Презентація до уроку
«Античність – колиска європейської культури». Етапи й шедеври античності (огляд). Гомер (приблизно VIII ст. до н. е.). «Одіссея» (1-2 уривки за вибором учителя). Міфологічні, пригодницькі й побутові елементи в «Одіссеї». Уславлення людського розуму, вірності, винахідливості й допитливості. Засудження беззаконня, насильства й несправедливості та самовпевненості й марнославства. Образ Одіссея.
АНТИЧНІСТЬ – КОЛИСКА ЄВРОПЕЙСЬКОЇ КУЛЬТУРИ Етапи й шедеври античності (огляд). Гомер «Одіссея». Міфологічні, пригодницькі й побутові елементи в «Одіссеї». Уславлення людського розуму, вірності, винахідливості й допитливості. Засудження беззаконня, насильства й несправедливості та самовпевненості й марнославства. Образ Одіссея.
Тестування 1.Часові межі доби античності А. V - Х ст. н. е.; Б. VІІІ ст. до н.е. – V ст. н.е.; В. ХІІ – ХІІІ ст. н.е.; Г. Х - VІІІ ст. до н.е. 2. Термін «античний» походить з латинської і означає: А. «людський»; Б. «класичний»; В. «давній»; Г. «химерний». 3. Антична література – це література: А. Давніх Греції та Риму; Б. Китаю та Японії; В. Київської Русі; Г. Персії та Ірану. 4. Греки писали свої твори: А. давньогрецькою мовою; Б. італійською мовою; В. латинською мовою; Г. англійською мовою. 5. Римляни писали свої твори: А. давньогрецькою мовою; Б. італійською мовою; В. латинською мовою; Г. англійською мовою. 6. Яка доба пізніше орієнтувалася на традиції доби античності? А. Реалізм; Б. Романтизм; В. Відродження; Г. Середньовіччя.
Тестування 7. Кого називали «батьком античної трагедії» А. Софокла; Б. Гомера; В. Есхіла; Г. Арістотеля. 8. Провідна тема античної літератури А. Оспівування людини та її світу; Б. Оспівування душевних переживань людини; В. Показ суспільних реалій; Г. Возвеличення розуму та раціоналізму. 9. Найвідоміші митці античності: А. Шекспір, Сервантес, Петрарка; Б. Гомер, Есхіл, Вергілій; В. Джон Донн, Кальдерон, Боккаччо; Г. Мольєр, Гете, Гейне. 10. У добу античності виникли: А. Літературні жанри й теорія стилю; Б. Періодизація літературних процесів; В. Поняття «модерний»; Г. Теорія «трьох єдностей». 11. Література Древньої Греції розпочинається: А. Драматургією Есхіла; Б. Фольклором; В. Лірикою Сапфо та Анакреонта; Г. Героїчними романами. 12. Давньогрецька література є … А. наймолодшою у світі; Б. Найбільш різноманітною щодо жанрів; В. Найстарішою у Європі; Г. Найстарішою у світі.
Установити послідовність 1. Посейдон гнівається на Одіссея за осліплення кіклопа Поліфема і надсилає жахливу бурю. 2. Перебування у Евмея 3. Спортивні змагання Одіссея з феакійцями 4. Одіссей стріляє з лука через 12 кілець 5. Одіссей слухає спів Демодока 6. Одіссей повертається додому у вигляді жебрака 7. Укладання миру між Одіссеєм та родичами убитих 8. Одіссей відкривається сину 9. Пенелопа впізнає Одіссея 10. Німфа Каліпсо тримає Одіссея в гроті, бажаючи мати його за чоловіка 11. Навсікая знаходить Одіссея і приводить його до столиці феаків 12. Розповідь Одіссея про те, як він осліпив кіклопа та про інші свої пригоди 13. Феаки відправляють Одіссея додому на швидкоплинному кораблі 14. Няня Евріклея впізнає Одіссея по рубцю на нозі
Установити послідовність 1. Німфа Каліпсо тримає Одіссея в гроті, бажаючи мати його за чоловіка 2. Посейдон гнівається на Одіссея за осліплення кіклопа Поліфема і надсилає жахливу бурю. 3. Навсікая знаходить Одіссея і приводить його до столиці феаків 4. Спортивні змагання Одіссея з феакійцями 5. Одіссей слухає спів Демодока 6. Розповідь Одіссея про те, як він осліпив кіклопа та про інші свої пригоди 7. Феаки відправляють Одіссея додому на швидкоплинному кораблі 8. Перебування у Евмея 9. Одіссей відкривається сину 10. Одіссей повертається додому у вигляді жебрака 11. Няня Евріклея впізнає Одіссея по рубцю на нозі 12. Одіссей стріляє з лука через 12 кілець 13. Пенелопа впізнає Одіссея 14. Укладання миру між Одіссеєм та родичами убитих
Зміст поеми Пригодницькі елементи Міфологічні елементи Побутові елементи Нелегкий шлях Одіссея додому, зустрічі з міфічними істотами як випробовування сили, мужності, терпіння, хитрості й мудрості Кіклоп Поліфем, сирени, розповідь про лотофагів, чия їжа змушувала забути про вітчизу, про людожерів лестригонів, про чарівницю Кіркею, чий чаклунський напій пертворював людей на тварин, про чудовиська Сціллу і Харибду, про фатальних корів Сонця-Геліоса Опис інтер’єру та зовнішнього двору печери, детальний опис, як Поліфем займався скотарством, розводячи кіз та овець, з молока яких виготовляв сир. З поеми зрозуміло, що давні греки були сміливими й мудрими мореплавцями, а на суші вони дбайливо плекали виноградну лозу, займалися виноробством. Уміли давні греки вирощувати й хліб. Із глини робили посуд, із шкіри тварин — різні побутові речі.
Домашнє завдання Для всіх учнів: 1. Повторити історико-культурне підґрунтя доби Відродження, її особливості та найвідоміших представників. 2. Повторити біографію Данте Аліг’єрі, підібрати цікаві факти про його життя та творчість. 3. Прочитати поему Данте Аліґ’єрі «Божественна комедія» (Пекло І, V), визначити ключові події, звернути увагу на те, яка цифра найчастіше використовується у творі Завдання для груп: 1. Підготувати презентацію біографії Данте Аліґ’єрі; 2. Підготувати презентацію «Культура Італійського Відродження»