Географічна екскурсія — це одна з форм організації навчально-виховного процесу. Під час екскурсій відбувається накопичення змістовних уявлень, що дає можливість сформувати уявлення про природу, як єдине ціле.
Презентація до уроку географії у 8 класі. Тема: Дослідження "Ознайомлення з об'єктами природи своєї місцевості (екскурсія)" у 8 класі
Актуальність теми: Знання свого краю, його природних особливостей складають основу для реалізації краєзнавчого принципу у викладанні географії. Сприяють формуванню практичної спрямованості, удосконалюються навички поводження в природі, з’являється інтерес до екологічних, господарських проблем свого рідного краю. Під час вивчення природи своєї місцевості підвищується ефективність морального та екологічного виховання учнів, формується особиста відповідальність за стан навколишнього середовища, раціональне використання і відновлення її ресурсів.... Людей варто навчати найголовнішим чином того, щоб вони здобували знання не з книг, а спостерігали самі небо і землю, дуби і буки, тобто щоб вони досліджували і пізнавали самі предмети, а не пам'ятали тільки чужі спостереження і пояснення. Я. А. Коменський
Мета дослідження: конкретизувати уявлення про географічні об’єкти, процеси, явища; познайомитися з місцевими ландшафтами і на цій основі із загальними закономірностями розвитку природи; формувати вміння створювати їхні образи, виділяти істотні ознаки, подібності та відмінності; розвивати географічне мислення; сприяти розвитку особистісних зацікавлень школярів; формувати в учнів уміння й навички дослідницької роботи, систематизації здобутої інформації, виступу перед аудиторією; виховувати естетичне сприймання природи, екологічні почуття, прагнення зберегти природу, охороняти її, почуття відповідальності, впевненості у власних силах, взаємодопомогу, толерантність.
Методи та прийоми: розповідь, бесіда з техніки безпеки щодо дотримання правил поведінки біля природних об’єктів, на маршруті, робота в групах, робота з інструктивними картками, спостереження, порівняльний аналіз, спілкування із живою природою. Основні поняття: ліс, ярусність, ланцюг живлення, біогеоценоз, природний комплекс, компоненти природи. Обладнання та матеріали: олівці, ручка, блокнот, інструктивні картки із завданням для учнівських груп, фотоапарат, компас, визначник рослинного та тваринного світу, палиця висотою 1 м., невелика лопатка, лінійка. Опис дослідження: за метою діяльності – пошуковий за кількістю учасників – груповий за тривалістю підготовки – короткотривалий
Очікувані результати: В результаті здійсненої роботи під час екскурсії учні: зможуть наводити приклади природних комплексів та комплексів, змінених людиною, у своїй місцевості; навчаться пояснювати взаємодію компонентів природи в природному комплексі, розташованому у своїй місцевості; зможуть самостійно оцінювати вплив людини на природні комплекси у своїй місцевості. набудуть досвіду пошуково-дослідницької діяльності, відчують значущість своєї роботи в навчальному процесі та повсякденному житті. Практичне значення: виконане дослідження може використовуватись на уроках географії та при проведенні позакласних заходів.
Організаційно-підготовчий етап. Методи: інструктування, бесіда . Місце проведення : класна кімната. Ознайомити з метою проведення екскурсії та її змістом. Провести інструктаж з правил безпеки під час екскурсії. Визначити місце проведення екскурсії та маршрут. Познайомити з об’єктами дослідження. Об’єднати учнів класу у групи, кожна з яких буде виконувати окреме завдання згідно інструкції. Ознайомити групи з переліком завдань, які вони мають виконати під час екскурсії.
Формування робочих груп. Важливим моментом організації груп є формування учасниками правил спільної роботи, наприклад:• придумати (підібрати) назву та девіз команди (групи);• працювати дружно, злагоджено, разом;• усе, що пропонує товариш, сприймати й обговорювати спокійно;• викладати свої ідеї, думки по черзі, всіх вислуховувати до кінця,не перебивати;• радитись із товаришами, приймати рішення спільно;• висловлюватися по суті справи, не відволікатися на стороннє;• «запозичати» ідеї в інших груп з їхнього дозволу;• бути доброзичливими, старанними, відповідальними;• доводити свою справу до кінця та ін.
Пошуковий етап 1. Прибувши на місце проведення екскурсії, впевнитися , що територія безпечна для перебування дітей.2. Провести інструктаж з правил користування обладнанням.3. Визначити ділянку для опису природного комплексу, розташувавши групи так, щоб вони не заважали одна одній.4. Визначити розташування ділянки лісу, яку досліджуємо, відносно школи.
План вивчення й опису лісуІнструктивна картка № 1 (1 група)Визначити тип лісу, його густоту (рідкий, густий, середньої густоти). Визначити основну лісоутворюючу породу та описати її. Необхідно вказати висоту дерева, діаметр стовбура, вік, стан, фенологічну фазу (не цвіло, цвіте, плодоносить, відмирає). Охарактеризувати яруси рослинності. В ході опису лісу зібрати зразки рослин для гербарію. Зробити замальовки або фотографії представників рослинності різних ярусів.«Практикум»
Інструктивна картка № 2 (2 група)Навести приклади тварин і птахів, що мешкають у лісі. Визначити їхнє промислове значення. Виявити пристосованість тварин до співіснування в лісі (забарвлення, поведінка, розподіл тощо). Зробити фотографії видового складу тварин (якщо їх не можна побачити зафіксуйте сліди їхньої присутності: нори, гнізда, обгризені гілки).
Інструктивна картка № 3 (3 група)Описати природоохоронне та господарське значення лісу: у чому проявляються його водоохоронні, водорегулюючі, протиерозійні, полезахисні функції. Визначити зміни лісу, що сталися під впливом практичної діяльності людини.Інструктивна картка № 4 (4 група)Запропонувати заходи, необхідні для охорони лісу та його відновлення.
Підсумковий етап Учні за бажанням можуть:презентувати роботу у вигляді повідомлення, твору (есе);зробити малюнки, буклети чи фотоколаж про побачене;виготовити листівку про бережливе ставлення до природи рідного краю. створити презентацію чи відеосюжет. обмінятися інформацією з учнями інших груп. Закінчення роботи над дослідженням згідно завдань. Підведення підсумків результатів роботи учнів під час екскурсії;Відзначення найбільш активних учнів. Оцінити роботу учнів можна за такими критеріями:• активність кожного учасника проекту відповідно до його можливостей;• характер спілкування та взаємодопомоги;• глибина розкриття проблеми;• використання інформації з різних галузей знань;• естетика оформлення результату;• соціальна (практична) значущість результату;• вміння презентувати проект тощо.
Презентація. Організація позакласних заходів, присвячених природному середовищу вашого населеного пункту (наприклад, день Довкілля, день Землі, виступ екологічної агітбригади і т. д.). Створення в кабінеті географії міні-краєзнавчого музею на основі проведених досліджень; Випуск шкільної краєзнавчої газети або журналу.
Висновок Ліс – це природний комплекс, який живе особливим життям, за своїми правилами, які корисно знати. Ліс має багато друзів, але основним другом і захисником його повинна бути людина. А тому втручання людини в цей чудовий світ природи має бути із знанням справи – обережним і дбайливим. Для людини закон – Зберегти все, що є,І примножить стократ,Що земля нам дає…