16 квітня о 15:00Вебінар: Мотивація до навчання під час карантину

Урок "Поняття про біотичні фактори. Конкуренція організмів за умови існування"

Про матеріал

Курс екологія рідного краю має велике значення для вивчення природничих наук. Саме на уроках цього предмету можна використовувати ігрові методи, загадки. В ігровій формі учні знайомляться з біотичними факторами.

Перегляд файлу

5 клас

Урок №10

Тема: Поняття про біотичні фактори. Конкуренція організмів за умови існування.

Мета: дати загальне уявлення про біотичні фактори, класифікацію біотичних факторів на внутрішньовидові, міжвидові: конкуренція, хижацтво, паразитизм, коменсалізм та ін..

розвивати вміння самостійно працювати з різними джерелами знань, розширити кругозір учнів ; підвищити зацікавленість учнів до екології;

проводити екологічне та валеологічне виховання, виховувати екологічну грамотність.

Методи й методичні прийоми: бесіда, розповідь,   самостійна робота, демонстрація наочних матеріалів,

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Базові поняття і терміни: екологічні фактори, біотичні, абіотичні та антропогенні фактори

Обладнання: малюнки, таблиці, роздатковий матеріал.

Хід  уроку
  I.   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ  ЕТАП

Перевірка готовності класу до уроку.
  II.   МОТИВАЦІЯ  НАВЧАЛЬНОЇ  ДІЯЛЬНОСТІ

 Мотивація. Постановка проблемного запитання

Що ж поєднує між собою живі істоти у лісі або на луках, так наприклад, квітки конюшини й джмелів, що літають над ними, й мишей, котрі мешкають під ними?

Одним з перших вчених, що поставили собі це питання, являвся Ч. Дарвін. Він описав взаємозв'язок конюшини, джмелів та мишей. Лише джмелі із їхнім довгим хоботком здатні запилювати квітки конюшини, що досить добре ростиме в тому місці, де чимало їх. Дані комахи будують власні гнізда під землею. Вони тут стають поживою гризунів, що полюбляють їхні личинки і мед. В тих місцях, де досить мало мишей, на полях більше джмелів та більш краще зростає конюшина. Живі організми вступають в заємозв`язки між собою.

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Розповідь вчителя із елементами бесіди, заповненям схеми і використання загадок

Біотичні фактори - сукупність впливів життєдіяльності одних організмів на життєдіяльність інших.  Типи комбінацій міжвидових   взаємин: сприятливі (+), несприятливі (-),  нейтральні (0). Під біотичними чинниками середовища розуміють взаємний вплив живих організмів одне на одного. Умовно біотичні чинники можна розділити на внутрішньовидові й міжвидові

Міжвидові

Тіло як у черв’ячка,
Вуса наче у жучка,
Крила гарні, кольорові,
Наче квіточки казкові.
(Метелик)

Не олень, хоча й рогатий, В нього роги – як лопати, Хто ж це? Здогадався хтось? Це великий, дужий …(лось).

Як ви думаєте, які взаємини між цими організмами?

Нейтралізм - обидва види незалежні і не роблять ніякого дії один на одного. Метелик (0) і лось (0)

Коменсалізм - один вид дістає користь, а інший не отримує ні шкоди, ні вигоди. Акула (0) і риба прилипала (+), це спільне проживання різних організмів, коли один організм, що поселяється всередині тіла іншого та харчуюється за його рахунок, не заподіює шкоди носію (бактерії в кишечнику людини).

В сукні зеленій стою цілий рік:

 Сонечко світить, чи падає сніг.

Голок багато в господарстві тримаю,

Тільки не шию і не вишиваю. (Ялинка)

Вона під осінь помирає 
І знову весною оживає. 
Голкою зеленою вийде до світла 
Росте, цвіте усе літо. 
Коровам без неї - біда: 
Вона їх головна їжа. (трава)

Як ви думаєте, які взаємини між цими організмами?

Аменсалізм - один із співіснуючих організмів несе збитки, а іншому вплив першого байдужий Ялинки (0) пригнічують ріст світлолюбних рослин (-).

 

Симбіоз - взаємовигідні відносини.

 Стрімко вибігли на гору

 Дві подружки білокорі.

 Дощик їм полоще кіски,

Звуть тих подружок… (берізки).

Лиш нога та голова,

Ані рук, ні ніг нема.

Щоб на нього подивитись

Треба низько уклонитись. (Гриб)

Як ви думаєте, які взаємини між цими організмами?

