Презентація до уроку за темою: "Т.Шевченко. Поема"Кавказ" як літературний твір і політологічний текст

Про матеріал
Презентація до уроку як своєрідний конспект, який можна використовувати вчителям під час дистанційного навчання в онлайн-режимі
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ЗАПРОШУЮ НА Урок УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ В 9 КЛАСІ

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Тема уроку: Т. Г. Шевченко. Поема «Кавказ» як літературний твір і політологічний текст

Номер слайду 4

Мета уроку: вчити учнів аналізувати,порівнювати та співвставляти з сучасним окремі фрагменти поезії, визначати епізоди з ліричним, іронічним, інвективним забарвленням; пояснити мету звернення до Прометея; формувати світоглядні переконання неприйняття насильства, засуджувати загарбницькі війни; сприймати художній текст у його єдності з історичним контекстом.

Номер слайду 5

\Епіграф уроку:

Номер слайду 6

\Кавказ

Номер слайду 7

\За горами гори, хмарою повиті,Зсіяні горем, кровію политі. Споконвіку Прометея. Там орел карає,Що день божий довбе ребра. Й серце розбиває.«Кавказ»

Номер слайду 8

\«Кавказ» в Україні

Номер слайду 9

«Кавказ» 1845 р. Поезія має найбільше світових перекладів

Номер слайду 10

Пригадаймо: З яким ім’ям пов’язаний цей твір і як саме?2. Який жанр цього твору ?3. Визначте тему, ідею та основну думку твору.4. Яка історична подія в основі цього твору?

Номер слайду 11

Яків де бальмен. Найкращий друг Т. Шевченка Граф, офіцер, художник, поет-початківець. Уродженець України з шотландським походженням. Разом з Шевченком навчався в Академії мистецтв. З М. Башиловим ілюстрував рукописний “Кобзар ” Шевченка. Йому присвячений “Кавказ”

Номер слайду 12

Теорія літератури:Інвекти́ва (від лат. invectiva (oratio)), у свою чергу походить від (лат. invehor — накидаюся, нападаю) — форма літературного твору, одна з форм памфлета, що висміює або гостро критикує реальну чи уявну особу або групу.«Кавказ» - сатирична поема з елементами лірики та героїки («…огниста інвектива проти «темного царства» (І. Франко)

Номер слайду 13

викриття загарбницької політики російського самодержавства, змалювання страждань поневолених народів Кавказу. Тема: Ідея:співчуття поневоленим, уславлення мужності, стійкості горців; утвердження безсмертя народу, гнівний осуд самодержавства, кріпосництва. Основна думка:“Борітеся – поборете !”

Номер слайду 14

Війна на Кавказі1817 - 1864

Номер слайду 15

Асоціативне гроно. ВІЙНА

Номер слайду 16

Асоціативне гроно. ВІЙНАсмертькровруйнуваннясирітствомародерствонасиллябіженціголод

Номер слайду 17

Українців: сьогодні невідомі масштаби втрат української армії, але ми в глибокій шані схиляємо голови перед тими,то віддав життя за Україну. Актуальна статистика: Загальні бойові втрати мирних народів: Кавказців:загинуло близько трьох чвертей всіх аварців та чеченців, не зважаючи на спротив народів Кавказу, території північно-кавказьких держав усе ж були захоплені Росією

Номер слайду 18

У російсько-українській війні з 24.02.2022 р.: близько 17 500 осіб (за даними Генштабу, станом на ранок 31 березня 2022 р)Актуальна статистика: Загальні бойові втрати Росії: У російсько-кавказькій війні (1817 – 1864 рр.):близько 50 000 російських солдат та офіцерів

Номер слайду 19

Сюжет твору. Поема розповідає про загарбницьку безглузду війну, що десятиріччями веде самодержавство з маленькими кавказькими народами, чия національна свідомість настільки висока, що не вдається цей народ здолати.

Номер слайду 20

За горами гори, хмарою повиті,Засіяні горем, кровію политі. Споконвіку Прометея. Там орел карає,Що день божий довбе ребра. Й серце розбиває. Розбиває, та не вип'єЖивущої крові, —Воно знову оживаєІ сміється знову. Не вмирає душа наша,Не вмирає воля.

Номер слайду 21

Образи-символи поеми. Прометей:горці, яких мучить самодержавство;народна воля;нескоренність;невмирущість;витримка. Орел: Російська імперіянедвозначний прозорий натяк на загарбницьку політику царського самодержавства проти вільнолюбного народу Кавказу

Номер слайду 22

Номер слайду 23

До нас в науку! Ми навчим,Почому хліб і сіль почім!Ми Християне; храми. Школи,Усе добро, сам бог у нас!Нам тілько сакля очі коле . Чого вона стоїть у вас,Не нами дана; чом ми вам. Чурек же ваш та вам не кинем,Як тій собаці! Чом ви нам. Платить за сонце не повинні! Головна частина поеми - це монолог російського колонізатора, звернений до горців

Номер слайду 24

Наслідки Кавказької війни: Внаслідок війни більшість корінного населення Північного Кавказу була нещадно винищена. Були повністю ліквідовані цілі народи . Після війни відбулося масове переселення (добровільне й примусове) в мусульманські країни, переважно в Туреччину. За наказом командування, озвірілі солдати руйнували аули, грабували майно тубільців, випалювали ліси, вирубали сади й виноградники. Жорстоко розправлялися з «непокірним» місцевим населенням. Чоловіків, старих людей убивали, а жінок, дітей, юнаків і дівчат продавали в рабство.

Номер слайду 25

Наслідки насилля « руського міра»Лягло костьми. Людей муштрованих чимало. А сльоз, а крові!— напоїть. Всіх імператорів би стало. З дітьми і внуками, втопить. В сльозах удов'їх. А дівочих,Пролитих тайно серед ночі!А матерніх гарячих сльоз!А батькових, старих, кривавих!Не ріки — море розлилось,Огненне море!Маріуполь. Харків. Чернігів. Київ

Номер слайду 26

І вам слава, сині гори,Кригою окуті!І вам, лицарі великі,Богом не забуті. Борітеся — поборете!Вам бог помагає!За вас правда, за вас славаІ воля святая!Монолог Шевченка, звернений до захисників свободи

Номер слайду 27

Монолог Шевченка, звернений до Бога. За кого ж ти розіп'явся,Христе, сине божий —За нас добрих, чи за словоІстини... Чи, може,Щоб ми з тебе насміялись —Воно ж так і сталось.

Номер слайду 28

Монолог Шевченка, звернений до Якова де Бальмена І тебе загнали, мій друже єдиний,Мій Якове добрий! Не за Україну,А за її ката довелось пролить. Кров добру, не чорну. Довелось запить. З московської чаші московську отруту!

Номер слайду 29

Кола Вена. Що спільного та відмінного між війнами Росії на Кавказі і на Україні?Що спільного та відмінного між війнами Росії на Кавказі та Україні?

Номер слайду 30

Шевченко - пророк. Той неситим оком. За край світа зазирає,Чи нема країни,Щоб загарбать і з собою. Взять у домовину(Уривок з поеми “Сон”)І забудеться срамотня. Давняя година,І оживе добра слава,Слава України…(Уривок з послання “І мертвим , і живим…”)

Номер слайду 31

Пригадаймо:

Номер слайду 32

Сенкан як підсумок уроку. В О Л Янескоренна невмирущабореться оживає перемагаєжиття в неволі нічого не варте. Ж И Т Т Я

Номер слайду 33

Домашнє завдання: Написати есе на тему: «Борітеся-поборете» (за поемою «Кавказ» Т. Шевченка та власним розумінням боротьби України за волю)

Номер слайду 34

Слава Україні !Героям слава !

pptx
Додано
4 квітня 2022
Переглядів
854
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку