Презентація до уроку української мови Змінювання іменників за зразком «один-багато». Групування предметів за родовими і видовими ознаками. "

Про матеріал
Дати уявлення про зміну іменників за числами, навчати змінювати іменники за числами, визначати їхнє число. Поглибити знання учнів про іменник. Вчити групувати їх за родовими та видовими ознаками. Розвивати аналітичне вміння, увагу, здатність працювати за зразком; продовжити формувати навички роботи з текстом. Виховувати культуру спілкування, виховувати почуття пошани до традицій українського народу.
Перегляд файлу

  Тема: Змінювання іменників за зразком «один-багато». Групування предметів за родовими і видовими ознаками. 

Мета.  Дати  уявлення про зміну іменників за числами, навчати змінювати іменники за числами, визначати їхнє число. Поглибити знання  учнів про іменник. Вчити групувати їх за родовими та видовими ознаками. Розвивати  аналітичне вміння, увагу, здатність працювати за зразком; продовжити формувати навички роботи з текстом.  Виховувати  культуру спілкування, виховувати почуття пошани до традицій українського народу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма проведення: традиційний урок.

Методико – дидактичне забезпечення уроку: підручник «Українська мова, 2 клас» (М.Д.Захарійчук), мультимедійний підручник «Українська мова, 2 клас»(ТМ «Нова школа»),  предметні малюнки за змістом уроку, картки із завданнями,  мікрофон, таблиця, презентація до уроку.

 

Хід уроку

І. Організація учнів до роботи.   (слайд 2)

Любі діти. У наш клас

Завітали гості щирі

Привітаймо в добрий час

Гостей посмішкою й миром

Привітайтесь!

- Кому дозволимо сісти першим?

Дівчаткам

     Правильно, спочатку краса, а потім сила . 

 ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку Стимулювання та мотивація навчально - пізнавальної діяльності. (слайд 3-5)

-         Сьогодні на уроці ми  продовжимо досліджувати іменник, розвиватимемо мислення, оперативність у виконанні завдань, будемо виховувати почуття пошани до традицій українського народу.

- У дитинстві я полюбляла плести віночок. За українськими народними традиціями віночок завжди був і є одвічним символом добра і надії, краси і молодості.

- Віночок – це не тільки прикраса, це оберіг. Вважалося, що він володіє

 надприродною силою, що біль знімає, і волосся береже.  Подивіться,  який красивий віночок у нас.

- Сьогодні ми будемо вплітати у віночок нашого уроку – стрічки мовних завдань. Ви знаєте, цей віночок не простий, а чарівний, ось якими краплинками – росинками оточений він, адже вода – це символ сили і здоров’я.

А чарівність його залежатиме саме від вас. Якщо ви будете старанні, то віночок стане символом нашого з вами успіху. Готові працювати? Тож часу уже не гаймо! До роботи поспішаймо.

 IІІ. Актуалізація опорних знань учнів . Мотивація навчальної діяльності .

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон» (слайд 6)
  • Які слова ми зараз вивчаємо?
  • Як вони називаються?

Промовте слово іменники голосно, тихіше, пошепки, про себе.

 На яке питання відповідають слова-назви істот? Наведіть приклади.

 На яке питання відповідають слова-назви неістот? Наведіть приклади.

      Я бачу, що ви добре вивчили правила, отже, ми можемо продовжити нашу роботу.

  1. Каліграфічна вправа. «У панночки Каліграфії»  Вчитель виставляє  коричневу стрічку.(слайд 7-8)

-    Посередині прив’яжемо коричневу стрічку — це символ землі-матінки, нашої годувальниці.(слайд7)

  • Ця стрічечка принесла нам завдання   від панночки Каліграфії. Запишіть каліграфічно буквосполучення. (слайд8)

Ж ж жб ба нок жбанок  (слово жбанок закрите на дошці)

 Яке слово можна утворити із цих буквовосполучень? Запишіть його.

 Що означає це слово? Хочете дізнатися?

  1. Словникова робота . Робота зі скоромовкою с. 67, вправа 1.  «Читаю, думаю, знаходжу» (слайд9) 

      Вчитель читає скоромовку, демонструючи те, про що йде мова у скоромовці.  

 Який звук найчастіше повторюється  у скоромовці?

Читання скоромовки учнями (методом «дощик» – зі зміною темпу).

 На яке питання відповідають слова жук і жабка? ( Хто? Це іменники-назви істот). Що купив жук? На яке питання відповідають ці слова?(Що? Це іменники – назви неістот).  Як одним словом назвати ці речі? (Одяг). Виявляється іменники можна групувати.

До кількох окремих слів загальне додавати.

 В чому жабка захотіла везти на базар сметанку?  Вчитель пояснює значення слова жбанок (глечик).

 – Що ще наливають у глечик?

  • Спишіть речення зі словом жбанок.

ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу                                                                          -          По обидва боки від коричневої  прив’яжемо жовті стрічки — це символ сонечка , яке всьому дає світло і тепло . (слайд10)

 Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над словами, що означають назви предметів. Ці слова, діти, мають певну особливість, про  це  вам розкажуть добре відомі вам Мовка і Суржик, які завітали до нас на урок. Не забудьте з ними привітатися і давайте уважно їх послухаємо.

1. Спостереження  та  аналіз  мовних  явищ . «В гостях у Мовки та Суржика».  Робота за мультимедійним підручником. 

Мовка:

   Вітаю, учні!

  Суржик:

 Привіт, друзяки!

  Мовка:

 Суржику, ти ще не втомився пізнавати нове, незвідане в царині мови?

Суржик:

 Мовко, ти мене дивуєш. Та від мене батарейки можна заряджати.

 Мовка:

 Батарейки чи одну малесеньку батареєчку?

 Суржик:

 Та яка різниця?

Мовка:

 От і не скажи. Між одним і багато таки є чималенька різниця. Про це сьогодні і поговоримо.

 Суржик:

 Їжак, листок, кущ, голка, плащ. (Малюнки)

 Мовка: 

 Ці слова згадуються у вірші поетеси Тамари Коломієць.

 Суржик:

 Зараз я спробую повернути їх у текст.

  Два веселі їжак (малюнок)

           Накололи на голка (малюнок)

Всі листок (малюнок)

І сказали:

Ми – кущ (малюнок)

Золоті у нас плащ (малюнок)

На дощ.

Вчитель.

 Діти, вам не здається цей вірш якимсь дивним?

 Мовка:

 Ой, Суржику, мені здається ти зробив щось неправильно. Бач, яким дивним видається віршик.

 Суржик:

 Ну, якось воно так вийшло.

 Мовка:

 Скоріше не вийшло. Я вважаю, що слова треба дещо змінити.

 Суржик:

 Два веселі їжаки

Накололи на голки

Всі листки.

І сказали:

Ми – кущі,

Золоті у нас плащі

На дощі.

 Так он воно як! Значить тих кущів, плащів та дощів було багато.

 Мовка:

 Виходить так. А що ж тоді змінилося у словах?

 Суржик:

 Бачу, що кінцівка. А для чого її змінювати? Тільки для рими?

 Мовка:

 І для рими теж. Та найголовніше, щоб показати, що предметів  було не один, а багато. Порівняємо ще раз змінені слова.

Один предмет                     Багато предметів

Їжак                                      їжаки

Суржик:

 Ой, Мовонько, а можна я далі? Можна я?

Листок                                 листки

Мовка:

 Молодець, Суржику!

Кущ                                     кущі

Плащ                                   плащі

Дощ                                     дощі

2.              Висновки, формулювання правила .

Суржик:

 Я зрозумів! Слова-назви можуть називати один або багато предметів.

Діти ще раз повторюють висновок.

3.       Рухлива хвилинка (діти повторюють рухи на екрані)

Ріпка виросла в городі,

Не вміщається у роті.

Щоб вкусити ріпку, діти –

Треба ширше рот відкрити.

  1. Перевірка розуміння нового матеріалу .  Робота в групах.  «Знайди зайве». Вправляння у  розрізненні іменників у однині та множині.( слайд 11)

За жовтими  ідуть з різних сторін світло- і темно-зелена – символ живої природи, краси, юності, спокою в природі.  Ці стрічечки підготували вам завдання у групах. Пригадайте правила роботи у групі.

– Діти, перед вами слова-назви. Одне слово серед них «зайве». Знайдіть це слово і поясніть, чому воно «зайве»?

Група А                Заєць,  ведмеді, гриби, граки, горобці, вовки.

Група Б                Барвінок, мак, ромашка, волошки, льон.

Перевірка          Один  усно з мобільною мишкою командир кожної групи презентує  свою роботу за мультимедійним підручником, а другий пише слово на дошці.

 Як треба змінити слова заєць і волошки, щоб вони не були «зайвими»? 

(Запис у зошит пар слів  за зразком «один –багато» самостійно)

V.    Осмислення нових знань в процесі практичної діяльності.

    1.  Формування умінь користуватися знаннями . Робота з підручником.                    «Редактори ». Вправа 2, с. 68 . (слайд12)

  • За  зеленими стрічечками  в свою чергу синя і голуба – символ неба і води, людям сили і здоров’я.

 Діти,  прочитайте текст, замінюючи малюнки словами ( листям, сонце, хмари, борсук, білочка, гриби, горішки, дятел, снігурі).

Вчитель стежить за тим, щоб діти називали слова в потрібній формі, відповідно змісту речення.

 Яка пора року прощається з нами? З чого це видно?

 Що зробив борсук?

 Які приготування зробила білочка?

 Що робить дятел?

 Він, мабуть, попереджає лісових звірят, що скоро зима.

 Які пташки прилетіли з півночі? Яку пору року вони запрошують  у гості?

 Виконання завдань до тексту:

 прочитайте  підкреслене слово, зробіть звуко-буквений аналіз цього слова;

 спишіть останній абзац, прочитайте правильно речення, в кінці яких ставиться знак оклику;

Завдання рівня А ( для тих хто першим списав абзац) - поділ слова зимонько на склади для переносу. Перевірка на комп’ютері( сайд 13)

 які з намальованих предметів відповідають на питання хто?, а які на питання що? за варіантами.(Два учня біля дошки).

Зразок:

Хто? Борсук, …..., …….., …… .

Що? Сонце, ……., …….., …… .

Змініть слова за зразком: один – багато усно.

  1.  Спілкуймося красно! Хвилинка спілкування . Релаксація.( слайд14)
  • Потім з однієї сторони оранжева – символ хліба, а з другої  фіолетова – символ розуму. 

 Діти, я сьогодні на столі знайшла лист і знаєте від кого він? Від зайців.

Вчитель читає лист. (Демонстрація фільма про зайців).

Доброго дня, любі друзі!

Учора в лісі відбулися збори зайців. Треба було вирішити, чи не пора нам міняти сірі шубки на білі. Вийшло так, що одні вважали, що пора, а інші говорили, що рано. Одні говорили, що осінь вже закінчується і скоро прийде зима, а інші, що осінь лише збирається завітати до нас.

Будь ласка, розкажіть нам чи скоро прийде до лісу зима. Адже міняти шубки для зайців дуже важлива справа. Сподіваємось на вашу допомогу.

 Ну то як, допоможете зайцям?

 Тоді пригадайте, яку пору року запрошували в гості снігурі?

 Щоб ви порадили зайцям? Чому?

 Як ви гадаєте, чому зайці не змогли домовитись про заміну сірих шубок на білі?

 Як потрібно поводити себе під час спілкування з іншою людиною?

  • Прочитайте що таке спілкування. Діти читають пояснення у підручнику (с.69)

 Я думаю, що всі ви будете ввічливими співрозмовниками. А зайчатам треба навчитися слухати один одного.

  1. Самостійна  робота в парах . « Ти мені - я тобі». Робота за мультимедійним підручником (продовження)
  •  А за ними — малинові, щоб щирими зростали дівчатка. Рожеву стрічку в’язали, щоб у кожної з них достаток був у домі. (слайд15)

 Суржик:

 Як класно змінювати слова з одного на багато. От прийду я в кондитерську і так скажу продавщиці: А дайте-но мені, шановна, не одне тістечко, а хоча б десять чи двадцять, щоб наїстися.

 Мовка:

 Але, Суржику, в тебе й апетит! Двадцять тістечок вистачить на цілий клас.

 Суржик:

 Скажеш таке, Мовонько. Дітям багато солодкого не можна.

 Мовка:

 Ну, що ж, помічнику, бачу, що різницю між одним тістечком і багатьма ти добре вбачаєш, а як на рахунок інших слів?

 Суржик:

 Пропоную повправлятися.

Вправи на добір слів в однині - множині.  Робота у парах. Два учні працюють у комп’ютера ( мультимедійний підручник) та біля дошки.

  Дібрати пару до слів за зразком: один – багато. Завдання виконується самостійно, а потім перевіряється в парах.  Два учні біля дошки : один на дошці, другий на комп’ютері. Решта учнів у зошиті самостійно. Перевірка (слайд16)

Риба              дерева                    Брат-

Дерево           вікна                     Півень-

Брат               риби                      Стіл-

Вікно             брати                    Дівчанка-

Олівець         олівці                    Хата-

             Молодець-

Фізкультхвилинка музикальна.

  1. Групування предметів за родовими і видовими ознаками.

   -      І останніми були білі стрічки, але на кожній з них вишивали або малювали золотом чи сріблом сонце і місяць.(слайд17)

а) - Отже, продовжуємо досліджувати іменник.

- Пригадайте,   іменники можна групувати.

До кількох окремих слів загальне додавати.

  • Що об’єднує  слова книжка, зошит, ручка? ( Це шкільне приладдя)
  • Що є спільного у значенні слів білочка,зайчатко, їжачок? ( Це - звірі). (слайд18)

б)  Розподільчий  диктант. «Прибиральники». Один учень біля дошки. (слайд19-20)

  • Зверніть увагу,  що вітер розкидав усі слова . Спробуємо розподілити предмети на дві групи. Пропустіть один рядок від попередньої роботи та запишіть назви предметів у два стовпчика. Чашка, диван, чайник, стілець, шафа,тарілка.
  • Прочитайте слова першої колонки. Як можна назвати їх одним словом? (Посуд)  Прочитайте слова другої колонки. Як їх можна назвати одним словом? (Меблі)

Резервне завдання

в) Робота в малих групах.

Доберіть якомога більше  слів , що означають один предмет до загальної назви.

Група І.  У лісі ростуть гриби.( Підосичник, підберезник, боровик, груздь, лисичка, опеньок)

Група ІІ. Осінній букет складається з квітів.(Жоржини, айстри, хризантеми, чорнобривця,троянди).

Група ІІІ. У вирій полетіли птахи. (Ластівка, шпак, журавель, лелека, жайворонок, зозуля)

Група ІV Аплікацію виготовляли з листя дерев (берези, клена, осики,  дуба, каштану, верби)

VІ. Домашнє завдання ( слайд 21)

С. 69 Спишіть перший та другий абзац вправи 2, замінюючи малюнки словами. Додаткове завдання – добери слова  до загальної назви електроприлади.

VIІ.  Підсумок уроку

а) Рефлексія (слайд 22)

- Стрічки берегли дівоче волосся від чужих очей. Вони були не коротшими від коси.

 Ось і підійшов до кінця наш  урок. Ми сьогодні  дізналися дещо нове про  іменники.  Що нового дізналися? (Що іменники  можуть означати назву одного предмета або багатьох предметів.) Чого навчилися?( Змінювати іменники на один та багато, групувати їх за ознаками)

Наші друзі Мовка і Суржик  хочуть  теж з вами попрощатися.

 Суржик:

  Друзі, я тепер напевно знаю, що слова - назви  можуть назвати один предмет або багато предметів чи істот.

 Мовка:

 У словах змінюється кінцівка. Таким чином, з одного предмета стає багато.

 Суржик:

 Як я міг цього одразу не помітити.

 Мовка:

 Нічого, поступово дізнаєшся всього, що є важливого у нашій українській мові.

 Суржик:

 І буду говорити як отой диктор у телевізорі?

 Мовка:

 Обов’язково, Суржику. З моєю допомогою  у тебе все вийде. Друзі, з нетерпінням чекатиму наступної зустрічі з вами.

 Суржик:

 Давайте, тримайтесь!

 До зустрічі!

б) Оцінювання учнів. Самооцінка.

 -  Тихо, діти, здається я щось почула, та це ж краплинки мені шепочуть, дивно, вони мені…( слайд 23).

 

Перевернувши краплинки читають слово «МОЛОДЦІ»

- Навіть вони задоволені вашою роботою.

- Тепер, я певна, що наш віночок стане символом нашого класу і буде надалі допомагати нам у навчанні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методичний кабінет КЗШ І-ІІІ ступенів №55

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок-віночок з української мови з мультимедійною підтримкою

«Змінювання іменників за зразком

«один-багато». Групування предметів

           за родовими і видовими ознаками.»                                                         

 

                                                  Підготувала вчитель                                                                                    початкових класів                                                                                                   вищої категорії

                                       Старікова Н.А.

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Кривий Ріг

 

Завантаження...
docx
Додано
18 січня 2020
Переглядів
490
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку