Кажуть, «дівчина» – від слова «диво». І це диво допомагає їй творити її коса. Хто з нас не милувався довгою русою косою! Вона викликає захоплення в усіх. Закосиченими українками світ милувався здавна. Коса виховує у дівчат почуття моральної чистоти, правил етичної й естетичної поведінки, відновленню народних звичаїв. Коса дівоча – краса дівоча, її честь. Дівчина з розпущеним волоссям – це не у звичаях українців. Навпаки, окраса дівчини – се її охайне волосся, акуратно заплетене або закладене.
Довге густе волосся завжди було ознакою дівочої вроди, а охайно заплетена коса – символом цнотливости, незайманости та дівування. Найбільша краса – дівоча коса. Вона поєднує три стихії: повітря, воду і землю. Нею приворожували хлопців, пишалися та складали пісні. На Гуцульщині, як тільки дівчинці виповнювалося 6 років, їй вперше заплітали косу. Дівчата плекали свою косу, прикрашаючи її зіллям, різними пахучими травами.
Часто, косу під вінець просто розплітали, і жінка вже ніколи не мала права її заплітати. Волосся ховали під очіпок, і так треба було ходити все життя. Існувала й така традиція: під час весілля дівчина тричі знімає з себе хустку і топче її ногами. Потому востаннє і назавжди хустку молодій одягає або чоловік, або свекруха. Для одруженої жінки вважалося великим гріхом вийти на вулицю без хустки. В народі казали, що гріх світить косою проти сонечка.
Матері з особливою наполегливістю намагалися з раннього віку привчити дитину до охайності, щоб знала традиційні закони моралі. «Яка коса – така й краса», «Подивися на косу, а подумай про господиню», – говорили в народі. Здавна в. Україні існував непорушний звичай: умившись вранці, дівчина мусила перш за все розчесати та заплести косу. Якщо ж вона сідала до столу або бралася до роботи з нерозчесаним волоссям, то про неї казали люди: «У неї на голові сорока гніздо вила» або «У неї в космах сім чортів кублилося» чи ще «Не вари борщу, поки не заплетеш косу».