Мутуалізм -види не можуть існувати одне без одного. Як приклад можна навести факт взаємовідносин між бобовими рослинами (+) та азотфіксуючими бульбочковими бактеріями (+), які мешкають на їх кореневій системі. Аналогічно взаємодіє коріння вищих рослин із грибницею шапинкових грибів. І ті, й інші організми отримують один від одного необхідні для життєдіяльності речовини.

 У савані проживає,

Чорно-білі смужки має.

І весела, і пригожа,

 На конячку нашу схожа. (Зебра)

Без сокири і без рук, а дім будує. (Пташка)

Як ви думаєте що може поєднувати зебру із яскравою пташкою бджолоїдкою?

Протокооперація - спільне існування вигідно обом видам, але не є обов'язковою умовою життя.

Я страшенний боягуз,
Всіх на світі я боюсь.
В полі, в лісі навкруги – 
Скрізь у мене вороги.
(Заєць)

Вдалині посеред ночі

засвітились хижі очі.

Від його пісень у звірів

морозець біжить по шкірі. (Вовк)

Як ви думаєте, які взаємини між цими організмами?

Хижацтво Хижий вид(+) харчується своєю жертвою(-). Однак у живій природі є і рослини-«хижаки». Наприклад, комахоїдні рослини, назву котрим запропонував Ч. Дарвін. Зараз нараховують біля 500 видів подібних рослин, поміж котрих найвідомішими являється росичка, пухирник, венерина мухоловка, непентес і т.п. Вони здійснюють фотосинтез, однак здатні ловити і перетравлювати з допомогою травних ферментів комах, мілких молюсків, рачків, павуків, черв'яків, рибок і т.п. Це пов'язано із тим, що вони проростають на бідних малопоживних ґрунтах й коріння у них погано розвинуті.

Вечнозелен - паразит! -
Крону інших уразить!
Ягід білих отримала
І  зветься вона - (омела).

Навесні прокинеться,

з сонечком обніметься.

Та зелені шати

нумо приміряти. (Дерево)

Як ви думаєте, які взаємини між цими організмами?

Паразитизм – паразит(+) гальмує ріст і розвиток свого господаря (-) і може викликати його загибель, бо використовує тіло господаря як житло, або як джерело харчування. Рослинами-паразитами являються повитиця, нетрів хрест, вовчок. Омела, дзвінець – це рослини-напівпаразити, прикріпляючись до рослини-хазяїна і живлячись його речовинами, вони самі не лише мають здатність до фотосинтезу, а і фотосинтезують.

Серед двору стоїть копа,

Спереду вила, а ззаду мітла.

Спереду — рогач, А на хвості — квач.

Огрядна, боката,

На молоко багата. (Корова)

Як прийде до нас весна,

   Зеленіє скрізь вона.

   А як осінь надійде -

   Зжовкне враз і пропаде. (Трава).

Як ви думаєте, які взаємини між цими організмами?

Виїдання - це така форма узаємодії, за котрої тварини (+) поїдають рослин (-). Рослиноїдними тваринами являються різноманітні види комах, гризунів чи копитних ссавців. В рослин являються різні пристосування для захисту від виїдання. Так наприклад, виробництва отруйних речовин, формування колючок, шипів і т.п.

Внутрішньовидові чинники. Особини всередині виду сильно впливають одна на одну, що проявляється в боротьбі за територію, їжу,

Плечистий, коренастий

Та міцний, як зуб, 

Виріс у дворі наш   Дуб

Зелена, а не луг,
Біла, а не сніг,
Кудрява, а без волосся. Берізка

Які види взаємодії можуть бути між особинами одного виду, або схожими?

Конкуренція - форма взаємодії, яка проявляється у змаганні за засоби життя і умови розмноження. Особини з одного або різноманітних видів здатні змагатися поміж собою за воду, освітлення чи поживні речовини і т.п. Прикладом конкуренції здатне бути змагання між різними соснами за світло і простір у одновіковому лісовому насадженні. Рослини, що проростають швидше, затінюють відстаючих, таким чином ще більше затримують їх ріст.

V. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

Робота по створенню міні-проектів. На столах учнів картинки, олівці. Із наявного додаткового матеріалу скласти слайд одного із біотичних факторів.

VІ. Закріплення захист міні-проектів

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати конспект, малюнок до вибраного біотичного фактору

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Екологія, Розробки уроків
Додано
17 грудня 2018
Переглядів
1024
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку