Життєва компетентність дітей – основа розвитку особистості. Компетентність – це здатність приймати рішення й нести відповідальність за їх реалізацію у різних галузях людської діяльності. Поняття компетентності передбачає сукупність фізичних та інтелектуальних якостей людини і властивостей, необхідних їй для самостійного й ефективного виходу з різних життєвих ситуацій. Свідома мотивація - це спонукання, що викликає активність організму і визначає спрямованість цієї активності.
Здоров'я – це стан повного фізичного, душевного і соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороби або фізичних дефектів. Культура здоров'я - свідома система дій і відносин, які значною мірою визначають якість індивідуального та громадського здоров'я, складаються зі ставлення до свого здоров'я та здоров'я інших людей, а також ведення здорового способу життя. Культура здоров'я особистості характеризується: - наявністю позитивних цілей і цінностей; - грамотним і осмисленим ставленням до свого здоров'я, природи і суспільства; - організацією здорового способу життя, що дозволяє активно регулювати стан людини з урахуванням індивідуальних особливостей організму, реалізовувати програми самозбереження, самореалізації, саморозвитку, що призводять до гармонійної єдності всіх компонентів здоров'я і цілісному розвитку особистості.
Спосіб життя – це сукупність стійких форм життєдіяльності людини, які визначають її життєвий шлях, це – сукупність її звичок. Якщо, людина з дитинства, з молодих років постійно й наполегливо дбає про своє здоров’я, вона в основу своєї життєдіяльності закладає такі стійкі корисні звички, навички, поведінку, спосіб мислення, сприйняття оточуючих і себе, які й визначають основний її напрямок – шлях здоров’я. Вона обирає здоровий спосіб життя. Здоровий спосіб життя передбачає дотримання та виконання певних правил, що забезпечують гармонійний розвиток, високу працездатність, духовну рівновагу та здоров’я людини. В основі здорового способу життя лежить індивідуальна система поведінки й звичок кожної окремої людини, що забезпечує їй потрібний рівень життєдіяльності й здорове довголіття. Здоровий спосіб життя – це практичні дії, спрямовані на запобігання захворювань, зміцнення всіх систем організму й поліпшення загального самопочуття людини. Головне – замислитися про наслідки своїх дій, мати чітку мотивацію. Зрозуміло, що для того, аби бути здоровим, потрібно докласти певних зусиль і не набувати шкідливих звичок. Якщо із якихось причин вони вже є, то треба вжити всіх заходів, аби їх позбутися. В основі здорового способу життя лежать такі принципи:раціональне харчування;оптимальний руховий режим;загартування організму;особиста гігієна;відсутність шкідливих звичок;позитивні емоції;інтелектуальний розвиток;моральний і духовний розвиток;формування розвитку вольових якостей.
Найдорожчим скарбом, яким нагороджує людину природа від народження і на довгі роки життя, є її здоров‘я. Це справді незрівнянне багатство, яке необхідно не просто надійно берегти, а й повсякчас примножувати. А той, хто його розтринькує з дитинства, залишається без майбутнього. Адже здавна відомою є істина, що значно легше здоров‘я втратити, ніж його відновити.
Усім нам добре відомо, як непросто переважну більшість дітей, та й дорослих, примусити дбати про своє здоров‘я. Дбати тоді, коли людина не відчуває болю, немає загрози її життю. Тому потрібна чітка,свідома,позитивна мотивація на здоровий спосіб життя та підвищення культури здоров'я. При цьому потрібно розуміти, що ніякі побажання, накази, покарання не можуть змусити людину вести здоровий спосіб життя, охороняти і зміцнювати власне здоров'я, якщо людина сама не буде свідомо формувати власний стиль здорової поведінки.
Які ж мотивації можна покласти в основу формування стилю здорового життя? 1. Самозбереження. Коли людина знає, що та чи інша дія прямо загрожує життю, вона цю дію не здійснює. 2. Етнокультурна. Людина живе в суспільстві, яке протягом тривалого часу відбирало корисні звички, навички, виробляло систему захисту від несприятливих факторів зовнішнього середовища. Формулювання мотивації: «Я підкорюся етнокультурним вимогам тому, що хочу бути рівноправним членом суспільства, в якому живу. Від мого здорового способу життя залежать здоров'я і благополуччя інших ».3. Відчуття задоволення від самовдосконалення. Формулювання мотивації: «Відчуття здоров'я приносить мені радість, тому я роблю все, щоб випробувати це почуття».4. Можливість для самовдосконалення. Формулювання: «Якщо я буду здоровий, я зможу піднятися на більш високу ступінь суспільної драбини».5. Здатність до маневрів. Формулювання:«Якщо я буду здоровий, то зможу на свій розсуд змінювати свою роль у співтоваристві і своє місцезнаходження,зможу міняти професії, переміщатися з однієї кліматичної зони в іншу.»6. Досягнення максимально можливої комфортності. Формулювання: «Я здоровий, мене не турбують фізичні і психологічні незручності».
Працюючи багато років у школі, все більше переконуюся, в необхідності систематичної профілактично-оздоровчої просвітницької роботи серед школярів та батьків. Адже скільки захворювань можна попередити, зупинити їх розвиток або ж вчасно виявити серйозні зміни в організмі дитини. Збереження здоров‘я дітей, формування у них життєвих компетентностей та свідомої позитивної мотивації на здоровий спосіб життя і підвищення культури здоров'я, світогляду, спрямованого на його збереження, оволодіння навичками здорового способу життя та безпечної поведінки, створення умов для гармонійного розвитку душі й тіла, тобто умов психічного здоров‘я і творчості дитини в майбутньому – є актуальною проблемою сьогодення та виховної роботи школи. Здоров‘я – найбільша цінність не лише окремої людини, а й усього суспільства. Сьогодні бути здоровим - модно!!!
І саме тому наш з вами обов‘язок формувати у дітей: - світогляд, спрямований на збереження власного здоров‘я; - активну мотивацію щодо зміцнення здоров‘я;- знання, вміння і навички безпечної поведінки;- здатність передбачати наслідки своїх вчинків, розвивати вміння прогнозувати можливість виникнення небезпеки, вчити самостійно приймати рішення;- вчити жити у гармонії з природою, дбайливо ставитися до довкілля;- створювати умови для формування творчої, духовно і фізично здорової особистості.
Вчитель має всі засоби, щоб створити оптимальні умови для формування в учнів певних переконань щодо здорового способу життя, для стимулювання в них самостійного і свідомого вибору життєвої позиції. Це щоденна кропітка спільна праця вчителів, батьків і учнів. Так, на виховних та позакласних годинах провожу бесіди, тренінгові заняття, анкетування про дбайливе ставлення до власного здоров‘я. Під час цих занять використовую інтерактивні методи такі як робота в групах, презентація, мозковий штурм, рольові ігри, дебати, міні-лекції. Наприклад, заняття-тренінг «Ставлення до себе», на якому учні пробували дати собі самооцінку, визначаючи свої слабкі та сильні сторони. Урок-тренінг «Спосіб життя людини», де ми разом намагалися визначити провідну мету життя, актуалізувати знання про спосіб життя. Дуже актуальна тема у житті дівчат, жінок – «Дієти чи здоровий спосіб життя і правильне, здорове харчування». Також протягом року, перед та після канікул обов'язково пригадуємо з учнями, не зважаючи на те, що вони дорослі люди, Правила дорожнього руху для пішоходів, правила безпечної поведінки вдома, у школі, на вулиці, у громадських місцях, серед природи, знання щодо особистої гігієни, режиму, здорового харчування. Особлива увага звертається на запобігання небезпечних захворювань і травм, попередженню вживання дітьми тютюну й алкоголю. (Розробки окремих заходів у додатку)
Форми і види роботи з формування здорового способу життя й зміцнення здоров’я учнів корекція порушень соматичного здоров'я з використанням комплексу оздоровчих та медичних заходів без відриву від навчального процесу;різноманітні форми організації навчально-виховного процесу з урахуванням їх психологічного та фізіологічного впливу на учнів;контроль за виконанням санітарно-гігієнічних норм організації навчально-виховного процесу;медико-психолого-педагогічний моніторинг стану здоров'я, фізичного і психічного розвитку учнів;розробка та реалізація навчальних програм із формування в учнів навичок ведення здорового способу життя та профілактики шкідливих звичок;діяльність служби психологічної допомоги вчителям та учням у подоланні стресів, стану тривоги; сприяння гуманному ставленню до кожного учня; організація та контроль за дотриманням збалансованого харчування всіх учнів школи;заходи, що сприяють збереженню, зміцненню та відновленню здоров’я вчителів та учнів, створення умов для їх гармонійного розвитку.
Усі види профілактичної роботи сприяють тому, щоб учні навчилися свідомо керувати власною поведінкою за будь-яких обставин, формувати активну позицію, світогляд молодої людини, розвивати навички свідомого вибору здорового стилю життя, створювали атмосферу позитивної уваги один до одного, довіри, психологічного комфорту і безпеки.
Тільки разом школа з батьками повинна і може формувати здорові установки і навички відповідальної поведінки, що знижують імовірність прилучення до вживання тютюну, алкоголю й інших психоактивних речовин. Для цього потрібно:- надати дітям об‘єктивну, відповідну до їхнього віку інформацію про тютюн і алкоголь; - сприяти збільшенню знань учнів шляхом обговорення проблем, пов‘язаних з тютюном і алкоголем;- вчити дітей краще розуміти самих себе і критично ставитися до власної поведінки;- вчити дітей ефективно спілкуватися; - сприяти прагненню дітей зрозуміти оточуючих і аналізувати свої стосунки з ними;- вчити дітей робити здоровий вибір і приймати адекватні рішення.