Формування в учнів позитивної навчальної мотивації при вивченні української мови та літератури Підготувала Чубченко Оксана Олександрівна
Номер слайду 2
Повноцінними є тільки ті знання, які дитина здобула власною активністю. Йоганн. Песталоцці
Номер слайду 3
У новому Державному стандарті освітньої галузі «Мова та література» зазначено:«Формування стійкої мотивації до вивчення української мови і літератури, любові до української мови і культури є одним із пріоритетним завдань». На уроках української мови та літератури формуються такі предметні компетентності, як мовленнєва, мовна, соціокультурна, діяльнісна, літературна, комунікативна. Надпредметна – комунікативна компетентність.
Номер слайду 4
Щоб навчити здобувачів освіти, треба не просто передати їм знання і вміння, а вміти викликати в них відповідну активність, пізнавальну чи практичну. Важливим структурним елементом цієї активності є мотивація, в якій виявляється ставлення до навчання. Вдала мотивація. Успішний урок. Позитивний результат
Номер слайду 5
Саме тому мотивація на уроках української мови і літератури – це потреби, інтереси, прагнення, емоції, переконання, ідеали, які спонукають здобувача освіти до діяльності в різних навчальних ситуаціях. Необхідними умовами мотивації до навчання в учня повинні бути: • допитливість учня; • прагнення задовольнити свою допитливість; • бажання самовдосконалюватися;• досягнення поставленої мети.
Номер слайду 6
Ефективність уроку залежить від:● майстерності педагога;● доступності інформації;● уміння педагога спілкуватися;● активної роботи здобувачів освіти;● організованості та дисциплінованості здобувачів освіти;● емоційності атмосфери;● технічних засобів навчання;● результативності. Сучасний урок – це ефективне заняття, де активізована розумова діяльність здобувачів освіти, де вчитель постійно вдосконалює відомі методи роботи, шукає засоби, які б сприяли глибокому засвоєнню матеріалу.
Номер слайду 7
Щоденна увага до кожного здобувача освіти, визнання його особистостіСприяння формуванню мотивації навчання як необхідного стимулу бажання до навчання. Шляхи формування мотивації здобувачів освіти до навчання та підвищення їх навчальних досягнень:
Номер слайду 8
Інноваційні методі навчання, що дають можливість розкрити потенційні можливості кожного. Співпраця з батьками, спільне формування педагогічної культури сім’ї. Вивчення умов, в яких виховується кожна дитина, врахування їх у навчальній діяльності.
Номер слайду 9
Під час організації освітнього процесу використовую різноманітні методи, прийоми, форми роботи, які розвивають позитивну мотивацію до навчання. Починаючи урок, велику увагу приділяю саме основним способам формування мотивації під час навчальної діяльності: - повідомлення теоретичної значущості навчального матеріалу; - практичне спрямування знань та можливість їх застосування у повсякденному житті; - створення проблемних ситуацій;- створення ситуації успіху; - постановка близьких і далеких перспектив у навчанні.
Номер слайду 10
Номер слайду 11
Контрольні запитання для здобувачів освіти на етапі мотиваціїЩо вивчатиметься? Чому саме цей матеріал потрібно вивчати? У чому полягає важливість даного матеріалу для кожного здобувача освіти особисто? Який результат повинні отримати в кінці роботи?
Номер слайду 12
«Незакінчене речення» «Я (назвати себе) зараз відчуваю себе як …» (якщо завдання зрозуміти емоційний настрій здобувачів освіти) «Сьогодні я очікую від уроку…» (говорять про свої емоції чи про навчальні очікування) «Сьогодні я хочу навчитися …» (навчальні цілі уроку у розумінні здобувачів освіти)Рефреймінг Продовжіть думку: «За вікном холодно, зате …» Рефреймінг (у перекладі з англійської) – «зміна рамки», погляд на ситуацію з іншого боку, під іншим кутом зору. Слова – це не тільки оболонка наших думок, вони визначають наше сприйняття дійсності, ставлення до неї і нашу поведінку. За допомогою рефреймінгу можна знайти нове розв’язання проблеми, побачити позитивне навіть у найнесприятливішій ситуації, ефективно боротися зі своїми комплексами, розвивати впевненість у собі
Прийоми, що створюють проблемні ситуації, такі як: - зіткнення здобувачів освіти із суперечностями;- зіткнення здобувачів освіти з необхідністю вибору потрібної інформації; - спонукання до порівняння, зіставлення фактів, узагальнення; - спонукання до виявлення взаємозв'язків між явищами та фактами.
Номер слайду 15
Пізнавальні ігри та ігрові ситуації:«Ланцюжок термінів»«Розірвана шпаргалка» (пазли)«Снігова куля»«Показуха»«Картинна галерея»Лінгвістичні ігри: кросворд, вікторина, аукціон, мовний конкурс, лінгвістична загадка, лінгвістична задача, «Сходи», «Перехрестя», ребуси, «Ти – редактор», «Спіймай помилку», «Вірю – не вірю», «Мовна дуель», «Останнє слово – за тобою», «Хто швидше», «Лінгвістична естафета», «Мовознавчий футбол» тощо.
Номер слайду 16
Мотивація навчальної діяльності шляхом використання творчих завдань:● кросворди;● ребуси;● загадки; ● міні-твори;● есе;● синквейни.
Номер слайду 17
Ейдос-конспект. Ейдос-конспект — це роздуми, породжені образністю тексту, які супроводжуються створенням власних образів на основі цитат твору.
Номер слайду 18
Візуалізація. Візуалізація - це процес побудови графічного образу даних, що допомагає у процесі загального аналізу даних вбачати аномалії, структури. Хмарка тегів(слів)Хмара слів – це візуальне відтворення списку слів, категорій, міток чи ярликів на єдиному спільному зображенні. Мнемонімічні фрази. Мнемоніка (з грецької mnemo – пам’ять) -це сукупність технік для запам’ятовування інформації
Номер слайду 19
Інформаційно-цифрові методи: Створення QR-кодів - Гугл – тестування - Активне спілкування з учнями у соцмережах - Сторітрейлер або буктлейлер - Створення буклетів
Номер слайду 20
Корисні поради щодо стимуляції навчання● Спирайтесь на бажання дитини● Враховуйте інтереси й нахили ● Використовуйте ідентифікацію ● Заохочуйте бажання досягти визнання● Визнавайте чесноти, схвалюйте успіхи, давайте учневі шанс● Робіть діяльність привабливою● Іноді просто говоріть « Треба!»