Мета уроку : продовжити формувати знання з теми: «Теплові явища», сформулювати ознаки теплового балансу на прикладі розв’язувань задач; навчитися складати рівняння теплового балансу; сформувати вміння розв’язувати задачі; а також систематизувати та закріпити знання з теми тепловий баланс.style.colorfillcolorfill.typefill.on
Експериментальна задача на столі знаходиться термометр, калориметр, мензурка з водою(холодною), та чайник (з гарячою водою). Порядок виконання 1. Налити в мензурку 100 г холодної води 2. Виміряти початкову температуру холодної води t13. Налити в калориметр 100 г гарячої води (відміряти з допомогою мензурки) і виміряти її температуру t2.4. Вилити холодну воду в калориметр з гарячою водою і розмішати їх.5. Виміряти температуру суміші t3 в стані теплової рівноваги.6. Обчислити кількість теплоти , яку віддала гаряча вода при охолодженні і кількість теплоти, яку отримала холодна вода.7. Порівняти ці кількості теплот8. На основі цих даних побудувати графік залежності температури від кількості теплоти.
Закон збереження енергії для процесу теплопередачі: В ізольованій системі, в якій внутрішня енергія тіл змінюється тільки внаслідок теплопередачі, сума кількостей теплоти, відданої одними тілами системи, дорівнює сумі кількостей теплоти, одержаної іншими тілами цієї системи. Рівняння теплового балансу:
Алгоритм розв’язування задач на тепловий баланс. З’ясувати які тіла отримують теплоту і записати для кожного тіла формулу кількості теплоти. Скласти рівняння теплового балансу, у лівій частині записавши суму кількостей теплоти, які віддають більш нагріті тіла, а у правій частині – суму кількостей теплоти, що отримують менш нагріті тіла. Розв’язати це рівняння відносно невідомої величини і записати кінцеву формулу. Обчислити невідому величину та проаналізувати результат. З’ясувати, якої температури досягають тіла в результаті теплообміну, позначити її буквою t. Встановити, які тіла віддають теплоту і записати для кожного тіла формулу кількості теплоти.
Робота в групах:№1 . У ванну налито 80 кг води, що має температуру 10°С. Скільки потрібно додати у ванну води, яка має температуру 100°С, щоб температура води в ній дорівнювала 25°С№2. Щоб охолодити розжарену до 100°С чавунну сковорідку масою 2 кг, у неї наливають 0,5 кг води при температурі 12°С. До якої температури охолоне сковорідка?№3. Скільки потрібно змішати гарячої води, що має температуру 90 0 С, й холодної, що має масу температуру 10 0 С, щоб отримати 100 кг води за температури 30 0 С?
Краєзнавчі задачі (усно): На території Львівщини переважають дерново-підзолисті ґрунти, а на території Тернопільщини – чорноземи. Де ґрунти краще прогріваються і чому ? На Львівщині будують будинки із цегли і з дерева. В якому будинку зимою тепліше, а влітку прохолодніше, якщо товщина стін однакова ? Чому ? Давні жителі села Олексичі користувалися дерев'яними ложками, сучасні – металевими. Якою ложкою і чому краще їсти гарячу страву: дерев'яною чи металевою ? Якою ложкою краще користуватися перед наливанням окропу у склянку: дерев'яною чи металевою ? Чому ? На заводі чайники розмальовують у темні і світлі тони кольорів. У якому чайнику вода швидше закипить ? А у якому чайнику вода буде довше зберігати тепло ? Чому ?
Лист від Барона Мюнхгаузена. 123456789 По горизонталі: Як називається фізична величина, що означає міру нагрітості тіла?Як називається явище піднімання нагрітих шарів рідини чи газу вгору?Як називається процес обернений до охолодження?Як називається прилад, що використовують для змішування холодної і гарячої води для зменшення теплових втрат?Як називається спосіб теплообміну, яким нагрівається ложка, занурена у гарячий чай?Як називається спосіб теплообміну, яким нагрівається Земля від Сонця?Найближча до землі зірка, яка нагріває Землю. Один із двох способів зміни внутрішньої енергії тіла. Як називається прилад, за допомогою якого вивчають поглинання теплової енергії?По вертикалі: Як називається прилад для вимірювання температури тіла? Тепер розгаданий кросворд ми можемо відсилати Барону Мюнхгаузену.
Бліц опитування 1. Хто в нашій школі щодня спостерігає явище горіння природного газу? 2. Хто в нашій школі щодня мимовільно проводить досліди з тепловими явищами? 3. Чому в холодному приміщенні в нас насамперед мерзнуть ноги?4. Поясніть з точки зору фізики українські прислів'я: «Багато снігу – багато хліба» та «Зима з снігами – літо з хлібами». 5. Чому влітку краще одягати світлий, а не темний одяг?