1. Навчально-пізнавальна компетенція.2. Загальнокультурна компетенція.3. Соціальна компетенція.4. Здоров'язберігаюча компетенція. 5. Компетентність з інформаційних і комунікаційних технологій.6. Громадянська компетенція.7. Підприємницька компетенція. Українська версія ключових компетенцій:
:«Якщо ти даси людині рибу, ти нагодуєш її один раз, але якщо ти навчиш її ловити рибу, вона ніколи більше не буде голодною». 1. Просторова – передбачає вміння учнів орієнтуватися в історичному просторі:* співвідносити розвиток історичних явищ і процесів з географічним положенням країн та природними умовами;* користуючись картою, пояснювати причини і наслідки історичних подій, процесів вітчизняної та всесвітньої історії, основні тенденції розвитку міжнародних відносин;* характеризувати, спираючись на карту, історичний процес та його регіональні особливості.ІІІ. Предметні компетенції:
Які воєнні події 1919 р. позначено стрілками на картосхемі?А Наступ 80-тисячної польської армії генерала Ю. Галлера в травні 1919р. під час українсько-польської війни. Б Наступ УГА в червні 1919 р. під час українсько-польської війни. В Відхід УГА за Збруч 17 липня. Окупація Галичини польськими військами, Г Перший зимовий похід армії УНР.Історія України, 10 кл. К/о. Завдання на локалізацію іст. фактів на карті та визначення події на основі знання дат, хрон. меж.
Укажіть, коли відбулося звільнення від нацистських окупантів територій України, заштрихованих на картосхемі. А На кінець грудня 1942 р Б На березень-квітень 1943 р. В На вересень-листопад 1943 р. Г На квітень-травень 1944 р. Завдання на вміння локалізувати у просторі факти та визначати час відображених на карті подій, явищ і процесів Історія України, 11 кл. К/о.
2. Хронологічна – передбачає вміння учнів орієнтуватися в історичному часі:- розглядати суспільні явища в розвитку та в конкретно-історичних умовах певного часу;- співвідносити історичні події, явища з пріодами, орієнтуватися в науковій періодизації історії;- використовувати періодизацію як спосіб пізнання історичного процесу.
• завдання на встановлення подій за датами або дат за подіями; • завдання на встановлення тривалості події, віддаленості її від сьогодення; • завдання на співвіднесення подій та дат зі століттям (або тисячоліттям), його початком (чи половиною) та кінцем; • завдання на встановлення та групування дат на основі певних подій, явищ, процесів; •завдання на встановлення синхронності фактів, подій, історичних періодів; • завдання на встановлення хронологічної послідовності подій (уривків з документів, візуальних джерел, історичних малюнків (картин)) тощо
Укажіть хронологічні межі явища доби УСРР, про яке йдеться в уривкові зі «Щоденника» С. Єфремова?“... Просто стогін і ґвалт стоїть по установах. Виданий був наказ, щоб усі службовці вміли по-українському, але як ніхто із росіян і «тоже - малоросов» того всерйоз не брав, то граматики і словники любенько собі спочивали під спудом. Аж тут почали іспити робити і, хто не складе, - виганяти. От тут от і почалося...” А 1919-1923 рр,Б 1921-1923 рр. В 1923-1933 рр. Г 1939-1945 рр. Установіть початок події, про яку йде мова в документі. Із постанови РНК УСРР“…Совет Народных Комиссаров постановил: 1. Все население Республики в возрасте от 8 до 50 лет, не умеющее читать и писать, обязано обучаться грамоте….»А 1919 Б 1920 В 1921 Г 1922
3. Логічна – передбачає вміння учнів визначати та застосовувати теоретичні поняття, положення, концепції для аналізу й пояснення історичних фактів, явищ, процесів:- визначати теоретичні поняття та застосовувати їх для пояснення історичних явищ і процесів;- аналізувати, синтезувати та узагальнювати значний обсяг фактів, простежуючи зв’язки і тенденції історичного процесу;- визначати причини, сутність, наслідки та значення історичних явищ та подій;- визначати роль людського фактора в історії, розкривати внутрішні мотиви та зовнішні чинники діяльності історичних осіб.
• завдання на визначення (встановлення) причин і наслідків, значення історичних подій; • завдання на порівняння причин і наслідків однотипних подій;• завдання на характеристику альтернатив розвитку окремих ситуацій; пояснення того, чому події склалися саме так, а не інакше; *завдання на встановлення спільного та відмінного в порівнюваних об'єктах;• завдання на зіставлення й протиставлення подій за певними ознаками; • завдання на виявлення характерних рис подій, процесів; завдання на розкриття сутності подій, явищ, процесів • завдання на характеристику та опис історичних пам'яток; завдання на визначення відповідності між історичним фактом, іменем тощо та явищем, процесом; • завдання на аналіз, узагальнення фактів і встановлення за ними процесу; • завдання на застосування історичних термінів та понять; • завдання на пояснення історичних назв, термінів, висловлювань тощо
Задання на співвідшення одиничних фактів (подій) з історичними явищами й процесами (текстовий матеріал може бути замінено візуальними джерелами)Яка спільна риса властива голодним рокам в Україні:1921-1923,1932-1933,1946-1947 рр?А Катастрофічні посухи. Б Повоєнна розруха. В Боротьба радянської влади з «куркульським бандитизмом». Г Примусові державні хлібозаготівлі.
4. Мовленнєва – передбачає вміння учнів будувати усні та письмові висловлювання щодо історичних фактів, історичних постатей та історичної теорії:- реконструювати образи минулого у словесній формі у вигляді опису, оповідання, образної характеристики;- викладати історичні поняття, зв’язки і тенденції історичного розвитку застосовуючи пояснення, доведення, міркування, узагальнюючу характеристику. Всесвітня історія 9 клас. Тема:”США “Запитання: ”Чи хотіли б ви проживати в США , якби були: А) підприємцем;Б) чорношкірим. В) інданцем?”Творче завдання: “Скласти текст листа заможнього бізнесмена своєму родичеві”
5 Інформаційна – передбачає вміння учнів працювати з джерелами історичної інформації:- користуватися довідковою літературою, Інтернетом тощо для самостійного пошуку інформації;- систематизувати історичну інформацію, складаючи таблиці , схеми, різні типи планів;- самостійно інтерпретувати зміст історичних джерел;- виявляти різні точки зору, визнавати і сприймати таку різноманітність;- критично аналізувати, порівнювати та оцінювати історичні джерела, виявляти тенденційну інформацію й пояснювати її необ’єктивність.
6 Аксіологічна – передбачає вміння учнів формулювати оцінки і версії історичного руху й розвитку:- порівнювати й оцінювати факти та діяльність історичних осіб з позиції загальнолюдських та національних цінностей, визначати власну позицію щодо суперечливих питань історії;- виявляти інтереси, потреби, протиріччя в позиціях соціальних груп і окремих осіб та їх роль в історичному процесі, тенденції і напрями історичного розвитку;- оцінювати різні версії й думки про минулі історичні події, визнаючи, що деякі джерела можуть бути необ’єктивними. Аксіологія (з грец. «цінність») — філософське вчення про природу цінностей, їх місце в реальності та структурі ціннісного світу Формулювання завданнь: «оцініть», «висловіть своє ставлення, думку», «поясніть, як розумієте», «запропонуйте коментар до події, факту, явища», «поясніть, що є тут найціннішим і найважливішим саме для вас», «запропонуйте свій варіант розвитку подій».