Молися, сину, за Вкраїну. Його замучили колись. — Мені однаково, чи буде. Той син молитися, чи ні... Композиція ( складається з 2 частин : 18 рядочків + 5 рядочків )Та неоднаково мені,Як Україну злії люде. Присплять, лукаві, і в огніЇї, окраденую, збудять... Ох, не однаково мені.+Мені однаково, чи буду. Я жить в Україні, чи ні. Чи хто згадає, чи забуде. Мене в снігу на чужині — Однаковісінько мені. В неволі виріс між чужимиІ, неоплаканий своїми,В неволі, плачучи, умру.І все з собою заберу,АНТИТЕЗА як худ. засіб
Зміст Сумна доля чекає ліричного героя. Він скоріш за все засуджений на заслання до Сибіру. Але особисті страждання не лякають його. Митцеві не страшно бути забутим людьми. Трагічне його невільницьке і сирітське минуле привчили його до страждань і забуття. Сумна доля чекає в'язня: все, що задумав написати, згине разом із ним. Герой уважає, що зроблено дуже мало для славної України; щоб залишитися у пам'яті народній, слід зробити більше. Не будуть нащадки згадувати у молитвах, але це не головне. ..