Презентація "Генетика статі"

Про матеріал

Урок-презентація для дистанційної форми навчання з біології в 9 класі з елементами діяльнісного підходу.

Перегляд файлу

Доброго дня!

Тема нашого уроку:

Генетика статі

Спочатку згадаємо поняття, які необхідні нам для нової теми.

Вставимо               у              текст                         пропущені    слова:

Спадковість — це можливість зберігати та передавати  …  … . Цей процес забезпечують … . Ген — це ділянка  …, яка відповідає за реалізацію однієї … . Кожний ген представлений в організмі двома проявами - … , завдаки … набору хромосом. Алелі в одному організмі однієї ознаки можуть бути однаковими, тоді організм має назву … , або різними (організм …). Алель ознаки, яка проявляється за будь яких умов, називається … . Рецесивний алель проявляється при відсутності … . Дослідження однієї ознаки називається … схрещуванням.

Слова, що треба вставити: ДНК, ознаки, подвійному, свої ознаки, гени, алелями, гомозиготний, гетерозиготний, домінантного, домінантним, моногибридним.

 

Перевіримо:

 

Спадковість — це можливість зберігати та передавати  свої ознаки . Цей процес забезпечують гени. Ген — це ділянка  ДНК, яка відповідає за реалізацію однієї ознаки  . Кожний ген представлений в організмі двома проявами - алелями,  завдаки  подвійному набору хромосом. Алелі в одному організмі однієї ознаки можуть бути однаковими, тоді організм має назву гомозиготний, або різними (організм гетерозиготний ). Алель ознаки, яка проявляється за будь яких умов, називається домінантним. Рецесивний алель проявляється при відсутності домінантного  . Дослідження однієї ознаки називаєтьсямоногибридним  схрещуванням.

 

Зрівняємо 2 моногибридних схрещування (А- карі очі: а — блакитні очі)

image

Знайдіть правильну відповідь:

1. Р — це:                 2. F — це:        3. G — це:

а)батьківські форми    а) батьківські форми а) батьківські форми

б) гамети                    б) гамети                       б) гамети

в) отримане покоління в) отримане покоління в) отримане покоління 4. Яке покоління плучилив першому схрещуванні:

а) всі діти будуть кареокими;

б) всі діти будіть блакитноокими;

в) 50 / 50 з блакитними та карими очима.

5.   Яке покоління поличили в другому схрещуванні:

а) всі діти будуть кареокими;

б) всі діти будіть блакитноокими;

в) 50 / 50 з блакитними та карими очима.

6.   Чим відрізняються два схрещування?

Повернемося до теми уроку. Уявимо, що стать — це ознака. Скільки проявів вона має?  На яке схрещування буде схожа — на перше чи на друге?

Дійсно, стать є ознакою, що передається і може бути чоловічою і жіночою (два прояви) Передача статі схожа на 2 варіант, тому що в результаті в поколінні спостерігається розщеплення ознаки 50/50 за проявами, як в людській популяції жінок і чоловіків (одна батьківська форма повинна бути гетерозиготною, інша гомозиготною).

За стать у людини відповідає не одна пара генів, а пара хромосом. Всього у людини 23 пари хромосом, 22 з них однакові у чоловіків і жінок і не дають різниці за статтю, а одна пара — статева відповідає за утворення статевих ознак.

ХХ — пара, яка відповідає за утворення жіночих ознак (гомозигота)

XY — пара, яка відповідає за утворення чоловічих ознак (гетерозигота         )

Розщеплення за статтю та передача цієї ознаки буде відбуватися за такою схемою:

image

Ще раз зрівняйте з розщепленням нижче. Дайте відповідь на питання — хто є визначником статі у людини?

image

               Уявіть собі схрещування за такою схемою:

imageН- норма                  одна ознака — наявність гемофілії h — гемофілія. Р:   ♀ Нh   ♂ НН

G:     Н,h      Н F: НН, Нh

Дайте відповіді на питання:

Які фенотипи батьків в даному схрещуванні? Чи можливі хворі діти в такій родині?

Коли схрещується гетерозиготний та гомозиготний домінантний  організм при моногибридному схрещуванні, все покоління повино бути з домінантнисм проявом ознаки.

 

 

Тобто при схрещуванні здорової гетерозиготної жінки та абсолютно здорового чоловіка в родині повині бути лише здорові діти. Але в такій родині народжуються хворі діти і за статтю вони є виключно хлопчиками.

Чому виникає питання.

Це тому що гемофілія — це ознака, яка находиться не в звичайній хромосомі (аутосомі), а в статевій хромосомі (Х) і на статеві ознаки не впливає, але на організм впливає. Такі ознаки, що знаходяться в статевих хромосомах, називаються ознаками, зчепленими зі статтю і з ними передаються. Позначаються ознаки, зчеплені з статтю — ХН або Хh. Передача ознаки буде виглядати таким чином:

Р   ♀ ХH Хh     *  ♂ ХH Y

G:      ХH, Хh         ХH,  Y

F:    Х H Х H;       X H Y;     ХH Хh;    Хh Y        здорова  здоровий здорова   хворий      дівчинка   хлопчик   дівчинка   хлопчик

Жінка  в даному випадку є носієм хвороби, не хворіє але передає хворобу чоловічій статі.

 Поміркуйте про причини цього.  

Розглянемо приклад вирішення задачі на успадкування ознак, зчеплених зі статтю

Задача. Жінка з нормальним зором, у якої батько дальтонік, виходить заміж за чоловіка з нормальним зором. Чи можуть їхні діти бути дальтоніками? Ген дальтонізму рецесивний і зчеплений зі статтю.

Запишемо коротку умову задачі:

А – ген нормального зору.

а – ген дальтонізму.

ХаУ – генотип батька жінки.

ХАХа – генотип жінки з нормальним зором.

ХАУ – генотип чоловіка з нормальним зором.

Імовірність народження хворої дитини - ?

Розв’яжемо за допомогою схеми:

Р: ♀ХАХа  х    ХАУ

Г:   ХА,  Ха       ХА, У

F1: ХАХА  ХАУ ХАХа ХаУ

ХАХА – здорова дівчинка.

ХАУ – здоровий хлопчик.

ХАХа – здорова дівчинка, носій гену дальтонізму.

ХаУ – хлопчик – дальтонік.

Відповідь: вірогідність народження хворої дитини – 25%, хворим може бути лише хлопчик.

Домашнє завдання  вирішити задачу.

Особлива форма рахіту призводить до нестачі фосфору в крові. Ця хвороба не лікується вітаміном D і зумовлена домінантним геном, локалізованим у Х-хромосомі. У сім’ї, де батько має це захворювання, а мати здорова, є 3 дочки і 5 синів. Скільки в цій сім’ї хворих дітей (%)?

pdf
Пов’язані теми
Біологія, Презентації
Додано
9 лютого 2023
Переглядів
475
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку