Конспект уроку за новою програмою "Специфіка італійського Відродження, його основні етапи, представники. Данте Аліґ'єрі (1265 – 1321). «Божественна комедія» (Пекло, І, V). Роль Данте Аліґ'єрі в історії європейської культури. Поема «Божественна комедія» як філософсько-художній синтез середньовічної культури й утілення ідей раннього Відродження. Особливості композиції поеми". Презентація додається в рубриці "Матеріали до уроків"
Тема: «Він – Данте. Йому тільки тисяча літ». Специфіка італійського Відродження, його основні етапи, представники. Данте Аліґ’єрі (1265 – 1321). «Божественна комедія» (Пекло, І, V). Роль Данте Аліґ’єрі в історії європейської культури. Поема «Божественна комедія» як філософсько-художній синтез середньовічної культури й утілення ідей раннього Відродження. Особливості композиції поеми (слайд 1)
Мета: створити умови для поглиблення знань учнів про особливості епохи італійського Відродження та її значення для європейської і світової культури, здобуття ними знань про найвідоміших представників доби, ключові події життя та творчості Данте, особливості поеми «Божественна комедія» як синтезу середньовічної культури та раннього Ренесансу, своєрідність її композиції; спонукати до розвитку навичок узагальнення та систематизування вивченого матеріалу; сприяти виявленню зацікавленості спадщиною Ренесансу; заохочувати до виховання моральних якостей особистості.
Предметні компетентності, що формуються на уроці:
давати стислу характеристику літератури Відродження;
називати видатних представників ренесансної культури;
знати основні відомості про Данте;
аналізувати особливості композиції поеми «Божественна комедія».
Ключові компетентності, що формуються на уроці:
застосовувати цифрові технології для пошуку необхідної інформації;
створювати електронну продукцію (презентацію);
використовувати вибіркове читання;
здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію;
сприймати прочитані твори в контексті відповідної доби й сучасної культурної ситуації;
усвідомлювати роль Відродження в розвитку української і світової культури.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: додаток (13 слайдів): тема та епіграф уроку, вправа «Експрес-тренажер» (установити відповідність), літературознавчі поняття та терміни, схема «Риси доби Відродження», таблиці «Поема «Божественна комедія», вправа «Продовж думку», домашнє завдання, відеофільм – біографія «Данте Аліг’єрі» (https://www.youtube.com/watch?v=Y719E2g0WFw), літературознавчі словники, довідники, інформаційні картки «Особливості доби Відродження», відеофільм «Мистецтво Ренесансу» (https://www.youtube.com/watch?v=KGZVnWKIfTc&t=82s), довідковий матеріал «Італійське Відродження» (http://moyaosvita.com.ua/kulturologia/italijske-vidrodzhennya/), «Данте очима митців» (відеоряд), відео для релаксації (https://www.youtube.com/watch?v=lKzOb1bLg_c), довідковий матеріал «Божественна комедія» (http://dovidka.biz.ua/bozhestvenna-komediya-analiz/)
Перебіг уроку
Наймудріший той, кого більше всього
дратує втрата часу.
Данте Аліґ’єрі
Данте малює нам не лише тісні закутки,
де він жив і куди блукав. Він малює Всесвіт,
весь величезний будинок світу...
Іван Франко
І. Орієнтація, мотивація діяльності. (Слайд 1)
Посвята
Історії людства сторінки гортаю
І постаті, ніби перлини, стрічаю.
Античність, Середні віки, Ренесанс...
У кожній епосі в людини є шанс
Ім'я залишити на згадку в віках,
Хоч вітер століть і розвіє вже прах.
Доба Ренесансу титанів зростила,
На жаль, цінувати не всіх вона вміла:
В вогні інквізиції Бруно згорів,
Не встиг і Рабле все зробити, що вмів –
Помер він у злиднях, бо чесно прожив,
Й багатим ніколи в житті не служив.
П'ять місяців допит суворий тривав,
Мудрець Галілео «каяття» прийняв,
На коліна в одязі грішника став,
«Вона обертається!» - все ж заволав.
Леонардо да Вінчі чужина ховала,
Про смерть батьківщина не чула й не знала.
Ніхто не зумів рух часу спинити,
Могутніх титанів не сила зломити.
Вони нас навчають життя цінувати,
Любити Вітчизну і палко кохати,
В житті головне – сміливими бути,
Та гідність і честь свою не забути.
Слово вчителя.
Саме тому епіграфом нашого уроку стануть слова відомого італійського поета Данте Аліґ’єрі: «Наймудріший той, кого більше всього дратує втрата часу».
- Як ви розумієте їх?
- Чому, на ваш погляд, саме слова цього поета було взято епіграфом уроку?
- Чи можна вважати, що Данте Аліґ’єрі був «наймудріший» (згідно з його висловом)? Думку обґрунтуйте.
ІІ. Цілепокладання.
На уроці ми пригадаємо і детальніше ознайомимося з особливостями доби Відродження, її етапами та представниками. Також відновимо нашу зустріч з Данте Аліґ’єрі, сонетами якого ми захоплювалися у 8 класі. Сьогодні ми познайомимося з його найвідомішим твором – поемою «Божественна комедія», яка стала своєрідним синтезом двох культур – середньовічної та ренесансної. Особливу увагу звернемо на композицію цього твору.
Після цього уроку ви зможете назвати основні риси доби Відродження та її найяскравіших представників, визначати основні події життєвого і творчого шляху Данте, характеризувати загальний зміст поеми «Божественна комедія» та особливості її композиції; пояснити, чому Данте називали останнім поетом Середньовіччя та першим поетом Відродження, інтерпретувати твір Данте «Божественна комедія» з урахуванням контексту доби Ренесансу.
Епоха великого Відродження… Більш ніж чотири століття відмежовують її від сьогодення, але ні на мить це не дає нам права забувати, що така епоха була, що це вона дала нам Сікстинську Мадонну і Мону Лізу, Рафаеля і Мікеланджело, Тіціана і Леонардо да Вінчі, Лауру і Беатріче, Ромео і Джульєтту.
Наприкінці XV - у першій третині XVI ст. відбувся небачений злет літератури, живопису, архітектури, через що цей період отримав назву Відродження. Він дав світові новий тип творчої людини — особистість, обдаровану численними талантами, сильну духом, оригінального мислителя і митця. Цих творців нащадки не випадково порівнювали з давньогрецькими титанами, які не побоялися вступити в суперництво з самими олімпійськими богами.
Відкриття, зроблені за епохи Відродження, змінили не тільки світ, людину, історію, вони продовжують хвилювати тих, хто народився у ХХ та ХХІ сторіччях. Образи Коперника, Іоганна Гутенберга, Христофора Колумба знайшли своє відображення в картинах художників, кінофільмах, поетични творах.
ІІІ. Цілереалізація.
Встановити відповідність (по варіантах)
2. Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв'язків і співвідношень в об'єктах вивчення.
Методичний коментар. Опрацювати інформаційну картку «Особливості доби Відродження», презентувати поняття «Гуманізм» та «Риси доби Відродження» у вигляді опорних тез чи опорної схеми
Орієнтовний зразок (слайд 4, 5, 6, 7)
Відродження — період в історії Європи, коли в людей відродився інтерес до античної культури.
Гуманізм — прогресивна течія в західноєвропейській культурі, спрямована на утвердження поваги до гідності й розуму людини, її права на земне щастя, вільний вияв природних людських почуттів і здібностей.
Основні ідеї гуманістів:
Слово вчителя. На сьогоднішній урок ви повинні були підготувати невеличкий відеоекскурс в культуру та мистецтво доби Відродження. Тож давайте відвідаємо ту епоху, яка дала нам гуманізм, відродили віру в людину та її право на земне щастя. При перегляді обов’язково зверніть увагу на загальну тематику творів, на кольорову гаму, пропорції та лінії світових шедеврів. Подумайте, якщо в епоху Середньовіччя домінував теоцентризм (Тео - Бог), то що панувало в епоху Відродження? (антропоцентризм)
Методичний коментар: можна використати відео «Мистецтво Ренесансу» (https://www.youtube.com/watch?v=KGZVnWKIfTc&t=82s)
Слово вчителя: опрацювати матеріал сайту (http://moyaosvita.com.ua/kulturologia/italijske-vidrodzhennya/), заповнити таблицю.
Методичний коментар: як варіант, робота в парах. Опрацювати довідковий матеріал «Ренесанс» (додаток Word-документ «Ренесанс»)
Італійське Відродження
(Орієнтовний зразок)
Етапи |
Роки |
Імена |
Вид мистецтва |
Шедеври |
Проторенесанс |
ХІІІ – поч. ХІV ст. |
П’єтро Кавалліні |
Живопис
|
Мозаїка в церкві Санта-Марія |
Джотто ді Бондоне |
Живопис |
Фрески в капелі дель Арена в Падуї |
||
Данте Аліг’єрі
|
Література
|
«Нове життя», «Божественна комедія» |
||
Арнольфо ді Камбіо |
Архітектура, скульптура |
Церква Сан-Доменіко в Орвієто |
||
Нікколо Ліза |
Скульптура |
Кафедра баптистерію в Пізі |
||
Ранній Ренесанс |
Середина XIV-XV ст. |
Франческо Петрарка
|
Література
|
Сонети, «Канцоньєре»
|
Джованні Боккаччо
|
Література
|
«Декамерон»
|
||
Сандро Боттічеллі
|
Образотворче мистецтво
|
“Весна”, “Народження Венери”, «Оплакування Христа” |
||
Донателло
|
Скульптура
|
“Давид”, “Юдиф і Олоферн”
|
||
Філіппо Брунеллескі
|
Скульптура, архітектура |
Капела Пацці у дворі церкви Санта-Кроче, купол собору Сайту-Марія дель Фьоре |
||
Високий Ренесанс
|
Кінець XV – середина XVI ст. |
Леонардо да Вінчі
|
Живопис, архітектура, скульптура, наука, інженерія |
“Джоконда”, розпис “Таємна вечеря” |
Рафаель Санті |
Живопис |
“Мадонна Конестабиле” “Сікстинська Мадонна” |
||
Мікеланджело Буонарроті |
Живопис |
Розпис Сікстинської капели у Ватиканському палаці, “Давид” |
||
Лудовіко Аріосто (1520) |
Література |
Лицарська поема “Несамовитий Роланд”, комедії “Звідниця” “Чорнокнижник” |
||
Пізній Ренесанс
|
Друга третина XVI – перша половина XVII ст. |
Паоло Веронезе Якопо Тінторетто Мікеланджело да Караваджо |
Живопис
|
«Поклоніння волхвів», «Марс і Венера», «Благовіщення» «Хрещення Христа», «Таємна вечеря»
«Давид і Голіаф», «Нарцис», «Поцілунок Іуди» |
Бенвенуто Челліні (1500-1571).
|
Скульптура |
«Персей», «Німфа Фонтенбло» |
Слово вчителя. На попередньому уроці домашнім завдання було підготувати презентацію чи відеопрезентацію біографії цього видатного письменника епохи Відродження. Давайте переглянемо її.
Методичний коментар: можна показати учням відеофільм «Данте Аліг’єрі» https://www.youtube.com/watch?v=Y719E2g0WFw
Бесіда:
Якщо вірити самому поетові, то він бачив Беатріче всього кілька разів. Де кінчається правда і починається поетичний домисел, сказати важко. Але зрозуміло одне: кохання до Беатріче він проніс через усе своє життя.
Про дівчину в яскраво-червоному вбранні як втілення Вічно Жіночного розповідає
Данте в першій своїй книзі «Нове життя» («Vita nuova»). Книга Данте, що її і сучасний читач сприймає з інтересом та хвилюванням, була для свого часу явищем незвичайним. У ній лунає голос людини, котра вміє цінувати земне щастя і земну любов. Католицькі заклики до умертвіння плоті, до відмови від гріховної чуттєвості зіткнулися в книзі Данте із живими поривами молодості. Беатріче стала символом усього високого, що пробуджує благородні почуття, але в той же час вона в поезії Данте і реальна особа, й ідея, що поєднуються в одному образі.
Як відомо, реальна Беатріче вийшла заміж, у неї були діти, а померла вона молодою, коли їй було всього двадцять п’ять років.
Данте уславлює красу й велич народної італійської мови, але разом з тим він не заперечує й значення латини, яка, на його думку, повинна залишатися мовою науки та літератури. Відомо, що Данте вважається основоположником італійської літературної мови, що, як вважав митець,
могла стати кроком до об’єднання Італії.
Про задум твору Данте так писав у листі до Кангранде делла Скала, італійського
вельможі, при дворі якого він жив у вигнанні: «Врятувати людей від ганебного стану
й привести їх до щастя». Письменник мріяв про духовне спасіння всього людства, тому
й проголошував високі ідеали Добра, Любові, Милосердя, Розуму.
Літературознавці часто порівнюють композицію поеми з величним храмом
минулих часів, де кожна деталь строго виважена. Три частини вміщують
увесь загробний світ, яким він поставав у свідомості середньовічної людини: «Пекло»,
«Чистилище», «Рай».
Алегорична цифра «три», що втілює божественну триєдність, є відомим задумом поета. Навколо цього числа зводиться будова поеми. Так, наприклад, Беатріче носить вбрання трьох кольорів, у царя пекла Люцифера — три пащі, у кожній з них він тримає по грішнику. В Пеклі дев’ять кіл (утроєна трійця), у Чистилищі їм відповідає дев’ять уступів гори, у Раю — дев’ять небесних сфер тощо.
Через поширений прийом у літературі того часу – мандрівку потойбічним світом – зображено шлях людини до морального вдосконалення. Особливістю «Божественної комедії» є те, що мандрівником є сам автор, а не його герой. Допомагає поету здійснити мандрівку його улюблений античний поет Вергілій, який супроводжує Данте у Пеклі та у Чистилищі. Насамкінець Вергілій передає Данте його коханій Беатріче, що дає поету-автору можливість перенестися у Рай.
Методичний коментар: як варіант, робота з інформаційними картками «Божественна комедія» (додаток Word-документ «Божественна комедія»)
Орієнтовний зразок
Роки створення поеми |
Жанр |
Композиція |
Особливості сюжету |
Строфічна форма |
1290 - 1321 |
Ліро-епічна поема |
Сон Данте протягом Великоднього тижня 1300 року як композиційна будова поеми. 1 (вступ) + 33 («Пекло») + 33 («Чистилище») + 33 («Рай») = 100 пісень |
Поет уві сні мандрує по загробному християнському світу у супроводі Вергілія, а згодом Беатріче |
Терцина |
Бесіда:
Терцина — строфа з трьох рядків п’ятистопного ямба, в якій середній рядок римується з крайніми (першим і третім) у наступній строфі, завершуючись окремим рядком, римованим з другим рядком попередньої строфи. Схема: аба бвб вгв гдг.
- Данте Аліг’єрі називають останнім поетом … (Середньовіччя) і фундатором доби …(Відродження)
- Митці Відродження орієнтувалися на традиції часів …(античності)
- Утвердження поваги до гідності й розуму людини, її права на земне щастя, вільний вияв природних людських почуттів і здібностей – це … (гуманізм)
- Відродження зародилося в … (Італії)
- Флорентійським вигнанцем називали … (Данте)
- Данте вперше в літературі використав строфічну форму, яка називається … (терцина)
- У поемі Данте найчастіше зустрічається цифра … (3)
- Улюбленим античним поетом Данте був … (Вергілій)
- Основний зміст «Божественної комедії» - це … (подорож потойбічним світом)
6. Повідомлення домашнього завдання. (слайд 12)
Для всіх:
1. Прочитати частину «Пекло» (І, V), створивши ланцюжок подій, накреслити схему «Пекло». Особливу увагу звернути на опис хижаків та пекла.
2. Пригадати, чому Вергілія християнські богослови оголосили пророком.
3. Повторити визначення «епічна поема».
Індивідуальне завдання:
Познайомитися із змістом поеми «Божественна комедія» та презентувати його у вигляді ланцюжка подій.
Завдання для групи:
Підготувати повідомлення про українських перекладачів творів Данте.
Творче завдання (за вибором)
Створити буктрейлер поеми «Божественна комедія».
ІV. Рефлексивно-оцінюючий
«Данте малює нам не лише тісні закутки, де він жив і куди блукав. Він малює Всесвіт, весь величезний будинок світу...» (Іван Франко).
Під вечір виходить на вулицю він.
Флоренція плаче йому навздогін.
Ці сльози вже зайві. Минуло життя.
Йому вже в це місто нема вороття.
Флоренція плаче: він звідси, він наш,
Колись прокляла і прогнала вона ж.
Високий вигнанець говорить їй: ні.
У тебе ж є той кондотьєр на коні.
І площі тієї кільце кам'яне,
де ти присудила спалити мене.
Вважай, що спалила. Згорів я. Помер.
Сім міст сперечались, що їхній Гомер.
А ти ж, моє місто,— єдине, одне! —
О, як ти цькувало і гнало мене!
Прославилось, рідне. Осанна тобі.
Хай ірис цвіте на твоєму гербі...
Дарує їй профіль. Вінків не бере.
Де хоче — воскресне, де хоче — умре.
Одежа у нього з тонкого сукна.
На скронях його молода сивина.
Він тихо іде, він повільно іде.
У нього й чоло ще таке молоде!
Хто скаже про нього: старий він як світ?
Він — Данте. Йому тільки тисяча літ.
ЛінаКостенко
Робота з карткою самооцінювання (додаток Word-документ)