Конспект уроку за новою програмою для 10 класу "Концепція світу й людини. Алегоричний зміст образів та епізодів. Жанрова своєрідність твору "Божественна комедія"
Тема: «У пошуках істини». Концепція світу й людини. Алегоричний зміст образів та епізодів. Жанрова своєрідність твору.
Мета: створити умови для здобуття учнями знань про концепцію світу й людини та жанрову своєрідність поеми «Божественна комедія», поглиблення їх знань про алегорію, дослідження алегоричних значень образів поеми, визначення її новаторського характеру; спонукати до розвитку навичок дослідницької діяльності, виразного читання, художнього аналізу поетичного тексту, складання опорної схеми, самостійного здобування нової інформації із додаткових джерел; сприяти формуванню особистісного естетичного судження; заохочувати до виховання в учнів прагнення розуміти світ навколо себе, бажання до самовдосконалення, повагу до почуттів інших.
Предметні компетентності, що формуються на уроці:
давати загальну характеристику змісту поеми «Божественна комедія»;
називати імена відомих українських перекладачів творів Данте;
аналізувати ідейно-тематичний зміст, сюжет, проблематику поеми «Божественна комедія» за прочитаними уривками;
характеризувати концепцію світу і людини в «Божественній комедії», жанрову своєрідність твору;
висловлювати ставлення до літературних персонажів;
узагальнювати результати аналізу твору;
обговорювати філософсько-етичні проблеми, порушені у творі;
висловлювати судження щодо проблем праведного благочестивого життя (за «Божественною комедією»);
оцінювати чинники (цінності, ідеали, стани) духовного життя і вчинків літературних персонажів;
Ключові компетентності, що формуються на уроці:
тлумачити поняття «епічна поема», «комедія»;
установлювати причиново-наслідкові зв’язки між подіями твору;
застосовувати цифрові технології для пошуку необхідної інформації;
створювати електронну продукцію (презентацію);
використовувати коментоване та виразне читання;
здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію;
визначати у творі актуальні соціальні проблеми та ідеї;
висловлювати думку щодо порушених у поемі «Божественна комедія» соціальних проблем; сприймати поему «Божественна комедія» в контексті відповідної доби й сучасної культурної ситуації;
аналізувати та інтерпретувати поему в аспекті національної культури та загальнолюдських цінностей;
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: додаток (21 слайд): тема та епіграф уроку, опорна схема-конспект, вправа «Асоціативна розминка», схеми «Космос Данте», «Пекло», «Чистилище», «Рай», кодовий диктант, таблиці «Зміст поеми», «Алегоричний зміст поеми», «Алегоричні образи», літературознавчі поняття, портрети українських перекладачів поеми, вправа «Думка по колу»; відеоролик про пам’ятник Данте в Києві (https://www.youtube.com/watch?v=rmzZtIIHSVY), довідковий матеріал «Бачення світу в поемі «Божественна комедія» (http://lessons.com.ua/bachennya-svitu-v-poemi-bozhestvenna-komediya-%D1%97%D1%97-alegorichnij-zmist/), буктрейлер «Божественна комедія» (https://www.youtube.com/watch?v=-eCKSY_kjQg), репродукція картини Е. Делакруа «Данте і Вергілій», довідкові матеріали (http://www.ukrlib.com.ua/perekaz-zl/printout.php?id=37&bookid=0), (http://www.zarlit.com/zno/21.html), літературознавчі словники-довідники, відеорелаксація (https://www.youtube.com/watch?v=MpoxYmZSklU).
Люди ніколи не бувають ні безмежно хороші,
ні безмежно погані.
Ф. де Ларошфуко
Перебіг уроку
І. Орієнтація, мотивація діяльності. (Слайд 1)
2. Робота з епіграфом. (Слайд 2)
ІІ. Цілепокладання.
На уроці ви дізнаєтеся про те, як Данте розумів будову всесвіту й роль людини в ньому, розкриємо жанрову своєрідність поеми «Божественна комедія», детальніше ознайомимося з алегорією, щоб дослідити значення образів поеми, визначимо її новаторський характер.
(https://www.youtube.com/watch?v=rmzZtIIHSVY)
ІІІ. Цілереалізація.
Методичний коментар. За допомогою опорних слів відтворити знання, отримані на попередньому уроці. Дописати на місці знаку запитання пропущене слово
Орієнтовний зразок (слайд 4)
2. Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв'язків і співвідношень в об'єктах вивчення.
Іван Франко, український письменник та дослідник творчості Данте Аліг’єрі, писав: «Данте являється найвищим виразом, поетичним вінцем та увічненням того, що називаємо середніми віками. Вся культура, всі вірування, всі муки та надії тих часів знайшли вираз у його поемі. Та рівночасно як людина геніальна він усім своїм єством належить до новіших часів, хоча думками й поглядами коріниться в минувшині».
Підібрати асоціації до слова «Божественна». (Слайд 5)
Слово вчителя. Щоб вирушити слідом за Данте дорогою пізнання істини, потрібно зрозуміти, як письменник уявляв всесвіт. Тому звернемось до космології Данте. Кандидат філософських наук Олександр Львович Доброхотов в монографії про Данте графічно зобразив модель космосу за поемою «Божественна комедія».
Користуючись сайтом «Довідник школяра» (http://lessons.com.ua/bachennya-svitu-v-poemi-bozhestvenna-komediya-%D1%97%D1%97-alegorichnij-zmist/) (як варіант, додаток Word-документ «Бачення світу в поемі «Божественна комедія»), виконати завдання:
Слово вчителя. Поема Данте є неперевершеним, але разом із тим складним філософським твором. Щоб у вас склалося цілісне уявлення про сюжет «Божественної комедії», на попередньому уроці окремим учням було дано завдання познайомитися із її змістом і презентувати його у вигляді ланцюжка подій.
Методичний коментар: учні записують тільки цифру з правильною відповіддю.
І. На який вік вказує автор поеми?
1. 35 років;
2. 70 років;
3. 100 років;
4. 20 років
ІІ. Куди спочатку потрапив автор поеми?
ІІІ. Кого зустрів автор по дорозі?
ІV. Хто супроводжував автора по пеклу?
1. Беатріче;
2. Еней;
3. Вергілій;
4. Гомер
V. Хто супроводжував Данте у раю?
1. Беатріче;
2. Еней;
3. Вергілій;
4. Гомер
VІ. Скільки кіл має пекло?
1. 3;
2. 5;
3. 9;
4. 100
VІІ. Якою частиною потойбіччя спершу мандрував Данте?
VІІІ. У якому колі пекла страждали язичники й нехрещені немовлята?
ІХ. Який гріх Данте вважав найтяжчим?
1. Вбивство;
2. Ненажерливість;
3. Марнотратство;
4. Зрада
Х. Зі скількох частин складається поема?
1. З трьох;
2. З дев’яти;
3. Зі ста;
4. З дев’яноста дев’яти
ХІ. Коли Данте приснився дивний сон-подорож?
ХІІ. У якому колі пекла знаходився Гомер?
Ключ: 1,4,2,3,1,3,3,1,4,3,1,1. (Слайд 9)
Слово вчителя: Вдома вам потрібно було підготувати невеличку рекламу чи буктрейлер до поеми «Божественна комедія». Пропоную вам спочатку переглянути роботу учня з Тернополя Олексієнка Назара (https://www.youtube.com/watch?v=-eCKSY_kjQg) і поділитися своїми враженнями від побаченого. А потім ми з радістю переглянемо ваші роботи.
(У 4 еклозі (пісні) «Буколіків» видатний римський поет Вергілій за 30 років до народження Христа писав про появу незабаром дитини божественного походження, яка поверне людям золотий вік. Християнські богослови оголосили Вергілія пророком. У його поетичних рядках шукали і знаходили таємний смисл. Недарма Данте в «Божественній комедії» зображає Вергілія в образі свого провідника по Пеклу. Вергілій став не просто пророком, а ще й чорнокнижником. Так його і сьогодні сприймають у Америці).
Презентація репродукції картини Е. Делакруа «Данте і Вергілій». (Слайд 10)
Коментар учителя:
У Пеклі ніколи не сходить сонце. Усюди панує довічний морок. Навіть коли на землі день, над підземеллям нависає нічний небосхил. Грішники не просто терплять страшні муки – вони не мають надії на якісь зміни. Вони самотні у своєму відчаї. Знехтувавши закони добра, грішники відмовили собі у співчутті та можливості прощення. В художньому світі поеми мотив шляху до досконалості має два ключових образи: рух і світло. Грішні душі назавжди закріплені за своїм місцем страждання. Навіть коли починається їхній несамовитий біг, вони рухаються за колом, повертаючись туди, звідкіль починався шлях. Власне, переміщуються у просторі лише Данте і Віргілій. Однак навіть вони, долаючи крутий і небезпечний спуск углиб, не відчувають наближення до мети. Над ними нависають темні брили, під ногами розкриваються бездонні провалля, шлях перетинають чорні від болота озера, ріки киплячої крові.
