Презентація до уроку української літератури 5 клас НУШ В. Симоненко "Цар Плаксій та Лоскотон"

Про матеріал
Презентація до спареного уроку української літератури в 5 класі НУШ за модельною навчальною програмою "Українська література 5-6 класи для закладів загальної середньої освіти (автори Архипова В.П., Січкар С.І., Шило С.Б.)
Зміст слайдів
Номер слайду 1

СьогодніОрганізація класу. Станьте, діти, всі рівненько,Посміхніться веселенько. Настрій на урок взяли. Працювати почали.

Номер слайду 2

СьогодніПсихологічна настанова – «Веселка»Сядьте зручно, заплющте очі та уявіть веселку, зокрема, як граються, переливаються її кольори, уявіть себе серед цих барв. Який у вас настрій?

Номер слайду 3

14.10.2023 СьогодніПригадай 1. Чим відрізняється проза від поезії? 2. Що таке ритм, рима?

Номер слайду 4

14.10.2023 СьогодніСлово дня. Підручник. Сторінка100 Кумед́ник — жартівник.′Вислови припущення, як слово пов'язане з темою.′

Номер слайду 5

«Сміх – це сонце: воно проганяє зиму з людського обличчя.»Віктор Гюго

Номер слайду 6

Віршовані казки. Віршована мова (рима, строфа, ритм). Головні і другорядні персонажі. Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон»

Номер слайду 7

14.10.2023 СьогодніРОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ (ст.100). ЩО ТАКЕ ВІРШОВАНА МОВА?{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Віршованій мові властивий певний порядок у самій будові, рядки мають співзвучні закінчення — рими. Вони емоційно увиразнюють текст. Віршована мова ритмічно організована. Ритм — рівномірне чергування наголошених і ненаголошених складів. Рядки у віршованій мові спільною думкою, інтонацією та способом римування можуть об’єднуватися у строфу.

Номер слайду 8

Чим здивувала тебе казка? Перекажи стисло зміст казки, скориставшись картою-підказкою на ст.105 підручника

Номер слайду 9

14.10.2023 СьогодніФРОНТАЛЬНЕ ОПИТУВАННЯПро що казка «Цар Плаксій та Лоскотон»?Де краса-країна Сльозолий? Хто був її царем? Як характеризують персонажів твору їхні імена? Чому цар любив дитячий плач? Що свідчить про любов людей до Лоскотона? Чому саме капітан Макака спіймав Лоскотона? Яка винагорода була тому, хто спіймає дядька Лоскотона? 8. У чому полягає місія придворного поета? Чому він був товстий? 9. Хто прийшов на допомогу Лоскотону в темницю?

Номер слайду 10

14.10.2023 СьогодніПрокоментуйте подані вислови. Які з тверджень відповідають змісту казки В. Симоненка?1. Людина відрізняється від усіх інших створінь здатністю сміятися. 2. Сміху, як закоханості, не навчиш. Сміх — натхнення. 3. Сміх — це сонце: воно проганяє зиму з людського обличчя. 4. Гумор — це рятувальний круг на хвилях життя. 5. Краще терпіти нужду й бути веселим, ніж жити в розкошах, не знаючи почуття радості. 6. Гумор і поезія є золотими воротами до всього чесного, благородного, прекрасного. 7. З особистих властивостей найбезпосередніше сприяє нашому щастю весела вдача. 8. Як міль одягові і черв’як дереву, так печаль шкодить серцю людини.

Номер слайду 11

КОМПОЗИЦІЯ

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Порівняльна характеристика персонажів Лоскотон. Плаксій

Номер слайду 14

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Цар Плаксій. Лоскотон. Портрет«Голова його мов бочка,Очі – ніби кавуни».«Мав він вдачу теплу й щиру,Ще й лукавинку в очах…»«…лоскотливі мав він вусаІ м’якенькі, наче пух.І м’яке волосся русе. Розсипалося до вух.»Вчинки- наказував, щоб плакали всі діти; - пив сльози дітей;- погрожував тому, хто всміхається; - віддавав наказ гвардії, щоб шмагала тих, хто сміявся; - приносить людям радість, розраду;- розважає дітей;- усім приносить сміх; - не боїться царя Плаксія. У чому була сила впливу на людей?Забороняв сміятись і радіти, видав заборони проти лоскоту. Вселяв у людях радість. Життєва позиція. Мріяв встановити віковічне царство сліз. Приходив до голодної малечі і усім приносив сміх. Ставлення до людей. Робить життя людей нестерпним, ненавидить їх, знущається з людей своєї країни. Співчутливо відноситься до людей. Ставлення людей до героя твору. Гнівалися на нього, ненавиділи. Люблять, поважають, радісно зустрічають. Риси характеру. Злий, жорстокий, похмурий, грізний, песиміст. Добрий, веселий, співчутливий, життєрадісний, оптиміст. ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ГОЛОВНИХ ГЕРОЇВ

Номер слайду 15

ЦИТАТНА ХАРАКТЕРИСТИКА. ПЛАКСІЙПортрет: Голова його — мов бочка, Очі — ніби кавуни. Жорстокість: Хай із ними день при дні Плачуть всі в країні діти, Бо сміятись і радіти У моєму царстві — ні! Хто всміхнеться — в часі тім Я того негайно з’їм! Захоплення царя: Цар любив, як плачуть діти, Бо любив їх сльози пити. ЛОСКОТОНПортрет: Мав він вдачу теплу й щиру, Ще й лукавинку в очах... Лоскотливі мав він вуса І м’якенькі, наче пух, І м’яке волосся русе Розсипалося до вух. І була накидка сіра... На плечах... Вразливість сміху героя: Він як прийде, залоскоче? То сміється, хто й не хоче. Сміливість: Не боявся цих заслон: Він ходив по всій країні І носив з собою сміх.

Номер слайду 16

ЦИТАТНА ХАРАКТЕРИСТИКА. ПЛАКСІЙНенависть до Лоскотона: Не любили Лоскотона Цар Плаксій і Плаксуни Видавали заборони Проти лоскоту вони. Жорстокість до підданих: І за дядьком Лоскотоном Із нагайками в руках Охоронці злих законів Полювали по хатах. Боязливість: Бо уже цей Лоскотон Скоро нам розвалить трон. Хвастливість: Ми тепер встановим скрізь Віковічне царство сліз!ЛОСКОТОНПовага людей до Лоскотона: Бо його завжди і всюди Од ловців ховали люди... А вночі йшли до в’язниці Батраки й робітники, Щоб звільнити із темниці Лоскотна навіки. Діяльність героя: Йшов собі в бідняцькі хати їхніх діток розважати. Помста Лоскотона царю: Став царя він лоскотати, І Плаксій став реготати. Так сміявсь — аж заливався, Аж від реготу качався.

Номер слайду 17

Охарактеризуйте…Дітей царя трьома епітетами;Капітана Макаку трьома епітетами;Людей, які переховувалита звільнили Лоскотона трьома епітетами.

Номер слайду 18

Що таке…Епітет?Порівняння?

Номер слайду 19

Песимізм. Песимізм -- ПЕСИМІЗМ, у, ч. Світосприймання, перейняте смутком, безнадією, зневірою в успіх, у краще майбутнє; протилежне оптимізм.

Номер слайду 20

Оптимізм. Оптимізм -- ОПТИМІЗМ, у, ч. Світосприймання, перейняте бадьорістю, життєрадісністю, твердою вірою в краще майбутнє,в успіх; протилежне песимізм

Номер слайду 21

Подумайте…Яке значення для людини має оптимістичний погляд на світ, на життя?А песимістичний?Чи можете ви навести приклад з літератури, кіно чи власного життя?

Номер слайду 22

14.10.2023 СьогодніВправа «Трибуна думок»Цар Плаксій та його родина належать до песимістів чи оптимістів? Розкажи однокласникам / однокласницям, що ти знаєш про цих людей.

Номер слайду 23

План. Відмінне: Ставлення автора до героя. Зовнішність. Добрий чи злий. Оптиміст чи песиміст. Ставлення героя до людей. Ставлення людей до героя. Спільне: Робота в парах. Діаграма Вена

Номер слайду 24

Діаграма Вена. Плаксій. Автор не любить!Потворна зовнішність. Злий. Жорстокий і песимістичний. Знущається з людей своєї країни, народ не любить свого володаря. Лоскотон. Автор любить, викликає захоплення в читача. Приваблива зовнішність. Добрий. Дарує сміх і радість. Розраджує у нелегкому житті; люблять люди; визволяють; піклуються. ЛІДЕРИ

Номер слайду 25

Робота у зошитах. Заповнення паспорту твору. Тема твору – зображення казкового царства, де панує сум, сльози, жорстокість, і тієї сили, яка протистоїть поганому. Ідея – любити життя, виховувати в собі уважне ставлення до людей, позитивний погляд на світ, бути оптимістом. Жанр – літературна віршована казка

Номер слайду 26

Номер слайду 27

Номер слайду 28

Уявіть, що Лоскотон не переміг Плаксія. Що сталося б із країною? Напишіть про це 5-7 речень. Познайомтесь більш детально з біографією Василя Симоненка і заповніть сторінку про письменника в друкованому зошиті. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

pptx
Додано
10 грудня 2023
Переглядів
448
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку