Мета уроку: вчити учнів аналізувати,порівнювати та співвставляти з сучасним окремі фрагменти поезії, визначати епізоди з ліричним, іронічним, інвективним забарвленням; пояснити мету звернення до Прометея; формувати світоглядні переконання неприйняття насильства, засуджувати загарбницькі війни; сприймати художній текст у його єдності з історичним контекстом.
Теорія літератури:Інвекти́ва (від лат. invectiva (oratio)), у свою чергу походить від (лат. invehor — накидаюся, нападаю) — форма літературного твору, одна з форм памфлета, що висміює або гостро критикує реальну чи уявну особу або групу.«Кавказ» - сатирична поема з елементами лірики та героїки («…огниста інвектива проти «темного царства» (І. Франко)
викриття загарбницької політики російського самодержавства, змалювання страждань поневолених народів Кавказу. Тема: Ідея:співчуття поневоленим, уславлення мужності, стійкості горців; утвердження безсмертя народу, гнівний осуд самодержавства, кріпосництва. Основна думка:“Борітеся – поборете !”
Українців: сьогодні невідомі масштаби втрат української армії, але ми в глибокій шані схиляємо голови перед тими,то віддав життя за Україну. Актуальна статистика: Загальні бойові втрати мирних народів: Кавказців:загинуло близько трьох чвертей всіх аварців та чеченців, не зважаючи на спротив народів Кавказу, території північно-кавказьких держав усе ж були захоплені Росією
До нас в науку! Ми навчим,Почому хліб і сіль почім!Ми Християне; храми. Школи,Усе добро, сам бог у нас!Нам тілько сакля очі коле . Чого вона стоїть у вас,Не нами дана; чом ми вам. Чурек же ваш та вам не кинем,Як тій собаці! Чом ви нам. Платить за сонце не повинні! Головна частина поеми - це монолог російського колонізатора, звернений до горців
Наслідки Кавказької війни: Внаслідок війни більшість корінного населення Північного Кавказу була нещадно винищена. Були повністю ліквідовані цілі народи . Після війни відбулося масове переселення (добровільне й примусове) в мусульманські країни, переважно в Туреччину. За наказом командування, озвірілі солдати руйнували аули, грабували майно тубільців, випалювали ліси, вирубали сади й виноградники. Жорстоко розправлялися з «непокірним» місцевим населенням. Чоловіків, старих людей убивали, а жінок, дітей, юнаків і дівчат продавали в рабство.
Наслідки насилля « руського міра»Лягло костьми. Людей муштрованих чимало. А сльоз, а крові!— напоїть. Всіх імператорів би стало. З дітьми і внуками, втопить. В сльозах удов'їх. А дівочих,Пролитих тайно серед ночі!А матерніх гарячих сльоз!А батькових, старих, кривавих!Не ріки — море розлилось,Огненне море!Маріуполь. Харків. Чернігів. Київ