Мета:- вивчити генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук;- продовжити розвивати практичні уміння складати хімічні рівняння; - виховувати значення експериментального методу дослідження речовин у хімії.
Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук. Значення експериментального методу в хімії. Лабораторний дослід 7. Розв’язування розрахункових задач Дистанційне навчання. Вчитель хіміїФеренц Л. В.
Номер слайду 2
Мета:- вивчити генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук;- продовжити розвивати практичні уміння складати хімічні рівняння;- виховувати значення експериментального методу дослідження речовин у хімії.
Номер слайду 3
Повторимо вивчений матеріал Запиши рівняння взаємодії барій нітрату з сульфатною кислотою. Що є ознакою реакції?
Номер слайду 4
Перевір себе: H2 SO4+ Ba. Cl2 = Ba. SO4↓ + 2 HCl. Отож, як бачимо ознакою є утворення осаду, а саме барій сульфату. Якщо ти справився, то ти - молодець!
Номер слайду 5
А тепер пригадаємо реакції з виділенням газу. Запиши такі рівняння реакцій: 1. Взаємодія барій карбонату з хлоридною кислотою.2. Взаємодія цинку з хлоридною кислотою
Номер слайду 6
Перевір себе:1. Ba. CO3 + HCl = Ba. Cl2 + H2 O + CO2Î 2. Zn + HCl = Zn. Cl2 + H2Î Отож, у першому рівнянні виділився вуглекислий газ. А в другому рівнянні виділився водень
Номер слайду 7
Давай повторимо реакцію нейтралізації. Запиши рівняння взаємодії натрій гідроксиду з хлоридною кислотою. Які продукти реакції при цьому утворяться?
Номер слайду 8
Перевір себе. Na. OH + HCl = Na. Cl + H2 OОтож, утворені продукти: сіль- натрій хлорид та вода
Номер слайду 9
Переглянь ряд активності металів. Кого зможе витіснитити Цинк із солей - Барій чи Аргентум ?
Номер слайду 10
ПРАВИЛЬНО! Zn + Ag. NO3= Zn(NO3)2+2 Ag. Отож, метал витісняє інший, якщо у ряді активності металів стоїть перед ним.
Номер слайду 11
А тепер подумайте логічно, якщо залізний цвях помістити у розчин купрум (||) хлориду, то він покриється червоним нальотом міді. Чому? Запишіть рівняння реакції+
Номер слайду 12
До якого типу належить ця реакція?Відповідь:заміщення
Номер слайду 13
Спробуй розв’язати задачу. Обчисліть масу осаду, який утворився при взаємодії барій хлориду з 300 г сульфатної кислоти.
Номер слайду 14
Дано: Вa. Cl2m(H2 SO4)=300 г. Знайти:m(Ва. SO4) - ?Розв’язання. Вa. Cl2 + H2 SO4 = Вa. SO4 լ+ 2 НCl. Мr(H2 SO4)= 2+32+64=98 Мr(Ba. SO4)= 137+32+64=233 Розв’яжемо задачу через пропорцію:300 – 98 Х – 233 Звідси: Х = 300•233:98 = 713,3 г. Відповідь: m(Ва. SO4) =713,3 г30098 г. X г233
Номер слайду 15
Вивчаєм новий матеріал. Генетичний зв'язок - це зв'язок між речовинами різних класів, заснований на взаємоперетворені речовин і показує походження одних речовин від інших. Наприклад. Са ---> Са. О ---> Ca (OH) 2 ---> Ca. SO 4 Цей ланцюжок підтверджуємо рівняннями реакцій:1. 2 Ca + О2 = 2 Ca. O 2. Са. О + Н2 О = Са(ОН)23. Са(ОН)2 + Н2 SO4 = Ca. SO4 + 2 H2 O
Номер слайду 16
Розглянемо задачу за генетичним ланцюгом. Знайдіть масу магній карбонату, яка утворилась за даним генетичним ланцюгом, якщо було використано 9 г магнію. Mg – Mg. O – Mg. Cl2 – Mg. CO39 г. Х г ?
Номер слайду 17
Значення експериментального методу в хіміїХімія – експериментально-теоретична наука, тому при вивченні її основ важливу роль відіграє хімічний експеримент, – складова частина навчально-виховного процесу. Якщо подумки простежити історичний шлях хімічної науки, то можна переконатися в тому, що в її розвитку провідне місце належить експерименту. Усі вагомі теоретичні відкриття в хімії є результатом узагальнення численних експериментальних фактів. Експеримент — найважливіший шлях здійснення зв'язку теорії з практикою при навчанні хімії, перетворення знань в переконання.
Номер слайду 18
Лавуазьє заповів майбутнім експериментаторам:• намагайтеся робити добре, а не робити багато;• спрощуйте досліди, наскільки це можливо;• ніколи не заповнюйте поспішними висновками мовчання фактів.
Номер слайду 19
Лабораторні досліди – короткочасний експеримент, який учні виконують під керівництвом учителя або за інструкціями підручника безпосередньо на уроці. Лабораторні досліди – вид самостійної роботи, що припускає виконання хімічних дослідів на будь-якому етапі уроку для більш продуктивного засвоєння матеріалу й одержання конкретних уявлень і міцних знань.
Номер слайду 20
Лабораторний дослід 7 Розв’язування розрахункових задач Виконайте завдання на визначення хімічних реакцій за допомогою вивчених знань про генетичні зв’язки. Завдання 1. Повторіть основні правила БЖД під час роботи з хімічними реактивами.
Номер слайду 21
Завдання 2. Добудьте барій сульфат двома способами грунтуючись на схемі генетичних зв’язків між класами неорганічних сполук 1 спосіб. До 1 мл розчину барій хлориду доливаємо 1 мл розчину натрій сульфату. Рівняння: Ba. Cl2 + Na2 SO4 → Ba. SO4|+ 2 Na. Cl2 спосіб. До 1 мл розчину барій гідроксиду доливаємо 1 мл розчину сульфатної кислоти. Рівняння: Ba(ОН)2 + Н2 SO4 → Ba. SO4|+ 2 Н2 ОПерегляньте дані досліди на сайті ютуб!Осад барій сульфату
Номер слайду 22
Завдання 3. У трьох пронумерованих пробірках містяться не підписані розчини речовин: хлоридна кислота, аргентум нітрат та натрій карбонат. Якими реактивами можливо визначити дані реактиви?1. Для виявлення кислот найкраще використати лакмусовий папірець, або метилоранж. Розчин хлоридної кислоти проявить червоний колір.2. До двох інших розчинів доливаєм розчину кислоту, наприклад: хлоридну, або сульфатну, у одній пробірці утворюється осад – це аргентум хлорид, отже там був аргентум нітрат. У іншій виділяється газ – це вуглекислий, отже там містився натрій карбонат. Перегляньте дані досліди на сайті ютуба
Номер слайду 23
Напишіть висновок, які знання про основні класи неорганічних сполук вам були потрібні, щоб виконати дані досліди.
Номер слайду 24
Генетичний ланцюг основних класів неорганічних сполук
Номер слайду 25
Домашнє завдання. Вивчити параграф 42 , виконати вправи 10, 15 на ст.232. Бажаю успіху в навчанні, пам’ятай: Знання – це скарб, тож досліджуй, вивчай та дізнавайся нове щодня!