Важливо саме в початковій школі створити умови для реалізації вікової потреби в пошуковій активності. Основу дослідницької діяльності складають:розвиток пізнавальних умінь і навичок учнів;уміння орієнтуватися в інформаційному просторі;уміння самостійно конструювати свої знання;уміння інтегрувати знання з різних галузей наук;уміння критично мислити.
Система формування дослідницьких умінь за такими напрямами:уміння усвідомлювати проблему. Не потрібно вимагати ясного формулювання проблеми, чіткого визначення мети. Досить її загальної приблизної характеристики;уміння ставити питання. Запитання націлює мислення дитини на пошук відповіді, таким чином викликає потребу в пізнанні;уміння висувати гіпотези. Гіпотеза — це передбачене знання, але не доведене логічно та не підтверджене досвідом;уміння давати визначення понять. Визначити поняття — указати, що воно означає, виявити ознаки, які йому належать.
ОВОЛОДІННЯ ДОСЛІДНИЦЬКИМИ ВМІННЯМИ Й НАВИЧКАМИ УЧНЯМИ 1 КЛАСУ1. Уміння бачити проблеми.2. Уміння ставити питання.3. Уміння висувати гіпотези.4. Уміння давати визначення поняттям.5. Уміння класифікувати предмети.6. Розвиток умінь спостерігати.7. Розвиток умінь і навичок експериментувати.8. Розвиток умінь висловлювати судження та робити умовиводи.9. Уміння робити висновок про приналежність предметів до загального родового поняття.10. Розвиток умінь складати тексти.
ОВОЛОДІННЯ ДОСЛІДНИЦЬКИМИ ВМІННЯМИ Й НАВИЧКАМИ УЧНЯМИ 2 КЛАСУ1. Уміння бачити проблеми. 2. Уміння ставити питання: уміє ставити питання й відповідати на них: «Чому ти так думаєш?», «Про що розповідається далі?». 3. Уміння висувати гіпотези: бачить суперечності, висловлює просте припущення про можливе рішення. 4. Уміння давати визначення поняттям: уміє розширювати задане родове поняття.5. Уміння класифікувати.6. Розвиток умінь спостерігати.7. Розвиток умінь і навичок експериментувати.8. Розвиток умінь висловлювати судження та робити умовиводи.9. Уміння робити висновки.10. Розвиток уміння складати тексти.
ОВОЛОДІННЯ ДОСЛІДНИЦЬКИМИ ВМІННЯМИ й НАВИЧКАМИ УЧНЯМИ 3 КЛАСУ 1. Уміння бачити проблеми. 2. Уміння ставити питання.3. Уміння висувати гіпотези.4. Уміння давати визначення поняттям.5. Уміння класифікувати.6. Розвиток умінь спостерігати.7. Розвиток умінь і навичок експериментувати. 8. Розвиток умінь висловлювати судження й робити умовиводи.9. Уміння робити висновки:10. Розвиток умінь складати тексти:
ОВОЛОДІННЯ ДОСЛІДНИЦЬКИМИ ВМІННЯМИ Й НАВИЧКАМИ УЧНЯМИ 4 КЛАСУ1. Уміння бачити проблеми.2. Уміння ставити питання.3. Уміння висувати гіпотези.4. Уміння давати визначення поняттям.5. Уміння класифікувати.6. Розвиток умінь спостерігати.7. Розвиток умінь і навичок експериментувати8. Розвиток умінь висловлювати судження та робити умовиводи.9. Уміння робити висновки.10. Розвиток умінь працювати з книгою.
Організаційний - вибір теми -постановка проблеми -планування. Реалізації - робота з джерелами інформації - проведення власних досліджень - обробка текстового, науково- графічного матеріалу - корекція проміжних результатів - оформлення роботи. III. Презентації - захист роботи. Рефлексивно- оціночний -співставлення цілей з результатами. Етапи дослідницької діяльності
Має безпосередній вплив на такі показники розумової діяльності, як уміння:класифікувати;узагальнювати;відбирати всі можливі варіанти рішення;складати програму дій своєї роботи;розглядати об’єкт з різних точок зору;порівнювати різні об’єкти;складати завдання із запропонованої теми;здійснювати самоконтроль. Дослідницька діяльність дає дитині можливість насолодитися радістю свого відкриття.