“Не можна вивчати географію, не знаючи своєї малої батьківщини”. Актуальність теми. В умовах інтеграції України в світову систему освіти актуальним є забезпечення високого рівня географічної освіти на теренах України. Наразі нагальною проблемою є впровадження у шкільну практику новітніх психодидактичних засад навчання географії та посилення краєзнавчого принципу. Відповідно до цього існує нагальна потреба формування в учнів емоційно-почуттєвих образів географічних об’єктів вивчення та використання потенціалу краєзнавчого матеріалу.
Завдання: * формування інтелектуально розвиненої, високоморальної, національно свідомої, духовно багатої особистості, здатної творчо мислити, використовувати засвоєні знання, уміння в реальному житті та у практичній діяльності; * вивчення природи, дослідження природних ресурсів, унікальних ландшафтів рідного краю; * формування екологічної культури та конструктивного географічного мислення в учнів на уроках геогрфії; * накопичення та ефективне використання краєзнавчого матеріалу.
Щоб виконати ці завдання необхідно постійно втілювати в життя учнів ідеї: створювати оптимальні умови для розвитку творчої особистості дитини; • сприяти позитивній мотивації учнів до пізнавальної діяльності; • розвивати в дітей потреби в самореалізації, самовдосконаленні; • створювати атмосферу співробітництва та взаємодії вчителя і учня; • формувати в учнів навички отримання, осмислення та використання інформації з різних джерел; • залучати школярів до участі в різних природничих конкурсах, олімпіадах, краєзнавчих екскурсій та експедицій.
Краєзнавчий принцип навчання на уроках географії дає можливість будувати виклад географії згідно з дидактичним правилом «від відомого — до невідомого, від близького — до далекого», передавати інформацію учням за допомогою словесних (розповідь, бесіда, пояснення); наочних (карти, схеми, графіки, картини, фотомонтажі про природу, виставки, колекції корисних копалин, гербарії рослин, різні замальовки ярів, долин, полів, гір) і практичних методів (туристичні походи, близькі та далекі екскурсії). Краєзнавчий принцип навчання на уроках географії дає можливість будувати виклад географії згідно з дидактичним правилом «від відомого - до невідомого, від близького - до далекого», передавати інформацію учням за допомогою словесних (розповідь, бесіда, пояснення); наочних (карти, схеми, графіки, картини, фотомонтажі про природу, колекції корисних копалин,різні замальовки ярів, долин, полів, гір) і практичних методів (туристичні походи, екскурсії).
Краєзнавчий матеріал має ефект у навчально-виховному процесі, тоді коли він: ●є не тільки засобом ілюстрації в конкретизації загально-геогрпафічних подій і явищ, але й джерелом отримання нових знань, розширення наукового кругозору учнів. ● зручний для порівняння, зіставлення із загальнодержавним; ● розкриває специфічні риси розвитку краю.
Пошукова діяльність Фізико-географічне положення Новосанжарського району. Комплексна географічна характеристика Новосанжарського району. Природно-заповідний фонд Новосанжарського району. Екологічні проблеми селища міського типу Нові Санжари та шляхи їх вирішення. Перлини Новосанжарського краю. Екологічні проблеми села Кунцеве та шляхи їх вирішення. Екологічна мережа Новосанжарського району. Стежками рідного села.
Результати досвіду роботи. Участь в районних олімпіадах з географії II 2016 9 Янко Ірина III 2015 11 Хрипко Ірина III 2015 8 Янко Ірина III 2014 10 Хрипко Ірина I 2014 10 Янко Ольга II 2013 9 Янко Ольга III 2013 9 Хрипко Ірина II 2013 8 Шевченко Владислав Місце Рік Клас Прізвище, ім’я
Висновок Реалізація краєзнавчого принципу до вивчення географії у школі дає можливість учням відшукати, обгрунтувати і розкрити у взаємозв’язках і взаємозалежностях всю багатогранну сукупність особливостей навколишнього середовища, створити правильні та стійкі уявлення про географічні об’єкти, процеси і явища, виявити взаємозв’язки між ними та, найголовніше, сприяє формуванню цілісної наукової картини світу.