Користуючись сайтом (http://www.ukrlib.com.ua/perekaz-zl/printout.php?id=37&bookid=0) (як варіант додаток Word-документ «Пекло») чи підручником, створити схему пекла.
Орієнтовний зразок (Слайд 12)
(Останнє, дев’яте, коло Пекла позбавлене руху, тепла, полум’я, там лише застиглість, холод і лід. У нього вмерзли зрадники. У центр землі, найнижчу точку пекла, вміщений Люцифер — ангел, який повстав проти бога. У своїх трьох пащах він гризе трьох найбільших зрадників: Іуду, який зрадив Христа, й убивць Юлія Цезаря — Брута і Кассія. Зрада Христові й імператорові — найстрашніший гріх в уявленні Данте.)
Коментар учителя:
Чистилище — це освітлена сонцем і вкрита буйною рослинністю висока гора (за формою — зрізаний конус) у південній півкулі, оточена водами Світового океану, біля підніжжя якої — Передчистилище, а вище розташовані сім уступів, де душі поступово очищаються від семи смертних гріхів. Нарешті, на вершині гори — земний Рай, де колись жили Адам і Єва.
Чистилище в усьому є протилежністю Пекла. Замість стогону мучеників звуковим забарвленням у Чистилищі стає спів. Проте головним сюжетним стрижнем поеми залишаються зустрічі з душами померлих, а гуманістичне світосприйняття поета розкривається в роздумах про відповідність кари гріху. Зігнулися під важкою вагою гордії в першому колі. У заздрісників другого — зашиті очі. Гнівливі третього кола задихаються в густому диму. Помітно змінюється вигляд душ у Чистилищі: вони стають досконалішими, людянішими.
Наприкінці «Чистилища», коли Данте вступає в земний Рай, назустріч йому наближається урочиста процесія (із семи світильників, які сяють яскравим небесним світлом, двадцяти чотирьох патріархів у білих шатах і вінках з троянд, чотирьох євангелістів, семи чеснот і натовпу ангелів з квітами); посеред неї — дивовижна колісниця, і на ній — сама Беатріче, зваба його дитинства, кохана його юності, янгол-хранитель його зрілих років. Її поява є кульмінацією всієї подорожі, до того ж поет проводить аналогію між приходом Беатріче та пришестям Христа — в історії, в душі та в кінці часів.
Методичний коментар. Виписати у зошити визначення поняття «алегорія»
Алегорія – це троп, інакомовлення, у якому узагальнене абстрактне поняття передається за допомогою конкретного образу. Це спосіб двопланового художнього зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями, з характерними ознаками приховуваного.
Так, два смисли ми знаходимо уже в початкових рядках поеми. Ліс, в якому заблукав поет, - це образ реального лісу як явища природи, де блудив літературний герой, і алегорія життєвих незгод, в які потрапив Данте-вигнанець.
Буквальний зміст
(Автор заблукав у темному лісі, де шлях йому заступили страшні звірі, але з’явився його улюблений римський поет Вергілій, який обіцяв показати йому правильну дорогу)
Алегоричний зміст (слайд 15)
Висновок: Автор розгубився серед партійних чвар у Флоренції, які винесли його на верх політичного життя, а незабаром примусять тікати з рідного міста.
Алегорії в творі неоднозначні. Наприклад, звірі, що заступають поетові шлях у темному лісі, представлені за традиційним тлумаченням символів: леопард - підступність, лев -
жорстокість, вовчиця - ненажерливість, хтивість.
Та існує й інше тлумачення: леопард - політичні супротивники Данте, лев - король Франції, вовчиця - римське папство.
Отже, образ Данте слід розуміти як людську грішну душу, Вергілія - як розсудливий розум, Беатріче - як католицьку церкву. Пекло і Чистилище - це алегорія земного буття, подорож поета - земного шляху людини, в якому вона має керуватися розумом, що упокорює пристрасті, та вірою, що дарує світло благодаті.
Слово вчителя:
Користуючись сайтом (http://www.zarlit.com/zno/21.html) (як варіант додаток Word-документ «Аналіз поеми») та знаннями, які ви отримали на уроці, заповніть таблицю «Алегоричні образи поеми».
Алегоричні образи поеми
Орієнтовний зразок
Образ |
Алегоричне значення |
Поет Данте |
Шукання та поривання людського духу. Символ людської душі |
Мандри |
Пошук правильного духовного шляху життя людини |
Дорога |
Пошук сенсу життя |
Бог |
Любов |
Рай |
Винагорода тим, хто жив праведним життям |
Чистилище |
Очищення, випробування тим, хто хоче врятуватися |
Пекло |
Покарання за гріхи земні |
Вергілій |
Мудрість, світська наука, рятівна сила античності, мистецтва |
Дрімучий ліс |
Земне життя з перешкодами |
Беатріче |
Кохання, божественна мудрість, символ релігійності |
Франческа й Паоло |
Сила щирого й справжнього кохання |
Пагорб |
Доброчесність – моральна мета кожної людини |
Однак світло — ще й символ знань. На кожному новому небесному рівні Беатріче, яка є втіленням божественної науки, розповідає Данте про те, що він спроможний зрозуміти. Царство небесне ієрархічне, душі там перебувають кожна на своєму щаблі, хоча щастя для всіх тут однакове.
Рай — це можливість любові. У ній уся таїна. Радість стосунків і зв’язків народжують небесне щастя. Провідниця Данте Беатріче постає як прекрасна жінка, яка викликає в нього почуття щастя, радості й безмежного захоплення. Вустами Беатріче поет висловлює віру в те, що світ таки подолає пороки та зло і знайде істинний шлях.
Релаксація (https://www.youtube.com/watch?v=MpoxYmZSklU)
Орієнтовний зразок
Зміст поеми
Буквальний |
Алегоричний |
Моральний |
Містичний |
«Натуральний» опис загробного світу з усіма його атрибутами |
Вираження ідеї буття в абстрактній формі: у світі все рухається від темряви до світла, від страждань до радості, від помилок до істини, від поганого до доброго. Головною можна вважати ідею зростання душі через пізнання світу. |
Ідея відплати за всі земні справи у загробному житті |
Інтуїтивне пізнання божественної ідеї через сприйняття краси самої поезії як божественної мови, хоча й створеної розумом поета, земної людини.
|
Українські перекладачі поеми «Божественна комедія»
Серед освіченої української публіки існували сумніви: а чи варто перекладати українською тексти, які простолюдові не зрозумілі, а для вищих верств доступні в оригіналі (чи, принаймні, у російському перекладі). Таким було суспільно-літературне тло, на базі якого працювали перші українські перекладачі Данте – І. Франко і В. Самійленко. Початок роботи І. Франка над перекладом "Божественної комедії" припадає, вочевидь, на кінець 1870-х років. Проте ці фрагменти було опубліковано значно пізніше, аж у 1955 році. Український читач вперше ознайомився рідною мовою з першими десятьма піснями "Пекла" в перекладі В. Самійленка. Надруковано їх було в десяти випусках львівського часопису "Правда" у 1892 - 1896 роках.
До перекладу поеми залучалися Леся Українка, Г.Кочур, П.Карманський, М. Рильський, М.Бажан, Д.Павличко, В.Коротич, Є.Дроб’язко).
Для всіх:
1. Повторити життєві віхи Вільяма Шекспіра, створити «Реєстр творчого спадку». Особливу увагу звернути на «шекспірівське питання».
2. Прочитати трагедію «Гамлет» за методом «Маркер», підкресливши уривки трагедії, які характеризують гуманізм епохи Відродження.
Індивідуальне завдання:
ІV. Рефлексивно-оцінюючий.
1. Підведення підсумків уроку.
Поема є справжньою енциклопедією італійського життя на рубежі нового часу. У ній відображені гострі суперечності між старим феодальним світом, що відмирав, і новим буржуазним, що тільки формувався. Будуючи свою поему в дусі церковної проповіді, виходячи при цьому з традиційних феодально-католицьких понять, Данте водночас висловив у ній нові, прогресивні ідеї.
Данте Аліг’єрі випередив свій час, своїх сучасників і навіть багатьох своїх наступників. Він став першим співцем Відродження, нового життя.
Слово вчителя. Ми живемо у ХХІ столітті – столітті жорстокості й милосердя, цинізму й щирості, егоїзму й альтруїзму. Здається, що відколи існує людство, ще ніколи не було такої необхідності, як зараз, говорити про моральність, духовність, сенс життя.
Тому накресліть у зошитах 9 кіл пекла і розташуйте там грішників ХХ-ХХІ століття.
Методичний коментар. Учні по колу висловлюються одним реченням
За допомогою «Шкали самооцінювання» оцініть себе за такими критеріями: