Чернечу гору зеленить трава 10 березня 1861 року в Петербурзі перестало битися серце Кобзаря. Поховали поета на Смоленському кладовищі. Через два місяці домовину з тілом було перевезено в Україну і за заповітом поховано на Чернечій горі над Дніпром поблизу Канева. Цю гору народ назвав Тарасовою.
Та недовго сонце гріло, недовго молилось... Запекло, почервоніло і рай запалило. Мов прокинувся, дивлюся: село почорніло, Боже небо голубеє і те помарніло. Поглянув я на ягнята — Не мої ягнята! Обернувся я на хати — нема в мене хати! Не дав мені Бог нічого!.. І хлинули сльози, Тяжкі сльози!..
Робота з літературознавчим словничком Мотив – неподільна смислова одиниця,з якої складається сюжет (мотив жертовності, скорбота) або тема ліричного твору Контраст - художній прийом, побудований на різко окресленій протилежності в чомусь: рисах характеру, властивостях предметів чи явищ.
Сьогодні на уроці мені найкраще вдалося…”. «Я знаю, що Т. Г. Шевченко – це …» «Мій улюблений вірш із «Кобзаря» …» «Найбільше мене схвилювало на уроці …» «На все життя я запам’ятаю …» На уроці для мене найцікавішим було… З уроку я взяла (взяв) для себе? Мої очікування виправдались/ не виправдались, тому що… Чим здивовані чи вражені на уроці? Сформулюйте побажання собі, однокласникам і вчителеві.
Обов’язкове: а) навчитися виразно читати поезію; б) поставити запитання авторові про його життя; в) дібрати запитання за змістом поезії “Мені тринадцятий минало”. За бажанням: а) намалювати ілюстрацію до вірша; б) скласти кросворд (ребус) про життя Т.Шевченка; в) знайти легенди про тополю і підготуватися до переказу.